I5-3570k temps met CM V8

Pagina: 1
Acties:

• Driesftw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-05-2024
Beste,

Ik heb een nieuwe PC build.
Nu vroeg ik me af of mijn temps goed zijn.
Ik zie veel verschil tussen mijn cores.., heb al 10 graden verschil gezien.
Toon ik de Cooler master v8 op mijn i5-3570k installeerde had een vriend die een maand geleden dezelfde cooler geïnstalleerd had gezegt da ik heel het spuitje thermal paste er moest opdoen.
Dit zo gedaan maar toen kwam er thermal paste onder mijn cooler uit... tijdens het installeren de cooler er terug afgehaald en de zijkanten afgekuist. Ik heb volgens mij te veel aan de rand eraf gedaan. En verklaart dat het verschil?
(case: Corsair 650d)

Alvast bedankt.

Screenshots -- Prime 95 -- Blend -- 5-10min
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2v12p1f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ugifqg.png
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2j6ab15.png
http://i48.tinypic.com/2v12p1f.jpg
http://i49.tinypic.com/2j6ab15.png
http://i50.tinypic.com/2ugifqg.jpg

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:01
Toon ik de Cooler master v8 op mijn i5-3570k installeerde had een vriend die een maand geleden dezelfde cooler geïnstalleerd had gezegt da ik heel het spuitje thermal paste er moest opdoen.
Een rijstkorrel is al meer dan voldoende. Zo'n volle tube is genoeg voor 10 CPU's. 8)7

Daarnaast is je laatste overklok niet geschikt voor 24/7. 80 graden is toch mijn inziens te hoog wil je lang van je CPU genieten.

• Driesftw
GioStyle schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:17:
[...]

Een rijstkorrel is al meer dan voldoende. Zo'n volle tube is genoeg voor 10 CPU's. 8)7

Daarnaast is je laatste overklok niet geschikt voor 24/7. 80 graden is toch mijn inziens te hoog wil je lang van je CPU genieten.
Zou ik het zo laten of opnieuw installeren met nieuwe thermal paste?
Mijn idle zijn bij men laaste oc 32-35-36-33.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

3DDude

I void warranty's

ja idle, dan doet die geen fluit en draait dr niks.

Ik zou opnieuw de cooler monteren en goed opletten hoeveel koelpasta je gebruikt.

Je hebt maar een heel dun laagje nodig he.

Er zijn meerdere manieren om koelpasta aan te brengen. Maar een hele tube is echt veel te veel!

Ik zou zeggen kijk even op het internet of zoek op tweakers naar een goede how to.

Be nice, You Assholes :)

• GioStyle
^ Wat hij zegt. Schoonmaken, opnieuw koelpasta doen, koeler monteren en testen.

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 12:36
Heb een ASUS P8Z77-M met 3570k draaien op dezelfde snelheid als je eerste foto met vcore 1.192
Koeler Thermalright True Spirit 120 Bij start p95 blend kamertemp 21,5 kasttemp 21.9 cpufan 1702 rpm. ( had ik op max staan )
Gaf na 10 minuten kasttemp 23.6 coretemps 61-65--65-62-65
Dat met de bijgeleverde pasta die niet top is en een basis van de koeler die niet spiegelglad is.
Dus de temps die je hebt lijken wat hoog maar hangen dus ook af van je kasttemp.

Hier op het forum is genoeg te vinden over aanbrengen van koelpasta e.d. Hangt ook een beetje van je pasta af hoe en wat maar beter ietsje te weinig dan veel te veel.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

drupje is genoeg dan met je vinger uitsmeren en weten dat je zwaar giftig spul op je handen hebt,....

