Squeezebox Touch? Of toch iPod met Wadia (oid?)

Pagina: 1
Acties:

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Momenteel speel ik mijn muziek af van mijn HTPC via mijn receiver (Marantz SR5005) met Monitor Audio RX6 speakers. Nadeel hiervan is dat de TV dus altijd eerstaan moet omdat ik anders niet weet wat ik doe.
Nu ben ik dus op zoek naar een manier waarop dat niet meer hoeft.

Ik dacht eerst aan een Squeezebox Touch, want mijn HTPC staat toch altijd aan. Deze zou dan analoog of digitaal aan de SR5005 hangen. Nu lees ik echter dat de squeezebox eruit gaat. De Touch zal de komende tijd nog wel te koop zijn, maar de support houdt misschien wel snel op.

Een andere mogelijkheid waar ik aan heb zitten denken is een iPod classic en een Wadia 170i. De Wadia dan digitaal aan de SR5005 om de DAC in de iPod te omzeilen. Op de iPod kan dan al mijn muziek staan. De Wadia zou ik waarschijnlijk wel tweedehands kopen, de Touch kom ik niet zo vaak tegen de laatste tijd.

Voordat ik ergens zou gaan luisteren zou ik graag antwoord vinden op de volgende vragen, dus ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen:
- Is de DAC in de Touch beter/slechter/vergelijkbaar aan de DAC in de SR5005?
- Zou ik me zorgen moeten maken over het ophouden van support voor de Touch?
- Zijn er betere en goedkopere alternatieven voor de Wadia?
- Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
- Welke zou qua gebruiksgemak beter zijn?
- Welke zou qua geluidskwaliteit beter zijn?

Eventueel zouden allebei later uitgebreid kunnen worden met een betere DAC uiteraard.

Al met al een hoop vragen, maar ik wil in een audiozaak graag beslagen ten ijs komen :P

• pimmedoris
Niemand die hier ervaring of een mening over heeft?
Bijkomend voordeel van de wadia-iPod combi, is dat mijn iPod nano versleten is en ik met de classic al mijn muziek mee kan nemen

• _Johannn_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 18:50
Wat je ook zou kunnen doen, als je een Iphone hebt is itunes installeren en de remote app van Apple installeren op je telefoon. Als je Itunes dan in party mode zet kan je via je telefoon nummer selecteren en deze afspelen/pauzeren etc.

Ik weet niet of er voor android/windows7 telefoons ook van dit soort oplossingen zijn, maar aangezien je HTPC toch altijd aanstaat hoef je dan geen Squeezebox te kopen.

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:29
XBMC heeft in principe dezelfde functionaliteit voor Android.

Welke mediacenter software gebruik je op je HTPC dan?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 10:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een appletv2 en stuur alles vanaf optisch naar een dac en die zet het weer door naar de arcam.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:51
pimmedoris schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:45:
1- Is de DAC in de Touch beter/slechter/vergelijkbaar aan de DAC in de SR5005?
2- Zou ik me zorgen moeten maken over het ophouden van support voor de Touch?
3- Zijn er betere en goedkopere alternatieven voor de Wadia?
4- Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
5- Welke zou qua gebruiksgemak beter zijn?
6- Welke zou qua geluidskwaliteit beter zijn?
1- geen idee, maar als je de SB of Wadia digitaal aan gaat sluiten op je versterker maakt dat natuurlijk niet uit.

2- nee. de squeezebox is zo open als het maar kan, dus waar je support voor nodig gaat hebben is me een raadsel. wellicht kan je hem niet vervangen als ie ooit kapot gaat, maar dat heb je met alle apparatuur

3- vast wel, 500 euro voor een kastje wat de muziek van je ipod digitaal doorgeeft aan je versterker lijkt me onzinnig. je versterker heeft zelf ook al een ipod/usb ingang zie ik.

4- squeezebox, het lijkt me nogal vervelend om al m'n muziek alleen op een ipod te hebben staan, als het al past. bovendien kun je de squeezebox uitbreiden met bijvoorbeeld een squeezebox radio in een andere kamer

5- squeezebox, want hoe ga je die wadia bedienen dan? elke keer naar dat ding toelopen om een track aan te klikken? bij de squeezebox kan je tenminste kiezen uit het apparaat zelf / smartphone / webpagina

6- als je ze allebei digitaal aansluit maakt het niet uit. indien analoog aangesloten zou ik het niet weten, ik mag hopen dat Wadia voor die 500 euro er een betere DAC in stopt dan in de squeezebox, maar het zou me niks verbazen als dat niet het geval zou zijn.

