• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Mijn eerste post in dit gedeelte vanhet forum. Een jaar of 8-9 geleden eens een aardige prijs gewonnen met de staatsloterij en met een kleine op komst was dat een goed moment om eens een "goed" fototoestel te kopen. Dat is de Nikon D50 geworden.
Met entausiasme begonnen en er zitten veel functies op maar ik kom niet verder dan de automatische instellingen, de "sport"knop (dat is goed voor spetterend water) en de flits aan en uitzetten. Ik weet dat ik met RAW formaten kan werken, maar meestal staat hij op de hoogste JPEG stand.

Goed, genoeg over mijn achtergrond als "fotograaf".

Ergens in oktober komen ze hier mijn dak volleggen met zonnepanelen. Het leek me leuk om daar een timelapse filmpje van te maken. Die functie zit niet in mijn Nikon D50, maar je bent tweakert of niet, het is wel mogelijk. Via firmware zou ik het ding kunnen hacken, maar dat is me te risicovol. Via Dealextreme heb ik een timelapse apparaatje gekocht dat met de Nikon D50 overweg kan (dat hopen we dan maar, het staat in ieder geval in de omschrijving). Een statief moet ik ook wel ergens hebben en ik heb nog even om het te vinden. Mijn overburen hebben een mooi balkon en daar moet ik het wel kwijt kunnen. En dan komt de issue die ik wil oplossen.

Dat balkon is dus niet overkapt en het weer in oktober is niet te voorspellen. Ik wil dus een "regenjas" of "tentje" om mijn fototoestel plaatsen zodat het fototoestel en de lens droog blijven. Het mag niet te groot zijn, dan kan het omwaaien, verschuiven etc.

Is zoiets zelf te maken? Waar moet ik dan op letten en heeft iemand daar ervaring mee?

[edit]

zoiets, maar dan kan ik nog steeds druppels op mijn lens krijgen. En aangezien ik het niet vaak of slechts 1 keer gebruik wil ik het eigenlijk niet gaan kopen.
http://www.ebay.de/itm/Sc...Cllen&hash=item3a5ee50c27

[ Voor 9% gewijzigd door TheSiemNL op 01-09-2012 11:01 ]

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 10:52
Het beste is om het statief proberen vast te zetten of met bv (beetje watervast) krijt aan te geven waar hij precies staat zodat je het statief altijd op exact dezelfde plek terug kunt zetten (en de camera bij slecht weer weg halen).
Bij een "tent" constructie waarbij niet alles strak dicht zit creeer je een soort micro-klimaat waar vocht in kan blijven hangen, dat wil je je D50 ook niet aandoen.
Een optie zou zijn om een doorzichtig plastic zak om camera en lens heen te doen en de opening op de lens vastmaken met strak elastiek. Het is alleen wat lastig om dat op het statief te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door JivZ op 01-09-2012 11:07 ]

• TheSiemNL
Omdat hij bij mijn overburen op het balkon komt te staan wil ik hem niet telkens verplaatsen, dan moet ik ze vaak lastig vallen. Een plastic zak er om heen doen had ik ook al aan gedacht, maar dan zit je nog met de lens opening, als het miesert of regent, dan kan ik de lens niet schoonmaken. Wellicht kan ik dat dan doen door de lens te "verlengen" met een stuk karton (een cm of 5-10). Dat zal ik eens testen.

Ik heb alleen een groter probleem, ik wilde even een link plaatsen naar het timelapse apparaat op dealextreme en zie dat product niet meer. Het was toen ook al een tijd zoeken, maar in de opdrachtbevestiging staat een ander ding dan ik besteld heb. Degene die ze opgestuurd hebben is schijnbaar alleen geschikt voor een Nikon D90/D5000. Hij heeft ook geen mini-usb aansluiting waarvan ik 100% zeker ben dat ik die bij order nog gecontroleerd heb. Dat zou balen zijn, dan moet ik het toestel gaan hacken....

