WD Red voor NAS (niet in HCL) of WD Green EARX

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:56
Ik wil voor m'n NAS (Netgear ReadyNAS RND4000+ NV) een tweetal schijven van 2TB per stuk plaatsen.

Mijn vizier is al een poosje op de WD 2TB Green EARX gericht, mede door de lage stroom verbruik, goede reviews en goede prijs.

Nu heeft WD ook het type "Red" (WD Red) in hun assortiment, ook tevens terug te vinden in de Pricewatch.

Dit type harde schijf is speciaal gemaakt voor een NAS en Raid modus.

Echter, deze harde schijf komt niet voor op de HCL (Hardware Compatiblity List) van Netgear bij deze NAS.

Wat is nu beter:
- Twee schijven plaatsen speciaal gemaakt voor een NAS maar niet op de HCL?
- Twee schijven plaatsen die wel op de HCL staan, maar niet speciaal zijn gemaakt voor een NAS?

Prijs is geen issue.

Mijn YouTube Channel

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Qua harddisk in een NAS heb ik verder geen ervaring mee maar ik heb wel de WD Red 2 GB in mijn desktop pc zitten en kan alleen maar positief zijn. Hetgeen voor mij belangrijk was is snelheid en een uiterst stille harddisk en beiden voldoet deze Red prima aan.

Ik denk trouwens dat de Red nog niet bij de HCL zal staan omdat deze harddisk pas net op de markt is maar persoonlijk zou ik het risico nemen. Zo lang de NAS maar boven de 2 TB ondersteund lijkt mij dit geen problemen kunnen opleveren en zeker al niet wanneer de WD Green ondersteund word.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 18:07
Voor mij zal het prijsverschil tussen die twee schijven (ca. €30,-) niet kunnen 'rechtvaardigen' om voor Red te kiezen. Dat hele 'speciaal voor NAS' is mijn inziens niet veel meer dan meegaan op de hype omdat het hebben van een NAS toch wel redelijk in de lift zit de laatste tijd. In de praktijk durf ik te zeggen dat het verschil vrijwel verwaarloosbaar zal zijn zonder daar een benchmark van te bekijken, de Green EARX zijn sowieso al heel zuinige betrouwbare schijven.

• Snowwie
Omdat de reviews van de Red nogal beperkt zijn en de schijf zich eigenlijk nog moet bewijzen is het een lastige keuze. Mijn neef heeft een identieke NAS icm 2 EARX en 2 EARS (samen 8TB) en dat draait bij hem al 3 jaar zonder problemen.

Ik kan het verder niet met feiten onderbouwen, maar mijn gevoel zegt dat ik voorlopig eerst beter af ben met de EARX.

Mijn YouTube Channel

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het gaat met name om de 24x7 operatie en het veelvuldig up- en down spinnen, waar WD zich in wilt onderscheiden (+ RAID, maar lees eerst verder).
Ik heb een server die 24x7 aan staat, maar wel met een HDD spin down na 30 minuten inactivity.
Mocht ik dan een bestand willen openen dan merk je dat de HDD eerst weer moet opstarten, voordat je het kan bekijken. Te vaak down en up spinnen is niet goed voor de HDD, tot nu toe is bij mij 1x een HDD uitgevallen. De HDDs staan verder allemaal in JBOD, geen RAID.

Hoe vaak je een HDD kan opstarten voordat het kaduuk is is niet te benchmarken.
Ze kunnen alleen op performance benchmarken en dat is voor mij niet interressant.
Maar ik ga wel langzaamaan de HDD's vervangen door RED's.
De kans zal wel klein zijn dat een groene HDD crasht, maar het zal je maar gebeuren en dan komt meteen de gedachte: "Had ik maar een RED gekocht voor een paar tientjes extra."

