DNS server - domain koppelen - master zone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Mijn excuses voor de vager topic titel. Echter wat ik ermee wil zeggen is het volgende:

Is het mogelijk om mijn eigen domein (*.de) aan mijn lokale dns server te koppelen als een master zone. Zonder dat dit effect heeft voor de lookup van het domain op internet.

Intern kan ik dan bijvoorbeeld de subdomainen help.domeinnaam.de hebben terwijl deze op het www helemaal niet bestaat.
Master zone instellen lukt wel, maar wellicht kan iemand me in de juiste richting sturen op internet.

Het gaat om een linux opensuse 12.1 met Bind omgeving.
Verder is het een caching dns server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ja, dat kan gewoon.

Je kan gewoon een bla.de domein toevoegen aan je bind server, en als jij die bind als nameserver gebruikt dan zal hij voor dat domein resolven wat je zelf hebt ingesteld.

Als het slechts om enkele subdomeinen gaat en een enkele computer, dan zou je ze ook in je hosts file kunnen zetten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Daarvoor heeft bind al een tijdje views.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Zou wel stoer zijn als je met een thuisservertje op die manier het hele .com domein over zou kunnen nemen :P

Nee, zolang je als "eindgebruiker" (in de praktijk zal het meestal een DHCP server zijn) niet expliciet jouw nameserver ingeeft, zullen die gewoon ergens anders kijken voor .de domeinen. Dat jouw server daar een paar domeinen tussen propt, die in andere DNS servers niet bestaan, maakt niet uit.

Een uitzondering zou zijn als je dit op je werk aan het doen bent, en je werkt bij een van de bedrijven die een root DNS server beheren:
Wikipedia: DNS-rootserver

Maar gewoon voor thuis; nee, geen probleem.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Yep goed mogelijk!
Forwarders erin en resolven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Heel makkelijk,

maak de zone aan, zorg dat deze het doet in je dns.

set in je resolve.conf het volgende.

# Je domainnaam.
domain je_domeinnaam.tld

# De zoekvolgorde.
search je_domeinnaam.tld een_subdomain.je_domeinnaam.tld nog_een_subdomain.je_domeinnaam.tld
## if running use own bind first
nameserver 127.0.0.1
nameserver ip1_van_je_provider.
nameserver ip2_van_je_provide
nameserver ip1_van_b.v_opendns

zo hoeft je geen forwarder in je dns te gebruiken.
gebruik je dhcp client, dan kan het zijn dat je instellingen overschreven worden, dan moet je deze in :

/etc/dhcp/dhclient.conf aanpassen.

deze opties gebruiken.
supersede domain-name "fugue.com home.vix.com";
prepend domain-name-servers 127.0.0.1;

en deze kan je natuurlijk naar wens aanpassen.
suc6

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Enigzins aan de late kant toch een reactie en een vraag.

Ik heb inmiddels mijn eigen named/bind draaien op een tijdelijk domain (test.local) ik weet dat dit geen goed domain is, maar dat boeit nu even niet.
Alles werkt prima, echter wil ik nu alles eindelijk werkt over op mijn eigen domain. Zoals gezegd heb ik een domain welke ik al jaren heb:
"example.com"

Nu heeft "example.com" ook een mailserver die ik bij de externe partij betrek:
"mail.example.com"

Wat mijn doel was en is, is om op mijn interne netwerk "example.com" te gebruiken als interne domain, alleen als er een request is voor "mail.example.com" dan moet deze geresolved worden naar de externe IP (oftewel via de forwarders opgevraagd worden).

Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit moet. Dat is dus meteen mijn vraag.
Het subdomein "mail.example.com" uitzonderen van de interne "*.example.com" adressen.

Immers de interne adressen zitten in de reguliere named database. Ik wil de IP van mijn externe mailserver niet in de config vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgens mij ben je het jezelf moeilijk aan het maken. De meeste mailserver veranderen nooit van IP. Ik zou het gewoon in m'n zone opnemen.
Misschien kun je nog gebruik maken van een CNAME om automatisch door te verwijzen.