• pimmedoris
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb inderdaad Android en gebruik XBMC, dus die optie is mogelijk. Mijn vriendin zal dan alleen alsnog de TV aan moeten zetten. Dit heb je natuurlijk met de Wadia-iPod combi ook als ik niet thuis ben en de iPod meegenomen heb... ik was trouwens in de veronderstelling dat XBMC geen ALAC-files afspeelt, maar dat lijkt nu wel het geval te zijn?

@dj1981:
1- Het was meer om te kijken of de SB analoog of digitaal aangesloten zou worden. De Wadia is een transport en heeft geen DAC...
2- Mooi om te weten
3- Mijn Marantz heeft inderdaad een usb ingang maar ik vind dat geen echte "mooie" oplossing, zeg maar. Het klepje aan de voorkant moet altijd openstaan en dan ligt de ipod met kabel maar wat te slingeren... Als ander opties heb ik ook nog de Pro-Ject Dock Box S Digital en Pure i20 gevonden. Zijn inderdaad goedkoper, maar ook minder mooi (en 2ehands, nog niet gevonden)
4-
5- Voordeel van de squeezebox is inderdaad dat dat via smartphone kan. Maar meestal luister ik hele albums en ik vind de iPod juist een hele fijne interface hebben. Veel 'zappen' zal ik niet doen, denk ik
6- Wadia is een 'audiofielen'-merk en dus duur. Er zit niet eens een DAC in omdat het een transport is ;-) (de DAC chip zelf is overigens nooit duur)

Hmm genoeg stof om nog even over na te denken in ieder geval...

• Jens684
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
Het klinkt voor mij alsof je gebaad gaat zijn bij Sonos. Beter alternatief voor Squeezebox.
Maar Sonos valt ook weer in het dure segment.

Verwijderd

Wadia is echt fel overpriced.
Ik zocht een hele tijd geleden zelf een digitaal dock voor m'n iPod classic, en kwam bij de Onkyo ND-S1.
Werkt super én doet wat het moet: digitaal S/PDIF signaal uit je iPod sleuren (zonder een AD conversie, dus met chipje van apple). Is te koop voor 110€ en heb je in zwart en zilver.

Bij mij hangt deze gekoppeld aan een externe DAC, de Dacmagic van Cambridge audio (prijs/kwaliteit toppertje).
Maar meestal ligt m'n iPod in de auto en speel ik zelf ook met de Sonos Connect (die ook digitaal aan diezelfde dac hangt). Speelt echt de sterretjes van het plafond én gewoon erg fijn te bedienen met iOs toestel of Android. Kost wat, heb je wat ;)

just my 2c

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 12:34 ]

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De dac in de Squeezebox Touch staat voor z'n prijs erg goed bekend.

Ik heb zelf de Touch, klinkt naar mijn gehoor heel erg goed (maar mijn oren zijn niet best dus trek daar niks van aan.)
Enige nadeel vind ik dat de on-screen interface erg traag en vooral erg onhandig is. Het werkt allemaal wel natuurlijk, en 3rd party Android-apps zijn redelijk oke.
De Touch moet wel met een nas (bijv. je htpc als die toch al altijd aan staat) verbinden om muziek te streamen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 12:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat bij de Squeezebox wel geldt is dat de standaard online radio en spotify toepassingen via mysqueezebox.com lopen. Zolang deze site blijft bestaan werkt het, maar Logitech kan deze ook op den duur afsluiten. Dan denk ik dat de meeste dingen nog wel via lokale logitech server software gedaan kunnen worden, maar het is een beetje onpraktisch.
Daarentegen, de nieuwe opzet van Logitech leunt nog meer op de webserver, ik denk niet dat ze deze erg snel zullen afsluiten.

Life is not about specs, it is about joy!

• pimmedoris
@ BertDB: Hey, die Onkyo kende ik nog niet. Die ziet er ook erg mooi uit en van wat ik op fora lees begrijp ik dat deze onderhuids beter in elkaar zit dan de Wadia.
Ik lees op de Onkyo site dat de USB aansluiting gebruikt kan worden om muziek van een PC af te spelen? Hoe gaat dit dan? Ik bedoel hoe weet je welke muziek je selecteert? Of regel je dit via de PC?
Waar koop je deze voor 110 euro? Goedkoopste wat ik vond was 119.

