Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Dit betreft geen klacht of in die richting. Maar eerder een vraag, wat zou u doen in de volgende situatie.
U bent een student en u werkt bij een detacheerder waar u parttime 2 dagen in de week werkzaamheden verricht in VBA. De detacheerder verdiend 37,50E per uur aan u. U krijgt uitbetaald; 10,34E per uur.

Stel u bent hier vandaag achtergekomen, wat doet u?

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-08 21:16
Wat is je uurtarief dan als je detacheerder 37,50 per uur aan jou verdient?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Welkom in de echte wereld, dat dan wel alvast.

Enkele vraagjes:
- Krijgt u de 10 euro bruto of netto?
- Welke kosten maakt de detacheerder nog meer voor u? (heeft u bijvoorbeeld een auto van de zaak?)
- Hoe denkt u dat dit er bij de rest van de detacheringsbedrijven aan toe gaat?
- Welk percentage van het bedrag zou u geschikter lijken dat u zou willen ontvangen?

p.s. mocht ik niet meer reageren, ik ben de hele avond weg.

Want a cookie?!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 05:44
Mijn contract nakijken of die 10.34 overeen komt met wat ik met de detacheerder afgesproken heb :) op zich is het niet verwonderlijk dat je salaris lager is dan het bedrag wat men van de klant ontvangt - zo werkt de branche.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Verwijderd

Lijkt me nog redelijke verhouding (kosten werknemer, kantoor, personeel, buffer, etc)

Verwijderd

Topicstarter
Antaresje schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:36:
Wat is je uurtarief dan als je detacheerder 37,50 per uur aan jou verdient?
10,35 bruto

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niets specifieks, want deze verhoudingen zijn vrij normaal bij de detacheringsbureau's :)

Virussen? Scan ze hier!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
Waar dacht je dat die mooie leasebak en snelle pak van je manager van betaald werden... Om maar niet te vergeten zijn kantoor, secretariaat enz...

Je kan jezelf verhuren (ZZP'er) maar dan mis je zekerheden die je nu wel hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Leader98 op 30-08-2012 16:43 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
De baas heeft ook kosten, niet alleen onkosten maar hoe gaat hij jou betalen als er even geen werk is? Dat zit allemaal in die 37,50. Ik vind het niet zo vreemd.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hij bedoelt de vraag andersom. Wat betaalt de persoon voor wie je werkt aan de detacheerder.

Je zegt namelijk dat hij €37,50 verdient aan je. Als dit wordt betaald door de opdrachtgever is dat natuurlijk niet correct, want er zijn nog een heleboel kosten die jij nu over het hoofd ziet.

* Hooglander1 kijkt er iig niet van op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• swbr
  • Laatst online: 18-08 21:16
Je begrijpt het niet.

Uurtarief: Het bedrag dat opdrachtgever aan je detacheerder betaalt
Uurloon: Het bedrag dat je detacheerder aan jou betaalt.

Je zegt dat de detacheerder 37,50 per uur aan je verdient, maar ik heb het vermoeden dat dat je uurtarief is. Dat betekent dat de omzet van je detacheerder 37,50 per uur is. Van die omzet gaat jouw uurloon af, maar ook nog belasting, secundaire arbeidsvoorwaarden, ga zo maar door. Vraag het anders je detacheerder eens, die kan je haarfijn voorrekenen wat er van die 37,50 omzet per uur overblijft.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:14
nofl maar je baas houdt er niet gek veel aan over onder aan de streep. Jij kost hem namelijk meer dan die 10,35 die je betaald krijgt. Als je alle overheadkosten eraf zou trekken maken ze maar een paar euro winst op het tarief wat hij doorberekent aan de klant...

Life is what happens while you're busy making other plans

Verwijderd

Topicstarter
Renquin schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:36:
Welkom in de echte wereld, dat dan wel alvast.

