Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Een korte schets van de situatie:

Ik ben 29, studeer in het buitenland (Thailand) en heb geen inkomen (anders dan spaargeld en giften van ouders die bij de belastingdienst worden opgegeven).

Volgens het CVZ ben ik in mijn situatie, zolang ik niet werk, verplicht een zorgverzekering in Nederland af te sluiten tot mijn 30e. Na mijn 30e heb ik deze verplichting niet. Van de website:
Gaat u uitsluitend studeren in het buitenland en bent u jonger dan 30 jaar dan bent u verplicht uw Nederlandse zorgverzekering aan te houden. Voor noodzakelijk medische zorg in het buitenland moet u in veel gevallen iets extra's regelen.
Per mail is deze vraag bevestigd.

Ook mijn zorgverzekeraar, Menzis, heeft dit bevestigd en er is afgesproken dat mijn zorgverzekering zal worden stopgezet de maand dat ik 30 ben (in dit geval mei 2013).

Nu staat op de website van de belastingdienst:
Als u premie betaalt voor een Nederlandse zorgverzekering, kunt u zorgtoeslag krijgen. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. U vraagt de zorgtoeslag samen met uw eventuele partner aan. Voor kinderen tot 18 jaar krijgt u geen zorgtoeslag. Zij zijn namelijk tot hun 18e jaar gratis meeverzekerd.
De voorwaarden:
- U bent 18 jaar of ouder
- U hebt een Nederlandse zorgverzekering
- Uw inkomen is niet te hoog
- U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Ik voldoe aan alle 4 de punten (29, heb een zorgverzekering, geen inkomen en de Nederlandse nationaliteit).

Maar er staat niets over woonachtig zijn in Nederland of het buitenland. Dus ik klik onderaan de tekst op de link "U woont in het buitenland". Ik woon op dit moment niet in een EU-, EER- of verdragsland. Dus voor mij zijn andere regels van toepassing.

Van de website:
Woont u met uw gezin in een ander land dan een EU-land, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland, Zwitserland of lidstaat van het socialezekerheidsverdrag? Dan kunt u alleen zorgtoeslag krijgen als u verplicht verzekerd bent in Nederland. Ook moeten u en uw gezinsleden aan de overige voorwaarden voldoen.
Ik heb geen overige gezinsleden en de overige voorwaarden zijn gelijk aan de voorwaarden genoemd hierboven.

Dit ging goed tot ik mij heb uitgeschreven bij de gemeente waar ik woonde (de GBA, ik ben langer dan 8 maanden in het buitenland dus verplicht mij uit te schrijven). De uitschrijving staat op 8 augustus 2012 en dat is dus ook het moment dat de belastingdienst mijn toeslag heeft stopgezet (heeft herberekend).

Nu heb ik vanuit Thailand een uur aan de telefoon gezeten met de belastingdienst (mevrouw was ook niet erg snel van begrip) die zegt dat Thailand geen verdragsland is en dat ik geen recht meer heb op de toeslag, terwijl bovengenoemde feiten mij vertellen dat ik er juist wel recht op heb.

Ondertussen duizelt alles beetje. Is er hier iemand die mij een definitief antwoord kan geven waar ik op dit moment recht op heb?

De belastingdienst zegt, in tegenstelling tot het CVZ en Menzis, dat ik dus geen recht heb op zorgtoeslag terwijl ik wel verplicht ben de zorgverzekering aan te houden en aan alle voorwaarden voldoe. Dus het bedrag aan toeslag dat was berekend over geheel 2012 is nu abrupt stopgezet met als laatste periode juli, omdat ik, naar ik vermoed, sinds augustus niet meer in de GBA staat. En daar ben ik het vanwege bovenstaande informatie niet mee eens - maar over de telefoon leek de kennis niet aanwezig om een concreet oordeel te vellen.

De meest praktische optie is de zorgverzekering stopzetten en er een in het buitenland afsluiten, maar vanwege de verplichting van het CVZ kan het stopzetten mij dus boetes opleveren.