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Dat heb ik een stagebegeleider van mij eens zien doen in mijn eerste week stage. Gauw om een ander stagebedrijf gevraagd bij school :X ik gebruik altijd een oud pasje of een stevig stukje karton

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 16:19
Niet uitsmeren met een pasje oid, want dan krijg je luchtbellen. Gewoon een drupje of een x'je ter grote van een rijstkorrel op het midden van je CPU doen (eerst alles wel weer schoonmaken) en dan de koeler erop schroeven, goed erop drukken zodat de pasta zich verspreidt. Kruislings vastschroeven, anders verspreidt de pasta zich niet gelijkmatig over de CPU.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 16:44

Nessuno

io sono nessuno

A87 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:15:
drupje is genoeg dan met je vinger uitsmeren en weten dat je zwaar giftig spul op je handen hebt,....
Gurrif schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:22:
Niet uitsmeren met een pasje oid, want dan krijg je luchtbellen. Gewoon een drupje of een x'je ter grote van een rijstkorrel op het midden van je CPU doen (eerst alles wel weer schoonmaken) en dan de koeler erop schroeven, goed erop drukken zodat de pasta zich verspreidt. Kruislings vastschroeven, anders verspreidt de pasta zich niet gelijkmatig over de CPU.
Ik zelf gebruik altijd een boterham zakje om mn vinger (strak trekken) om het uit te smeren of een oud bank pasje(heb nog nooit lucht bellen gezien, en heb al heel wat coolers geplaatst / coolpasta vervangen.
En coolermaster levert er ook iets van een pasje ofzo bij (iig plat en groen)
Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/101024/Img00003.jpg
Tis idd zwaar giftig dus heb het liever niet op mn vingers :P

[ Voor 51% gewijzigd door Nessuno op 01-09-2012 23:50 ]

Na rose e cient spin

• GioStyle
Ik gebruik altijd een korrel in het midden en lekker door je koeler laten spreiden, lostrekken om te kijken of het niet teveel is en vervolgens koeler vastmonteren.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

GioStyle schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:56:
Ik gebruik altijd een korrel in het midden en lekker door je koeler laten spreiden, lostrekken om te kijken of het niet teveel is en vervolgens koeler vastmonteren.
Dan mag je wel op letten dat je dan juist dus geen lucht bellen krijgt!

Na rose e cient spin

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
YouTube: How Thermal Compound Spreads

Klein beetje pasta in het midden en de koeler het laten uitspreiden is het beste.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

PilatuS schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:59:
YouTube: How Thermal Compound Spreads

Klein beetje pasta in het midden en de koeler het laten uitspreiden is het beste.
ieder heeft zijn eigenmanier :D
zitten een hoop goede tussen.
Maar over 1ding zijn we het eens.
Nooit een heel tubbetje er tussen vroeten :X

*Doem scenario*
Als je dat doet met artic silver en er zitten componenten naast je socket enzo zou je zelf als je heel erg je best doet kortsluiting kunnen maken (as geleid nl)

Na rose e cient spin

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is al door velen hier gezegd dat een hele inhoud van zo'n spuitje natuurlijk gigantisch teveel is maar misschien ook wel goed om Driesftw min of meer uit te leggen waarvoor koelpasta bedoeld is. Zowel het oppervlak van de cpu als het oppervlak van het koelblok is nooit helemaal glad en gelijk. Hetgeen je dan doet met koelpasta is de kleine groefjes en en ongelijkheden opvullen met geleidend materiaal ( de koelpasta dus).

Wanneer jij echter teveel koelpasta erop gaat doen dan krijg je een isolerende werking en eigenlijk net het tegenover gestelde wat de bedoeling is. Ander punt is natuurlijk ook nog eens het risico dat er koelpasta langs de cpu op het socket terrecht komt en voor sluiting kan zorgen. Beste is dus alles goed schoonmaken met pure alcohol ( 96% ) en met een vezelvrij doekje en daarna in het midden een rijstkorreltje van hooguit 4 a 5 mm doorsnede.

Altijd dan wel opletten bij het monteren van de koeler dat je de koeler er direct op zet en niet teveel ermee schuift of laat kantelen want dan kunnen er luchtbelletjes onder komen.

