Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een mobo van een mede tweaker overgenomen, asus sabertooth x58, maar nu heb ik het volgende probleem:

Als ik mijn geheugen erin doe (6x 2gb) wordt er door de bios niet 12gb herkent. Maar soms 4gb na een reset weer 8 gb en soms zelf maar 2gb.

Ik weet bijna zeker dat mijn geheugen goed is aangezien het ervoor in een p6t gewoon heeft gewerkt. Na veel resets en probeersels in de bios heb ik eindelijk windows kunnen booten zonder bsod, hierin herkent hij maar 4gb maar CPU-Z zegt dat er keurig 12gb inzit 8)7

Ik heb ook geprobeerd om 3 sticks erin te doen maar ook hierbij het zelfde, soms 2gb soms 4gb herkenning...

Bios is geupdated, bios is gereset, mem ok button ook geprobeerd, xmp aangezet, manual alles ingesteld maar geen succes...

Nu moet ik zeggen dat mijn geheugen, corsair xms3 CMX6GX3M3A1600C9 niet op de qvl staat. Maar wel het zelfde type geheugen maar met anders serie nummer namelijk de TR3X6G1600C9Ver2.1 Overigens lees ik wel dat er mensen zijn die deze combi wel werkende hebben gekregen.

Mijn systeem:
i7 950
asus sabertooth x58
corsair xms3 CMX6GX3M3A1600C9

Iemand suggesties?

gr

[ Voor 3% gewijzigd door ybjlus op 31-08-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 21:39
Ik zou gewoon eerst bankje voor bankje met memtest draaien. Kost aardig wat tijd, maar dat is de enige manier om te weten of je kapotte reepjes hebt. Verder kan het zijn dat verschillende soorten geheugen door elkaar problemen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-07 19:57
staan die types geheugen op de QVL lijst?. Asus moederborden staan er om bekend nogal picky te zijn met geheugenbanken.

Zo had ik een 990x chipset van asus die absoluut geen Adata ram lustte bijvoorbeeld.

Ik heb toen een setje kingston valueram erin geprikt en alles werkte prima. maar mijn dure Adata sticks hebben nooit gewerkt in dat bordje.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
En verhoog het voltage van het geheugen een klein beetje. Je belast de geheugencontroller nu maximaal, dus het kan zijn dat er net te weinig prik wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Stefan1987 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:48:
Ik zou gewoon eerst bankje voor bankje met memtest draaien. Kost aardig wat tijd, maar dat is de enige manier om te weten of je kapotte reepjes hebt. Verder kan het zijn dat verschillende soorten geheugen door elkaar problemen kunnen geven.
Geheugen heeft gewoon gewerkt in mijn vorige mobo en is misschien 1 dag eruit geweest en netjes in een anti-static bag opgeslagen, dus dat de reepjes stuk zijn kan haast niet. Daarbij zijn het ale 6 zelfde type.
blamauci schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:52:
staan die types geheugen op de QVL lijst?. Asus moederborden staan er om bekend nogal picky te zijn met geheugenbanken.

Zo had ik een 990x chipset van asus die absoluut geen Adata ram lustte bijvoorbeeld.

Ik heb toen een setje kingston valueram erin geprikt en alles werkte prima. maar mijn dure Adata sticks hebben nooit gewerkt in dat bordje.
Geheugen staat dus niet op de qvl, ik wou eerst alles proberen voordat ik andere geheugen moet aanschaffen..
The__Virus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:41:
En verhoog het voltage van het geheugen een klein beetje. Je belast de geheugencontroller nu maximaal, dus het kan zijn dat er net te weinig prik wordt gegeven.
Verhogen van de voltage bedoel je daarmee de qpi/dram core voltage of de dram bus voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Geheugen heeft gewoon gewerkt in mijn vorige mobo en is misschien 1 dag eruit geweest en netjes in een anti-static bag opgeslagen, dus dat de reepjes stuk zijn kan haast niet. Daarbij zijn het ale 6 zelfde type.
Het is meestal zo dat dingen die vandaag stuk zijn het gisteren nog deden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden, op de cpu socket zijn 3 bend pins... mooi kut dus!

Had al gelezen dat dit een veel voorkomend oorzaak is icm geheugen issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ybjlus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:28:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden, op de cpu socket zijn 3 bend pins... mooi kut dus!

