Hulp bij maken keuzes update hardware componenten

Pagina: 1
Acties:

• Digibeetje28
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10-2025
Hallo allemaal,

Huidige pctje wordt wat trager. Dus ben druk bezig een nieuw systeem aan het samenstellen.
Ik verdiep me zoveel als ik kan maar ben en blijf een amateur op pc gebied.
Het volgende heb ik na lang zoeken op internet en fora's bedacht:

- Moederbord MSI Z77-GD65 (ben nou eenmaal een MSI fan, heb er nu ook eentje)
- Intel Core i5 3450 of Intel Core i5 3570k (het scheelt 30 euro in prijs dat vind ik
nogal wat maar ik kom er niet goed achter of er ook veel verschil zit tussen de Cores)
- Voeding Coolermaster Silent Pro M2 420 watt of de 550 watt (weet niet wat beter is
voor dit systeem)
- gewoon goedkoop geheugen DDR3 1600mhz totaal 4 GB

Harde schijven heb ik al dus die hoef ik niet. Een nieuwe brander zit ik nog over na te denken.
Heb nu een ouder type Liteon Lightscribe brander.

Dan ben ik nog op zoek naar een goede videokaart van Nvidia. Heb nu een Ati Radeon X1550 en
die is nooit goed bevallen, wil weer terug naar de Nvidia.
Maarrrr.... zou de onboard graphics van het MSI moederbord ook voldoende kunnen zijn voor mij?

Wat ga ik doen met de pc?
- Full HD filmpje kijken
- veel spelpunt spelletjes spelen (beetje verslaafd haha)
- wat gamen (kind vooral)
- internetten
- tekstverwerken
- mailen
- films verkleinen/bewerken/branden etc
- foto's bewerken (op amateur niveau)
- vaak meerdere dingen tegelijk doen op de pc, dus dat moet hij aan kunnen

Mijn vragen aan jullie:
- Zou de onboard graphics van dit moederbord voor bovenstaande voldoende zijn?
- Als er toch een videokaart moet komen wat is een redelijk geprijsde voor mij goede
Nvidia kaart (tips/adviezen)
- Wat is het verschil tussen de twee Intel Cores en welke van de twee is geschikt voor mij?
- Afhankelijk van het type videokaart die er evt bij komt welke voeding is beter 420 of 520 watt?

De bedoeling is wel dat het systeem een aantal jaar mee kan qua samenstelling en snelheid.
Net als mijn huidige systeem die in principe voor bovenstaande nog prima is maar mijn keus is toch vernieuwen en mijn huidige verkopen.

Mijn dank is groot voor de hulp!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om te beginnen, bijna geen enkel moederbord heeft nog on board graphics, ook het bord dat jij gekozen hebt heeft geen onboard graphics.

Je gekozen processor heeft Intel HD Graphics 2500. Of dit voldoende voor je is, hangt af wat je eisen zijn. Wil je echt serieus gaan gamen, is het niet voldoende. Voor de rest van je genoemde zaken is het echter ruim voldoende. Je hebt dan een voeding nodig van rond de 300 watt (verbruik zal niet hoger komen dan 150 watt, maar ja...).

edit, ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom kies je in godsnaam zo een superduur moederbord?
Voor wat jij wil heb je voor minder dan de helft precies dezelfde performance.

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 01-09-2012 14:31 ]

• Digibeetje28
Ik wil(de) dit MSI moederbord omdat hier een Ivybridge processor op kan. Welke nu in ontwikkeling zijn en uitgebracht worden voor deze socket en ik dus mocht ik daar ooit behoefte aan hebben in de toekomst nog wat op kan upgraden.
Bovendien heb ik liever een moederbord met mogelijkheden voor in de toekomst dan dat ik nu ga beknibbelen en in de toekomst met evt iets niet uit de voeten kan omdat het moederbord dat niet kan. Of voor een nieuwe uitgebreide upgrade kom te staan.

Ik heb er niet veel verstand van. Heb mijn licht overal zo goed mogelijk opgestoken (waaronder hier op de site) en dit moederbord kwam goed uit de test.
Ik heb 4 harde schijven die nog op het bord aangesloten moeten kunnen worden.
Ik wil echte snelheid (ja met een SSD heb dat beter dan met SataIII maar dat geld heb ik niet).

Ik wil goede sound aangezien de muziek die ik draai bijna altijd via de pc gaat.
Ik wil met mijn pc een mediacenter via de tv aansturen (netwerk).
Ik heb een kind die wordt steeds groter en uiteindelijk gaat die ook achter de pc zitten (nu nog samen met mij) en zijn ding doen. Dus perfomance is ook echt van belang.

