Heatsink met pinnen, waar te koop

Pagina: 1
Acties:

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Om in mijn itx kastje een 45w socket p quadcore cpu (q9200) te plaatsen ben ik op zoek naar betere koelingsmogelijkheden omdat bij full load de thermische beveiliging inschakelt. Nu is mijn aandacht getrokken door een design wat voor mij een goede mogelijkheid is; heatsinks met pinnen zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mdtmag.com/sites/mdtmag.com/files/legacyimages/ProductImages/0910/Splayed-Copper-Pin-Fin-Heat-Sink.jpg

Mijn bedoeling is om bovenop een 80x80mm fan te plaatsen.
Nu zoek ik iets dergelijks met een voetmaat van ongeveer 55x55mm maar weet iemand waar je zoiets als particulier kan kopen?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wil je zo'n heatsink puur om de esthetische waarde? Of denk je dat het ook beter koelt?

Die dingen koelen namelijk aanzienlijk slechter dan een goed ontworpen heatpipe/alu-fin koeler, zeker voor dezelfde prijs. Het is een oud concept dat lange tijd geleden veel werd gebruikt in computers (pentium I/II generatie, ook nog iets daarna) maar na een tijdje onwerkbaar werd toen TDPs zo hoog werden dat je een heel zwaar en duur blok koper nodig had om fatsoenlijk te koelen. Sinds kort heeft het concept weer een 'revival' doordat er zoveel <=45W TDP processoren voor desktop uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat het op een of andere manier superieur is. Je kunt beter proberen een intel stock koeler aan te passen voor socket P, of een andere aftermarket koeler (Scythe Kozuti is een goed begin). Pin-koelblokken zijn op het moment nog vooral in concept en in nieuwsberichten aanwezig, en niet bijzonder goed in winkels verkrijgbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 30-08-2012 21:13 ]

• poema
Duidelijk, bedankt. Ga je tip van de Scythe Kozuti verder uitpluizen (edit: gaat niet lukken; mijn geheugen en NB zitten in de weg). Voor het mooie doe ik het niet, ik zoek echt naar een oplossing voor betere koeling. De processor ( de Q9200) die ik heb liggen heb ik even geprobeerd en t.a.v. mijn T9600 is ie behoorlijk rapper.
Huidige situatie (2x80mm fans moeten nog gemonteerd worden aan de zijkant en boven de koeler komt een slim dvd brander...of niet :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZJCX7XO-D.jpg

Grotere foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CZJCX7XO.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door poema op 30-08-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

mux schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:13:
Wil je zo'n heatsink puur om de esthetische waarde? Of denk je dat het ook beter koelt?

Die dingen koelen namelijk aanzienlijk slechter dan een goed ontworpen heatpipe/alu-fin koeler, zeker voor dezelfde prijs. Het is een oud concept dat lange tijd geleden veel werd gebruikt in computers (pentium I/II generatie, ook nog iets daarna) maar na een tijdje onwerkbaar werd toen TDPs zo hoog werden dat je een heel zwaar en duur blok koper nodig had om fatsoenlijk te koelen. Sinds kort heeft het concept weer een 'revival' doordat er zoveel <=45W TDP processoren voor desktop uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat het op een of andere manier superieur is. Je kunt beter proberen een intel stock koeler aan te passen voor socket P, of een andere aftermarket koeler (Scythe Kozuti is een goed begin). Pin-koelblokken zijn op het moment nog vooral in concept en in nieuwsberichten aanwezig, en niet bijzonder goed in winkels verkrijgbaar.

