Direct printen vanaf website

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05
Hoi allen,

is het mogelijk om vanaf een website direct te printen, zonder tussenkomst van de printer pagina? Oftewel het scherm waarin je de printer selecteert en daadwerkelijk op printen klikt.

Het lijkt me van niet, omdat een 'foute website' dan ongevraagd via je printer spam uit kan spugen. Maar ik ben toch benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 31-08-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Je bent niet helemaal duidelijk... je kan toch op iedere willekeurig webpagina simpel ctrl+p doen? Of je maakt een printscreen/screencapture dmv ctrl+printscrn en dan in een document plakken. Maar je zou ook hetgeen wat er geprint moet worden eerst als document kunnen opslaan en dan alleen de relevante pagina's printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
pdebie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:23:
Hoi allen,

is het mogelijk om vanaf een website direct te printen, zonder tussenkomst van de printer pagina? Oftewel het scherm waarin je de printer selecteert en daadwerkelijk op printen klikt.

Het lijkt me van niet, omdat een 'foute website' dan ongevraagd via je printer spam uit kan spugen. Maar ik ben toch benieuwd.
Kan inderdaad niet. Waarom (behoudens spam) zou je het willen?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MicGlou schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:30:
Je bent niet helemaal duidelijk... je kan toch op iedere willekeurig webpagina simpel ctrl+p doen? Of je maakt een printscreen/screencapture dmv ctrl+printscrn en dan in een document plakken. Maar je zou ook hetgeen wat er geprint moet worden eerst als document kunnen opslaan en dan alleen de relevante pagina's printen.
We zitten hier in /14, waar er gepraat wordt over programmeren en niet over handmatige acties. ;)

Helaas Gelukkig is het gewenste resultaat inderdaad niet te behalen middels code, het zou immers een mooie boel worden als websites zonder tussenkomst van de gebruiker zouden kunnen printen.

Kun je niet vanaf de server printen?

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 31-08-2012 16:33 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja ik zal het even kort uitleggen.

onze gebruikers werkten voorheen in een windows applicatie om orders te verwerken. Orderbonnen konden met 1 druk op de knop uitgeprint worden.

Tegenwoordig werken ze met een webapplicatie en moeten ze meerdere handelingen verrichten om een orderbon te printen. Hier krijgen we veel meldingen over dat ze dit onhandig vinden. Dus vandaar mijn 'onderzoekje'.

Maar zoals ik in mijn startpost al aangaf, had ik al het zwaarste vermoeden dat dit niet kon i.v.m. spam etc.

[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 31-08-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ctrl-P en op Enter rammen of de Print-knop klikken = meerdere handelingen en onhandig? Sommige mensen.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:18
Vanuit PHP en waarschijnlijk elke andere server-side taal kun je wel met (netwerk)printers praten, of je dat zou moeten willen is een 2e. Maar het kan :).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:35:
Ctrl-P en op Enter rammen of de Print-knop klikken = meerdere handelingen en onhandig? Sommige mensen.. :S
Dat hangt maar net van de situatie af. Als een run bestaat uit twintig (of vijftig, of ...) orders creëren in de applicatie en deze vervolgens van de printer pakken, is het wel heel vervelend om twintig onnodige tussenstappen te hebben.

Vandaar mijn vraag: kun je niet vanaf de server printen? Maak dan een knop die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
vroeger was het:
- order invoeren
- order versturen
- print knop en bon kwam uit de printer rollen.

nu is het:
- order invoeren
- order versturen
- print knop indrukken
- printer scherm op print knop drukken en bon komt uit de printer rollen.

Dus 1 handeling meer en daar struikelen ze over.

Het is overigens een webapplicatie die vanuit tig locaties in het land (bij de gebruikers in de winkel zelf) bediend wordt, dus het aanspreken van netwerk printers etc. is geen optie.