Ik heb nu een pc vanuit het Lowbudget segment. Daar heb ik altijd spijt van gehad. Voor dit moederbord waren er weinig mogelijkheden en upgrades mogelijk na een tijd. Als ik toen had geinvesteerd in een uitgebreider (duurder) bord had ik vorig jaar of het jaar daarvoor nog kunnen upgraden.
Tevens wordt dit moederbord niet eens meer ondersteund in Win7 (mijn videokaart ook niet). Het draait wel en doet het wel maar niet onder de juiste ondersteundende software.
Dus kom ik wel eens problemen tegen.

Die fouten wil ik dus niet meer maken. Sneppie? ;)

Ik wil met mijn pc alle kanten op kunnen die ik maar wil. Of ik het nou doe of niet ik wil wel de mogelijkheden hebben. Maar feit blijft wel... een programmeur zal ik nooit worden, een photodesigner zal ik niet zo snel worden, een webdesigner zal ik niet zo snel worden en voor nu zullen er ook geen zware gamers op de pc zitten.

Wat zouden jullie dan aanraden (bovenstaande meegenomen)?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou dan persoonlijk voor de i5 3570k gaan aangezien die Intel HD4000 ingebouwd heeft en je denkelijk wel voorlopig met die interne videochip goed uit de voeten kan. Altijd kan je dan naderhand toch nog een videokaart erbij zetten mocht de interne videochip niet meer toerekend zijn.

Qua moederboard denk ik eerlijk gezegd ook wel dat het niet zo heel veel voordeel voor je zal hebben en je dan beter een goedkoper boardje kan nemen. Zelf zou ik dan dat geld besteden aan een ssd die je al voor pak weg 98 euro hebt ( Samsung 830 128 GB ).

Dit board pricewatch: MSI Z77A-G43 zou al een leuk alternatief zijn en het geld wat je hierop bespaard kan je dan bij een ssd leggen. Zeker in een nieuw systeem zou dat best zonde zijn als je dan nog via harddisks werkt want het scheelt toch wel behoorlijk qua snelheid.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een duurder moederbord zal je niet helpen om langer te kunnen upgraden. Intel heeft voor elke generatie toch een nieuw socket, dus als je mobo maar ivy bridge ondersteunt is dat het beste wat je qua ondersteuning kan krijgen. Gezien je eisen zul je ook niet snel twee videokaarten in SLI/crossfire hoeven, en een enkele videokaart kan elk mobo ook wel aan.

En ik ben het eens met Roel1966, neem een 3570K, die heeft de snelste videochip van intel, dus wel een voordeeltje ten opzichte van goedkopere i5's. Tenzij je een losse grafische kaart neemt maar dat is voorlopig niet nodig. Kun je later altijd nog toevoegen, mocht de kleine een keer grafische pracht en praal willen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Digibeetje28
Hallo,

Thanks voor de antwoorden. Super van jullie.
Het scheelt inderdaad zo'n 60 euro tussen de Z77-G43 en de Z77-GD65.
Is best een hoop geld.
Dan dus toch die i5 3570K. Wat is het verschil met de i 5 3570 en de i5 3570K?
Zou wel handig zijn als ik even de aankoop van een videokaart kan uitstellen :)

En wat raden jullie aan qua nieuw geheugen (type en hoeveel)?

Ben wel van plan met het nieuwe spul 64-bit te gaan draaien. Kan ik nu ook al
met mijn dual core maar heb ik eigenlijk nooit gedaan. Waarom weet ik ook niet.
Ik wil het met de nieuwe wel gaan doen.

Of ik SSD nu al ga doen dat weet ik nog niet. Heb net vorig jaar geinvesteerd in
2 Caviar Blacks SataIII. Die draaien nu op SataII omdat mijn huidige bord niet verder
gaat. Dus denk dat ik daar al snelheid verbetering van zal merken als ze op SataIII
gaan draaien.

Kan ik op dat goedkopere bordje Z77-G43 een 2.1 geluidssetje boxen aansluiten?
Je weet wel van die boxsetjes voor de pc met een subwoofertje.

En de Coolermaster Silent Pro M2 420 watt is voldoende dus? Ook voor de toekomst
met eventueel videokaart erbij (voor die kleine zijn pracht en praal ;) )
Ik wil wel een Silent Pro vanwege de modulaire aansluiting en zijn 80+ certificering.
En ze zijn gewoon goed.