Pin-koelblokken zijn op het moment nog vooral in concept en in nieuwsberichten aanwezig, en niet bijzonder goed in winkels verkrijgbaar

Dat klopt niet helemaal,kan me nog herinneren dat ik jaren geleden al pin blok coolers geberuikte.
was wel de Socket A / 478 tijdperk maar goed het was er toen al.
Afbeeldingslocatie: http://www.acousticpc.com/images/a_swiftech_mcx478-v_cpu_cooler.jpg
Tis eerder vervangen omdat heatpipes een veel beter rendament leveren zo als je zelf al aangeeft.

zelf zou ik gewoon opzoek gaan naar een degelijke socket P cooler en dan incombinatie met die casefans moet het wel goed komen.
Denk dat je probleem nu vooral veroorzaakt word door de warmte die in je kast blijft hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nessuno op 02-09-2012 00:56 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

nieuws: Warm Tek toont vernieuwende cpu-koelers
7 juni, redelijk recent, maar helaas nog geen verkooppunten.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 02-09-2012 01:11 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Interessante leesvoer, en Warm Tek claimt geschikt te zijn voor ALLE processor platformen :). Momenteel gelukkig niet zo'n haast meer met een betere koeler. De quadcore zit in mijn pc en draait nu prima. Rightclock utility had er voor het gemak een desktop processor van gemaakt met de daarbij horende voltages. Op "mobile" gezet en vid bij alle multipliers op 1.05v ipv 1.2 :X

@Nessuno: Socket p coolers zijn (op een enkele 1u na) niet te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door poema op 02-09-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Artic freezer pro 7 ? Niet hoog, stil, koelt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 09:10:
Een Artic freezer pro 7 ? Niet hoog, stil, koelt prima :)
Ehhh, mijn hele kast is 9.5cm hoog, de ruimte voor de koeler is een cm of 4-4.5 :) Qua concept is het wel ideaal, luchtstroom zijwaarts ipv boven naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een waterkoeler met extern radiator dan? Die zou je op de plaats kunnen plakken waar mogelijk je casefan zit indien je die hebt. Veel beter warmteafgifte, compacter en stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
In waterkoeling heb ik me ook verdiept....en verworpen. 80mm radiator+fan is al te dik om te kunnen passen in de kast. Wel leuk dat je meedenkt :)

Edit: ik wil niks extern hebben, anders had ik net zo goed een micro atx kast kunnen nemen :)

[ Voor 24% gewijzigd door poema op 02-09-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik weet hoe je het koelblok moet bevestigen op het moederbord; maar ik zou zoeken naar een 1U heatsink, dat moet passen. Wilde gok, ze hebben de bevestigingsmethode bij socket 775 geleend, dan is dit misschien wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel van een 1U koeler is dat de ventilator vaak harder z'n best moet doen dan een koeler met een grotere base. Kijk je een keertje een film of voer je iets uit dan zal de koeler sneller en vaker aanslaan dan bij een grotere. Er moet vast ook wel iets ruimers zijn met die beperkte ruimte. :) Anders zou je caseflow kunnen verbeteren door fans te vervangen en over te stappen op pasta wat een betere geleiding heeft (Zilver bijv). Zet opties zoals onderklokken dan ook aan, scheelt slokje op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 10:05:
Het nadeel van een 1U koeler is dat de ventilator vaak harder z'n best moet doen dan een koeler met een grotere base. Kijk je een keertje een film of voer je iets uit dan zal de koeler sneller en vaker aanslaan dan bij een grotere. Er moet vast ook wel iets ruimers zijn met die beperkte ruimte. :) Anders zou je caseflow kunnen verbeteren door fans te vervangen en over te stappen op pasta wat een betere geleiding heeft (Zilver bijv). Zet opties zoals onderklokken dan ook aan, scheelt slokje op de borrel.
Je zou zelf altijd een cooler kunnen modden, 2U hoog serverblok zit vaak een boel koper op en de gewenste lamellen ook.
De hoogte zou goed moeten zijn.
echter zal je enkel zelf de gaatjes / bevestiging moeten maken
maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Een 2u koelblok en dan aanpassen gaat het waarschijnlijk wel worden. Ben nog wel aan het kijken voor alternatieven onder het mom van zo min mogelijk hoeven aan te passen. Zoals VGA koelers. De schoefgaten voor het koelblok zitten op 50x50mm op m'n moederbord.