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 18:07
GoT schreef op zondag 02 september 2012 @ 01:03:
Hoe vaak je een HDD kan opstarten voordat het kaduuk is is niet te benchmarken.
Ze kunnen alleen op performance benchmarken en dat is voor mij niet interressant.
Maar ik ga wel langzaamaan de HDD's vervangen door RED's.
De kans zal wel klein zijn dat een groene HDD crasht, maar het zal je maar gebeuren en dan komt meteen de gedachte: "Had ik maar een RED gekocht voor een paar tientjes extra."
Tja... dat kan ook andersom he ;) Geef je juist extra geld uit aan dergelijke schijven, blijkt er toch eentje binnen aanzienlijke tijd kapot te gaan... :+ Er is nog niet veel informatie over te vinden, maar wat ik er vooral van begrijp zit het grote verschil tussen RED en GREEN schijven in de firmware, technisch gezien vrijwel (of helemaal?) hetzelfde. En dan doet die firmware eigenlijk alleen maar dingen regelen die je zelf ook handmatig zou kunnen instellen, dat focust zich idd op het 'ready' zijn van de schijven, spin up/down, verbruik etc.

Het zal mij ook niets verbazen als er over een tijdje tools beschikbaar komen om je GREEN te flashen naar een RED... ik zie vooral marketing, een veel duurdere hardeschijf die alleen maar wat beter is ingesteld op het gebruik in een NAS, maar niets doet wat je met een goede NAS zelf zou kunnen instellen. Voor mij echt een heel sterk 'don't believe the hype'-product.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik vind het zelf ook maar dubieus, maar ja...
Ander verschil is uiteraard ook dat de EARX een 500/666/(1000 ?) GB platter kan zijn, terwijl je zeker weet dat de RED een 1TB platter is.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MicGlou schreef op zondag 02 september 2012 @ 08:45:
[...]

Tja... dat kan ook andersom he ;) Geef je juist extra geld uit aan dergelijke schijven, blijkt er toch eentje binnen aanzienlijke tijd kapot te gaan... :+ Er is nog niet veel informatie over te vinden, maar wat ik er vooral van begrijp zit het grote verschil tussen RED en GREEN schijven in de firmware, technisch gezien vrijwel (of helemaal?) hetzelfde. En dan doet die firmware eigenlijk alleen maar dingen regelen die je zelf ook handmatig zou kunnen instellen, dat focust zich idd op het 'ready' zijn van de schijven, spin up/down, verbruik etc.

Het zal mij ook niets verbazen als er over een tijdje tools beschikbaar komen om je GREEN te flashen naar een RED... ik zie vooral marketing, een veel duurdere hardeschijf die alleen maar wat beter is ingesteld op het gebruik in een NAS, maar niets doet wat je met een goede NAS zelf zou kunnen instellen. Voor mij echt een heel sterk 'don't believe the hype'-product.
Reken daar maar niet op. TLER bijvoorbeeld is op een GREEN disk gewoon _NIET_ in te stellen en is de reden waarom GREEN disk in hardware raid arrays word afgeraden. Zodra een GREEN disk door de firmware in slaap gebracht word en de controller wil deze benaderen, de disk een tijdje nodig heeft om weer wakker te worden. Als die tijd te lang is (met TLER in te stellen!) dan gooit de controller de disk gewoon uit je array. Komt het vaak voor of de volgende disk vliegt er uit is je array naar de kloten als je een RAID5 array zou hebben. GREEN disken zou ik daarom alleen maar in een software raid array gebruiken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Snowwie
Je kunt je dan afvragen hoe vaak een harde schijf in een NAS bij een gemiddelde gebruiker up/down spinned en hoe vaak dit kan totdat de MTBF is bereikt. Als dit langer dan 10 jaar is dan zou de aanschaf van een Green geen problemen moeten geven.

Mijn YouTube Channel

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een ander verschil met Green harddisks is dat de Red een electronisch gestuurd balanceersysteem heeft waardoor o.a. resonantie tot het minium beperkt word. Dit systeem is normaal alleen in de Enterprise serie te vinden plus nog een punt namelijk het variabel toerental wat niet bij alle Greens is. Bij de Green serie moet je goed opletten op het serienummer want ik heb zelf 2 Greens hier die maar op 5400 rpm draaien en niet variabel zijn.