Thanks again!

btw: moet ik nog denken aan extra koeling op de processor? En hoe/wat/welke?
Want dat heb ik nu niet en daar heb ik ook geen verstand van. Bedacht het me alleen zo inene of
het nodig was.
Heb de Aerocool ExtremEngine 3t toren met voorin een 120mm fan en aan de zijkant een 250mm fan
en voorop fancontrol. Nu draaien ze op hun zachts en is de temp van de cpu bij niks doen rond de 40 graden
en de harddisks bij niks doen rond de 32 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Digibeetje28 op 01-09-2012 18:54 ]

• Reepje
  • Niet online
Ik moet je weer teleurstellen, harde schijven profiteren niet van sata3, daar zijn ze gewoon te langzaam voor. Maar misschien gaat de boel 5% sneller, wie weet.
Een SSD gaat 500% sneller, dit is nog niet bij je doorgedrongen lijkt het.

Als ik een pc in elkaarzet met een half zo krachtige CPU, een bordje van 50 euro, maar dan wel met een SSD, dan zal die computer sneller aanvoelen dan wat je nu gaat doen....

En upgraden, forget it. Hoogst zelden dat dit echt de moeite is. Over een jaartje zijn er weer allemaal nieuwe toeters en bellen, en dat ondersteund je bordje, je huidige processor, je huidige geheugen dan weer niet...

• Roel1966
  • Niet online
Het verschil tussen de i5 3570 en de K versie is dat de K versie een unlocked multiplyer heeft hetgeen betekend dat hij daardoor gemakkelijker over te clocken is. Voor het prijsverschil van pak weg 15 euro zou ik de K versie nemen ondanks dat je misschien niet gaat OCjen, alhoewel dit met UEFI biossen gemakkelijk is.

Qua geheugen heb ik zelf eigenlijk vrijwel altijd Kingston geheugen gebruikt en in principe heb je al voldoende aan 1333 MHz DDR3, maar zelf zou ik bijvoorbeeld dit pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G setje pakken gezien de prijs.

Zoals Reepje al schrijft maakt het voor je harddisks niet uit of ze nu via s-ata 2 of 3 werken want een harddisk blijft gewoon met zijn hardwarematige beperkingen zitten. De WD Caviar Black zal ongeveer 145 MB/s aankunnen en dat blijft hetzelfde bij zowel s-ata 2 als 3 dus daarmee zal je geen snelheid gaan winnen.

Ander punt is ook nog het verschil in toegangstijd van een ssd en een harddisk waarbij je je moet voorstellen dat een ssd gemiddeld 0,01 a 0,02 ms nodig heeft in vergelijk met b.v. de WD Black met 12 ms ( globaal gezien ). Kortom is een ssd altijd vele malen sneller dan de WD Blacks via s-ata 2 of 3 en zal je dat verschil heel goed merken.

Geliud is geen probleem want bijna alle hedendaagse moederboarden hebben standaard geluidschips erop die van best wel goede en gemiddelde kwaliteit zijn. Dus je geluidssetje kan je er gerust op aansluiten en hoef je verder niets extra's voor aan te schaffen in de zin vaneen extra geluidskaart.

Qua voeding zou ik je liever Corsair aanraden omdat ik daar zelf altijd goede ervaringen mee opgedaan heb en je in principe deze pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M zou kunenn nemen die ook modulair is. Echter zou ik in jou geval meer voor de CX serie gaan die dan niet modulair zijn maar wel in jou systeem ook meer dan voldoende zou zijn, en tja, beter een goede voeding die niet modulair is dan een mindere die wel modulair is.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Roel1966 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:16:
Het verschil tussen de i5 3570 en de K versie is dat de K versie een unlocked multiplyer heeft hetgeen betekend dat hij daardoor gemakkelijker over te clocken is. Voor het prijsverschil van pak weg 15 euro zou ik de K versie nemen ondanks dat je misschien niet gaat OCjen, alhoewel dit met UEFI biossen gemakkelijk is.
Een ander belangrijk verschil wordt vaak vergeten omdat er toch vaak een videokaart bijgezet wordt: de K-versie heeft een snellere videochip. Wel een voordeel als je er gebruik van maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 01-09-2012 19:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Roel1966
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:33:
Een ander belangrijk verschil wordt vaak vergeten omdat er toch vaak een videokaart bijgezet wordt: de K-versie heeft een snellere videochip. Wel een voordeel als je er gebruik van maakt.
Inderdaad, ook dat nog eens erbij.