Enkele vraagjes:
- Krijgt u de 10 euro bruto of netto?
- Welke kosten maakt de detacheerder nog meer voor u? (heeft u bijvoorbeeld een auto van de zaak?)
- Hoe denkt u dat dit er bij de rest van de detacheringsbedrijven aan toe gaat?
- Welk percentage van het bedrag zou u geschikter lijken dat u zou willen ontvangen?

p.s. mocht ik niet meer reageren, ik ben de hele avond weg.
- Bruto
- OV kosten worden 100% vergoed (maar goed als student heb je natuurlijk studenten ov, gratis ov), 0,19 cent per km. Verdere kosten weet ik niet.
- Uiteraard ben ik niet gister geboren en weet ik dat dit een normale zaak is, maar zo een groot verschil.
- Niet over nagedacht, geen idee.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:34:
Een detacheringsbureau beginnen.

Ik werk voor 1tje. Ik heb nooit gekeken naar de exacte tarieven, maar ik weet wel dat er enorm veel kosten liggen tussen het uurtarief en jouw bruto uurloon.

[ Voor 29% gewijzigd door Gamebuster op 30-08-2012 16:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Dat is dus gebaseerd op +/- € 1800,- bruto per maand, uitgaande van een 40 urige werkweek. Een tarief van € 37,50 is in de engineering dan aan hoge kant, dat zou wel een tientje lager kunnen.

Maar goed, verwacht niet dat jij veel meer zal gaan krijgen, die 1800 is een heel net salaris voor een student, maar het bedrijf waar jij werkt betaalt wel erg veel voor een student en de detacheerder lacht zich rot.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:45:
[...]
- Uiteraard ben ik niet gister geboren en weet ik dat dit een normale zaak is, maar zo een groot verschil.
Ervan uitgaande dat die 37,50 jouw externe uurtarief is (dus wat de werkgever voor jouw diensten van de klant ontvangt), en dat die 10,35 jouw bruto salaris is, zie ik niets geks. Het is in de dienstverlenende sector gebruikelijk dat dit enorm afwijkt. Mijn uurloon (bruto maandloon / aantal werkbare uren) is ook een factor 7 lager dan het bruto bedrag (uurtarief * aantal facturabele uren) dat ik mijn baas oplever.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Verwijderd

Topicstarter
Gamebuster schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:47:
[...]

Een detacheringsbureau beginnen.
Heel goed :).

Ik ben op gesprek gegaan bij een ander detacheringsbureau en deze betaald 17,50E bruto uit per uur. Daarkan die 10,34 een puntje aan zuigen.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 14:29
Is heel normaal hoor, als die 37 Euro nog wat jouw uur prijs is wat je baas verlangt van de klant dan is het heel begrijpelijk dat jij daar 10 nog wat aan over houdt.

Je baas betaald namelijk allerhande premies over en moet er zelf ook aan verdienen. Denk aan:

- ZVW
- WW
- Pensioen
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Reis/Auto kosten
- Kosten kantoor
- Kosten telefoon
- enz enz.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De detacheerder rekent jouw inkomen 3.6 keer door. Lijkt me redelijk standaard.

Dit omdat zij het risico lopen dat hun opdrachtgever(indirect jouw werkgever) de opdracht stopzet en zij jouw loon toch moeten doorbetalen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de snelle (en vele) reacties. Dit heldert het 1 en ander op.

Kan op slot wat mij betreft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 16:50 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:53
Niet straks een nieuw topic gaan openen als blijkt dat je nieuwe werkgever een uurtarief voor jou hanteert van 60 euro he ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 08:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mazzelaar soms pakt mijn baas wel 70 euro per uur op me :p

