Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoster: meer cpu = minder performance

Pagina: 1
Acties:

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Omdat we onlangs performanceproblemen hadden met onze PHP/MySQL-applicaties, hebben we onze hostingbedrijf gevraagd om de hoeveelheid RAM en de hoeveelheid CPUs te verdubbelen van 2 CPU/4 GB RAM naar 4CPU / 8 GB RAM.

Nu kregen we als reactie dat het geen zin had om de hoeveelheid CPUs verdubbelen, sterker nog, dat het de performance zou verlagen i.p.v. verhogen. Dit had te maken met load balancing, etc. De hoeveelheid RAM verhogen zou wel helpen.

Mijn vraag is: hoe kan dit? Als betrekkelijke leek zou je denken: hoe meer CPUs, hoe beter. Hoe kan de perfomance gelijk blijven of zelfs lager worden bij meer CPUs?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 15:07
Dat hangt helemaal af van waar de bottleneck zit nu. Heb je daar onderzoek naar gedaan?

If it ain't broken, tweak it!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 16:46
Als ze VMware draaien op dualcore machines, dan kan het zo maar zijn dat een verdubbeling van 2 naar 4 virtuele cpu's een performance verlies oplevert. Waarom? Omdat VMware dan moet gaan wachten tot er twee fysieke cpu's vrij zijn voordat je virtuele machine kan gaan draaien. Het zou me niet verbazen als voor andere virtualisatie technieken een zelfde principe geldt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52
Antaresje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:00:
Als ze VMware draaien op dualcore machines, dan kan het zo maar zijn dat een verdubbeling van 2 naar 4 virtuele cpu's een performance verlies oplevert. Waarom? Omdat VMware dan moet gaan wachten tot er twee fysieke cpu's vrij zijn voordat je virtuele machine kan gaan draaien. Het zou me niet verbazen als voor andere virtualisatie technieken een zelfde principe geldt.
Dit geld ook voor quad core processors.
De Hypervisor zal moeten wachten totdat het 1Qcore CPU volledig vrij heeft op de server. Dit kan dus extra tijd kosten voordat dit geregeld is, en dus de server trager kan worden. maar ook nog eens de hele virtualisatatie farm kan hier last van hebben.

• Rekcor
Ze gebruiken idd VMware. Interessant!

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wanneer gaat opschalen dan weer zin hebben? Want zo lijkt het alsof je maar het beste met 1 CPU kan werken.

Kan het zijn dat van 2 --> 4 nadelig is, maar dat bij 2 --> 6 de voordelen weer opwegen tegen de nadelen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CPU opschalen heeft zin als CPU de bottleneck is...

Voordat je ook maar overweegt iets up te graden moet je kijken wat exact oorzaak is van de brakke performance. Dingen waar je aan kunt denken (meest voorkomende bovenaan):

- slechte softwareconfig/database design/queries (bij SQL databases schering en inslag)
- virtualized storage die de load niet aankan
- te weinig RAM waardoor de OS moet thrashen, vooral icm punt erboven dodelijk
- daadwerkelijk platgetrokken CPU

Overigens heb jij het over CPUs terwijl dat tegenwoordig totaal niet meer relevant is, het gaat om het aantal cores. Twee CPUs met vier cores zijn (mits vergelijkbaar ontwerp) niet sneller dan een CPU met acht cores of vier CPUs met twee cores. Dat gezegd, als je probleem zit in te weinig RAM, te trage storage of een query die exponentiele load genereert kun je er nog zoveel cores tegenaan smijten, het lost niets op :o

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 31-08-2012 21:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 09:01
Zoals hier al opgemerkt, ga eerst zelf eens meten waar de bottleneck ligt. Als de hoster op goedkope VMWare nodes draait met kleine shared SATA storage erachter, kan je nog zoveel RAM/cpu erbij gooien als je wil, de disks kunnen de IOPS niet leveren die je nodig hebt en/of de CPU krijgt onvoldoende cpucycles van de host.

Draai eens wat testen naar diskperformance, monitor je loads op de CPU en hou het RAM verbruik in de gaten. Eénmaal je daar wat data van verzameld hebt kan je verder gaan kijken hoe je de performance kan verbeteren

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 15:07
Kijk ook of je slowqueries hebt in MySQL, die zal je dan moeten optimaliseren. En kijk in de Apache log welke requests het langst erover doen. Zitten al je apache 'slots' vol met trage PHP requests? Hier valt mogelijk in de PHP code wat te optimaliseren of anders meer childs toestaan. Of dat in deze PHP code weer afhankelijkheden van externe factoren zitten.
Misschien kan je met wat caching in Apache al enorm veel winst halen.
Er zijn enorm veel plekken waar enorme winst te halen valt.
Ik werk bij een hoster met een aantal hele drukbezochte sites. We weten uit sommige sites 1 miljoen hits/minuut te persen per server. (ok, die server is dan wel iets sneller, maar toch..)

If it ain't broken, tweak it!

• Rekcor
Dank, maar nu overvragen jullie mijn vraag (en mijn skills) :). Ik wilde puur weten of mijn hostingbedrijf gelijk kon hebben met hun CPU/core-verhaal. Dit blijkt inderdaad het geval.

De perfomanceproblemen doen zich bijv. voor in een standaard Drupal 6 omgeving, waarbij mensen standaard image galleries bekijken via de standaard Views module. E.e.a. zou niet heel traag moeten werken dus...

Maar goed, we hebben geen tijd om er naar te kijken, en dan is het bijprikken van RAM/CPU het gemakkelijkst :)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52
Je zou eventueel kunnen vragen of ze je shares kunnen verhogen?

hierdoor krijgt je meer MHZ toegewezen

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:02

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Rekcor schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:45:
De perfomanceproblemen doen zich bijv. voor in een standaard Drupal 6 omgeving, waarbij mensen standaard image galleries bekijken via de standaard Views module. E.e.a. zou niet heel traag moeten werken dus...
Hoeveel users ? Draait de database op dezelfde machine als de webserver ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verder is configuratie ook wel van belang. Ik zie zo vaak mensen er maar extra hardware tegenaan smijten om hun performanceprobleem op te lossen, terwijl het daadwerkelijke probleem in slecht geconfigureerde software zit. Zo kan je met MySQL bijvoorbeeld gewoon 64GB ertegenaan smijten, maar als je MySQL niet vertelt dat ie het mag gaan gebruiken had je net zogoed 128MB in je machine kunnen stoppen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rekcor schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:45:
[...]

Maar goed, we hebben geen tijd om er naar te kijken, en dan is het bijprikken van RAM/CPU het gemakkelijkst :)
Haastige spoed... :/

Een opmerking als deze trekt wmb juist je skills in twijfel. Als je weet wat het probleem is, is er niets mis met quick wins scoren ipv iets moeilijkers dat meer uithaalt. Maar als je het probleem niet eens weet heb je geen idee of je 'makkelijke' oplossing ook maar iets uithaalt muv je portemonnaie lichter maken :o

Kudos voor je hoster trouwens dat hij niet klakkeloos je geld aanneemt en dingen bijprikt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1