Upgrade of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zit te twijfelen of een upgrade zal doen van mijn huidige systeem of voor een nieuw systeem te gaan (waarbij ik de kast en voeding houd).

Op dit moment heb ik de volgende onderdelen:
Asrock K10N78HSLI-GLAN
AMD Athlon X2 7750
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
Corsair CX400W
cooler master elite 333
en een oude harde schijf (die sowieso vervangen dient te worden)

Ik wil de PC vooral gebruiken voor wat internetten, office, af en toe spelletje (generals/Supreme Commander) en wat photoshop en filmpjes bewerken af en toe.

De harde schijf wil ik sowieso vervangen door een nieuwe harde schijf (SSD of gewone, weet niet of een SSD zin heeft), een videokaart lijkt me ook handig indien ik het huidige moederbord houd, ook kan ik de CPU uograden (het moederbord is AM3 ready) maar weet niet of dit veel verschil zal uitmaken).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het moeilijke aan je vraag is veel meer wat je budget ervoor is en afhankelijk daarvan kan je dan pas keuzes maken. Is je budget laag dan zou ik zeggen van zet er een ssd bij maar een harddisk zal je ook dan nog nodig hebben vanwege de beperkte ruimte op de ssd. Een 256 GB ssd ligt toch nog rond de 180 euro ( Samsung 830 ) en dan zou ik zeggen van pak een 128 GB Samsung 830 in combinatie met een harddisk.

Cpu durf ik niet te zeggen want ik ben niet zo thuis in AMD cpu's en in hoeverre je dan erop voorruit zal gaan met een upgrade hiervan. Wel als je alleen de de onboard graphics gebruikt dan ga je er altijd wel op voorruit door ook een losse videokaart erbij te plaatsen. Onboard graphics zijn altijd een stuk trager dan een relatief goedkope hedendaagse videokaart dus ook dat zou zich nog wel lonen.

[ Voor 33% gewijzigd door Roel1966 op 31-08-2012 17:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:12:
Onboard graphics zijn altijd een stuk trager dan een relatief goedkope hedendaagse videokaart dus ook dat zou zich nog wel lonen.
Dat is onzin, of je een chip nu onboard hebt zitten, of op een los stukje PCB maakt voor de prestaties weinig uit.
Maar dat is ook weinig relevant, immers, onboard videochips zie je vrijwel niet meer. Heel af en toe duikt er nog eens eentje op, maar dat is vrij zelden. Tegenwoordig zijn het vrijwel allemaal IGPs, en die worden steeds interessanter., hoewel ze voor high-end gaming nog niet echt heel goed zijn.

• Roel1966
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:22:
Dat is onzin, of je een chip nu onboard hebt zitten, of op een los stukje PCB maakt voor de prestaties weinig uit.
Maar dat is ook weinig relevant, immers, onboard videochips zie je vrijwel niet meer. Heel af en toe duikt er nog eens eentje op, maar dat is vrij zelden. Tegenwoordig zijn het vrijwel allemaal IGPs, en die worden steeds interessanter., hoewel ze voor high-end gaming nog niet echt heel goed zijn.
Ik zie bij de TS nergens iets staan van een losse videokaart dus ik ging er vanuit dat de videochip op het moederboard of in de cpu zit. Uitgaande van een toch wel al ouder systeem en dus ook tragere videochips in de cpu is een hedendaagse goedkopere losse videokaart altijd sneller.

Uiteraard zijn de hedendaagse IGPU's van een heel ander kaliber en ben ik met je eens dat het dan niet zoveel nut zou hebben voor hetgene hij ermee doet. Maar ik ging en ga dus uit van de situatie zoals ie het systeem nu heeft en of het dan zou lonen voor hier en daar een upgrade te doen.

Maar goed, eigenlijk zou ik vanuit mijzelf gezien zeggen van doe die oude meuk weg en stel een nieuw systeem samen. Nu vind ik het vergelijk met mijn eigen systeem wat krom ( HD 7970, X79 board en een 3820 cpu ).

• mmmmmark
Idd op dit moment is video onboard op het moederboard, het systeem is van eerste kwartaal 2009.

Budget is niet echt een probleem, het gaat me er ook meer om wat meer value for money is..Is dat een nieuw systeem in elkaar zetten of is dat eerder een videokaart erbij in? Wellicht is alles vernieuwen wel de beste optie

• Roel1966
  • Niet online
mmmmmark schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:15:
Idd op dit moment is video onboard op het moederboard, het systeem is van eerste kwartaal 2009.

Budget is niet echt een probleem, het gaat me er ook meer om wat meer value for money is..Is dat een nieuw systeem in elkaar zetten of is dat eerder een videokaart erbij in? Wellicht is alles vernieuwen wel de beste optie
Value for money is moeilijk te zeggen en dan denk ik eerder van zet er een leuk videokaartje bij en een ssd met een nieuwe harddisk. Je zou dan naderhand altijd nog het moederboard, cpu en geheugen kunnen vervangen want geheugenuitbreiding raad ik je af. Probleem is namelijk dat ddr2 eigenlijk in vergelijking tot ddr3 dimms veel te duur is geworden en je dat verschil niet echt zal merken.

• mmmmmark
misschien zoiets dan: Club3D GeForce GT 630 2GB of is dit overkill?

• Roel1966
  • Niet online
Eerder zou ik dan meer voor deze pricewatch: Asus EAH6670/DIS/1GD5 gaan die relatief gezien niet veel meer is qua prijs.

• mmmmmark
Waarom dan, omdat dat een AMD chip is ofzo?

• Roel1966
  • Niet online
mmmmmark schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:41:
Waarom dan, omdat dat een AMD chip is ofzo?
Dat niet zozeer maar die videochip is gewoon sneller en er zit GDDR5 videogeheugen op hetgeen ook sneller is als GDDR3 videogeheugen. Het zijn op zich maar kleine verschillen maar gezien het prijsverschil loont het zich wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:03:
[...]

Ik zie bij de TS nergens iets staan van een losse videokaart dus ik ging er vanuit dat de videochip op het moederboard of in de cpu zit. Uitgaande van een toch wel al ouder systeem en dus ook tragere videochips in de cpu is een hedendaagse goedkopere losse videokaart altijd sneller.
Ja,maar dan hebben we het over IGPs, niet over onboard chips!
Pagina: 1