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
haha, dit is normaal voor uitzend bureau's... of je moet direct voor een bedrijf gaan werken.. Bedenk wel dat zij ook premie's afdragen, je vakantie geld betalen, als je ziek wordt je door moeten betalen en op z'n moment natuurlijk geen rekening naar het bedrijf kunnen sturen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Leader98 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:42:
Je kan jezelf verhuren (ZZP'er) maar dan mis je zekerheden die je nu wel hebt.
Welke zekerheden? Als ZZP'er ben je veel flexibeler. Als werknemer kun je net zo goed worden ontslagen als je functie komt te vervallen. Dus die zekerheid heb je in ieder geval niet.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

easydisk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:06:
haha, dit is normaal voor uitzend bureau's... of je moet direct voor een bedrijf gaan werken.. Bedenk wel dat zij ook premie's afdragen, je vakantie geld betalen, als je ziek wordt je door moeten betalen en op z'n moment natuurlijk geen rekening naar het bedrijf kunnen sturen.
Het gaat hier niet om uitzendbureau's, maar om een detacheringsbureau. Iets heel anders ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier ook 'n detacheerder die (op z'n gunstigst!) 2,5x meer per uur voor mij vraagt dan mijn bruto salaris. En ik zit in 'n branche waarin de marges echt vreselijk klein zijn en de salarissen navenant. Want van dat 1,5x mijn salaris, moet hij ook m'n auto, brandstof, onkosten, opleidingskosten, en nog veeeeeeeel meer betalen.

Feitelijk mag ik blij zijn dat in mijn branche er uberhaupt nog detacheerders overeind staan.

Als 'n opdracht 'n beetje ongunstig uitpakt, heeft hij maar 'n tientje marge op mijn bruto-uurloon van bijna € 25 (HBO met ruim 10 jaar relevante werkwervaring en aanvullende relevante opleidingen, nee, de sociale sector betaalt niet zo best). En als ik (of 'n collega) dan 'n tijdje op de bank zit, of ziek ben, dan is die marge zomaar weg. Daarvoor moet je heeeeeel veel medewerkers aan 't werk hebben om zelf ook 'n leuk salaris van over te houden.

"Aaaaand it's gone!".

Dus, TS: je mag blij zijn dat je detacheerder zoveel voor je vraagt, ook al zie je er niets van terug op je loonstrookje. Het feit dat hij nog 'n loonstrookje kan geven, is best al 'n prestatie ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In een van mijn laatste klussen (in loondienst) voor een grote internationale detacheerder had ik een bruto uurloon van iets van 20 a 25 euro. Ik werd weggezet voor 195 EUR ex btw, en ex expenses en reiskosten. Dat was short term tarief, long term zat rond de 80 euro.

Zou ik gaan freelancen dan pak ik nu rond de 100 euro bruto per uur. Dat lees je goed: 100 euro bruto per uur. En ex expenses en reiskosten uiteraard. Da's het leven in de detachering; je weet dat er big time aan je verdiend wordt. Maar zolang je niet zelf je pensioen, auto, administratie, belastingen etc hoeft te regelen, vind ik het best dat er op me verdiend wordt. Bovendien: te weten voor hoeveel je weggezet wordt of kunt worden is een mooie stok achter de deur als je om loonsverhoging vraagt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Mijn werkgever verdient wel iets meer aan mij.

Ik zit dan niet in de detachering maar ik heb een bruto uurloon van €12,- en als ik iets voor een klant doe wordt er €90,- a €110,- per uur gerekend.

Gemiddeld ben ik zo'n 60% declarabel.

480 (één dag)x 2400 = 9600 euro per maand aan 'winst'. Hier moet natuurlijk nog heel wat vanaf

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Bij jouw baas moet ook het licht branden!

Er werken accountmanagers, staf (financieel, hrm, planning, etc), directie noem het maar op.
De winkel moet betaald worden (kantoorpandje)/
Alle mensen willen een bureau, stoel, koffie.
Er moet reclame gemaakt worden (marketing).
Jij wilt jou email lezen (kantoorautomatisering) en die mail moet zowel op jouw laptop als telefoon binnen komen?
Af en toe eens een beurs of training bezoeken.
Daarnaast bezoek je de klant niet met de fiets, dus meestal krijg je in de detachering een lease auto + brandstofpas.
Daarnaast nog alle overige kosten zoals verzekering en pensioenen.

