Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel mensen hebben op het besluit van de tweede kamer gewacht betreffende de optie om een indetiteitskaart te krijgen zonder vingerafdrukken in een (onveilige) database of chip te hoeven plaatsen.
zie de nog altijd openstaande en ver over deadline zijnde eerstekamer item

http://www.eerstekamer.nl...fdrukken_identiteitskaart

Maar hoe zit dat nu als je paspoort is verlopen omdat he hier op wacht.

Mag je dan wel of niet stemmen?

En is dit een zet van de overheid om deze mensen op deze manier buiten spel te zetten?

Ik heb ergens gelezen dat een verlopen paspoort binnen nederland nog 5 jaar geldig is als legitimatie Maar geld dat ook om te stemmen?

Een geldig rijbewijs kan natuurlijk ook las ik op de stempas, maar het gaar me even om het paspoort.

En mocht iemand een link hebben naar officiele overheids pagina met een antwoord, dan houd ik me aanbevolen. Ik zoek al een tijdje...

De ambtenaren kunnen wel eindeloze kinderachtige discussies voeren die zo 'grappig' zijn dat ze het nieuws halen. Maar dingen die wel ergens toe doen daar durven ze niet over te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
Op je stembewijs staat:
Een Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs geldig tot 13 september 2007 of later.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Staat op je oproepkaart. Zolang je ID-bewijs (paspoort in dit geval) niet meer dan 5 jaar is verlopen mag je gewoon stemmen. Als hij langer is verlopen dan 5 jaar, dan niet zomaar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lees gewoon even de achterkant van de stempas. Daar staat dat je een geldig ID-bewijs nodig hebt en dat dit ID-bewijs bij het stemmen maximaal 5 jaar verlopen mag zijn. Het ID-bewijs kan een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Met je verlopen paspoort kan je dus gewoon stemmen. Ook wanneer je ID-bewijs langer dan 5 jaar geleden verlopen is kan je nog stemmen, je kan daarvoor een schriftelijke volmacht aanvragen bij de gemeente waar jij inwoner van bent. Dit staat overigens ook gewoon op de achterkant van de stempas.

Het idee dat de overheid op welke manier dan ook mensen buitenspel zou willen zetten gaat wel heel ver. Ik weet niet waar je die theorie op gedaan hebt maar als je dat daadwerkelijk gelooft moet je misschien ook eens een aluminium hoedje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:41:

Ik heb ergens gelezen dat een verlopen paspoort binnen nederland nog 5 jaar geldig is als legitimatie Maar geld dat ook om te stemmen?
Het bizarre is dat je paspoort inderdaad nog 5 jaar geldig is om je te legitimeren.... maar dan juist alleen om te stemmen. Voor de rest zou je eigenlijk altijd een geldig ID mee moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mjah, de gezocht informatie staat dus gewoon op de stempas. Dat lijkt me ook de eerste plek om te zoeken. Maar ook met "rijksoverheid verkiezingen identiteits bewijs" krijg ik in Google gelijk deze link van de overheid, waar ook staat dat het paspoort max 5 jaar verlopen mag zijn.

Om dat nu te combineren met conspiracy theories als:
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:41:
En is dit een zet van de overheid om deze mensen op deze manier buiten spel te zetten?
De ambtenaren kunnen wel eindeloze kinderachtige discussies voeren die zo 'grappig' zijn dat ze het nieuws halen. Maar dingen die wel ergens toe doen daar durven ze niet over te praten?
is niet de insteek voor een zinvolle discussie. Het bestuurlijke orgaan "overheid" en de invulling van de tweede kamer zijn trouwens niet gelinkt, voor het ambtelijke apparaat maakt de zetelverdeling niet uit.

Vraag beantwoord, en de rest is teveel in de richting van aluminium hoofdbedekkingen. Vandaar dat ik hier een slotje op zat. Mocht de TS toch een discussie hierover willen beginnen (bijvoorbeeld over wat Delerium aangeeft), dan mag een nieuw topic maar dan zonder het overdreven overheidswantrouwen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.