--toevoeging--
Ter info: de orderbonnen (prints) worden gegenereerd met MS Reporting Services

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 31-08-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

pdebie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:38:
Het is overigens een webapplicatie die vanuit tig locaties in het land (bij de gebruikers in de winkel zelf) bediend wordt, dus het aanspreken van netwerk printers etc. is geen optie.
Kan niet bestaat niet. Als de printdialoog echt zo'n issue is, maak je een service die bij de klant draait en waar hun printer in ingesteld wordt, en laat je jouw webapplicatie een verzoek naar die service doen met de juiste data zodra er in de applicatie op Printen wordt gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat is wellicht nog een optie ja. Niet aan gedacht. Zal die eens hier in de groep gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 02:08
Of wellicht een Java applet overwegen die zoiets kan doen zonder tussenkomst van de gebruiker.

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Je kunt via Javascript de window.print() functie aanroepen zodat de Print dialoog automatisch getoond wordt (na het laden van de pagina) zodat de gebruiker niet meer in de pagina op een print-knop hoeft te drukken. Bere-irritant als je ooit nog weer op die pagina komt natuurlijk, maar misschien wel een optie afhankelijk van de workflow (de tweede keer zou je die JavaScript-functie ook uit kunnen schakelen/niet mee genereren), maar de vraag is wat caching/back-button en dergelijke gaan doen in zo'n geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-08-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 08:27
Als je firefox gebruikt kan je kijken naar de jsPrintSetup extension/add-on. Die gebruiken wij hier voor een aantal interne applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je het echt zou willen dan kan je kijken naar java / activex componenten die het voor je zouden kunnen afhandelen. Een browser kan dit echter niet rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gomez12 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:29:
Als je het echt zou willen dan kan je kijken naar java / activex componenten die het voor je zouden kunnen afhandelen. Een browser kan dit echter niet rechtstreeks.
Java gebruik de TNT/PostNL, als er iets is wat slecht tot helemaal niet werkt, is dat het wel.
(wat natuurlijk ook gewoon stukje slecht programmeerwerk kan zijn :P).

Serverside is het volgens mij nog wel mogelijk, vroeger had je daar php_printer voor (met extension), die via de server dus rechtstreeks kon printen, maar volgens mij is die niet meer in PHP* aanwezig?
*windows versie

Anders mischien nog via een shell_exec, dacht dat je via copy command direct documenten kan printen naar netwerkprinters.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 31-08-2012 17:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
idd een embedded component die door JS aangestuurd wordt; Java is daarbij niet de enige optie, je hebt ook Flash en Silverlight.

Met wat googelen kom ik ook uit op SO, waar ze een paar opties aanbieden:

VBScript in de browser; werkt (natuurlijk) alleen onder IE, geheel /14 zal fronsen als je deze optie gebruikt.

attendprint addon, geloof dat ze het ook hebben over een of andere jQuery plugin, maar die is mogelijk niet nodig.

window.print(false), maar weet niet zeker of dat werkt. Volgens MDN is window.print sowieso geen webstandaard, dus ook het 'false' argument zal mogelijk slechts in enkele browsers (IE?) ten gevolge hebben dat je geen dialoog krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik ga eens uitzoeken en experimenteren met wat er mogelijk is met Reporting Services.

Momenteel worden de bonnen als PDF gerendered namelijk. Dit kan ook als HTML. Wellicht dat je hier de javascript call 'window.print' aan toe kan voegen. Maar dat is even uitzoeken.

Dat scheelt in ieder geval al 1 klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 09:31

EnnaN

Toys in the attic

De enige oplossing die ik wij intern konden bedenken was de pdfs rechtstreeks naar de printer te sturen, want dat kan wel door een script op de server aan te roepen.

stappen:

1. poorten openzetten naar je printer (goed firewallen, anders print de hele wereld ;) )
2. print knop maken die een ftp actie uitvoert
3. server ftp-ed file naar printer (we hebben een map per lade, dus je kan ook nog papier kiezen)
4. ...
5. profit.

Moeten je printers dit wel ondersteunen natuurlijk. Als ze dat niet doen, dan moet je aan de slag met een local server en een spool-dir.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Het kan met een ActiveX component. Nadeel : Alleen IE ondersteuning. Alternatieven zijn via Java, Flash, of direct op de printer via de server waar de app op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja klopt, die had ik gevonden en heet 'RsClientPrint'. Echter het IE-only aspect is een no-go voor ons.
Pagina: 1