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je zoekt gewoon zoiets:
http://www.lenscoat.com/raincoat-c-34.html
(zoek even in google op "raincoat camera" en je vind daar vast iets naar smaak en prijs :) )

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 10:52
Maar een old-skool tweaker maakt dat natuurlijk zelf met 2 euro aan inkoopkosten ;)
Overigens is het materiaal waar raincoats van gemaakt worden ongeveer hetzelfde als waar tenten mee gemaakt worden, dus als je een oude tent hebt liggen en wat stevige elastiekjes hebt kom je een heel eind.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat dacht je van een kant en klare oplossing voor € 9,99?
http://www.kamera-express.nl/product/optech-rainsleeve-/

Er zit een koortje aan het eind waarmee je het strak rond de lens opening kunt aanspannen.
Verder een zonnekap gebruiken om te zorgen dat er geen druppels op de lens komen. (en evt die zonnekap wat langer maken indien nodig)

(of een paraplu boven de camera :))

[ Voor 5% gewijzigd door mjtdevries op 01-09-2012 12:27 ]

Verwijderd

Misschien moet je ook rekening houden met de stroomtoevoer. Ik weet niet precies wat een camera gebruikt met timelapse, maar misschien moet je een dc adapter gebruiken/

• TheSiemNL
Als backup maar een Nikon S550 via Marktplaats gekocht voor een paar tientjes. Die hebben standaard een time lapse functie. Dat ding is net zo duur als die time lapse controller die ik besteld heb en waarschijnlijk niet op mijn D50 past.

• TheSiemNL
Even een update, de Nikon S550 doet wat hij moet doen. Ik heb voor een 15 Euro nog een Hama statief gekocht en het duurste was de AC adapter voor deze camera. Die was 45 Euro (ja, duurder dan de camera zelf).

De eerste test was gelukt en het uiteindelijke fimpje staat inmiddels ook online.
Ik weet het, locatie, locatie, locatie. Maar de enige locatie met stroom en waar ik mijn camera een paar uur onbeheerd kon achterlate wat het balkon van mijn overburen. Helaas staat er een krakkemikkige boom voor mijn huis (die gaat het overigens niet lang redden).

Zie hier het resultaat.

Nu nog kijken of ik eens een keer met tilt shift kan gaan werken. Kan dat in Photoshop?

[edit]
Het bleef die dag overigens keurig droog, geen tentje nodig gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door TheSiemNL op 12-10-2012 11:27 ]

• Hahn
  • Laatst online: 15:07
Naast de boom die in de weg staat, staat je camera ook aardig scheef :+ En waarom heb je vierkante foto's in een 16:9-filmpje?

En alles kan in Photoshop, maar ik weet niet of Photoshop het makkelijkste ervoor is :P Google het zou ik zeggen ;)

The devil is in the details.

• TheSiemNL
Ik had inderdaad wat meer tijd kunnen steken in het positioneren van de camera ;-)

Het filmpje heb ik in moviemaker gemaakt. Die kwam standaard met deze setting en ik wilde het gewoon snel klaar hebben.

Google is inderdaad mijn vriend, maar het forum van Tweakers is beter.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ffmpeg ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01 16:41
Dit filmpje gaat in ieder geval niet met fake tilt-shift werken. Probleem: de boom staat in de weg.
Ik vind het filmpje trouwens erg traag en meer irritant om te kijken vanwege het "hakkelende" beeld, dan dat ik het leuk vind om te zien hoe die panelen nu daadwerkelijk worden geplaatst.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

TranceSetter schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:49:
Dit filmpje gaat in ieder geval niet met fake tilt-shift werken. Probleem: de boom staat in de weg.
Ik vind het filmpje trouwens erg traag en meer irritant om te kijken vanwege het "hakkelende" beeld, dan dat ik het leuk vind om te zien hoe die panelen nu daadwerkelijk worden geplaatst.
Yups, filmpje hoort veel sneller afgespeeld, echt een factor 2x tot 3x zou geen probleem zijn. En dan ook meteen beetje recht zetten!

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 12-10-2012 12:51 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Hahn
Dit is inderdaad meer een (te) trage stopmotion dan een timelapse inderdaad (en 4 minuten voor zoiets is gewoon erg lang) :P En de boom zit precies voor wat je probeert te laten zien, dus eigenlijk zou ik het op een andere manier/plek proberen.

Verwijderd

Hahn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:52:
Dit is inderdaad meer een (te) trage stopmotion dan een timelapse inderdaad (en 4 minuten voor zoiets is gewoon erg lang) :P En de boom zit precies voor wat je probeert te laten zien, dus eigenlijk zou ik het op een andere manier/plek proberen.
Ja, de volgende panelen komen op de voorkant van het huis. :P (je bedoelt natuurlijk een timelapse filmpje)

4 minuten is inderdaad veels te lang hiervoor en met het aantal beelden kan je makkelijk een kortere versie maken die minder stop-motion is, maar timelapse.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2012 13:32 ]

• TheSiemNL
Is er ergens een berekening te maken? De foto's zijn om de 30 seconden genomen. De weergave duurt per foto een halve seconde.