• Driesftw
Zeer vriendelijk bedankt allemaal, ik ga het overwegen om hem opnieuw te installeren.

• Driesftw
Nessuno schreef op zondag 02 september 2012 @ 00:04:
[...]

ieder heeft zijn eigenmanier :D
zitten een hoop goede tussen.
Maar over 1ding zijn we het eens.
Nooit een heel tubbetje er tussen vroeten :X

*Doem scenario*
Als je dat doet met artic silver en er zitten componenten naast je socket enzo zou je zelf als je heel erg je best doet kortsluiting kunnen maken (as geleid nl)
Toen ik zag dat er paste onderuitkwam, heb ik alles grondig afgekuist lang de zijkant.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:54
Driesftw schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:58:
Zeer vriendelijk bedankt allemaal, ik ga het overwegen om hem opnieuw te installeren.
Overwegen lijkt me een beetje mild, ik denk dat het eigenlijk gewoon niet goed is om het zo te laten zitten ;)

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

3DDude

I void warranty's

Driesftw schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:00:
[...]

Toen ik zag dat er paste onderuitkwam, heb ik alles grondig afgekuist lang de zijkant.
Ja maar dan zit er nog steeds teveel tussen de koeler en de processor ;)
Daarom overnieuw...

Be nice, You Assholes :)

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Uit smeren voordat je de cpu erop doet zorgt vaak voor belletjes tussen de koelpasta en de cpu, gewoon een klein rijstkorreltje aan koelpaste op het midden van de cpu doen na goed schoonmaken met alcohol, koelblok erop en klaar.

• Driesftw
Ik ga woensdag Artic Silver 5 halen.
Is white spirit goed om de paste van de cooler te halen?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Driesftw schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:02:
Ik ga woensdag Artic Silver 5 halen.
Is white spirit goed om de paste van de cooler te halen?
Fles spiritus van lokale supermarkt is prima.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Roel1966
  • Niet online
noes schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:03:
Fles spiritus van lokale supermarkt is prima.
Niet dus, spiritus is niet zuiver en laat een waas achter en ook alle andere spullen als aceton en terpertine niet gebruiken. Het beste is en blijft gewoon puur alcohol die je bijna bij alle drogisterijen als Kruidvat en Trekpleister gewoon kan krijgen.

• Driesftw
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:53:
[...]

Niet dus, spiritus is niet zuiver en laat een waas achter en ook alle andere spullen als aceton en terpertine niet gebruiken. Het beste is en blijft gewoon puur alcohol die je bijna bij alle drogisterijen als Kruidvat en Trekpleister gewoon kan krijgen.
Ok bedankt, dan ga ik morge langs bij Kruidvat!

• Roel1966
  • Niet online
Driesftw schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:55:
Ok bedankt, dan ga ik morge langs bij Kruidvat!
Kan je het beste de 96% pakken maar als ze die niet hebben kan je ook gewoon die 70% pakken.

Verwijderd

Gewoon dit bestellen en persoonlijk zou ik geen huishoudelijke poets/reinigingsmiddelen gebruiken.
http://www.alternate.nl/h...Clean/31245/?event=search

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:14:
Gewoon dit bestellen en persoonlijk zou ik geen huishoudelijke poets/reinigingsmiddelen gebruiken.
http://www.alternate.nl/h...Clean/31245/?event=search
Het hoofdbestandeel van dat soort producten is alcohol en waarom duur doen als het goedkoop kan, en daarbij is alcohol een van de zuiverste producten zonder toevoeing van extra troep. Flesje alcohol is sowieso maar een kwart van de prijs van dat setje en daarbij is dat geen huishoudelijk poets/reinigingsmiddel. Die flesjes alcohol zijn bedoeld voor ontsmetten en tasten dus de materialen niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Roel1966 op 03-09-2012 19:18 ]

