Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04-2022

Kassie2

That's a no-brainer!

Topicstarter
Ik overweeg om mijn systeem te vernieuwen. En ben mij aan het inlezen.

1. Nu wordt er rondgestrooid met 3DMark scores. Zo heeft een interessante kaart bijvoorbeeld ~18.000 en mijn huidige ATI X1950 XTX 6.700. Is deze nieuwe videokaart dan ook 2,6x zo goed? Mag ik dat zo interpreteren?

2. Ik zie 3DMark06 (DirectX 9), 3DMark Vantage (DirectX 11). Kunnen de scores van deze programma versies met elkaar vergeleken worden?

3. Hier zie ik dat mijn kaart verschillende scores krijgt, door verschillende instellingen (resolutie, 4x AA, ...). Lastig dat er niet 1 "hoofdscore" uitkomt. Het lijkt mij dan dat je snel met de getallen verkeerd vergelijkt. Of zie ik dat verkeerd?

4. Nu zie ik een bijvoorbeeld kaart voor €155 met een score van 17.000 en een kaart van €325 met 19.000. Klopt het dat je dan voor dubbel geld, 11% meer capaciteit krijgt?

Ik ben vast niet de eerste met deze vraag. Maar zoeken op '3DMark scores', brengt mij alleen bij scores van anderen, niet een uitleg. Op 3DMark website vind ik ook geen info.
Weet iemand een goede plek waar over de interpretaties van 3DMark scores staat geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De scores van de verschillende 3DMarks kunnen onderling niet vergeleken worden. Daarbij komt ook nog eens een keertje dat als je videokaart niet alle tests uit kan voeren, hij een stuk lager scoort.

3DMark is een veel gebruikte benchmark, maar het is nog steeds maar 1 benchmark. Als je een beter inzicht wil hebben in de prestaties van je kaart, pak er dan een hele rits benchmarks bij.
Als ik zelf een videokaart test pak ik altijd 3DMark, maar daarnaast ook Lightsmark (ok, is antiek, maar simpel te testen), de OpenGL bench van Cinebench 11.5, de Heaven benchmark van Unigen en wat games (zoals Dirt3, Far Cry 2, GTA IV, World in Conflict) die ingebouwde benchmark mogelijkheden hebben en evt nog wat losse games die ik dan met FRAPS test (al is dat wat moeilijker). En dan het liefste ook nog op verschillende resoluties
Ik draai zelf dingen op 2560*1600, maar het aandeel 30" monitoren is niet zo heel groot, dus is vergelijken op 1600*1200 en 1920*1200 ook geen slecht idee, omdat je dan al een groot deel van de resoluties te pakken hebt, of er flink in de buurt zit. Idealiter zou ik ook op 1920*1080 moeten testen, maar omdat ik die resolutie haat uit het diepst van m'n hart weiger ik dat te doen ;)

Dan heb je een veel beter beeld van hoe kaarten presteren, en dan kun je ook beter zeggen of een kaart daadwerkelijk 1,5x zo goed is als een andere kaart (en zelfs dan kun je er nog over discussieren) en dan is het ook nog maar de vraag in hoeverre het relevant is of een kaart 20x beter is in 1 applicatie, als dat er eentje is die jij nooit draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Als je een snelle kaart wilt koop gewoon een GTX 680 of 7970 ben je meteen klaar

Waar die x1950xt 5 fps haalt zijn die nieuwe kaarten minimaal 10-100x zo snel
X1950XT is een museum stuk van 5 euro straat waarde

en 512mb heb je niets meer aan, hooguit patience of pinball in windows

[ Voor 86% gewijzigd door A87 op 01-09-2012 20:42 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04-2022

Kassie2

That's a no-brainer!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het deels een subjectieve business blijft. Interessant, maar ook lastig.
TERW_DAN schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:48:
Idealiter zou ik ook op 1920*1080 moeten testen, maar omdat ik die resolutie haat uit het diepst van m'n hart weiger ik dat te doen ;)
:+ Hoe komt het dat je die resolutie haat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kassie2 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:54:
Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het deels een subjectieve business blijft. Interessant, maar ook lastig.

[...]

:+ Hoe komt het dat je die resolutie haat?
16:9 resoluties zijn voor films. Voor een PC moet je minstens 16:10 hebben vind ik, dus daar test ik dan ook maar op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TERW_DAN schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:48:

Ik draai zelf dingen op 2560*1600, maar het aandeel 30" monitoren is niet zo heel groot, dus is vergelijken op 1600*1200 en 1920*1200 ook geen slecht idee, omdat je dan al een groot deel van de resoluties te pakken hebt, of er flink in de buurt zit. Idealiter zou ik ook op 1920*1080 moeten testen, maar omdat ik die resolutie haat uit het diepst van m'n hart weiger ik dat te doen ;)
_/-\o_

Bij moderne videokaarten loont het trouwens wel om ook hoge resoluties te testen e.g. 2560x1600. Vooral omdat er de laatste tijd wat meer aandacht voor gamen op de pc lijkt te komen en ook steeds meer fabrikanten high-res textures voor de pc maken.
Pagina: 1