Zelfbouw; alle fans blijven draaien, terwijl de pc uit is

Pagina: 1
Acties:

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een zelfbouw systeem met de volgende specs in elkaar gezet;
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One€ 46,87€ 46,87
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,50€ 17,50
1Asrock B75 Pro3-M€ 63,45€ 63,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,75

Het probleem:
Wanneer ik de pc de opdracht geeft om af te sluiten; sluit Windows 7 wel af, krijg je dat het scherm op stand by gaat staan, maar zowel de cpu fan als de fans in de kast blijven maar draaien (ik heb de pc in totaal 4 uur gelaten om zich af te sluiten)

Wat werkt er?
  • De computer start naar behoren op en werkt
  • De computer werkt tijdens het gebruik grotendeels naar behoren (ik heb voor heel even AIDA64 laten lopen en nadat ik weg was gegaan is dus gebleken dat Windows is hersteld van een onbekende afsluitreden)
  • De computer herstart naar behoren
Geschiedenis;Dus weet iemand hier een oplossing voor? (Als het topic verkeerd is geplaatst, hoor ik dat graag. Ik heb namelijk geen idee waar het anders zou moeten staan)

• Daan199269
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 15:32
Weet je zeker dat je de computer echt afsluit en niet in standby modus/slaapstand of iets in die richting zet?
Ik had vroeg een computer (welliswaar met xp) die dit ook had als ik hem op standby zette.

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik denk dat Windows bepaalde hardware niet kan afsluiten. Misschien de SSD? Nieuwste firmware hierop?
Staat er in het logbestand van Windows iets zinnigs?

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• moh.moh
  • Niet online
Ja, ik gebruik de shut down functie en niet de hibernate functie. Ik heb bovendien m.b.v. Samsung Magician gekeken of ik de laatste firmware versie draai en dat is ook het geval...Ik ga nu uitzoeken hoe ik de log files van Windows kan gaan bekijken, dus hierover later nog een update.

Ik heb trouwens net ook iemand die meer ervaring heeft met het systeem bouwen er naar laten kijken en hij zegt ook dat alles in orde is....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen en weer proberen.

Netwerkkaart uitzetten in je bios.

Andere voeding proberen?

Kijk eens in de bios of er een functie is om meer stroom op de usb te zetten, om telefoons op te laden, zet dit eens uit, en weer proberen.

Probeer eens een ubuntu livecd, of je hier ook problemen hebt.

• moh.moh
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ondervind nog steeds hetzelfde probleem en ik heb het volgende al geprobeerd
  • andere voeding; van mijn andere werkende pc
  • met alleen de igp en met een aparte videokaart( die eerst dienst deed in mijn oude pc, dus deze werkt ook geheel naar behoren)
  • ubuntu via een usb stick geprobeerd
  • netwerkkaart en geluidskaart allebei uitgezet
  • op aanraden van peter123 ook deze driver geinstalleerd; http://downloadcenter.int...le+Host+Controller+Driver
Maar tot nu toe wil het nog steeds niet werken.....

• jan99999
Misschien is er een nieuwe bios voor je moederbord.

Kijk eens in de bios of er een functie is om meer stroom op de usb te zetten, om telefoons op te laden, zet dit eens uit, en weer proberen.

[ Voor 58% gewijzigd door jan99999 op 02-09-2012 22:20 ]

Verwijderd

Kan je windows er niet via een dvd drive erop zetten, is een idee, weet het anders niet, helaas.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

hoe zijn de fans aangesloten? op de psu of op het moederbord?

ora et labora

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zou niet uit moeten maken.

Ik vraag me nu trouwens af, hoe schakelt een moederbord normaal gesproken een PSU uit?

Ik weet dat het mobo de PSU inschakelt door PS_ON# en GND te kortsluiten. Daarna geeft de PSU een signaal op PWR_OK en begint het mobo aan de POST.

Maar hoe zet hij de PSU weer uit? Want dat is wat hier verkeerd lijkt te gaan.