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 22:00
10 graden verschil is een reden om de montage en koelpasta te controleren maar niet geheel ongebruikelijk. Mijn processor vertoont ook zo'n 10/11 graden verschil tussen twee cores. Het kan te maken hebben met de montage/koelpasta maar het hoeft niet. Ik heb alles een aantal malen gecheckt en verschillende pasta's gebruikt maar het verschil werd niet minder dan 10 graden. Op verschillende fora wordt hetzelfde gezegd.
Nogmaals, controleer alles nog een keer goed maar mocht het niet baten dan zou ik je er bij neerleggen. Het kan geen kwaad voor normaal gebruik/lichte overclock. Je moet alleen die ene core in de gaten blijven houden, die waarde telt ;)

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij zit ik op vergelijkbare temperaturen (75C max) met een Scythe Mugen 2 koeler (Dual Fan - niet dat iets uit maakt uit benchmarks) op vergelijkbaar moederbord en overclock (ook 4.4GHz, volgens mij 1.25V , 3570K, P8Z77V PRO moederbord). Ik kan mij niet herinneren of ik met die temperaturen de fans vol aan heb staan; ik heb er wel enkele fan curves ingesteld voor stilte.
Dit is de overclock die de 'performance' setting mij in de BIOS gaf. Ik weet het , ik ben lui :+

Koelpasta doe ik altijd korrel tot doperwt formaat en in 1x monteren. Ik doe het ook het liefste op de koeler; arctic silver 5 is kleverig spul (lijm) en ik heb wel eens gehad dat ik daardoor wat morste langs de CPU wanneer ik de tube weghaalde. Omdat arctic silver 5 geleidend is wil je dat liever niet daar hebben.

De variatie per CPU core heb ik wel eens eerder gezien. Weet niet of dat ernstig is, zolang alle temperaturen maar goed blijven zal ik mij er niet zo druk om maken.

• Driesftw
Timx2 schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:37:
10 graden verschil is een reden om de montage en koelpasta te controleren maar niet geheel ongebruikelijk. Mijn processor vertoont ook zo'n 10/11 graden verschil tussen twee cores. Het kan te maken hebben met de montage/koelpasta maar het hoeft niet. Ik heb alles een aantal malen gecheckt en verschillende pasta's gebruikt maar het verschil werd niet minder dan 10 graden. Op verschillende fora wordt hetzelfde gezegd.
Nogmaals, controleer alles nog een keer goed maar mocht het niet baten dan zou ik je er bij neerleggen. Het kan geen kwaad voor normaal gebruik/lichte overclock. Je moet alleen die ene core in de gaten blijven houden, die waarde telt ;)
Bedankt voor je comment, ik ga het zeker proberen opnieuw te doen. En als verschil tussen cores blijft dan weet ik bijna zeker dat het niet aan verkeerde montage ligt en dan kan ik me er wel bij neerleggen :p

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Nessuno schreef op zondag 02 september 2012 @ 00:04:
Hehehe, dat heb ik bij een socket A cpu eens gedaan, had daar toen nog helemaal niet bij stil gestaan (grijs verleden). *poef* (beetje rook van onder de koeler) en vervolgens BAM, voeding kapot 8)7

Het liep er niet eens tussen uit, de pasta. Maar die cpu's hadden nog geen IHS, dus pasta direct op de core :P

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 05-09-2012 17:10 ]

• Driesftw
Opnieuw geïnstalleerd met Artic Silver 5
Nieuwe temps, overclock zijn wel niet exact het zelfde.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/107qiyg.png
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2qbbrc6.png
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2ia9xkx.png
http://i50.tinypic.com/2qbbrc6.png
http://i49.tinypic.com/2ia9xkx.png
http://i49.tinypic.com/107qiyg.png

• Driesftw
Temps zijn nog een beetje beter geworden zie ik als ik prime nu doe
Pagina: 1