Als je echt intern andere adressen wil gebruiken dan extern dan moet je op zoek naar een "split-view" (ook wel "split-horizon") configuratie voor je DNS-server.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Zijn hier geen andere manieren voor, want ik zie dat dit wel kan door views, maar dit is gelimiteerd door het bron ip wat de aanvraag doet.
Hiermee kan je dus splitsen tussen een intern netwerk en een extern netwerk, maar bottom-line is dat niet wat ik wil. Alle clients zitten in hetzelfde netwerk 192.168.178.___
Dus die selectie is niet te maken....

Echter de CMANE werkt ook niet, want een ping op dit adres lukt me niet:
Unknown host

mail.example.com. IN CMANE mail.example.com.

Wellicht doe ik iets fout, dus als je me in de juiste richting kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
maak van CMAME iig maar CNAME ;) Maar dat gaat je niet veel verder helpen omdat de CNAME nu dus naar zichzelf verwijst?
Waarom zou je niet gewoon, in je interne zonefile, voor mail.example.com een A-record aanmaken:
mail IN A <publiek ip adres>
Voor DNS maakt het geen donder uit welk ip-adres hij terug moet geven, ook al is hij niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
CMAME lol, ik kan er ook van maken:
mailtje.example.com. IN CNAME mail.example.com

IK was gewoon aan het zoeken naar een oplossing zodat ik het werkend kan krijgen.
IP adres is een laatste optie, maar liefste via een dynamische optie.

[ Voor 43% gewijzigd door BSeB op 22-01-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Wat verwacht je precies op te lossen als je een hostname een CNAME naar zichzelf laat zijn? En wat is er precies mis met het IP in je zone opnemen?

[ Voor 27% gewijzigd door blaataaps op 23-01-2013 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Als ik een CNAME zou kunnen toepassen wordt automatisch bij wijziging van het externe IP de mailserver altijd goed aangegeven. Nu zal ik handmatig de IP moeten aanpassen.

Op internet kwam ik de volgende info continu tegen alleen krijg ik het niet werkend en snap niet waarom:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
zone "myschool.edu" 
{ type master;
file "/etc/bind/db.myschool.edu";
};
//HERE'S THE STUFF I ADDED FOR THE NEW SUBDOMAIN//
zone "newmail.myschool.edu"
{ type forward;
forwarders {66.33.206.206; 66.201.54.66; };
};
//END NEW SUBDOMAIN STUFF//

Dit is een copy paste van:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1703629

Bovenstaande is wat ik had willen bereiken iig. Maar heb nergens gelezen dat dit kan, maar ik kan ook niet vinden dat het niet kan.

Ps. Nu heb ik als nood maar een a-record gemaakt met een IP erin, maar ben nog steeds nieuwschierig of het uberhaupt mogelijk is op mijn manier!

[ Voor 8% gewijzigd door BSeB op 23-01-2013 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat wat je aangeeft werkt alleen als externe DNS servers jouw domainnaam hosten. Je hebt bij een registar example.com opgegeven. Hier hangt je mail server aan als subdomein. Maar alle overige interne domainnamen zoals die van je overige servers host je zelf en zijn alleen intern te resolven.

Let ook op met een CNAME verwijzing dat je niet naar een semi-dynamisch domeinnaam linkt. Als je server een naam heeft in de vorm van 1.2.3.4.static.hosting.com, dan schiet 't niet op natuurlijk. Als het IP adres wijzigt van de server, wijzigt de DNS ook. Daarom wordt er ook aangegeven dat je net zo makkelijk een normaal A record in je zone dumpt met je mailserver erin. Als het IP wijzigt, moet je toch het een en ander veranderen, dus waarom dat ene kleine stukje DNS niet? Ben je ook niet afhankelijk van forwarders e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Mijn domain is bij een externe DNS server gehost. Dit externe domain heeft mail.example.com en dus geen ip adres in de naam ook online op die externe DNS.