Mochten er meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Je hebt het correct uitgezocht. Ik heb dit ook al eens gedaan toen in in Australie zat voor mijn studie (is ook geen verdragsland). Ik zou per brief bezwaar aantekenen bij de belastingdienst tegen hun beschikking waarin ze stellen dat je geen recht hebt op zorgtoeslag. Verwijs hier naar de wetsartikelen en het bezwaar zou goedgekeurd moeten worden.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Gelukkig :) Ik had dit allemaal al in maart/april geregeld en tot augustus ging het dan ook goed. Echter lag er van de week hier in Thailand een brief van de belastingdienst op de mat.

Nog een vraag. De hoogte van mijn toeslag was gebasseerd op een inkomen van 0 euro, dus ik kreeg de maximum toeslag, 832 euro uit mijn hoofd. Heeft mijn situatie nog enige invloed op de hoogte van de zorgtoeslag waar ik recht op heb?

[ Voor 11% gewijzigd door 192479 op 31-08-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27
Sowieso het geld van de zorgtoeslag dat je nu krijgt opzij zetten, want het is mogelijk dat je dat nog terug moet betalen (met terugwerkende kracht!). Dat was in mijn geval i.i.g. zo toen ik me uitschreef uit de GBA en mijn vertrekdatum uit Nederland in het verleden had vermeld.

Voor de rest is jouw situatie iets anders dan de mijne dus ik kan je niet verder helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:21

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Alleen uitgaande van de door jou geleverde informatie: Gaat u uitsluitend studeren in het buitenland en bent u jonger dan 30 jaar dan bent u verplicht uw Nederlandse zorgverzekering aan te houden.
Je gaat niet uitsluitend studeren, je gaat er ook wonen toch? Vervalt de verplichting dan niet?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Daan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:06:
Sowieso het geld van de zorgtoeslag dat je nu krijgt opzij zetten, want het is mogelijk dat je dat nog terug moet betalen (met terugwerkende kracht!). Dat was in mijn geval i.i.g. zo toen ik me uitschreef uit de GBA en mijn vertrekdatum uit Nederland in het verleden had vermeld.

Voor de rest is jouw situatie iets anders dan de mijne dus ik kan je niet verder helpen denk ik.
In 2011 had ik de toeslag al aangevraagd (via internet) en het "voorschot" zou 832 euro worden. Dat is tot en met de maand juli uitbetaald in bedragen van 68 euro (dus 7 periodes). De maand augustus (periode acht) heb ik ook gehad maar omdat ik per 8 augustus ben uitgeschreven uit het GBA moet ik dus die laatste maand nu terugbetalen. Dat is wat ik volgens de belastingdienst op dit moment teveel heb gekregen.
Alleen uitgaande van de door jou geleverde informatie: Gaat u uitsluitend studeren in het buitenland en bent u jonger dan 30 jaar dan bent u verplicht uw Nederlandse zorgverzekering aan te houden.
Je gaat niet uitsluitend studeren, je gaat er ook wonen toch? Vervalt de verplichting dan niet?
Op de website van het CVZ is dit te vinden onder het onderwerp Studeren en wonen in het buitenland. Ze doelen hiermee op het feit dat je niet mag werken. Ook heb ik in maart/april mijn vraag bij het CVZ neergelegd en zij vertelden mij precies hetzelfde als de informatie die ik hierboven heb gegeven. Verplicht verzekerd en recht op zorgtoeslag - zolang ik alleen studeer en niet werk (of een combinatie van)! Daarbij is het natuurlijk ook vreemd om aan de andere kant van de wereld een studie te volgen en in Nederland te blijven wonen. Tenzij je in Nederland woont en vlak over de grens studeert (of op een afstand die makkelijk te vliegen is) - in dat geval blijf je natuurlijk gewoon ingeschreven in de GBA.

Ik baal er gewoon enorm van dat de belastingdienst nu maar zelf de koers bepaalt en bij een belletje onprofessioneel/onwetend personeel (heb flink lang in de wacht gezeten want ze moest alles navragen), de zaak doen afhandelen in de zin van, je woont niet meer in Nederland dus je zoekt het maar lekker zelf uit. Ik zal ze maandag nog eens bellen zoniet dan per brief bezwaar aantekenen. Ben maar een student en we praten over zo'n 600 euro die ik nu in mijn begroting moet missen. Dit terwijl ik het liefst die verzekering opzeg en er hier zelf een regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Nu heb ik vanuit Thailand een uur aan de telefoon gezeten met de belastingdienst (mevrouw was ook niet erg snel van begrip) die zegt dat Thailand geen verdragsland is en dat ik geen recht meer heb op de toeslag, terwijl bovengenoemde feiten mij vertellen dat ik er juist wel recht op heb."