Verwijderd

Ik gebruik em zelf niet aan de pc en kan het dus niet bevestigen, maar normaal gezien herkent de PC je onkyo dock als een externe geluidskaart (met spdif uitgang).
Muziek afspelen doe je dan met iTunes/Wmp/Winamp/...

Wat ik wel zeker weet is dat je de USB kan gebruiken om je iPod te syncen ;)

(Had mij miskeken, is inderdaad 119 :$, maar toch nog steeds beter dan de 500,- voor de Wadia :9)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
De Squeezebox-lijn zoals die er nu is gaat er inderdaad uit, wat daar op termijn voor terug komt is op dit moment niet bekend. Ik gebruik de online faciliteiten echter zeer beperkt, ik stream eigenlijk alles lokaal. Zolang ik dus een werkende server heb en m'n apparaten het niet begeven, heb ik geen problemen. Het enige waar je tegenaan kunt lopen is dat je meer apparatuur zou willen hebben, die moet je over een tijdje dan waarschijnlijk gebruikt kopen.

Zelf heb ik bij het horen van het nieuws nog een nieuwe Radio en Touch gekocht, en een Receiver op marktplaats. Dat is hoeveel vertrouwen ik erin heb dat het blijft werken en dat er de komende 3 jaar geen volwaardige vervanger voor gaat komen. Aangezien ik binnenkort wel ga verhuizen naar een groter huis, wilde ik wel de meeste ruimtes van muziek kunnen voorzien, met een optie om spelers te linken.

De software zelf is gewoon volwassen. Het is stabiel, het draait zonder eigenaardigheden en natuurlijk zitten er dingen in die beter kunnen, maar het is geen probleem dat de ontwikkelaar er in de toekomst waarschijnlijk weinig energie meer in zal steken om het nog te verbeteren, zoals je dat tegenwoordig bij veel electronica helaas wel ziet. Dus ook op dat vlak hoef je het niet te laten. En de community lijkt nu echt actief te worden om zich ook met de serverkant te gaan bemoeien, dus het zou me verbazen als zij in de toekomst niet verder gaan met het maken van mooie dingen voor de Squeezebox.

Over het ontbreken van support zou ik me dus niet druk maken.

Met die Wadia heb ik verder geen ervaring, maar ik vind het wel een apparaat in een hele andere klasse. Voor de prijs van zo'n ding kan je een flinke eensgezinswoning in elke ruimte voorzien van een Squeezebox. Terwijl veel reviews toch echt enthousiast zijn over de geluidskwaliteit van de Touch, al dan niet in combinatie met een losse DAC.

Het grootste pluspunt voor mij blijft echter de geweldige bediening via iPeng op je iPhone / iPod. Sonos heeft iets vergelijkbaars, maar dat vond ik in verhouding minder gebruikersvriendelijk. Hoe gaat dat bij Wadia? Ik vind niets lekkerders dan gewoon een middagje op de bank muziek te browsen, maar dan moet dat wel via een iPeng-achtige interface op je afstandsbediening, met een gewone afstandsbediening werkt dat niet voor je muziekcollectie.

Overigens, met de laatste iPeng kan je flac in 24/48khz naar je DAC doorsturen. Dan zou je alvast kunnen proberen of dit systeem wat voor je is, zonder hoge kosten te hoeven maken... 8)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Wadia moet je niet digitaal maar juist analoog aan je versterker hangen. De Wadia heeft een DAC van audiofiele kwaliteit. Waarom geen tweede hands Squeezebox staan er genoeg te koop en lekker met een app gebruiken werkt veel beter en vlotter dan de ab. Je kan dan altijd nog een aparte DAC kopen en ertussen zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• pimmedoris
@Frogmen: De Wadia heeft geen DAC. Als je de Wadia analoog aansluit gebruik je de analoge uitgang van de iPod en dus de DAC in de iPod...
Als het een squeezebox wordt, dan wel de Touch, omdat deze hogere kwaliteit bestanden aan kan dan de duet (toch?). Bovendien vind ik de touch mooier dan de afstandsbediening van de duet. En hij moet nog steeds ook zonder smartphone te bedienen zijn, dus alleen een receiver is ook geen optie. Helaas is de Touch niet enorm vaak te vinden tweedehands (voor een prijs die het waard is dan)
Pagina: 1