• Hahn
Over het algemeen spelen video's af op 24 of 25 frames per seconde. Wat jij hebt gedaan is ruim 10x zo langzaam, wat een hoop verklaart ;)

Nu hoeft het bij een timelapse (of stopmotion) niet letterlijk 25fps te zijn, maar ik zou toch zeker wel richting de 10fps gaan. Dat zorgt er ook gelijk voor dat je filmpje korter wordt. Win-win!

Verwijderd

Met VirtualDub kun je een serie van plaatjes inladen als filmpje. Dus 1 foto per frame. Je hoeft alleen de fotos te renamen in een Filename_XX.jpg formaat. De rest gaat vanzelf :).

• TheSiemNL
Ik heb het filmpje nog eens opnieuw gemaakt. Nu in 4:3 en met 10 frames per seconden en dat ziet er inderdaad beter uit (en het duurt nu minder dan 1 minuut).

[ Voor 4% gewijzigd door TheSiemNL op 12-10-2012 17:10 ]

• Hahn
YouTube zegt dat de video niet bestaat :P

Is al wat beter ja, maar hij zou op zich nog best wat sneller kunnen. En je zou ook de foto's kunnen draaien, zodat het wat rechter staat (in batch alle foto's even veel graden draaien en dan croppen).

[ Voor 72% gewijzigd door Hahn op 12-10-2012 17:11 ]

• TheSiemNL
Hahn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:09:
YouTube zegt dat de video niet bestaat :P

Is al wat beter ja, maar hij zou op zich nog best wat sneller kunnen. En je zou ook de foto's kunnen draaien, zodat het wat rechter staat (in batch alle foto's even veel graden draaien en dan croppen).
Je was er snel bij ;-)

Die foto's draaien en croppen wil ik nog wel proberen, maar het zijn 482 foto's en ik weet nog niet hoe ik dat kan batchen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het is al veel beter, al zou ik het toch nog dubbel zo snel doen. Zo'n filmpje wordt snel saai, als het wat sneller gaat zie je ook echte bewegingen van wolken enzo.

Android developer & dürüm-liefhebber

• TheSiemNL
U vraagt wij draaien, ik denk wel dat dit iets te snel is.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

jantje.vlaam schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:30:

[video]
Stukken beter, nu nog even met wat effecten werken en het wordt steeds leuker om naar te kijken.
Bv je filmpje door twixtor gooien:
YouTube: Timelapse by Twixtor and some random settings. Nerdin' @ GH studio.

Of je camera op een uurwerkje monteren:
YouTube: GoPro timelapse using a low budget clock (uneditted).

;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Hahn
jantje.vlaam schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:30:

[video]
Ik vind 'm qua snelheid prima zo eigenlijk, wolken lijken nu ook best realistisch voorbij te gaan :)

• TheSiemNL
Hahn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:41:
[...]

Ik vind 'm qua snelheid prima zo eigenlijk, wolken lijken nu ook best realistisch voorbij te gaan :)
Ja, bij windkracht 12 ;)

• Hahn
Ik had het niet over de snelheid, maar over de soepelheid ;) Bij vorige versies ging het haperend, nu gaat het vrij vloeiend.

• TheSiemNL
Gutteguttegut schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:38:
[...]
Stukken beter, nu nog even met wat effecten werken en het wordt steeds leuker om naar te kijken.
Bv je filmpje door twixtor gooien:
YouTube: Timelapse by Twixtor and some random settings. Nerdin' @ GH studio.

Of je camera op een uurwerkje monteren:
YouTube: GoPro timelapse using a low budget clock (uneditted).

;)
Ja, die met die eierwekker van Ikea had ik al gezien, kun je ook twee op elkaar zetten voor verdubbeld effect.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

jantje.vlaam schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:51:
[...]Ja, die met die eierwekker van Ikea had ik al gezien, kun je ook twee op elkaar zetten voor verdubbeld effect.
Een eierwekker heb ik ook maar dan van de Xenos (scheelt weer 4 euro ;) ) maar dit filmpje is met een Elvis klok van Action gemaakt. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/swaa00.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gutteguttegut op 12-10-2012 19:15 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Had je niet iets anders kunnen bedenken qua plek voor de camera? Die boom zit ongeveer volledig voor hetgeen wat interessant is... ;)

• TheSiemNL
Ja, maar de andere buren waren niet thuis en dan had ik iets meer dak gehad maar nog steeds veel boom. Het gaat om het idee, ik wil hier bij de vennen wat time lapse filmpjes maken, maar dan moet ik nog iets verzinnen voor de stroom. Wellicht een UPS, ik heb nog een 1000va APC UPS liggen. Dat ding is alleen nogal zwaar.
Pagina: 1