Tijdelijke internetverbinding evenement in buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 15:18
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een tijdelijk internetverbinding voor een evenement. Het evenement vind plaats in het buitengebied en is niet in de buurt van een DSL/Glas/o.i.d verbinding. Ik verwacht dat er tegelijkertijd ongeveer 40 a 50 mensen "gewoon" van gebruik gaan maken. Heeft er iemand een idee wat de meest stabiele oplossing zal zijn? UMTS met zoveel gebruikers lijkt me niets..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Goh, iets met ASTRA satelliet ? (zal wel wat kosten)
Zoek maar es op ASTRA2Connect oid.

Mischien ook iets met een straalverbinding ? Kan je wel huren bij een telco hoor, maar hangt af wat jouw definitie van "buitengebied" is natuurlijk en dit kost wel wat. Vb een n*2megabits of 34megabits link.

40 a 50 gebruikers zal wel wat bandbreedte gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemiddelde ADSL provider hanteert een overbookingsfactor van 10 a 15. Dus voor 1x8Mb lijn, zijn er 80 tot 100 aansluitingen.

Dus als je een 4 Mb lijn neemt, heb je zat genoeg. Ook is van belang, zijn het allemaal mobiele gebruikers (lees: iPhone, Android etc...), of zijn het PC / laptop gebruikers? Die laatste gebruiken meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mag 't wat kosten?

Deze gasten kunnen waarschijnlijk wel helpen: www.event-engineers.nl, maar die doen dat niet gratis natuurlijk.

Straalverbinding van KPN is trouwens een uitstekende oplossing (betrouwbaar en snel) maar kost je zomaar 8000 euro voor twee dagen.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 31-08-2012 16:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:57:
Gemiddelde ADSL provider hanteert een overbookingsfactor van 10 a 15. Dus voor 1x8Mb lijn, zijn er 80 tot 100 aansluitingen.

Dus als je een 4 Mb lijn neemt, heb je zat genoeg. Ook is van belang, zijn het allemaal mobiele gebruikers (lees: iPhone, Android etc...), of zijn het PC / laptop gebruikers? Die laatste gebruiken meer....
Die berekening gaat natuurlijk alleen op als de gebruikers tijdens het evenement daadwerkelijk hetzelfde gebruiken als een gemiddeld huisgezin. Dat zal zelden het geval zijn...

Dat gezegd, overboeking van 10 a 15 is lang, lang achterhaald, op Wikipedia staat dit:
In de praktijk wordt voor internetverbindingen voor consumenten een overboekingsfactor gehanteerd tussen de 20 en 100, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder.
TS, ik denk dat wat mogelijk is sterk afhangt van exacte locatie en budget. Wat ik zelf zou doen is kijken hoe ver je met line-of-sight komt en in eerste instantie kijken of je daarmee ergens kunt vinden binnen een straal van 5km waar je wel een breedbandverbinding hebt/kunt realiseren en met WiFi kunt werken. In NL zijn er buitengewoon weinig plekken waar je niet binnen 5km bent van een breedbandverbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 15:18
Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1