Anoniem: 368004

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onderlaatst van een vriendin de opdracht gekregen om een redelijk budget game pc'tje samen te stellen.

Toen ik alles had opgehaald ben ik aan het assembleren gegaan, en heb hier geen problemen gevonden.

Totdat ik de voeding voorzag van stroom, de pc sprong direct aan zonder dat ik ook maar de powerswitch aan had geraakt.

Als de pc eenmaal aan is geweest en weer uit is gezet blijft de PC ook uit, maar als er spanning van de PC afgehaald word en er weer op wordt gezet springt de PC weer direct aan zonder maar ook de powerswitch aan te raken.

Specificaties van de PC zijn als volgt :
  • Moederbord - ASRock 990FX Extreme4
  • Voeding - MS-TECH MS-N850-VAL (850 Watt voeding)
  • CPU - AMD FX-8120
  • Geheugen - Corsair 8GB DDR3 1600 kit
  • Videokaart - XFX HD7850
  • HDD - 1TB WD green 7200 RPM
  • Optische drive - Bulk LG DVD-RW
Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb geleverd om het probleem te beschrijven, anders vul ik het nog aan op advies.

Alvast bedankt voor het lezen/reageren.

• Oostburg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 16:15
Waar mij dit het eerst aan doet denken zijn de connectoren (die normaal gezien onderaan je moederbord) die niet goed aangesloten zijn, dubbel check die dus een keer. Heb je ook de mogelijkheid om de voeding in een andere pc te proberen?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
frontpanels niet allemaal perongeluk omgedraaid zodat die nu kortsluiting maakt met je aan/uit pinnetjes :P

Anoniem: 172410

Als hij eenmaal aan is geweest, werkt de PC dan normaal? Of krijg je hem dan pas weer aan als de stroom er weer af is geweest?

Anoniem: 441648

Bios instelling is mijn eerste gedachte; Restore on AC/Power Loss.

Handleiding onder 3.4.6, pagina 62.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn eerste gedachte is een slechte voeding want MS-Tech is nou niet bepaald een A merk, plus daarbij 37 euro voor een 800 watt voeding... tja.... Eerste zou ik dus eens ermee beginnen een andere voeding te proberen zodat je dat in elk geval kan uit sluiten.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 14:09
Anoniem: 441648 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:26:

Dit, doorloop je bios

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Topicstarter
hardwarejunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:09:
frontpanels niet allemaal perongeluk omgedraaid zodat die nu kortsluiting maakt met je aan/uit pinnetjes :P
Ik denk niet dat het probleem onstaat door de front panel headers, want als ik deze er allemaal uit haal en enkel de 24 pin connector en ATX connector aansluit springt het systeem alsnog direct aan zodra hij spanning krijgt.
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:18:
Als hij eenmaal aan is geweest, werkt de PC dan normaal? Of krijg je hem dan pas weer aan als de stroom er weer af is geweest?
PC zelf werkt als een trein als hij eenmaal draait.
Roel1966 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:40:
Mijn eerste gedachte is een slechte voeding want MS-Tech is nou niet bepaald een A merk, plus daarbij 37 euro voor een 800 watt voeding... tja.... Eerste zou ik dus eens ermee beginnen een andere voeding te proberen zodat je dat in elk geval kan uit sluiten.
Dit klopt helemaal, ik gebruik zelf een modulaire voeding van Corsair, nooit gedacht dat zo'n budget voeding al zoveel trammelant kan veroorzaken.
Anoniem: 441648 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:26:

Dit is een goede tip! ik zal eens in de BIOS kijken naar deze setting.

Allen bedankt voor de informatie!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:19
En? Heeft Biideru tot een oplossing geleid?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 20:20

Nessuno

io sono nessuno

Zatara schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:24:
En? Heeft Biideru tot een oplossing geleid?
Heb dit ooit mee gemaakt ook bij asrock, bios geupdate en het was weg.
Die mstech voeding is idd ook niet je van het ....
Haal gewoon een knappe 500/600w zit je zeker weten save en kan je dat iig uitsluiten.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, heb de PC nu pas weer onder handen kunnen nemen.

Bios instelling Restore on AC/Power Loss heeft inderdaad tot een oplossing geleid! danku!

Nu zit ik echter met een nieuw probleem.