Dan lijft er van die marge niet veel meer over kan je begrijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Schnor op 30-08-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Welke bedragen staan er op je loonstrookje? Ik weet dat mijn vorige werkgever (detacheerder) zo'n 2.2x de zichtbare kosten rekende. Maar goed, die presenteerde ook maandelijks de financiele cijfers van de divisie en dan zag je de totale overhead.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:30
Noxa schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:48:
Is heel normaal hoor, als die 37 Euro nog wat jouw uur prijs is wat je baas verlangt van de klant dan is het heel begrijpelijk dat jij daar 10 nog wat aan over houdt.

Je baas betaald namelijk allerhande premies over en moet er zelf ook aan verdienen. Denk aan:

- ZVW
- WW
- Pensioen
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Reis/Auto kosten
- Kosten kantoor
- Kosten telefoon
- enz enz.
Eerst moet je de secundaire arbeidsvoorwaarden optellen. 8% vakantiegeld, eventuele eindejaarsuitkering, leaseauto of reiskostenvergoeding, indien van toepassing allerlei andere zaken. Afhankelijk van het pakket aan arbeidsvoorwaarden levert dit een factor 1.1 tot 1.5 op (in dit geval waarschijnlijk 1.1 a 1.2).

Dan komen de werkgeverspremies. WIA/WAO/WGA, WW, Pensioen en IAB-ZVW. Denk aan een toeslag van 25% tot 40% op de loonkosten (afhankelijk van de pensioenregeling).

Inmiddels is dat uurloon van 10,35 gestegen naar een werkgeverslasten van een euro of 15.

Verder is hetr aantal uren ook niet gelijk. Die 37,50 wordt alleen over de declarabele uren geind (denk aan 1600 per jaar obv voltijd). Die 10,35 wordt uitbetaald over alle nominale uren (rond de 2088 obv voltijd).
Dat is een factor 1.3. Sla je de werkgeverslasten om naar de declarabele uren, dan kom je op een directe kosten van een euro of 20.

De resterende 17,50 dekt:
- indirecte kosten van de werkgever (kantoorpand, management, administratie, secretariaat, bank- en verzekeringskosten, kosten werkkapitaal etc)
- ondernemersrisico's (niet declarable tijd vanwege leegloop, ziekte etc, maar ook bv debiteurenrisico. je moet je werknemer immers doorbetalen ook als je klant betalingsproblemen heeft).
- de winstmarge.

Als een andere werkgever 17,50 wil betalen, dan moet het uit de lengte of de breedte komen. Het kan dat de arbeidsvoorwaarden kariger zijn, het kan dat de verhouding declarabele uren/nominale uren anders ligt (minder vakantiedagen, projectcontract vs vast contract etc), het kan dat de overhead dunner is en het kan dat de aandeelhouders minder winst verlangen.

Mijn indruk is dat je met 10,35 nogal laag zat (in dat gat van 17.50 tussen klant tarief en directe kosten zit best wat ruimte). 17.50 is juist weer aan de hoge kant. Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Bij uitzendbureau's werkt het op een zelfde manier, 200, 250 en zelfs 300% zijn niet ongewoon om de opdrachtgever in rekening te brengen (jij verdient 10 bruto, uitzendbureau vraagt het percentage aan de opdrachtgever)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Laatst online: 07-01 16:39
Wat iedereen hierboven zegt. Heel normaal en niets vreemds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:48:
[...]

Heel goed :).

Ik ben op gesprek gegaan bij een ander detacheringsbureau en deze betaald 17,50E bruto uit per uur. Daarkan die 10,34 een puntje aan zuigen.
EN wat als dat bedrijf dan weer 50,- per uur voor je vraagt?
Pagina: 1