Controller fout \Device\Ide\IdePort0.

Pagina: 1
Acties:

• Aethegwyn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09-2025
Hallo,

Sinds een aantal dagen valt mijn D schijf weg. Bij gewoon gebruik van de PC heb ik nergens last van, maar zodra ik ga gamen (verschillende games) vanaf de D schijf, begint hij na een paar minuten te haperen, en is daarna de schijf niet meer te benaderen. Hij is wel gewoon nog aanwezig.

Ik heb gekeken in mijn logboeken, en daar geeft hij problemen aan met de controller (atapi (Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort0). Ik heb hierop de kabels van mijn C schijf (60 GB SSD) en de D schijf omgedraaid, waarna de computer na een uurtje weer vastliep en nu uitviel met een blauw scherm (helaas geen minidump). Hierna weer het logboek gecheckt, maar nu geen foutmeldingen te bekennen.

Mijn moederbord is net 2 weken oud, de schijf al 4, dus ik ging uit van een schijf die kapot aan het gaan is. Maar ik heb hem omgewisseld met een andere schijf, en kreeg toen exact hetzelfde probleem.

Ook heb ik gedacht aan een temperatuurprobleem (schijf is atm 53 graden), maar de afgelopen 2 weken heeft het feilloos gewerkt (zelfs met de tropische temperaturen), dus daar zal het probleem waarschijnlijk ook niet liggen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
- Zou het een software probleem kunnen zijn, of een verkeerde instelling?
- Is dit een defecte sata-poort of een ander hardware probleem?

Alvast bedankt!

(Systeem: ASRock 960GM-GS3 FX; AMD Athlon II 620 4x2,6; 2x4GB DDR3 Corsair; OCZ Vortex II 60GB; WD 750GB; NVidia Geforce GTX660 Club3D; XFX Pro 550W - Moederbord en geheugen is paar weken oud, SSD schijf 3 maanden, voeding en videokaart een jaar, en de processor en 750GB schijf 4 jaar).

Verwijderd

Post even de SMART data met HDtune of CrystalDiskInfo van al je schijven (dus niet alleen D). Dan kan ik je verder helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 01:20 ]

• Aethegwyn
Dit?

C-schijf:

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/imnm8kcgf/image.png

D-schijf:

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/6m267u51r/image.png

Verwijderd

Je hebt kabelfouten op schijf D. Dus vervang de SATA kabel of gebruik een andere SATA poort; ik raad aan beide.

Controleer daarna of je het probleem nog steeds hebt. Daarnaast: je schijf is maximaal 60 graden geweest kan ik uit je screenshot opmaken, dat is erg warm. Zit je schijf vast aan een metalen frame en zo ja, heeft het voldoende ruimte voor natuurlijke dissipatie? Je zou een (extra) casefan kunnen overwegen.

• Aethegwyn
Ik ga morgen eens de kabel van de dvd-speler en harde schijf omwisselen... kijken hoe die daarop reageert... Hopelijk positiever dan nu ^^

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:18

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Ik zou voor die paar euro die sata kabels gaan vervangen.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ik heb exact dezelfde problemen gehad, kabeltje vervangen en zorgen dat deze aan beide kanten goed in de socket zit, dan heb je zeer waarschijnlijk geen problemen meer!

offtopic:
(Het is dat de S-ATA sneller is, de bekabeling van IDE was een stuk betrouwbaarder!)

Meh!

• Aethegwyn
Ik heb de kabel omgewisseld met de dvd-speler, en krijg nu allerlei meldingen met \Device\CdRom0.

Lijkt er inderdaad op dat de kabel niet goed meer is... dus die ga ik vervangen.

Bedankt voor de hulp.

Verwijderd

De_Koele_Man schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:00:
offtopic:
(Het is dat de S-ATA sneller is, de bekabeling van IDE was een stuk betrouwbaarder!)
Mijn ervaringen zijn toch anders; enorm veel problemen met PATA kabels gehad. Merk ook op dat niet alle fabrikanten de kabel op de hoogste snelheid durfden te draaien (133MB/s) om dit soort problemen te voorkomen. Dan doet SATA het stukken beter. Het probleem is dat veel fabrikanten ermee weg komen om ongeschikte/afgekeurde SATA kabels mee te leveren die niet aan de standaarden voldoen. In sommige gevallen werkt het nog nèt, maar dan ben je dus aan het invreten op de marges die de ontwikkelaars hebben gemaakt.

Hoe dan ook, SMART is je vriend. Daarmee kun je gemakkelijk zien of je kabelproblemen hebt of niet.
Pagina: 1