Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Hi,

Volgend jaar ga ik Industrial Design (TU Delft) doen en ik twijfel nog heel erg tussen een macbook pro en het high end model van het laptopproject..
Afbeeldingslocatie: http://www.hp.com/united-states/campaigns/workstations/images/img_hero-8570w.png
High end model: HP EliteBook 8570w
CPU: Intel i7 3610QM (2.3 Ghz Quadcore, Hyperthreading, 3.3 Ghz Turboboost, 6 MB cache, Ivy Bridge)
RAM: 8 GB 1600 DDR3
HDD: 500 GB 7200RPM
DVD RW
15.6" LED Full HD WVA
GPU: NVIDIA Quadro K1000M (192 Cuda cores, 2GB DDR3 @128bit)
Batterij: 8C 75Whr
WLAN: 802.11 a/b/g/n
1 USB 2.0 & 2 USB 3.0
Windows 7 Home Premium 64 bit
Garantie: 3 jaar + 3 jaar garantie op batterij
Bluetooth
Webcam
Uiteraard weet ik dat het high end model vele malen sneller is dan een macbook pro maar ik weet niet of ik die kracht nodig heb voor mijn studie. De zware programma's zullen solidworks/photoshop en misschien wat videobewerking zijn.

Ik zal aan de slag moeten met solidworks, kan een MBP dit aan of is dit een verloren zaak en kan ik echt beter voor de HP kiezen?

Ik heb altijd met OSX of Windows gewerkt en ik vind OSX een stuk fijner werken, maar deze voorkeur moet natuurlijk niet de overhand krijgen in de keuze tussen de HP/MPB.. (met bootcamp zal ik dan solidworks ect kunnen draaien.)

Heeft iemand hier ervaringen/suggesties over de MPB op Industrial Design?

En stel ik neem een MBP, vanaf welke versie van de MBP moet ik dan kijken om solidworks redelijk te kunnen draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door zozamis op 01-09-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De videokaart van de HP is natuurlijk een stuk beter om Solidworks op te draaien. Als jij ID gaat doen en je gaat echt productielijnen tekenen die ook nog moeten draaien dan ga je dit op een MBP niet echt leuk vinden om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Dat dacht ik ook, wat me echter opvalt is dat zo'n 60% op de faculteit met een macbook pro rondloopt, ik ga maar eens goed rondvragen volgende week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Photoshop en Solidworks zijn helemaal geen 'zware' programma's, 5 jaar gelden draaide dat ook nog prima op budget laptops. Het hangt er helemaal van af wat je er precies mee gaat doen natuurlijk :), een computer kun je altijd wel op z'n knieën krijgen maar het is onwaarschijnlijk dat je zover komt.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Digital-DNA schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:12:
Photoshop en Solidworks zijn helemaal geen 'zware' programma's, 5 jaar gelden draaide dat ook nog prima op budget laptops. Het hangt er helemaal van af wat je er precies mee gaat doen natuurlijk :), een computer kun je altijd wel op z'n knieën krijgen maar het is onwaarschijnlijk dat je zover komt.
Ik kreeg altijd het beeld dat solidworks erg zwaar was, maar goed om te horen dat het meevalt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 09:43
Ik begin net aan een studie Industrieel Product Ontwerpen en moet ook met SolidWorks werken, enige nadeel is dat je er Windows bij op moet zetten, wat weer wat extra schijfruimte inneemt. Heb zelf een Retina MBP met 256GB SSD en 16GB RAM, moet 't volgens mij prima aan kunnen.

Tijdens de intro afgelopen week liet een docent zien wat er minimaal in moest zitten (hij zei "Je mag wel een laptop halen die wel beter is als dit, maar dit is wel het minimum). Hij liet een Dual core intel processor zien van 2,2 GHz geloof ik en 4GB RAM, dus dat kan eigen bijna iedere laptop wel hebben.

En ja, de Elitebooks hebben een behoorlijke videokaart er in zitten (GPU: NVIDIA Quadro K1000M (192 Cuda cores, 2GB DDR3 @128bit)).

Persoonlijk vind ik dat het er ook allemaal wel een beetje mooi uit mag zien en dan is de keuze tussen een Elitebook/Thinkpad en een Macbook toch gauw gemaakt, maar zoals ik al zei, houd er rekening mee dat SolidWorks Windows-only software is.

Voor de rest moet ik zeggen dat OS X razendsnel boot, hij start binnen zo'n 15 seconden op (met een SSD in ieder geval) en je kan dan ook direct beginnen, je hoeft niet te wachten zodra je op het bureaublad beland bent. Dit is ook een reden waarom ik Windows aan de kant heb geschoven. Maar zoals ik lees ken je beide OS al dus die mening kan je zelf prima vormen.