Voor mij was het belangrijkste dus dat de harddisk zo goed als resonantie vrij was en de Greens net zo goed in de kast zoemden en een voor mijn gehoor irritant geluid maakten. Nu bij de Red heb ik nog niets gehoord en evenzogoed is de sequentiele snelheid ook nog eens een stuk hoger dan de Green hetgeen ik hier uitgetest heb.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Roel1966 schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:52:
Een ander verschil met Green harddisks is dat de Red een electronisch gestuurd balanceersysteem heeft waardoor o.a. resonantie tot het minium beperkt word. Dit systeem is normaal alleen in de Enterprise serie te vinden plus nog een punt namelijk het variabel toerental wat niet bij alle Greens is. Bij de Green serie moet je goed opletten op het serienummer want ik heb zelf 2 Greens hier die maar op 5400 rpm draaien en niet variabel zijn.

Voor mij was het belangrijkste dus dat de harddisk zo goed als resonantie vrij was en de Greens net zo goed in de kast zoemden en een voor mijn gehoor irritant geluid maakten. Nu bij de Red heb ik nog niets gehoord en evenzogoed is de sequentiele snelheid ook nog eens een stuk hoger dan de Green hetgeen ik hier uitgetest heb.
Ik denk dat je met dat variabele toerental nogal de mist in gaat. Geen enkele HDD heeft een variabel toerental. WD adverteert er gewoon niet mee. Ze hebben volgens WD een "invariable" speed. IntelliPower geeft gewoon aan dat ze de disken optimaal hebben gebalanceerd om een zo hoog mogelijke doorvoersnelheid te geven tegen zo laag mogelijke energie opname en geluidsproductie. De disk past deze dus tijdens zijn gehele levensduur NIET aan.

https://discord.com/invite/tweakers

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

MicGlou schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 20:06:
Voor mij zal het prijsverschil tussen die twee schijven (ca. €30,-) niet kunnen 'rechtvaardigen' om voor Red te kiezen. Dat hele 'speciaal voor NAS' is mijn inziens niet veel meer dan meegaan op de hype omdat het hebben van een NAS toch wel redelijk in de lift zit de laatste tijd. In de praktijk durf ik te zeggen dat het verschil vrijwel verwaarloosbaar zal zijn zonder daar een benchmark van te bekijken, de Green EARX zijn sowieso al heel zuinige betrouwbare schijven.
Heb hier ook drie greens, de AACS modellen dacht ik. Zijn er mooi twee van "overleden". Mede omdat ze in een tray werken, waar weinig ventilatie is maar toch. Als ik weer disks neem, zijn het deze reds. Die zijn erop gebouwd om ook bij. heel dicht op elkaar (=weinig ventilatie) te werken en ze zijn speciaal voor 24/7 gebruik ontworpen. De greens niet.

Heb ook zes WD Blue's, die doen het alle nog goed, mede dankzei ventilatie in een Raid-5 array. Toch zou ik de RED's nemen, dat extra jr garantie is toch wel lekker en ik heb goede ervaring met de RMA service van WD.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 02-09-2012 19:56 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik zou eerder kijken hoeveel platters erin zitten.
Bij mij is 3 echt het absolute max. als ik zie dat er 4 platters in zitten dan komen ze er bij mij niet in.
De HDD die bij mij was uitgevallen was een 4 platter HDD.
D 2 TB RED's hebben 2 platters, alleen al daarom hebben ze bij mij de voorkeur.

Variabele RPM is helemaal een fabeltje, alle greens werken op 5k4 RPM.

[ Voor 11% gewijzigd door GoT op 02-09-2012 21:43 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Some say dat de greens op 5000rpm werken :o

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1