Upgrade desktop: veel voor weinig :-)

Pagina: 1
Acties:

• gronkspike87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 23:29
Hallo allemaal,

Tot nu veel op Tweakers rondgekeken voor advies/informatie, veel aan gehad!
Nu dan toch eindelijk tijd voor mn 1e eigen topic want m'n oude beestje is echt toe aan vernieuwing/upgrade! :-)
Ik heb nu een Dell Dimension 5150 P4 3,0 Ghz en ik wil eigenlijk (het moet wel leuk blijven) een mooie upgrade doen voor relatief weinig geld (het moet wel een uitdaging zijn ;-) )
Hergebruik van bestaande componenten (kast, voeding, usb3 insteekkaart, cd/dvd drive) is daarom gewenst ivm kostenbesparing.

Ik gebruik de pc vooral als multimedia pc: internetten, office, downloaden, foto/video bewerking (basic) etc. Gamen doe ik niet.
Momenteel heb ik een usb3 insteekkaart voor mn externe 3.0 harddisk. En ik heb een paar schijven die ik er in wil kunnen hangen. Hoe de kast er uit ziet vind ik niet zo belangrijk zolang deze maar niet teveel kabaal maakt.

Ook nu heb ik alweer veel rondgekeken o.a op Advies voor goedkoop multimedia PC. en in de BBG's om ideeen op te doen.

Ik kom uit op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,45€ 47,45
1Sharkoon MS140€ 32,70€ 32,70
1be quiet! System Power S6 300W€ 27,70€ 27,70
1Samsung 830 series 64GB€ 66,90€ 66,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 38,90€ 38,90
1AMD A8-3850 Boxed€ 86,40€ 86,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,05

Ik heb daar wel een paar vragen over:
* Is het verstandig om 10 a 20 euro meer uit te geven voor een A8-3870 (96 euro) of FX-6100 (104,90 euro)?
* Moederbord icm met aangegeven geheugen (2x4gb) heeft gelijk volle geheugenbanken. Beter om 1x8gb te kopen (welke?) of iets meer uitgeven aan een moederbord met meer geheugenbanken? (bijv Asrock A75Pro4) USB 3.0 via moederbord hoeft m.i niet perse, insteekkaart heb ik, voldoet ook.
* Ik overweeg nog wat extra uit te geven voor een 128GB SSD van Samsung, de specs lijken ook wat beter als de Samsung 830 64GB. Is dat (los van 64gb extra ruimte) verstandig? SSD wil ik uiteraard alleen gebruiken voor 1 of 2 Windows partities.
* Is andere CPU koeling (bijv Coolmaster hyper 212 EVO) aan te bevelen of volstaat voor mij de standaard (boxed cpu) koeling?
* behuizing en voeding: kan ik mn huidige kast (past moederbord hierin?) en voeding (geschikt?) gebruiken voor bovenstaande configuratie? (zie hieronder de specs) Kosten 0 euro
* alternatieven voor kast/voeding: Aopen Es45H (incl voeding) 40,90 euro of MS140 (32,70) + Be quiet S6 300w (27,70) = totaal 60,40 euro
* is additionele koeling voor de kast nog aan te raden?
* is een aparte grafische kaart nog aan te raden (bijv Asus ENGT520 38,50 euro)?

Andere tips of opmerkingen zijn uiteraard welkom!

Informatie over huidige PC:
http://support.euro.dell..../dim5150/en/sm/specs1.htm
http://support.euro.dell..../sm/techov1.htm#wp1058472

Bedankt alvast voor jullie adviezen! :-)

Groeten
Michiel

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 23:51

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zal de vragen één voor één langs gaan:
1) Voor wat jij wilt is de A8 meer dan voldoende.
2) Op het moment is 8GB meer dan voldoende voor alle taken. Zelfs de high-end desktops hebben 8GB. 16GB is alleen nodig voor hele specifieke taken. In de nabije toekomst zie ik dan ook niet een reden om uit te breiden. Gewoon bij 2x4GB blijven.
3) 128GB is alleen aan te raden als je de extra ruimte ook gaat gebruiken. Als je alleen Windows erop zet en wat programma's is 64GB voldoende. Maar veel meer kun je er niet mee doen. Ga er van uit dat je ongeveer 20GB overhoudt, nadat je Windows en al je programma's hebt geïnstalleerd. Je moet dan zelf bedenken hoeveel je nodig hebt.
4) Men neemt een aftermarket koeler om 2 redenen: de temperatuur binnen de perken houden als je gaat overklokken en minder geluid. Nu is alleen de laatste van belang voor jou. De standaard Intel koelers zijn echter sowieso al heel stil. Als het budget moet blijven zou ik gewoon bij de standaardkoeler blijven.
5) Zowel het moederbord als de kast hebben de micro-ATX specificatie en passen dus prima bij elkaar. De keuze van de kast bij zo een simpel systeem is voornamelijk persoonlijke voorkeur. Je hebt geen uitgebreide mogelijkheden of een flinke airflow nodig. Kies voor een degelijke en goedkope kast zoals degene die jij al hebt.
6) Zoals hierboven aagegeven is een flinke airflow niet nodig, extra fans zorgen alleen maar voor extra lawaai. Gewoon zo laten.
7) De IGP van de A8 is voldoende voor de taken die jij beschrijft. Je zou er zelfs nog een simpel spel mee kunnen spelen.

Zoals jij je systeem nu hebt samengesteld ziet het er prima uit. Alleen de SSD moet je nog even over nadenken en dan heb je een mooi systeem.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 14:06
Wat betreft hergebruik Dell kast, niet aan beginnen. Een en ander gaat niet passen.
http://en.community.dell....op/f/3514/t/19332378.aspx

Harde schijven meenemen moet kunnen, aangenomen dat het allemaal SATA schijven zijn.
Of dat handig is hangt af van de leeftijd/snelheid/grote/stroomverbruik/herrie van die schijven. Mogelijk is 1 nieuwe beter.

CD/DVD drive. ik vermoed dat die Dell nog een IDE drive heeft. Dan kun je die met dit bord niet meenemen.