Computer start alleen op met cleared CMOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Topicstarter
Dag mede-tweakers,

Sinds vanmorgen ben ik op een boot-probleem met mijn pc gestuit. Ik probeerde mijn pc aan te zetten (die gisteren prima werkte), maar kreeg niks op mijn monitor te zien. De monitor ging wel aan, en ik hoorde de POST beep uit mijn pc, maar het beeld bleef zwart (geen BIOS logo, absoluut niks). Lampje op mobo is aan, fans draaien etc.

De eerste 2 dingen die ik probeerde was een ander scherm en een andere videokaart proberen, zelfde resultaat. Ik heb nog verscheidene andere dingen geprobeerd, zoals kabelchecks, ram reepjes verwijderen, andere slots pakken, maar dit soort standaardchecks lijken niet echt van toepassing te zijn gezien de volgende situatie:

Uiteindelijk verwijderde ik uit wanhoop mijn CMOS batterij (kon de jumper voor een reset niet direct vinden), en warempel, ik zag bij boot het BIOS logo weer, negeerde de "no CMOS date set" melding, en mijn PC bootte vrolijk door tot in windows, waar alles prima werkte, behalve de programma's die eisen dat je systeemdatum correct ingesteld staat. Ik kon er dus vrij weinig mee op deze manier.

Ik rebootte mijn pc, ging de bios in, stelde de datum/tijd in, liet alles verder staan zoals het was, save+exit, en het probleem was weer terug. Zwart beeld, wel POST piep, maar verder niks. Ik probeerde de CMOS weer te clearen door de PSU uit te zetten en de power knop een aantal keer in te drukken, waarna de computer weer met beeld bootte, maar dus zonder goede systeemdatum.

Daarna heb ik nog geprobeerd de bios in te gaan, NIKS te veranderen, en direct naar save+exit te gaan. Probleem terug, zwart beeld.

Samengevat lijkt het voor mij als semi-leek een probleem te zijn met het gedeelte waar de CMOS settings opgeslagen worden. De batterij is het probleem niet (die heeft gedurende dit hele proces eruit gelegen).

Moederbord is een Asus P5Q, PSU een Fractal Newton R2 650W, denk niet dat andere hardware veel uitmaakt gezien het feit dat het lang goed heeft gewerkt en het probleem puur bij de CMOS lijkt te zitten.

Ik ga nu mijn bios opnieuw flashen, omdat dat de enige mogelijke oplossing is die ik me nog kan bedenken. Is iemand bekend met dit fenomeen, heb ik misschien iets heel voor de hand liggends over het hoofd gezien? Als er geen oplossing voor dit probleem is, kan ik dan in een wanhopige poging toch mijn applicaties in Windows werkend krijgen met de cleared (foute) CMOS systeemdatum?

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
En wat zijn de specs van je pc? Ik zou inderdaad eerste proberen om een nieuwe bios er op te zetten. Dat kan veel problemen oplossen.

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Topicstarter
BIOS flash nog niet geprobeerd, maar heb ondertussen al een workaround gevonden om mijn pc tijdelijk bruikbaar te maken. Na het aanpassen van de datum in windows werken alle apps gewoon. Die oplossing was zo voor de hand liggend dat ik het me nu pas realiseerde :D. Ik zal het echter elke reboot weer goed moeten zetten. Gelukkig is de dagelijkse werking van mijn pc niet afhankelijk van non-default BIOS settings :)

De meeste andere discussies over dit probleem wijzen op een faulty CMOS chip. Kan een BIOS flash dan niet alleen maar mogelijk meer kwaad doen? Ik kan mijn pc nu in ieder geval nog gebruiken, en wil liever niet van de regen in de drup geraken...

Ik ga morgen toch nog maar even een nieuwe CMOS batterij halen, ook al denk ik dat dat weinig gaat uithalen. Met de BIOS flash wacht ik nog maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:34

auto660

1991 240 GL Brick

Je moet de bios flashen, dit had ik ook namelijk met mijn msi x48c Moederbord.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
Die datum en tijds instellingen uit je BIOS worden in stand gehouden door de batterij als je PC uitgeschakeld is. Ik vermoed, daar je Mainboard al een paar jaartjes oud is, de batterij leeg en aan vervanging toe is. Zonder een goede batterij heeft het flashen van je BIOS ook geen nut en worden de instellingen niet bewaard wanneer je PC uitstaat.

[ Voor 1% gewijzigd door LostinFFM op 31-08-2012 09:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Als je de batterij leeg is dan boot je bord nog wel gewoon hoor, alleen je instellingen worden niet opgeslagen. Net of je elke keer voor dat je opstart de clear cmos knop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37

Cheezus

Luiaard

skndd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:37:

De meeste andere discussies over dit probleem wijzen op een faulty CMOS chip. Kan een BIOS flash dan niet alleen maar mogelijk meer kwaad doen? Ik kan mijn pc nu in ieder geval nog gebruiken, en wil liever niet van de regen in de drup geraken...
Het batterijtje vervangen is een fail-safe oplossing, als dat niet werkt moet je inderdaad de overweging maken of je wilt flashen of niet.
In de meeste gevallen zal dit wel goed gaan, ik gok dat het bios zelf corrupt is geraakt en de chip zelf wel gewoon werkt.
De kans blijft wel aanwezig dat je bios chip echt defect is en flashen het van kwaad tot erger maakt, een vergelijkbaar 2e hands bord is echter niet zo duur mocht dit gebeuren, de vraag is dan of je liever je tijd elke keer goed wil zetten of je het risico wil lopen je moederbord te moeten vervangen.
Pagina: 1