Zilverpasta is reeds besteld en underclocken ben ik afhankelijk van RMClock, min. 1.6ghz (6x) max 2.4ghz (9). Voltage staat zoals eerder gezegd op 1.05v. Ik zou niet weten hoe ik dit lager kan krijgen. Dit voltage is ook het minimum volgens intel specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

poema schreef op maandag 03 september 2012 @ 06:15:
Een 2u koelblok en dan aanpassen gaat het waarschijnlijk wel worden. Ben nog wel aan het kijken voor alternatieven onder het mom van zo min mogelijk hoeven aan te passen. Zoals VGA koelers. De schoefgaten voor het koelblok zitten op 50x50mm op m'n moederbord.

Zilverpasta is reeds besteld en underclocken ben ik afhankelijk van RMClock, min. 1.6ghz (6x) max 2.4ghz (9). Voltage staat zoals eerder gezegd op 1.05v. Ik zou niet weten hoe ik dit lager kan krijgen. Dit voltage is ook het minimum volgens intel specs.
Dell heeft ook altijd wel apparte coolblokken, zou ook eens kijken naar een socket 603/604 xeon blok.
Kosten een habbekrats en 4 gaatjes in koper boren is zo gedaan met een collomboor.
(denk dat dit het minste werk is met het beste resultaat.
verder 4 lange schroeven met een veer er tussen.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Ook een goeie tip. Toen ik bij die xeon koelers aan het kijken was kwam ik deze fan tegen die mij geschikt lijkt, dus maar 2x gekocht. De helft is er dus al, nu nog een koellichaam :)

[ Voor 33% gewijzigd door poema op 04-09-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
poema schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:04:
Ook een goeie tip. Toen ik bij die xeon koelers aan het kijken was kwam ik deze fan tegen die mij geschikt lijkt, dus maar 2x gekocht. De helft is er dus al, nu nog een koellichaam :)
Je linkje werkt niet, hij laadt niet als plaatje en als je er op klikt zie je dat het het ´laden´ draaiende rondje is :)

Edit: Geninja'd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Ik zag 't, plaatje maar verandert in linkje :). Het koellichaam wat ik nu nog zoek moet uiteindelijk de volgende maten krijgen: 55x55 (of 75)x30mm. Die 30mm komt dan de fan op met een hoogte van 25mm zodat de totale hoogte 55mm (duh) wordt. Precies de vrije ruimte die ik heb tussen top processor en onderkant van de dvdbrander. Vandaar dat ik ook heb gekozen voor een fan met zijinlaat. Tenminste, ik hoop dat het de inlaat is en niet de uitlaat :)

Kutzooi, zie nu pas de pijltjes staan. het is de uitlaat |:( |:( . Weer een tientje weggegooid :)

[ Voor 10% gewijzigd door poema op 04-09-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
http://www.amazon.com/Ult...file-Cooler/dp/B0042AW53O

Of de Zerotherm Atom 30h dan?

Afbeeldingslocatie: http://images.kbench.com:8080/kbench/article/2009_06/k70123p1n4.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Bas. op 04-09-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Way to big. Ben echt een beetje gebonden aan 55mm breed omdat op 3/4 van de ruimte rondom de processor volgebouwd is.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Afbeeldingslocatie: http://www.thefanvan.net/catalog/I61_273_1.jpg
site:
http://www.thefanvan.net/...-M-Processor-Micro/Detail

info:
"The Fan Van has the best deals in town!"... Model # I62... ApplicationCPUIntel® recommended Pentium® M Processor & Celeron® M processors in micro-FCBGA package for 2U server and up... SpecificationOverall Dimension50 x 50 x 45 mmWeight180 gMaterialCopper... FanDimension40x40x20 mmSpeed4500 rpmBearing2xBallRated Voltage12 VPower0.84 WAir Flow5.14 cfmNoise Level17...

Fan er af halen en plaatsen wat je zelf leuk vind als het maar groter is dan 40x40 :X

[ Voor 8% gewijzigd door Nessuno op 06-09-2012 00:57 ]

Na rose e cient spin

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Volgens mij zijn die koellichamen met pennetje vooral in gebruik bij passieve koelers. Ik heb zelf wel eens een actieve Northbridgekoeler vervangen door een passieve Zalman koeler volgens dit principe.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.com/DataFile/product/ZM-NB47J_02_b%280%29.jpg

Was ik eindelijk van het gedonder met waardeloze fannetjes met inferieure lagers af. Ding heeft het altijd prima gedaan. Tot het einde toen het mobo zwellende condensators kreeg. ;(