Een dergelijke vraag stellen aan de telefonische helpdesk is een van de grootste fouten die je kan maken. Het enige dat ik je kan aanraden is iemand machtigen namens jou bij een belastingkantoor langs te gaan (of je moet zin hebben even naar NL te gaan) en de boel daar te laten oplossen. Mijn ervaring, al dan niet met een probleem zoals dit, is dat de medewerkers van de belastingkantoren veel meer weten, kunnen en mogen dan de helpdeskmedewerkers.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vreemd hoor, volgens mij ben je niet verplicht een zorgverzekering te nemen als je je uitschrijft uit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:24
Klopt, je hoeft geen verzekering af te sluiten als je niet staat ingeschreven in Nederland!

Ik studeer nu circa drie jaar in Belgie, heb me netjes uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Belgie. Hier in Belgie heb ik gewoon een zorgverzekering afgesloten voor mij, mijn vrouw en mijn zoontje. Betaal natuurlijk wel de hoofdprijs hier! 75 euro... voor ons drietjes.... per kwartaal.... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:12
Zorg schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:29:
Klopt, je hoeft geen verzekering af te sluiten als je niet staat ingeschreven in Nederland!

Ik studeer nu circa drie jaar in Belgie, heb me netjes uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Belgie. Hier in Belgie heb ik gewoon een zorgverzekering afgesloten voor mij, mijn vrouw en mijn zoontje. Betaal natuurlijk wel de hoofdprijs hier! 75 euro... voor ons drietjes.... per kwartaal.... :p
Nou ja, dat is ook niet vanzelfsprekend. Volgens mij kan een EU land jouw verplicht stellen een Nederlandse zorgverzekering te hebben voordat je daar gaat studeren. Maar het klinkt wel aantrekkelijk zo in België (het NLse zorg systeem is het duurste wat ik tot dusver tegen ben gekomen).

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:25
Waarom zou je uitschrijven? Zolang je in Nederland ingeschreven staat, betaal je belasting. In jouw geval, als student, was dat zelfs een toeslag van de belasting. Je inkomen was toch nul, dus dit is alleen maar gunstig. En bovendien betaal je immers voor die Nederlandse zorgverzekering.

Als je niet meer in Nederland woont, ben je in sommige situaties nog belastingplichtig. Toch is het logisch dat de belastingdienst geen zorgtoeslag overmaakt, je bent immers geëmigreerd.

Je zou het met je zorgverzekering kunnen bespreken, of je bijv her inschrijven. Wat internationaal studeren betreft zijn er overigens wel grotere financiële valkuilen: visa, verborgen collegegeld, vliegtickets, verloren reisdocumenten, leefkosten, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Zeus schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:44:
[...]

Nou ja, dat is ook niet vanzelfsprekend. Volgens mij kan een EU land jouw verplicht stellen een Nederlandse zorgverzekering te hebben voordat je daar gaat studeren. Maar het klinkt wel aantrekkelijk zo in België (het NLse zorg systeem is het duurste wat ik tot dusver tegen ben gekomen).
Ik hoefde geen aparte verzekeringspapieren te overleggen bij de inschrijving van de studie. Heb dat ook nog nooit gehoord dat ze dat ergens vroegen.

Studeren is voor mij zeker interessanter dan in Nederland. Collegegeld is een stuk lager (500 euro per jaar) en als ik het vergelijk met mijn voorgaande HBO studie, veel meer college (30 uur college per week is niet ongewoon) dus niet allemaal zelfstudie wegens gebrek aan leraren.

Plus gewoon Nederlandse studiefinanciering inclusief OV vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Uitschrijven uit de GBA is verplicht bij een vertrek van 8 maanden of langer naar het buitenland. Doe je dit niet dan ben je een zogenaamde "spookburger". Dat is de reden ik me netjes aan de regels heb gehouden. Ik zal hier de komende jaren sowieso nog verblijven.

En ja, als je je uitschrijft uit de GBA ben je niet meer zorgplichtig, tenzij!!! je student bent - tot je 30e. Dit is dus door zowel het CVZ als Menzis bevestigd.

