Draadloos Internet bezoekers d.m.v. VLAN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Tweakers,

Ik ben bezig met het opzetten van een draadloos netwerk voor bezoekers. Het is de bedoeling dat bezoekers alleen kunnen internetten en niet bij de andere apparaten in het netwerk kunnen komen. Alles werkt alleen kan ik niet met meer als 2 apparaten het internet op. De derde die verbind kan niet internetten. Het apparaat krijgt wel een IP adres van de DHCP maar internetten lukt niet. Ook als ik een laptop op één van de 4 LAN poorten aansluit kan er geen verbinding met internet gemaakt worden op het derde apparaat.

Apparatuur die ik hiervoor gebruikt heb:

Router – Fortigate
VLAN 10 interface aangemaakt met adres 10.1.1.1

3Com Baseline Switch 2948-SFP Plus
Alle poorten hebben VLAN 1 Untagged behalve poort 36
Poort 12 heeft daarnaast VLAN 10 tagged
Poort 36 VLAN 10 untagged

TP-Link WR1043ND Wireless Router
Zorgt voor DHCP in de 10.1.1.x range

De Fortigate LAN poort is verbonden met Poort 12 op de switch
Poort 36 op de switch is verbonden met een LAN poort op de TP Link

Waar kan het aan liggen dat ik maar met twee PC’s het internet op kan? Ik heb helaas geen andere draadloze router die ik kan testen.

Graag jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom heb je die TP-Link er tussen zitten?

Heb je geen AP's met vlan-mogelijkheden?

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 31-08-2012 12:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
CyBeR schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:27:
Waarom heb je die TP-Link er tussen zitten?

Heb je geen AP's met vlan-mogelijkheden?
De TP link is op dit moment even als test. We hebben wel accesspoints maar die worden op dit moment gebruikt. Het idee is om alles om te zetten als het in de test configuratie werkt.

Ik ben niet zo thuis in VLAN's maar jij denkt ook z.g.a. zeker te weten dat het aan de TP link ligt? Anders moet ik het binnenkort gewoon met de accesspoints gaan proberen.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik niet met meer als 2 apparaten het internet op kan via de TP link

[ Voor 8% gewijzigd door tel2 op 31-08-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Waarom zo moeilijk met VLAN's? Ik heb zelf een simpel routertje waarmee je gewoon 2 SSID's kunt instellen. De Eminent 4570 Gigalink 300N. Per SSID kun je instellen of daarop alles (LAN+WAN) of alleen internet (WAN) of alleen lokaal (LAN) wilt. Werkt prima hier.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat lijkt mij allicht de meest waarschijnlijke oorzaak. Je gebruikt dat ding waarschijnlijk op een manier waarvor 'ie niet gemaakt is.

Wat je kunt doen is 'm instellen als Access Point zonder DHCP en dan de DHCP door je normale infrastructuur laten doen. Tenminste, je hebt aannemelijkerwijs al een DHCP server ergens staan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
cjdijk schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:40:
Waarom zo moeilijk met VLAN's? Ik heb zelf een simpel routertje waarmee je gewoon 2 SSID's kunt instellen. De Eminent 4570 Gigalink 300N. Per SSID kun je instellen of daarop alles (LAN+WAN) of alleen internet (WAN) of alleen lokaal (LAN) wilt. Werkt prima hier.
Zoiets is inderdaad optie 2. Ik wilde eens wat meer over VLAN's weten, dat doel heb ik al bereikt. Daarnaast kan ik nu onze huidige accespoints blijven gebruiken.

Bedankt voor je reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
CyBeR schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:41:
Dat lijkt mij allicht de meest waarschijnlijke oorzaak. Je gebruikt dat ding waarschijnlijk op een manier waarvor 'ie niet gemaakt is.

Wat je kunt doen is 'm instellen als Access Point zonder DHCP en dan de DHCP door je normale infrastructuur laten doen. Tenminste, je hebt aannemelijkerwijs al een DHCP server ergens staan.
Ik zal dit vanmiddag eens proberen, ik laat je het resultaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
tel2 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:45:
[...]

Ik zal dit vanmiddag eens proberen, ik laat je het resultaat weten.
De TP-link staat nu als accesspoint ingesteld maar helaas zelfde probleem.
Pagina: 1