Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Grafische sterke laptop voor VJ/Videoproductie en animatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga een laptop aanschaffen voor videobewerking, het maken van animaties en live vj'en. Dat het een grafisch krachtige computer zijn moge dus duidelijk zijn. Ik zal er ook een enkele keer een spelletje op gaan spelen maar dit is slechts bijzaak.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ben VJ en sta regelmatig op allerlei feestje die videobeelden te verzorgen rondom en achter de dj's. Dit deed ik altijd met mijn trouwe desktop pc maar deze begint aardig te slijten van al het heen en weer gesleep. Nu ik genoeg geld heb gespaard wil ik graag een laptop hebben om dit te gaan doen en mezelf een hoop gesjouw te besparen.

Het zou heel prettig zijn als ik meerdere beeldschermen (beamers) rechtstreeks aan kon sluiten op deze laptop aangezien ik regelmatig op verschillende vlakken projecteer. 3 zou ideaal zijn, als dit niet mogelijk is dan kan ik altijd nog een TripleHead2Go van Matrox aanschaffen. (even voor de duidelijkheid: het moeten dus 3 verschillende outputs zijn!)

De volgende programma's zijn over het algemeen het zwaarste. Dus als dit draait dan lukt de rest ook wel.
- After Effects
- Resolume 4 Avenue/Arena
- MAX/MSP

Ik zit er zelf aan te denken om er 2 ssd schijven in raid 0 configuratie in te plaatsen aangezien er bij het renderen van langere videos veel naar de hardeschijf wordt geschreven/gelezen.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb een buidget van 1200 euro

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ga deze laptop heel vaak meenemen maar over het gewicht maak ik me niet veel zorgen aangezien ik toch ook midi controllers en soms ook beamers mee moet nemen. Het gewicht van de laptop maakt dan niet zoveel meer uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ben zelf uitgekomen op de BTO P•BOOK 15CL45-GT650 i7 QUAD
Link: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=560
en dan met 2 ssd schijven er in.
- 15.6 inch FULL HD LED - Ontspiegeld (mat) / NON-Glare, (res. 1920x1080), 95% color Gamut optioneel
- NVIDIA® GeForce® GT650m 1Gb GDDR5 + Optimus Technologie (batterij-besparing via Intel HD Graphics)
- Intel® HD Graphics 4000 (2e energiezuinige videokaart), wordt ingeschakeld als NVIDIA wordt uitgeschakeld.
- Hoge capaciteit batterij, 11.1Volt - 5600mA - 62.16Wh (circa 30% langere batterijduur)
- Intel® Core™ i7-3610QM Processor (Quad Core, 6MB Cache, 2.3 GHz, Turbo Mode 3.3GHz)
- 2 x 4Gb BTO Selected High Speed DDR3-1600MHz (slot 1)
- 3 x USB 3.0 + 1 x USB 2.0
- 2 x 120gb SSD A-DATA S510 SATA-3 (RAID 0)

Ik wil best een Mac maar die zijn niet te betalen helaas :(

Ik hoop dat jullie me wat adviezen kunnen geven om het maximale uit mijn budget te persen. Alvast bedankt!!!

Verwijderd

Zie o.a. Verwijderd in "P•BOOK 15CL44-GT640 i5". De bouwkwaliteit en accuduur van de clevo barebones laat abssoluut te wensen over.

In het budget heb je ongeveer 4 opties:
inspiron 15R SE. Goedkoop, niet echt kwaliteit.
N56: goede all-rounder
lenovo Y580: goede all-rounder, wat duurder met betere GPU
sony SE: weegt een kilo minder dan de opties hierboven en heeft een IPS scherm. Voor de rest niet veel spectaculairs.

Verder kan je volgens mij maximaal 2 schermen aansluiten. Tenzij er displayport op zit. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar een jaar geleden kwam je in 95% van de gevallen uit bij een dell met displayport. Dell doet dat als een van de weinige merken. Nu bied zelfs dell geen displayport meer aan 8)7. Welke laptop er dan nog in het budget past met displayport: volgens mij geen een. Of je moet genoegen nemen met een 2e-hands XPS 15 of XPS 17 of thinkpad. Als er geen displayport op zit hangt het van de implementatie van de fabrikant af of 3 schermen wel of niet mogelijk is.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Zoals Darkstone al zei: volgens mij zijn er geen laptops die 3 video-uitgangen hebben dus daar zul je een andere oplossing voor moeten vinden.

