Upgrade ATI Radeon HD 3870 X2

Pagina: 1
Acties:

• Haoran
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo allen,

Mijn systeem:
- Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00 GHz
- Asus P5K moederbord
- 4 GB RAM
- ATI Radeon HD 3870 X2
- Windows 7 Ultimate 64-bit
- Dell U2412

Zoals jullie zien is mijn systeem al vrij oud (zo'n 4 jaar). Ik heb een vrij nieuw beeldscherm omdat mijn vorige het loodje heeft gelegd. Recent ben ik Guild Wars 2 gaan spelen en ik kan *wel* 20 fps halen bij een resolutie van 1680 x 1050 en vrij lage graphic settings. Bovendien moet de ventilator omhoog gesteld worden en maakt ie hierbij een enorme herrie: iets wat ik ondertussen meer dan zat ben. Het is dus hoog tijd voor een upgrade.

Zelf dacht ik aan mijn videokaart. Ik heb hier en daar wat gelezen over het verschil tussen PCIe 1.1, 2.0 en 3.0 en dat deze niet denderend was. Mijn CPU zal dus voornamelijk een bottleneck zijn. Op den duur zal ik mijn moederbord en CPU gaan vervangen, maar op dit moment hoop ik eigenlijk op een flinke verbetering na vervanging van mijn videokaart. En daarmee bedoel ik dat ik Guild Wars 2 en andere games op een hoge setting (high/ultra en 1980 x 1080) en met fatsoenlijke fps kan spelen.

De keuze viel op de AMD Radeon HD 7850 (budget rond de €200). Volgens een vriend zou deze moeten passen op mijn huidige moederbord en de juiste voeding hebben. Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is hoeveel ik last ga hebben van mijn CPU. Ik kan namelijk niet goed vinden in hoeverre het verlies zal zijn en ik kan dus niet beoordelen of ik dat een acceptabel verlies vind. Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en ervaringen hierover. Ik hoop daarmee een geschikte upgrade te kunnen vinden.

Hartelijk dank alvast.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 18:07
Ik heb hier zo ongeveer exact hetzelfde systeem en ben zelf ook overgestapt van een HD3870 x2 omdat het voor een nieuwe monitor (1920x1080) ook simpelweg tekort kwam. Hele fijne kaart en de chip is vrij krachtig maar het gebrek aan geheugen (512MB) is te weinig voor 1920x1080.

Ik heb de kaart zelf ingeruild voor een HD6870 1GB welke imo een perfecte match is voor het systeem, maar een HD7850 zal ook nog net geen overkill zijn... snellere kaarten wordt het wat moeilijker. De HD6850 kan je al voor rond de 100 euro krijgen... een HD6870 voor 150 ongeveer welke ook nog prima mee kan komen. Met beide kaarten uit de HD68xx serie ben je ook nog wat goedkoper uit dan met een HD7850 ;)

Ik speel er iig comfortabel de meest recente games mee op 1920x1080 met gemiddeld 50fps met de instellingen over het algemeen op high of ultra... Heb hier overigens nog een systeem met een e8400 en een HD5770... alleen wat minder snel geheugen etc, maar ook dat systeem draait nog vele games verbazend goed...~30fps. Het is in het geval van die 3870x2 puur het tekort aan geheugen wil ik daarmee aangeven :) Ik ga er overigens volledig vanuit dat je net zoals ik de 512MB versie hebt en niet de 1GB versie.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 31-08-2012 21:56 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
HD7850 is een prima keuze. Bij het spelen van Games is de CPU meestal het probleem niet. Er zijn uitzonderingen zoals RTS games. Maar over het algemeen is de GPU de bottelnek en niet de CPU. In jou geval zal alles veel soepeler worden. En kun je voorlopig prima vooruit. Tegen die tijd upgrade je dan alleen je moederbord en CPU.

Er zijn trouwens wel reviews te vinden waar je de verschillen kunt zien tussen de nieuwste en oude cpu's (tot en met de Pentium 3) Maar een Core 2 Duo van 3.0 ghz kan nog goed genoeg mee komen. En je zou em ook altijd nog wat kunnen overclocken. Die dingen halen makkelijk 3500 MHz en hoger.

En over dat geheugen. Ja het klopt dat 512MB niet genoeg is. Maar een HD4870 1GB kan ook niet alles meer lekker draaien. Waar de 512MB dat ook niet kon. Puur doordat de GPU niet snel genoeg meer is. Een HD3870 X2 is nog minder krachtig. Dus een deel komt door het geheugen maar een deel ook echt door de rekenkracht.

[ Voor 50% gewijzigd door Astennu op 31-08-2012 22:01 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Als je je budget nog iets kunt oprekken komt de 7870 ook binnen bereik. Deze is weer een stukje sneller dan de 7850, en ook wel het overwegen waard: pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
Vereiste is wel in alle gevallen dat je een goede voeding hebt, welke heb je nu precies?
Verder, zoals Astennu al aangeeft, is een overklok op de CPU ook niet verkeerd om te doen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Haoran
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2025
Bedankt voor de reacties.

@MicGlou: ik heb de 1 GB versie.
@MartijnLoarne: volgens een vriend heeft de 3870 X2 een 6 pins en een 8 pins, terwijl de 7850 een 6 pins nodig heeft? Zoals je ziet, weet ik vrij weinig van hardware af.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die 1GB is een beetje verradelijk, want het gaat om de hoeveelheid geheugen per GPU, en bij een 1GB-versie van een dual-GPU-kaart heb je dus effectief 512MB.

En de voeding zal inderdaad genoeg zijn (of je voeding is op dit moment al ondermaats :P). Een HD7850 verbruikt minder dan een HD3870x2. Een HD7870 verbruikt ongeveer evenveel als een HD3870x2. Zie ook hier. Voor de mierenneukers: ja, ik weet dat TDP niet het exacte verbruik is. Het is wel een erg goede indicatie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1