Had al gelezen dat dit een veel voorkomend oorzaak is icm geheugen issues
Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dan de cpu misschien niet netjes in het socket gezet en met een hoekje van de cpu die pinnetjes geraakt. Altijd belangrijk ook of het beschermkapje op het socket zit want naar het schijnt en bij garantiegevallen accepteren ze retour niet wanneer dat kapje ontbreekt. Hoe dan ook is het inderdaad knap kl... en eigenlijk jammer van zo'n goed board, althans ik heb dande X79 versie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Roel1966 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:08:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dan de cpu misschien niet netjes in het socket gezet en met een hoekje van de cpu die pinnetjes geraakt. Altijd belangrijk ook of het beschermkapje op het socket zit want naar het schijnt en bij garantiegevallen accepteren ze retour niet wanneer dat kapje ontbreekt. Hoe dan ook is het inderdaad knap kl... en eigenlijk jammer van zo'n goed board, althans ik heb dande X79 versie ervan.
Idd het kapje zat er niet op bij verzending maar wel een plastic plaatje eroverheen en lichtjes vastgetaped, het lullige is nog dat ik mijn mobo (p6t deluxe v2) heb geruild tegen zijn sabertooth :(

Heb hem al een dm gestuurd, nu maar ff afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan je die pinnetjes niet rechtbuigen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-07 19:57
jawel bij een intel socket zijn die pinnetjes met een vaste hand redelijk goed recht te buigen.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Ik heb inmiddels operatie CPU uitgevoerd. Heb het zo goed mogelijk recht gezet, pc gaf gelijk aan dat er een nieuwe CPU in zat.

Maar van de 12gb blijf ik maar 8 zien, windows boot nu wel gewoon op en geen bsod's meer. Oja CPU-z geeft wel gewoon de volle 12gb aan...

Heb nu 6gb geheugen besteld die WEL op de qvl staat om te testen of dat misschien de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Geeft Windows in bijvoorbeeld taakbeheer ook gewoon aan dat je 12 GB beschibaar hebt? Want als dat het geval is kan het natuurlijk gewoon een fout in de BIOS zijn. Als jij gewoon gebruik kunt maken van dat geheugen zonder vastlopers lijkt mij dat het niet echt heel erg veel uitmaakt of je BIOS het nu wel of niet helemaal goed herkent. (Wil je het vol laten lopen, draai dan bijvoorbeeld eens renderingsoftware en bijvoorbeeld een Virutal Machine ernaast oid.)

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Windows geeft ook aan dat er 8gb in zit, tevens bijv adobe premiere ook 8gb. Alleen cpu-z geeft de volle 12 aan dat vind ik ook een beetje apart.

Dus het lijkt er niet op dat de bios in de war is. Operatie cpu heeft voor m'n gevoel wel geholpen aangezien windows nu gewoon boot zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
kan je uitzoeken welke slots problemen geven?
als je toch nieuw geheugen zou bestellen, kan je eventueel 3x4GB bestellen
(of 2x4 bestellen + 2x2 welke je al hebt, triple channel is niet zo belangrijk)

de pinnetjes van de socket nog eens nakijken kan misschien ook nuttig zijn

[ Voor 16% gewijzigd door catfish op 01-09-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-07 11:29

Nessuno

io sono nessuno

Al gekeken of er een memmory remap functie in het bios zit ?
doet soms wonderen ..

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Cpu te strak aangedraaid heb ik ook gehad met die mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-07 20:45
Hallo,

Hier heb je een mooie instructie met foto(s) hoe je dit probleem oplost!
Heeft ook gewerkt bij mijn ASUS P6T Deluxe V2.

Succes!
http://i4memory.com/f54/a...ory-than-installed-19200/

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 24-09-2020 11:19 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogi187
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2018
Hoi,

Hoe heeft de OP dit probleem uiteindelijk opgelost? Heb op internet veel mensen gevonden met hetzelfde probleem, maar nergens echt een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

De pinnetjes van zn socket goed gezet en verder de link in de post boven volgen..

PS... een topic van ruim een jaar oud.. :X

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 06-12-2013 11:52 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogi187
okay cool, dank je wel :D, dan ga ik dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogi187
millman schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:52:
De pinnetjes van zn socket goed gezet en verder de link in de post boven volgen..

PS... een topic van ruim een jaar oud.. :X
Ik weet het, maar kom het nu pas tegen 8)7
Pagina: 1