Verder is grafisch de sterkste laptop in dit segment degene die ik heb en waar ik een uitgebreide review over heb geschreven: productreview: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH review door Omni

In deze laptop kan je bovendien 2 SSD's plaatsen (een mSATA en SATA) zonder de optical te hoeven verwijderen (mocht je dat belangrijk vinden). Dat heb ik zelf ook gedaan: mijn laptop is voorzien van 2 Crucial M4's van 256GB (1x mSATA, 1x SATA-600). Raid 0 configuratie lijkt mij overbodig omdat de SSD's zelf al enorm snel zijn.

Overigens ging ik ervanuit dat je een 15" laptop wilde hebben, maar een Dell Inspiron 17R SE en de Asus N76VZ behoren ook tot de alternatieven onder de 17 inchers.

[ Voor 11% gewijzigd door Omni op 30-08-2012 21:05 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 17" HP Envy heeft twee displayportaansluitingen. Verder vind ik raid0 SSD totaal niet belangrijk voor je. Een SATA600 SSD kan tegelijkertijd 250MB/s lezen & schrijven. Knappe processor die 250MB aan video per seconde kan rederen.

• Omni
  • Niet online

Omni

jadjong schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 22:48:
De 17" HP Envy heeft twee displayportaansluitingen. Verder vind ik raid0 SSD totaal niet belangrijk voor je. Een SATA600 SSD kan tegelijkertijd 250MB/s lezen & schrijven. Knappe processor die 250MB aan video per seconde kan rederen.
In de pricewatch zie ik er één voor 1199, die op verschillende vlakken onderdoet voor eerdergenoemde opties. Ook mag je je bron delen op basis waarvan je zegt dat deze 2 displayports heeft. Linkje? Alle andere versies van de Envy vallen compleet buiten budget.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Hij heeft 2 displayports. Bron http://www.engadget.com/2...es-the-envy-15-17-and-17/ plaatje 17 van gallerij 1

• Omni
  • Niet online

Omni

Interessant, weer wat geleerd. Dan is dat een optie, maar wel de duurste binnen het budget. En dan moet je ook inleveren op verschillende aspecten ten opzichte van de Asus en Lenovo. Mindere CPU, mindere GPU, véél mindere accuduur, minder portability...

[ Voor 19% gewijzigd door Omni op 30-08-2012 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ze waren erg behulpzaam en grondig. Het gaat de Lenovo Y580 worden denk ik. Ga hem morgen in de winkel bekijken en als hij een beetje degelijk aanvoelt dan koop ik hem meteen :)

• Omni
  • Niet online

Omni

Mooi. Eerlijkheid gebiedt het wel te zeggen dat ik dénk dat de Asus voor jou wellicht de beste keuze is. Als ik het goed heb begrepen neem je hem heel veel mee en als je hem gebruikt, dan heb je hem natuurlijk aan de netstroom zitten. Dit maakt de lange accuduur in principe irrelevant. Ook is de Asus net wat geschikter voor veel meeneem/meesleepgebruik omdat de behuizing meer solide is. De Lenovo is meer bedoeld als Desktop Replacement. Je moet dan wel bedenken dat je, als je 2 SSD's erin wilt zetten, je de optical drive in de Asus moet opgeven en je iets inlevert aan performance qua GPU en accuduur.

Je moet zelf bepalen wat voor jou de belangrijkste criteria zijn, dat kan ik niet voor je doen.

Lenovo:
+ Beste performance
+ Gemakkelijk SSD's plaatsen
+ Behoud Optical (indien relevant)
+ Accuduur (indien relevant)
- Minder solide behuizing
- Duurste optie

Asus:
+ Meest solide behuizing onder de alternatieven
+ Goedkoper
- Mindere GPU
- Opgeven Optical indien je 2 SSD's wilt plaatsen
- Minder accuduur

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 31-08-2012 10:46 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 23:17
Displayport 1.4 staat toch daisychaining toe?
(heb het nog niet op monitoren gezien waar ik langs ben gekomen, maar toch)

Dan kun je dus met één displayport meerdere (displayport) schermen aansturen :)

Verwijderd

DCG909 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:48:
Displayport 1.4 staat toch daisychaining toe?
(heb het nog niet op monitoren gezien waar ik langs ben gekomen, maar toch)

Dan kun je dus met één displayport meerdere (displayport) schermen aansturen :)
Beamers met daisychaining? :P

Een jaar of 2-3 kwam AMD met daisychaning. Niet lang daarna kwamen er displayport hubs.
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/Radeon-6870-6850,E-7-266191-13.jpg
Maar zoals je hier kan lezen is de beschikbaarheid van die dingen echt bagger.
Pagina: 1