Toon posts:

Uitlezen harde schijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een harde schijf verwijderd uit een oude laptop (ong. 4 jaar oud). Nu wil ik deze uit gaan lezen, het wil echter maar niet lukken.

Ik heb een adapter gekocht om de harde schijf mee uit te lezen. Echter de harde schijf doet helemaal niks. De adapter geeft wel een groen lampje, maar deze geeft hij ook als er geen harde schijf aan gekoppeld is.

Het rare is dat ik echter één aansluiting overhoud, en ik niet weet waarvoor deze dient:
foto van harde schijf (het gaat om de allerlinker aansluiting en ja hij zit nog in de behuizing van de laptop :))
foto van de adapter
Wie zou mij kunnen helpen?

Dit zijn de specificaties:
Harde schijf: Toshiba MK3252GSX (link)
Adapter: Eminent EM7041 (link)

Alvast bedankt

• Hades-333-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

Hades-333-

Het komt zoals het komt

Volgens mij zit er bij de adapter een usbkabel met twee aansluitingen aan 1 kant en 1 aansluiting aan de andere kant? Die twee aansluitingen moeten allebei in een usbpoort van de computer en dan pas de hdd aansluiten op de andere kant. Zal het even nakijken als ik thuis ben, heb namelijk ook zo'n behuizing.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:12
Volgens mij ken ik die dingen wel. Je moet beide USB connecties gebruiken om voldoende stroom naar je disk te krijgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Spint de schijf wel op?

Verwijderd

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:28:
Volgens mij ken ik die dingen wel. Je moet beide USB connecties gebruiken om voldoende stroom naar je disk te krijgen.
Hades-333- schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:21:
Volgens mij zit er bij de adapter een usbkabel met twee aansluitingen aan 1 kant en 1 aansluiting aan de andere kant? Die twee aansluitingen moeten allebei in een usbpoort van de computer en dan pas de hdd aansluiten op de andere kant. Zal het even nakijken als ik thuis ben, heb namelijk ook zo'n behuizing.
Ik heb beide USB's in mijn laptop gedaan, vervolgens de andere kant. Van Windows krijg ik heb geluid dat er hardware is aangesloten. Voorderest gebeurt er echter niets.
De harde schijf doet helemaal niets.

Verwijderd

Heb je wel gekeken in Disk Management of je schijf daarbij staat? Misschien moet je gewoon een drive letter toekennen?

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08-2025
Anders eens aansluiten en met Linux live cd de hdd bekijken. Dan heb je geen last met drive letters.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:12
Hij moet eerst opspinnen, anders kan je ieder OS proberen met hetzelfde resultaat....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:02:
Heb je wel gekeken in Disk Management of je schijf daarbij staat? Misschien moet je gewoon een drive letter toekennen?
Kan je met deze screenshots wat?
http://i48.tinypic.com/33xdmqq.jpg
http://i48.tinypic.com/2yycm55.jpg
Kridri schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:07:
Anders eens aansluiten en met Linux live cd de hdd bekijken. Dan heb je geen last met drive letters.
Ik ben niet zo'n ster in Linux (heb zelf 2 weken geleden voor het eerst Ubuntu geïnstalleerd). :)

Verwijderd

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:32:
Hij moet eerst opspinnen, anders kan je ieder OS proberen met hetzelfde resultaat....
Ik heb zelf een vermoeden dat het 'm hier inderdaad ook in zit. Zou dit te maken kunnen hebben met de aansluiting die ik in de openingspost aangaf? En zou iemand anders mij uit kunnen leggen waarvoor die aansluiting dan wel bedoeld voor is. Ik ben er wel erg benieuwd naar! O-)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

Die aansluiting heb je niet nodig. Dat is een jumper om bijvoorbeeld de harde schijf te limiteren op een bepaald aantal MB's. Deze moet je laten zitten zoals hij zit (waarschijnlijk geen jumper er op). De twee platte stekkers er naast zijn de stekkers waar het om haat. De brede is de stroomvoorziening, en de smalle is de SATA aansluiting. Als je adapter hier op zit dan zou het moeten werken.

Als je de schijf aangesloten hebt op de computer (eerst aansluiten op de adapter, en dan pas de stekker in de computer steken), dan zou je de harde schijf moeten kunnen horen draaien. Leg je oor er eens op. Hoor je iets? Hoor je niets dan kan dat drie dingen betekenen. De adapter zit er niet goed op waardoor je HDD geen goede verbinding maakt met de adapter. De adapter is stuk, of de harde schijf is stuk.
In het eerste geval, sloot de bracket er eens af en sluit hem opnieuw aan. Wellicht dat hij dan wel contact maakt.
In het tweede geval: Terug naar de winkel en omruilen voor een werkende.
In het derde geval: Pech. Niets aan te doen.

Overigens heb je die adapter helemaal niet nodig. Als je de kast van je computer open maakt dan kan je de harde schijn uit je laptop er zo in aansluiten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:49:
Die aansluiting heb je niet nodig. Dat is een jumper om bijvoorbeeld de harde schijf te limiteren op een bepaald aantal MB's. Deze moet je laten zitten zoals hij zit (waarschijnlijk geen jumper er op). De twee platte stekkers er naast zijn de stekkers waar het om haat. De brede is de stroomvoorziening, en de smalle is de SATA aansluiting. Als je adapter hier op zit dan zou het moeten werken.

Als je de schijf aangesloten hebt op de computer (eerst aansluiten op de adapter, en dan pas de stekker in de computer steken), dan zou je de harde schijf moeten kunnen horen draaien. Leg je oor er eens op. Hoor je iets? Hoor je niets dan kan dat drie dingen betekenen. De adapter zit er niet goed op waardoor je HDD geen goede verbinding maakt met de adapter. De adapter is stuk, of de harde schijf is stuk.
In het eerste geval, sloot de bracket er eens af en sluit hem opnieuw aan. Wellicht dat hij dan wel contact maakt.
In het tweede geval: Terug naar de winkel en omruilen voor een werkende.
In het derde geval: Pech. Niets aan te doen.

Overigens heb je die adapter helemaal niet nodig. Als je de kast van je computer open maakt dan kan je de harde schijn uit je laptop er zo in aansluiten.
Bedankt voor de uitleg.

De eerste optie heb ik al 100x geprobeerd, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Optie 2 en 3 uit te zoeken is natuurlijk wat moeilijker. Maar wat ik goed begrijp is dat ik de oude harde schijf direct in mijn laptop kan schuiven? Echter heb ik in de twee laptops die ik tot mijn beschikking heb in allebei maar één harde schijf slot. En daarin zit natuurlijk de harde schijf waarop Windows geïnstalleerd staat. Ik neem aan dat als ik die andere harde schijf dan op die plek doet Windows niet meer wil starten?

Edit:

Mij schiet net te binnen dat ik het ook nog wel kan proberen met een desktop. Kan daar zo zonder al te veel moeite een harde schijf in van een notebook?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 16:04 . Reden: Toevoeging ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:02:
Mij schiet net te binnen dat ik het ook nog wel kan proberen met een desktop. Kan daar zo zonder al te veel moeite een harde schijf in van een notebook?
Ik bedoelde ook om hem rechtstreeks in een desktop te hangen.
De harde schijf uit je laptop is een SATA schijf. Deze aansluiting is identiek aan de SATA aansluitingen in desktops tegenwoordig. Je kan hem er dus zo in hangen (als je een kabeltje over hebt tenminste)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:55 ]

Pagina: 1