Ik kan zo 1-2-3 niet meer bronnen vinden dan deze. Daar staat dat ook een buitenlandse student het recht behoudt op zorgtoeslag.

Op de website van het CVZ staat meerdere malen dat je als buitenlandse student tot je 30e gewoon zorgplichtig bent, tenzij je werkt en/of betaald stage loopt.

In het geval van Belgie ligt het anders omdat dat een verdragsland is. Thailand is dat niet. Dat is dus niet met elkaar te vergelijken (was het maar zo makkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Ik blijf het vreemd vinden. Dus kinderen van een geëmigreerde familie moeten een Nederlandse zorgverzekering afsluiten wanneer ze gaan studeren. 8)7

Mocht het niet lukken met de zorgtoeslag kun je misschien proberen een bijbaantje van een paar uur per week zien te regelen (als je visum dat toelaat) om zo van je verzekering af te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door beat op 01-09-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Helaas gaat dat niet, ik heb op dit moment een studie-visum en die verbiedt het om te werken (net zoals een toeristenvisum). Mocht ik willen werken vervalt het studie-visum (want werk-visum vereist) en een bijbaantje van een paar uur, daar is zo goed als niet aan te komen als buitenlander (zo is er een inkomenseis voor buitenlandse werknemers, laat staan dat een bedrijf moeite wil doen om alle papieren rompslomp af te handelen voor een student).

Het is ook enorm krom, maar heb me voor vertrek zo goed mogelijk laten voorlichten en voorbereid, alleen de belastingdienst begint nu moeilijk te doen en zogenaamd van niets af te weten.

Natuurlijk kan ik gewoon de zorgverzekering in Nederland laten voor wat het is, maar aangezien ik dus volgens de regels verplicht verzekerd ben is er kans op een boete (ik weet niet hoe groot de kans is dat ik betrapt word). Ik wil me gewoon (zoals gewoonlijk) netjes aan de regels houden, dat is geen probleem, maar dan moet de belastingdienst dat ook doen lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door 192479 op 01-09-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Lekker dan, dat je zo op het verkeerde been wordt gezet door de belastingdienst.

Volgens hun eigen website heb je gewoon recht op zorgtoeslag. Wat ook 'logisch' is, aangezien je blijkbaar verplicht wordt om je zorgverzekering aan te houden. Een brief met een verwijzing naar hun eigen regels gaat je probleem vast oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Ah ok het verhaal van jonger dan 30 was bij mij niet bekend! Ik heb beredeneerd dat ik mij uitschrijf in Nederland en dus niet meer verplicht een Nederlandse zorgverzekering moest afsluiten. Heb daar ook verder niet naar geinformeerd, behalve dan dat ik destijds bij mijn zorgverzekeraar binnen ben gegaan en heb gezegd dat ik me wilde uitschrijven ivm studie in het buitenland.

De link die je geeft betreft wel een doorlopende reisverzekering, deze dekt alleen de kosten welke niet door de Nederlandse verzekeraar gedekt worden (maximaal het bedrag van wat het in Nederland zou kosten). Ik wil de bron niet gelijk als verkeerd bestempelen maar die mensen verkopen het niet meer als ze zeggen dat je geen verzekering in Nederland meer nodig hebt (en dus geen gebruik meer kan maken van hun aanbod.....)
beat schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 16:06:
Ik blijf het vreemd vinden. Dus kinderen van een geëmigreerde familie moeten een Nederlandse zorgverzekering afsluiten wanneer ze gaan studeren. 8)7

Mocht het niet lukken met de zorgtoeslag kun je misschien proberen een bijbaantje van een paar uur per week zien te regelen (als je visum dat toelaat) om zo van je verzekering af te komen.
Nee die ontlenen het recht aan hun ouders, dus als één van de ouders in het buitenland werkt dan hoeft diegene geen Nederlandse zorgverzekering te hebben en dus de kinderen ook niet, maar dat is hier verder niet aan de orde.

TS: Wat nou als je geen student was? Dus als je gewoon jezelf uitschrijft in de gemeente en naar het buitenland gaat? Dan mag je je uitschrijven in het GBA, dus geen zorgplicht meer.