Als de PC enige tijd uit heeft gestaan (1 tot 8 uur) zie ik ongeveer een halve seconde spanning op de PC komen (fans beginnen te draaien en LEDS springen aan etc) en dan kapt de PC ermee en blijft enkel de power LED aan, pc doet verder niets.

Als ik dan een paar keer de stroom er af haal/opnieuw er op zet start de PC weer wel op...

Iemand enige ervaring met dit probleem? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Probeer eens een andere voeding.(lenen indien dit gaat).

Doe een bios reset. Wat doet hij nu?
Bios opnieuw instellen, wat doet hij nu?

Indien nog niet goed dan 1 voor 1 hardware gaan verwijderen. Vergeet je muis en toetsenbors niet te vervangen.
Indien nog niet goed,
cpu opnieuw inbouwen, kabels controleren, kabels losmaken en opnieuw indrukken.

Heb je in je bios/moederbord geen lampjes waar hij blijft hangen/of reset, dus dat je kan zien waar de bios is op dat moment.

[ Voor 91% gewijzigd door jan99999 op 04-09-2012 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:24
Anoniem: 368004 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 01:41:
Sorry voor de late reactie, heb de PC nu pas weer onder handen kunnen nemen.

Bios instelling Restore on AC/Power Loss heeft inderdaad tot een oplossing geleid! danku!

Nu zit ik echter met een nieuw probleem.

Als de PC enige tijd uit heeft gestaan (1 tot 8 uur) zie ik ongeveer een halve seconde spanning op de PC komen (fans beginnen te draaien en LEDS springen aan etc) en dan kapt de PC ermee en blijft enkel de power LED aan, pc doet verder niets.

Als ik dan een paar keer de stroom er af haal/opnieuw er op zet start de PC weer wel op...

Iemand enige ervaring met dit probleem? :p
Heb hetzelfde pc gehad met een oudere pc van mij, bleek dat de voeding niet goed werkte, nieuwe voeding erin en alles deed het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, ik heb allerlei dingen geprobeerd, mijn eigen voeding er in gestopt, werkt allemaal als een zonnetje.

Dus ik heb even contact opgenomen met Alternate Nederland en kreeg te horen dat ik de voeding kan omruilen voor een voeding in de zelfde prijsklasse.

Het aankoop bedrag van de voeding was : € 56,90.

Zelf zat ik te kijken naar : http://www.alternate.nl/h...CXV2/884856/?tk=7&lk=3882

Zal dit een goede keus zijn voor het systeem? of heeft iemand een andere voeding die hoog aangeprezen staat voor rond die prijsklasse?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Prima keuze maar je zou voor dat systeem ook al voldoende hebben aan http://www.alternate.nl/h...CXV2/877070/?tk=7&lk=3885 maar als je voor hetzelfde bedrag kan uitkiezen kan je gerust die nemen waarnaar je gekeken hebt.

Je had het al erbij geschreven dat je voor hetzelfde bedrag kon kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 04-09-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:24
Anoniem: 368004 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:51:
Nou, ik heb allerlei dingen geprobeerd, mijn eigen voeding er in gestopt, werkt allemaal als een zonnetje.

Dus ik heb even contact opgenomen met Alternate Nederland en kreeg te horen dat ik de voeding kan omruilen voor een voeding in de zelfde prijsklasse.

Het aankoop bedrag van de voeding was : € 56,90.

Zelf zat ik te kijken naar : http://www.alternate.nl/h...CXV2/884856/?tk=7&lk=3882

Zal dit een goede keus zijn voor het systeem? of heeft iemand een andere voeding die hoog aangeprezen staat voor rond die prijsklasse?

Bij voorbaat dank!
Niet de beste keus in combinatie met een Fx 8120 deze chips verbruiken een stuk meer dan een i5/i7 van intel + met die vid kaart wordt het wat krapjes.

Je kunt het beste investeren in een goede voeding meestal neem je die mee naar je volgende build zoals je monitor meestal.

Ik zou voor deze gaan: pricewatch: Corsair Enthusiast TX650 V2

Of als je later nog crossfire wilt draaien zou ik de 750 versie pakken.

Meeste mensen zien de voeding niet als een belangrijk onderdeel, investeren in een goede voeding loont zich.
Pagina: 1