Zoals de anderen al vermelden, het zijn geen echte zware programma's meer, daarbij moet wel vermeld worden dat 't gewoon een stuk lekkerder werkt als je bij het uitvoeren van taken in de programma's niet hoeft te wachten, dat neemt veel frustraties weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik had even verkeerd gelezen, het is ''product ontwerp''. Dit kan zat op een MBP, daar heb je niet een K1000M voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik doe af en toe wat kleine dingetjes met Solidworks 2011. Dit doe ik dan onder VMware Fusion 4.nogwat. (5 is net uit zag ik) Op mijn MacBook van 2008 draait dit prima, zolang in niet te veel wil. Ik heb net mijn RAM en flinke upgrade gegeven, met dit nieuwe geheugen heb ik nog geen Solidworks gebruikt. Ik weet dat WIndows 7 i.c.m. Solidworks wel meer lust dan slechts 2GB.

Wanneer je via Boot Camp met Solidworks bezig gaat lijkt het me geen probleem om Solidworks te draaien op een MBP. Wanneer je het via VMware of een andere virtuele omgeving doet moet je zorgen dat je genoeg hardwarebronnen over hebt om Windows of Solidworks te kunnen draaien. Dit omdat je op deze manier 2 besturingssystemen tegelijkertijd moet draaien.

Mijn idee: de MacBook Pro kan het makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

zozamis schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:01:
Hi,

Volgend jaar ga ik Industrial Design (TU Delft) doen en ik twijfel nog heel erg tussen een macbook pro en het high end model van het laptopproject..
[afbeelding]

[...]

Uiteraard weet ik dat het high end model vele malen sneller is dan een macbook pro maar ik weet niet of ik die kracht nodig heb voor mijn studie. De zware programma's zullen solidworks/photoshop en misschien wat videobewerking zijn.

Ik zal aan de slag moeten met solidworks, kan een MBP dit aan of is dit een verloren zaak en kan ik echt beter voor de HP kiezen?

Ik heb altijd met OSX of Windows gewerkt en ik vind OSX een stuk fijner werken, maar deze voorkeur moet natuurlijk niet de overhand krijgen in de keuze tussen de HP/MPB.. (met bootcamp zal ik dan solidworks ect kunnen draaien.)

Heeft iemand hier ervaringen/suggesties over de MPB op Industrial Design?

En stel ik neem een MBP, vanaf welke versie van de MBP moet ik dan kijken om solidworks redelijk te kunnen draaien?
De videokaart is inderdaad sneller dan de 650M in de nieuwe Macbooks. Maar dat ga je alleen merken bij het echte zware render werk. Dat doe je misschien 3x per jaar. Wat je veeeel meer gaat merken is de opstarttijd van het systeem en programmas, in een Macbook met SSD is dat gewoon ongekend snel, daar kan de HP niet aan tippen. En dit zal je ongeveer 3x per DAG! merken. Dus dat de HP sneller is dan de Macbook zou ik niet willen zeggen. Over het hele jaar gezien zal je de Macbook denk ik als 'sneller' ervaren.

Wat betreft de CPU en RAM, deze zijn bij beide laptops volgens mij exact hetzelfde i7 3610QM en 8GB DDR3 1600. Dus daar zit 0 verschil.

Ik doe zelf Werktuigbouwkunde en heb de afgelopen 3 jaar een Macbook Pro mid 2009 gebruikt (2.66Ghz Core 2 Duo met 4GB ram en 9600GT). Deze was in mijn ervaring altijd snel zat, een jaar geleden een SSD erin gezet, dat zorgt toch wel voor flink wat winst in opstarttijd van systeem en programmas.
Alles kon ik daar eigenlijk gewoon mee draaien.

Ik heb nu sinds een paar weken de retina MBP en deze is echt verschrikkelijk snel. Nog niet echt getest met CAD suites maar bij alle andere dingen die ik tegen ben gekomen is hij erg snel.

In cinebench scoort hij op de CPU een stuk beter en met de GPU maar ietsje slechter dan mijn desktop (i7 920, HD4870). Dus dat zit wel goed.

Als je het financieel trekt zou ik voor de Macbook gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe de zelfde studie die jij doet, alleen zit ik alweer in mijn derde jaar. Ik gebruik ook gewoon een MBP 2010. In de meeste gevallen als ik Solidworks gebruik dan maak ik gebruik van de computers die aanwezig zijn op de faculteit. Laatst heb ik thuis veel in Solidworks gewerkt op mijn MBP via Windows in Bootcamp. Het is mogelijk om Solidworks te draaien op je MBP en zal dan ook geen problemen opleveren, alleen dat je af en toe eens moet switchen van OSX naar Windows.
De meeste andere programma's die je gebruikt zijn ook wel beschikbaar voor OSX op Solidworks en CES na (dacht ik).
Pagina: 1