Waar moet ik de dns instelling op de netwerkkaart van een seconddomain controller naar laten verwijzen. De 2e dc draait zelf dns. Moet ik hem dan naar zichzelf laten verwijzen of naar de dns van de pdc?
Ik neem aan dat je de 2e DC als failover voor de eerste DC wilt kunnen gebruiken. Ga je naar de eerste DC verwijzen, en die is down, dan heb je een probleem. Hij moet dus zelf DNS-afhandeling gaan doen.
Volgens mij staat hier vrij netjes uitgelegd hoe dit werkt:
HOW TO: Configure a Secondary Name Server in Windows Server 2003
of hier: DNS Settings for second Domain Controller
HOW TO: Configure a Secondary Name Server in Windows Server 2003
of hier: DNS Settings for second Domain Controller
[ Voor 32% gewijzigd door Felyrion op 01-09-2012 14:21 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Je maakt er een secondary domain controller van. Stelt de promoting wizard dat niet al voor je in?
Nee heeft hij niet gedaan.Craven schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:25:
Je maakt er een secondary domain controller van. Stelt de promoting wizard dat niet al voor je in?
Kroegtijger had een goed punt. Ik laat de preffered dns naar zichzelf verwijzen en de alternate naar naar de dns van de pdc.
Dank voor jullie reacties.
Volges mijn was de strekking van kroegtijgers opmerking juist dat beide DNS servers naar zichzelf moeten verwijzen (127.0.0.1). Want als de eerste DC om een of andere reden niet opkomt, gaat de 2e DC ook niet kunnen opkomen, bij gebrek aan DNS.nico_van_wijk schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:45:
[...]Nee heeft hij niet gedaan.
Kroegtijger had een goed punt. Ik laat de preffered dns naar zichzelf verwijzen en de alternate naar naar de dns van de pdc.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
^^ Dat bedoelde ik. Wat is het nut van een secondary dc als dat ding niet alle zaken van active directory zelf kan afhandelen? Lijkt mij dat je de dns altijd naar zichzelf laat verwijzen.
Precies, op iedere domain controller laat je de primary DNS server naar zichzelf wijzen, secondary DNS server kan dan een andere domain controller zijn.
Ben even benieuwd wat de TS zelf al gevonden heeft aan informatie. Hier lijkt me meer dan genoeg over te vinden...
Verder wil ik graag weten wat voor DNS-zones gebruikt worden. AD-integrated of niet? En dat wil nog wel invloed hebben op de keuze
AD-integrated zal heel erg waarschijnlijk zijn, maar ik heb een hekel aan aannames...
Verder wil ik graag weten wat voor DNS-zones gebruikt worden. AD-integrated of niet? En dat wil nog wel invloed hebben op de keuze
AD-integrated zal heel erg waarschijnlijk zijn, maar ik heb een hekel aan aannames...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Klopt, maar dat bedoel ik toch ook. Op beide servers verwijzen naar zichzelf. Per server kun je ook nog een alternate (secondary) opgeven en die kan ik toch naar de andere server verwijzen.Brahiewahiewa schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 15:00:
[...]
Volges mijn was de strekking van kroegtijgers opmerking juist dat beide DNS servers naar zichzelf moeten verwijzen (127.0.0.1). Want als de eerste DC om een of andere reden niet opkomt, gaat de 2e DC ook niet kunnen opkomen, bij gebrek aan DNS.
De setup die ik vaak gebruik (ik werk voor een hosting provider) is de primaire DNS laten verwijzen naar de andere domain controller en de secondaire DNS naar zichzelf. De rede is dat andere domein controller volledige beschikbaar is terwijl de ander nog aan het opstarten is.
Echter wanneer er meerder sites zijn dan verwijs ik wel naar 127.0.0.1 vanwege de latency.
Echter wanneer er meerder sites zijn dan verwijs ik wel naar 127.0.0.1 vanwege de latency.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Pagina: 1