• Reepje
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:33:
[...]

Zo een videokaart zet je er eigenlijk automatisch bij, maar is eigenlijk alleen nodig voor de echte gamers en fanatiekelingen.
Zo had ik een i5-2500k en een MSI R6870 Hawk. Dat is nog eens grafische kracht. En toen verkocht ik de grafische kaart en loop ik nu op de chip van de processor. En dat gaat super. Trackmania is zelfs beter speelbaar (wel iets minder details) maar het ziet er goed uit en heb zelfs enkele persoonlijke records verbroken.

Hyper tension Schiet-games met veel rondvliegende lichaamsdelen en spuitende bloedstromen hebben wel baat bij een goede graka, maar juist in die moordpartijen heb ik steeds minder zin.

• Digibeetje28
Oke dan ben ik er qua moederbord en intel core uit.
Worden het de Z77-G43 en de Intel i5 3570K.
Het geheugen van Kingston staat genoteerd (met typenummer, bedankt voor de link!).

Ik zal eens heel goed nadenken over het overstappen naar SSD.
Voor nu blijf ik nog even bij mijn HDD's maar ik houd het zeker in
mijn hoofd.

Ik zal eens kijken naar die Corsair voeding die je schreef. Ik kreeg
de tip voor modulair omdat het beter aan te sluiten is en de 80+ omdat
het zuiniger zou zijn. En dan hebben mensen uit mijn omgeving weer hele
goede ervaringen met Coolermaster (en op jullie site komt deze ook goed
uit de test). Vandaar dat ik gelijk naar Coolermaster uitweek.
Ik zag wel al dat die Corsair 550 watt is... raad je dit voltage dan liever aan
of kan ik volstaan met minder (350/420 watt)?

Moet ik nog iets met dit wat ik schreef:
Want dat heb ik nu niet en daar heb ik ook geen verstand van. Bedacht het me alleen zo inene of
het nodig was.
Heb de Aerocool ExtremEngine 3t toren met voorin een 120mm fan en aan de zijkant een 250mm fan
en voorop fancontrol. Nu draaien ze op hun zachts en is de temp van de cpu bij niks doen rond de 40 graden

Ontzettend bedankt voor de uitleg en adviezen zover!

• Reepje
  • Niet online
Je hebt geen extra cooling voor de proc nodig (zeker bij die kast, en zeker nu er geen graka inkomt). Je kan waarschijnlijk de zijfan uitzetten nu en dat gat dichtmaken, wordt het lekker rustig van. Neem aan dat je wel een 120mm fan op de achterkant hebt zitten.

En stel je eens voor als je straks een ssd hebt, dan hoor je de hele maschine niet meer.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Met 550W heb je alle ruimte voor een eventuele videokaart, met 350-420W gewoon wat minder. Eventueel kun je ook voor zoiets als dit gaan, zit je ook veilig mee: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2
Ook met het overklokken van de processor hebben deze voedingen geen moeite. 80+ zijn ze vrijwel allemaal tegenwoordig ;)
Qua koeling kun je denken aan zoiets: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Koelt erg goed, is goedkoop en tevens ook stiller dan de koeler die standaard bij de CPU zit. Met deze koeler zou je de 4,3 GHz wel kunnen halen als je je best doet :) Als je wilt overklokken moet je eigenlijk wel een koeler als deze hebben, en je zou 'm nu ook al kunnen nemen omdat hij stiller is dan de Intel koeler.
De kast kun je gewoon hergebruiken. Zorg er wel voor dat je je PC vaak schoonmaakt, want die kast lijkt me een redelijk stofnest. :P
Overigens kun je Reepje zijn tip over de zij-fan ook overnemen, een fan voorin en een fan achterin de kast is meer dan genoeg voor dit systeem, ook wel als je er straks een videokaart bij zet :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Reepje
  • Niet online
Het systeem als het nu is zal ongeveer 40 watt idle / 140 watt full load trekken schat ik zo (je doet een spelletje, op de achtergrond render je een filmpje, terwijl je een dvd tje aan het branden bent).

Een high -end graka trekt full load pakweg 150 watt.

Do the math.

• Roel1966
  • Niet online
Digibeetje28 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 20:27:
Ik zal eens kijken naar die Corsair voeding die je schreef. Ik kreeg
de tip voor modulair omdat het beter aan te sluiten is en de 80+ omdat
het zuiniger zou zijn. En dan hebben mensen uit mijn omgeving weer hele
goede ervaringen met Coolermaster (en op jullie site komt deze ook goed
uit de test). Vandaar dat ik gelijk naar Coolermaster uitweek.
Ik zag wel al dat die Corsair 550 watt is... raad je dit voltage dan liever aan
of kan ik volstaan met minder (350/420 watt)?