Mijn interne DNS heeft namen als test.example.com

Een CNAME zou dus moeten werken alleen wil ik dus eigenlijk in mijn master domain een uitzondering voor het subdomain mail.example.com (deze dient dus geredirect/geforward te worden naar mijn externe DNS server)

Uit je verhaal snap ik wat je wil zeggen, alleen zie ik 123 niet hoe dit een oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:23
wat je moet doen is je example.com op je interne dns opzetten en daarnaast deze dns recursive maken.
Wat er dan gebeurt is staat een dns naam in je eigen zone file dan word het daaruit terug gegeven als het niet gevonden word dan gaat je dns server het op internet opzoeken.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 23:03
mail.example.com is helemaal geen subdomein !
Daar zit je al fout: in jouw config is mail een HOST in het example.com domain.

Het voorbeeld met die forwarders die je geeft, is voor een subdomein, bv
mail.subdomein.example.com ;
BSeB schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:01:
Mijn domain is bij een externe DNS server gehost. Dit externe domain heeft mail.example.com en dus geen ip adres in de naam ook online op die externe DNS.

Mijn interne DNS heeft namen als test.example.com

Een CNAME zou dus moeten werken alleen wil ik dus eigenlijk in mijn master domain een uitzondering voor het subdomain mail.example.com (deze dient dus geredirect/geforward te worden naar mijn externe DNS server)

Uit je verhaal snap ik wat je wil zeggen, alleen zie ik 123 niet hoe dit een oplossing kan zijn.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
BitProcessor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:40:
mail.example.com is helemaal geen subdomein !
Daar zit je al fout: in jouw config is mail een HOST in het example.com domain.

Het voorbeeld met die forwarders die je geeft, is voor een subdomein, bv
mail.subdomein.example.com ;

[...]
Je hebt helemaal gelijk. Dank voor deze verheldering. Had namelijk gehoopt dat dit zou werken.
Ben nu zoals je voorganger post aan het zoeken naar recursion. Heb hier wel veel over gevonden om het uit te zetten (ivm ddos) maar nog niet een duidelijk beschrijving hoe en wat aan te zetten.

Ga hier nog even naar verder zoeken.

Maar wat je zegt is dus correct , ik wil 1 specifieke host (mail.example.com) welke op een externe DNS server draait benaderen via een uitzondering in mijn eigen master zone.

Artikel waarin recursion nog een keer is uitgelegd:
http://www.windowsnetwork...anding-DNS-Recursion.html

[ Voor 8% gewijzigd door BSeB op 24-01-2013 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Waarom maak je geen interne subzone aan, zoals bijvoorbeeld internal.example.com. Dan kun je die zelf bijhouden en alles voor example.com laten beheren door de externe partij.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 21-05 22:24
Maak op je "test" server 2 domainan aan.
* aanpassen qua domainnaam en tld waar nodig natuurlijk.

domain.tld
en internal.domain.tld

Neem de instellingen van je provider gehosted domain over ( voor domain.tld, en verander alles wat je naar intern b.v. wilt zetten, dan kan je gewoon www.domain.tld naar b.v. 192.168.x.x zetten en voor de rest zet je gewoon het ip uit de dns van de provider erin.

set in resolv.conf de zoekvolgorde erbij. ( zie voorbeeld boven )
Zorg dat je pc wel de dns server gebruikt en dat de zoekvolgorde klopt in resolv.conf

Zo draai ik al jaren, let wel, wijzigt de provider wat, moet je dat ook intern doen.

en qua mail.
zet in deze er in. mail.internal.domain.tld CNAME mail.domain.tld

het is niet zo moeilijk als je denkt.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thc_Nbl:
Zoals jij het neerzet is het onbegrijpbaar. Ik heb 't 3x gelezen en snap nog steeds niet wat je probeert te zeggen. Het is dan niet zo moeilijk, maar op deze manier niet.

Daarbij, als je ISP wat verandert wil je juist dat je intern niets hoeft te doen. Onderhoud moet zo minimaal mogelijk zijn, met wat je probeert te zeggen moet je constant bijhouden wat je ISP doet zodat 't intern niet in de soep loopt. Een ware nachtmerrie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Recursion werkt in mijn situatie niet.
Hiervoor moet ik dan inderdaad een intranet.example.com hebben zodat alles wat niet in dit subdomein valt wordt gereroute.

Tenminste als ik alle info goed gelezen heb.
Pagina: 1