Maar als je dus niet per se voor passieve koeling wilt gaan zou een andere koeler die geoptimaliseerd is voor gebruik met een fan dus wel eens de betere optie kunnen zijn.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nou, de variant hierboven is een extrusie, wat gewoon een hele goedkope manier is om een koelblok te maken. Bij extruderen wordt bijna-vloeibaar metaal door een plaat met gaatjes erin geduwd zodat er een hele lange 'balk' in een bepaalde vorm uit komt. Die wordt daarna in stukken gehakt (en in het geval van koelblokken worden de vinnen ook nog van elkaar losgezaagd) en geanodiseerd, en dat zijn alle stappen om een koelblok te maken. Extrusie is een heel goedkoop proces waardoor dat soort koelblokken populair zijn als low-cost alternatief.

Koelblokken met ronde pinnen kun je niet extruderen. Daar moet je dus extra fabricagestappen voor maken en dat maakt ze duurder.

• poema
Dat 50x50 koelblok met fan bovenop heb ik ook gezien, helaas zijn de schoefgaten net wat te kort op (socket 479) maar wellicht is het makkelijker om dit te vergroten dan een te groot blok kleiner maken. Echt veel koelers voorbij zien gaan de afgelopen dagen :)

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zou kunnen kijken of er iets van Thermaltake tussen zit. Die hebben meestal wel aardige koelers met afwijkende afmetingen.
http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1148&ID=1862 , is wellicht zo te draaien/plaatsen dat ie de ram en mbchip niet raakt, idem voor http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1153&ID=1825
Met wat modwerk, deze misschien ook passend te maken: http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?S=1356&ID=2005.
Verder zouden 1U of 2U serverblokken wel passen, alleen deze zijn vrijwel allemaal gemaakt voor high RPM fans, je wil neem ik aan een stille HTPC ? ;)

Goede koeling, weinig ruimte en stil, zul je toch aan de waterkoeling moeten denk ik. Er zijn ook 80mm radiators. Die koelen een Q9200 met gemak op low RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Yep, je hebt gelijk. Ben nu wat serieuzer gaan kijken naar waterkoeling. Tot nu toe dit gevonden:

Radiator: Magicool Mini II 2x40 Radiator

Koelblok :Syscooling GPU Water Block SC-VG11

Fans :nog niet gevonden
Pomp: nog niet gevonden
Reservoir: nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:15

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

poema schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:06:
Yep, je hebt gelijk. Ben nu wat serieuzer gaan kijken naar waterkoeling. Tot nu toe dit gevonden:

Radiator: Magicool Mini II 2x40 Radiator

Koelblok :Syscooling GPU Water Block SC-VG11

Fans :nog niet gevonden
Pomp: nog niet gevonden
Reservoir: nog niet gevonden
pomp een Laing DDC-1 MCP350
http://www.highflow.nl/sa...-1-mcp350--top-actie.html klein en krachtig, je hebt ze zelfs met een res als top

fractal heeft 40mm fans

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Is idd de perfecte pomp op een klein dingetje na....de prijs :) Moet wel een beetje leuk blijven

Qua fan wordt het fractal of Scythe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:15

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

poema schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:24:
Is idd de perfecte pomp op een klein dingetje na....de prijs :) Moet wel een beetje leuk blijven

Qua fan wordt het fractal of Scythe
de pomp stond laast voor 50 eu incl een top op v&a

edit:
V&A aangeboden: Pomp + reservoir te koop

[ Voor 18% gewijzigd door wâldpyk op 07-09-2012 23:36 ]

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Nog even over nagedacht maar is toch bijna 60,- (incl) Heb op ebay inmiddels een geschikte kandidaat gevonden en een bod uitgebracht. Dit is een Syscooling Sc-300

De 2x40mm fans worden de Scythe Mini Kaze

Hmm. nog even over nadenken, de rad is voor 10mm slang, dacht dat ik ergens 8mm had gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Tja, dat was in eerste instantie de bedoeling :) Helaas blijken deze standaard koelers voor geen meter te passen op mijn bord(je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:11

DataGhost

iPL dev

Nog even een duit in het zakje doen... ik heb 3 2U-dozen gebouwd en in elke van die drie heb ik een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B gegooid, werkt perfect. Het zijn allemaal AMD Phenoms met TDP van 65 tot 125W en ze draaien zonder problemen. De kasten hebben zelf ook goede airflow natuurlijk maar het blijft gewoon koel. Die 125W-bak doet idle 36 graden en stressed gaat 'ie omhoog naar zo'n 45 graden.

