Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wijziging HDD's RAID0 van Intel 3Gb/s naar Marvell 6Gb/s

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BSH
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 21:58
Heren, het volgende:

Wijziging HDD dataschijven RAID0 van Intel 3Gb/s port naar Marvell 6Gb/s ports

Hardware configuratie:
Asus Maximus IV Extreme (B3)
4xSATA 3Gb/s + 2xSATA 6Gb/s Intel en 2xSATA 6Gb/s Marvell 9182
Intel Int Core i7-2600 3400 1155 BOX FC-LGA4, "Sandy Bridge"
Kingston HyperX Genesis 8GB 1600 CL9 Kit2
1 x OCZ Vertex 3 - 90GB - 2.5inch SATA 3 / SATA 6GBps op Intel 6Gb/s port
1 x HDD WD 80 GB op Intel 3Gb/s port
2 x HDD WD Black Caviar 500GB sata II op Intel 3Gb/s ports in RAID0
ASUS VGA PCIe ATI HD7950-DC2T-3GD5-V2
ASUS ROG Xonar Phoebus Asus Xonar Phoebus ROG R incl. externe headset control box
Antec TruePower Quattro 850W ATX22 TPQ-850-EC
In een
Antec Eleven Hundred Midi-Tower

Software configuratie
1 x win7 64bit op OZC Vertex 3 (gaming)
1 x win7 64bit op HDD 80GB (school/werk)
2 x HDD Data schijven in RAID0
Intel raid drivers geinstalleerd bij 2 x OS install, geen Marvell drivers
Beide OS schijven hebben bootmanager, basis OS schijf wordt bepaald door bios
Definitieve OS schijf wordt via keuze bij opstart win7 bepaald.
Werkt goed.

Had voor mijn eigen werkPC 2 data schijven nodig, heb 2 x HDD WD 500GB Caviar Black Sata III aangeschaft, deze wil ik in bovenstaande configuratie plaatsten en huidige 2 x HDD WD 500 SATA II in eigen werkPC gebruiken.
Ik moet dus de SATA 6Gb/s ports van Marvell gebruiken voor de RAID0 configuratie.
Is het voldoende om alsnog de Marvell drivers te installeren om deze dataschijven in RAID0 te plaatsen of moet het installeren van de Marvell drivers echt voor installatie van het OS
plaatsvinden ?

Wie weet raad?
_/-\o_

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:49
Drivers tijdens de installatie zijn alleen nodig voor de disks waar je windows op installeert, je hoeft dus niet windows opnieuw te installeren voor het vervangen van een data-schijf.

Overigens, waarom "moet" je die schijven aansluiten op de marvell controller? Omdat ze SATA3 zijn? Hang ze lekker aan je Intel SATA2 controller, de eerste harddisk die meer dan 300MB/s sequential erdoor ramt moet ik nog tegenkomen. Verder haalt die Marvell controller bij lange na geen 600MB/s snelheden mocht je er wel apparatuur op aansluiten die dat zou kunnen halen.

• JayJay
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-03 02:56
Dont go there , gewoon intel ! Asmedia en marvell chips werken voor geen meter en halen bij lange na de snelheden niet voor een sata 3 poort

• BSH
Bedankt voor de reacties, ik had her en der al zaken gelezen v.w.b. de 'slechte' prestaties van de Marvell controller.
I.v.m. RAID0 dacht ik alleen de 2 6Gb/s Marvell poorten tot m'n beschikking te hebben.

Als ik de nieuwe sata III schijven aan de Intel 3Gb/s poorten (dus alleen HDD's omwisselen)
Kan dat zomaar of moet ik nog jumpers zetten volgens instructie WD
(jumper pin 5-6, PHY enabled, 3,0 Gb/s data transfer speed activated)

BSH wijzigde deze reactie 31-08-2012 08:43 (12%)

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Ik zou de marvell poorten niet gebruiken.
Aangezien ik van het kis principe ben (keep it simple), zou ik al die kleine HD's die je nu hebt promoveren tot back-up schijven en deze zo af en toe aansluiten middels een externe bay om een backup te maken, of zaken uit de backup te halen.

Dan schaf je twee 1 TB schijven aan, 1 voor je werk pc en 1 voor je andere pc en klaar is kees.

• BSH
Reepje, data schijven is niet het goede woord misschien.
Op deze schijven (in RAID0) staan o.a. grote Games geinstalleerd, expres niet op de OS schijven.
Backup doe ik al op een externe schijf.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True