[ Voor 86% gewijzigd door Compizfox op 03-09-2012 01:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• moh.moh
  • Niet online
@jan99999; ik heb de laatste versie van het boid voor mijn moederbord al draaien, ondanks dat er niets in de changelog stond over dit probleem.
@Alienhunter1970; wat zou de invloed zijn van het opnieuw installeren van windows via cd als ik vragen mag?
@mrc4nl; de fans zijn aangesloten op het moederbord

Ik ben bovendien ook doorgeslagen in het uitschakelen van de opties in het bios, waardoor mijn toetsenbord en muis pas kan gebruiken in Windows (het probleem is ondanks dat nog steeds niet opgelost!); hierdoor kan ik mijn bios ook niet meer bereiken. Ik kan nu wel het batterijtje van het moederbord eruit gaan lopen halen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Dus ik denk dat het beste is om het moederbord maar gewoon RMA te versturen?

• jan99999
Sluit een ps/2 toetsenbord aan dan zou het werken denk ik.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 23:20
moh.moh schreef op maandag 03 september 2012 @ 00:41:
Ik ben bovendien ook doorgeslagen in het uitschakelen van de opties in het bios, waardoor mijn toetsenbord en muis pas kan gebruiken in Windows (het probleem is ondanks dat nog steeds niet opgelost!); hierdoor kan ik mijn bios ook niet meer bereiken. Ik kan nu wel het batterijtje van het moederbord eruit gaan lopen halen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Dus ik denk dat het beste is om het moederbord maar gewoon RMA te versturen?
Aaaaah, heb je de USB Legacy Drivers uitgezet? :)

Ja dat is niet handig dan moet je namelijk een PS/2 toetsenbord gebruiken om iets in BIOS en vaak zelfs bootmenu's te kunnen gebruiken (hoewel je als je alleen maar 1 Windows gebruikt geen last van hebt). Batterij uithalen helpt inderdaad ook, hoewel moederborden tegenwoordig ook speciale Clear CMOS optie heeft. Vaak middels door een jumpertje om te zetten of een knopje.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:31
moh.moh schreef op maandag 03 september 2012 @ 00:41:
...

Lijkt het je niet verstandiger niet zomaar te gaan lopen klooien in de bios als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent? No offence, maar als je een bord om een zulke reden RMA stuurt, krijg je m met n bijgevoegde rekening gewoon weer retour.

Resetten van de bios settings staat trouwens gewoon in de handleiding van je mobo beschreven, er zit altijd een reset jumpertje op. Veel succes in ieder geval!

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Verwijderd

Danny the dog schreef op maandag 03 september 2012 @ 06:18[/message]:
Resetten van de bios settings staat trouwens gewoon in de handleiding van je mobo beschreven, er zit altijd een reset jumpertje op. Veel succes in ieder geval!
Handleiding, 2.10, pagina 31.

Verwijderd

Als je de stekker uit je pc trekt en daarna weer erin steekt, zonder je pc op te starten, draaien de fans dan ook?

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-10 08:02

Salmon

.NET developer

Volgens mij is het de Asrock applicatie die "fastboot" oid doet, heb dezelfde problemen gehad. De http://www.asrock.com/feature/instantboot/ is het. Als je deze de-installeer en reboot zou het wel werken dacht ik.

• moh.moh
  • Niet online
Beste tweakers,

Omdat ik mijn instellingen had gemold (inclusief de actieve ps/2 poorten en legacy usb poorten) zat er indrdaad niks op dan het resetten van de bios. Dit heb ik dan ook gedaan via de juniper methode aangegeven op youtube en hier. Wonderbaarlijk genoeg heeft dit ook de rest van de problemen met de fans opgelost. Dus allen bedankt, nu kan ik eindelijk prime 95 en aida64 (kent iemand anders nog een goed programmaatje om de stabiliteit te testen?) laten lopen om de stabiliteit van het systeem te testen.
Pagina: 1