Aangezien 2U = 3,5" = 8,9cm < 9,5cm zou dat moeten gaan passen. Tot de bovenkant van de kast (die gesloten is) is nog ongeveer een cm speling, ik weet niet precies hoeveel. De koeler is inclusief fan slechts 58mm hoog. Als je geheugen geen gigantische eigen heatsinks heeft zou deze gewoon moeten gaan passen, zeker als ik zie hoeveel ruimte je nog tot de zijkant van je kast hebt, die koeler heeft namelijk wel gewoon een 120mm-fan en de heatsink is ook zo breed. Wat betreft je NB: als je geheugen gewoon "normale hoogte" heeft en je NB-heatsink niet hoger is dan zou het geen probleem mogen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/QqXkkTeC1ic/0.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 08-09-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Je weet toevallig niet de afmetingen van de voet? :o. Met google gezocht maar kan deze info niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:11

DataGhost

iPL dev

Niet echt, met "de voet" bedoel je neem ik aan alles onder "de heatsink" (dus de heatpipes en de base?) De heatpipes komen tot bijna de hele lengte van het blok en de breedte van de voet is ongeveer 1-2cm meer dan de breedte van een socket AM2/3. Misschien kan je kijken hoe de moederborden eruit zien waar ik ze zonder enig probleem op heb gemonteerd, dat zijn een Asus M3A78-T, een Asus M4A89GTD Pro en een MSI 880GMA-E55. De richting van de heatpipes is volgens mij in alle gevallen parallel aan de geheugenbankjes (dat kan je ook zien aan de positie van de schroefgaten van de voorgemonteerde koelerbracket, deze zijn ook "in de lengte").

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 09-09-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Het waterkoelblokje voor de cpu is inmiddels besteld en betaald dus ik wil dit als eerste poging doen. Mocht het op niets uitlopen dan wordt de Scythe of een andere luchtkoeler mijn 2e poging. Om nog iets duidelijker mijn situatie te schetsen: Ruimte rondom de processor is 55mm in het vierkant. Buiten die 55mm moet ik 35mm in de hoogte zitten met een luchtkoeler, dit is de hoogte van het geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
Je weet dat de Scythe koeler veel groter is, dan mijn geposte koelers? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Klopt, maar ze worden steeds hoger naarmate ze groter worden. En ik moet gewoon een kleine voet hebben ivm de beschikbare ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Nou, als het goed is moeten we alles hebben, dit nog besteld bij Aquatuning:

1 x Magicool Mini II 2x40 Radiator 35048 21,99 €*
4 x Slangklem 6 - 12mm staal verzinkt 68001 3,56 €*
4 x Slangklem 12 - 20mm staal verzinkt 68013 3,56 €*
1 x 10mm (3/8") slangaansluiting G1/4 met O-afdichtring zilver nicke 63183 2,15 €*
1 x Slang PVC 10/8mm transparant, kleine buigradius 57006 1,25 €*
1 x Slang PVC 13/10mm transparant - zeer flexibel 59076 2,09 €*
2 x Phobya reduceerstuk van 10mm naar 8mm - zilver nickel 63221 3,78 €*
1 x PrimoChill Pure Performance Coolant (32 oz.) - Gold 944ml 30070 5,03 €*
2 x SilenX iXtrema Pro IXP-11-14 ( 40x40x10mm ) 77110 21,80 €*

Subtotaal: 65,21 €*

Ben ik in totaal 100,- kwijt, mwah...is te doen. Toch maar niet voor de scythe fans gegaan maar SilenX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
En zo gaat het worden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AU4XAPZS-1.jpg
Pagina: 1