Nog extremer: Stel je denkt op je 20ste ik heb het voor gezien in Nederland en ik ga lekker naar Thailand Je leeft daar van je spaargeld (erfenisje ofzo) en na 5 jaar denk je mhaa ik ga eens studeren hier. Zou je dan in eens weer verplicht een Nederlandse verzekering moeten afsluiten? Lijkt mij niet....

Geldt beide natuurlijk alleen als je ook geen aanspraak meer doet op de zorgtoeslag natuurlijk! Ik denk dat daar eerder het probleem zit. Hetzelfde met het stukje van CVZ, je bent verplicht een zorgverzekering aan te houden wanneer je voor een studie naar het buitenland gaat en je niet uitschrijft. (denk ik)

[ Voor 48% gewijzigd door Zorg op 01-09-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Aan de andere kant denk ik niet dat je zomaar een visum krijgt om 5 jaar in Thailand te mogen wonen zonder dat je studeert/werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Als jij om de zoveel tijd even naar een buurland gaat dan is dat geen enkel probleem. Een neef van mij woont in Bangkok en doet dit circa 7 jaar ofzo... Ik heb zelf een tijdje in Peru gezeten en deed hetzelfde, even naar Bolivia, terug en weer een nieuw toeristenvisum voor een paar maanden. Dat is het probleem echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Ah, kan goed dat je er in sommige landen mee weg komt. In Japan bijvoorbeeld kan je dat truukje maar 1 keer doen voordat ze je vriendelijk verzoeken het land te verlaten. Ook in Nederland maximaal een half jaar (2x 90 dagen)

@TS
Heb je je eigenlijk vrijwillig verzekerd om gaten in je AOW opbouw (2% per jaar) te voorkomen? Of ben je hiervan vrijgesteld als je gaat studeren?

[ Voor 27% gewijzigd door beat op 01-09-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Zorg schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:39:

Ik hoefde geen aparte verzekeringspapieren te overleggen bij de inschrijving van de studie. Heb dat ook nog nooit gehoord dat ze dat ergens vroegen.

Studeren is voor mij zeker interessanter dan in Nederland. Collegegeld is een stuk lager (500 euro per jaar) en als ik het vergelijk met mijn voorgaande HBO studie, veel meer college (30 uur college per week is niet ongewoon) dus niet allemaal zelfstudie wegens gebrek aan leraren.

Plus gewoon Nederlandse studiefinanciering inclusief OV vergoeding
Ik zit er aan te denken om in Antwerpen te gaan studeren en je argumenten trekken me erg aan.
Zijn er nog bepaalde valkuilen / eisen waar opgelet moet worden?

Eigen achtergrond: havo +mbo4 ict. beide diploma's behaald

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Gaat de verzekering uberhaubt op als je in het buitenland verblijft? Ik ben zelf een expat en heb een andere verzekering (die beduidend duurder is). Ik zou dit eerst eens goed uitzoeken, toeslag is mooi maar als iets gebeurd en je bent niet gedekt is veel vervelender ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

Topicstarter
Kleine kick - toch even een afsluitende boodschap voor dit topic.

Ben er nog steeds niet uit wat nu mijn rechten en/of plichten zijn. Mijn oude zorgverzekeraar, het CVZ, de belastingdienst, diverse fora en informatieve websites op internet: geen van allen lijkt te weten hoe het in elkaar steekt en een ieder geeft nu net dat advies dat hen het beste uitkomt. De zorgverzekeraar wil me houden omdat ik grof geld betaal, bij de gemeente waar ik stond ingeschreven hebben ze het te druk om informatie te verschaffen aan ex-inwoners -- m.a.w. het zal hun een worst wezen -- en de belastingdienst wil natuurlijk zo min mogelijk uitgeven etc.

Iets met kastje en muur. Wel alle plichten maar geen enkel recht meer. Ja, daarvoor ben ik niet geëmigreerd natuurlijk. Heb ondertussen mijn Nederlandse zorgverzekering probleemloos op kunnen zeggen en heb nu een internationale zorgverzekering bij IMG afgesloten. Kosten komen op hetzelfde neer (basisverzekering minus zorgtoeslag) en de dekking is voor mij, in mijn huidige situatie, perfect.

De teveel gekregen zorgtoeslag (vanaf mijn uitschrijving uit het GBA) heb ik terug mogen betalen, maar daar was ik al op berekend. Dus dit hoofdstuk is voor mij afgesloten.
Pagina: 1