Moet ik nog iets met dit wat ik schreef:
het nodig was.

Ontzettend bedankt voor de uitleg en adviezen zover!
Persoonlijk raad ik altijd liever ietwat meer aan dan precies op de grens want qua verbruik maakt het verder toch niets uit voor je stroomrekening. Een voeding trekt maar precies datgene weg wat de andere onderdelen van de voeding vragen dus niet constant dan 550 watt bijvoorbeeld. Vraagt je systeem maar 140 watt dan leverd de voeding dit ook maar dus in die zin maakt het niet uit, maar zelf heb ik gewoon goede ervaring met Corsair door de jaren heen.

Wat betreft de koeling kan je in principe wel volstaan met de boxed cooler maar er is 1 maar aan namelijk als je gaat OCjen dan zal die standaard koeler wel harder moeten werken. Resultaat is dus dat je meer lawaai gaat krijgen omdat die koelers alleen voor "normaal" gebruik bedoeld zijn, dus een aftermarket koeler zou niet slecht zijn. Die Gelid koeler zal zeker niet verkeerd zijn maar als ik persoonlijk iets moet aanraden zou ik altijd voor Noctua gaan en dan bijvoorbeeld deze pricewatch: Noctua NH-U9B SE2 .

• Digibeetje28
Thanks again _/-\o_

Past zo'n koeler wel bij mij in de kast vraag ik me af.
Het zijn best grote dingen wat ik zag op de links die jullie gaven.
Mijn voeding zit bovenin de kast, niet onderin. En de voeding van
Corsair en Coolermaster zijn al iets groter dan de huidige voeding
die er in zit (das een heel, heel bejaard ding).
Niet groter in de breedte maar wel in de diepte volgens mij.
Mijn huidige processor zit vrij boven aan in het bord en dus bij de bovenkant
van de pc kast.

Hoe kan ik goed na gaan of zoiets erop gaat passen en niks in de weg zal zitten of ergens
te dicht op zal zitten?

Verder zat ik nog te denken of ik misschien iets voordeliger uit zal zijn als ik
een goedkopere Intel Core zal nemen bijvoorbeeld de i5 3450. Die is 43 euro goedkoper
dan de i5 3570K en dan toch een videokaart er naast....
Twijfel twijfel...
Zat ik vannacht aan te denken. Weet het, hoor je te slapen maar mijn kind was nogal
vervelend vannacht dus er kwam van :z weinig terecht....

• Roel1966
  • Niet online
De Noctua cpukoeler is niet zo groot en zal altijd in je kast passen want die heb ik zelfs al eens in een HTPC kast ingebouwd waarin nog veel minder ruimte is. Ik weet ook niet of je nu nog een board met socket 775 hebt waarbij je rekening ermee moet houden dat bij socket 1155 de koeler ietwat meer naar het midden zit.

Qua keuze van cpu en/of videokaart en cpu moet je wel rekening ermee houden dat je altijd hoger qua prijs uit komt wanneer je een losse videokaart erbij neemt. Het heeft geen zin om b.v. een los videokaartje van b.v. 43 euro erbij te zetten want dan ben je beter af met de interne videokaart van de 3570K.

Je zal toch altijd wel minimaal tussen de 100 en 150 euro kwijt zijn wil je een videokaart erin die beter presteerd dan de interne videochip. Persoonlijk zou ik dus in jou geval toch voor die 3570K gaan en naderhand bekijken of het wel nodig is voor jou gebruik om er een losse videokaart bij te zetten.

• Digibeetje28
Dan ga ik op jouw advies af en is de keuze gemaakt. Jij hebt er zo te lezen behoorlijk verstand van in ieder geval heel veel meer dan ik 8)
Heb ik mijn upgrade compleet.
Ik heb nu een socket 775 inderdaad. Ik wist niet dat de cpu op de socket 1155 iets meer naar het middan zit. Dat scheelt weer. Ik had wel gelezen dat die Noctua waarvan jij de link gaf iets kleiner was gemaakt zodat hij meer allround is qua inbouwen.
Alleen op de plaatjes komen ze zo groot over.

In ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen en uitleg. Ik heb er heel veel aan gehad voor het maken van mijn keuzes en begrijp die keuzes nu ook veel beter. Thanks _/-\o_
Pagina: 1