Dat niet alleen maar er staan nog wel meer vage / onjuiste dingen in...
Wat er had moeten staan:
Western Digital heeft zijn nieuwste externe harde schijf in de My Book-serie uitgebracht. De externe drive wordt aangesloten door middel van een thunderbolt-kabel en is volgens de fabrikant sneller dan een solid state drive.
De My Book Thunderbolt Duo bestaat uit een behuizing van 165mm hoog, 157mm diep en 99mm breed. In de 1,9 kilo wegende My Book heeft Western Digital twee harde schijven ondergebracht. De twee drives zijn op 10.000 toeren spinnende VelociRaptors van Western Digital, met een capaciteit van ieder 1TB. De twee drives kunnen in verschillende raid-configuraties worden gebruikt, waarbij RAID 1 databescherming biedt door dezelfde data op beide schijven weg te schrijven.
Wanneer de drives echter in RAID 0 configuratie, ook wel striping genoemd, worden gezet, kan de Thunderbolt-interface flinke overdachtssnelheden halen. Volgens Western Digital zou de My Book dan leessnelheden tot 400MB/s en schrijfsnelheden tot 380MB/s moeten halen.
2x RAID gewoon juist intypen dus... daarnaast lijkt dit stukje een beetje onzin:
Bovendien kunnen thunderbolt-apparaten aan elkaar gekoppeld worden, oftewel daisy-chainen. De My Book is dan ook met twee thunderbolt-poorten uitgerust. De snelheden zouden dan verdubbelen.
Dubbele Thunderbolt poorten zitten er meestal met dezelfde reden als FireWire 400 (en hoger) op, om meerdere apparaten via 1 kabel vanaf de computer aan te sluiten. Het lijkt me een beetje onzin om te stellen dat een Thunderbolt interface snel is, en als je deze ene schijf met twee kabels aan zou sluiten, hij op eens twee keer zo snel is. Dat is volgens mij ook niet wat er bedoeld wordt, het gaat er simpel weg om dat als je dit ding aansluit, je gewoon extra apparaten achter elkaar kan hangen zonder dat dit je opeens performance winst oplevert. Dat heet daisy chaining. Een ketting maken dus. Niet 'apparaten magisch samen voegen zodat alles opeens nog sneller is'.
Wat er had kunnen staan, was iets als:
De My Book is met twee thunderbolt-poorten uitgerust, wat hem geschikt maakt voor daysi-chaining, zodat je extra apparaten kan aansluiten.
Stel dat WD toch op een of andere manier twee LOSSE MyBooks samen kan laten werken als RAID0+0 bijv. (ja, lekker veilig voor je data joh!), dan zou ik snappen waarom het zo omslachtig verwoord wordt, maar dat is hier niet het geval lijkt me...
Daarnaast:
Western Digital vermeldt alleen compatibiliteit met Apples OS X voor de nieuwe externe schijf. De drives worden dan ook HFS-geformatteerd en als RAID 0-configuratie geleverd. In WD's winkel kost de My Book VelociRaptor Duo duizend euro. Een thunderbolt-kabel, die rond de vijftig euro kost, wordt wel meegeleverd. Ten slotte kunnen de schijven in de My Book desgewenst verwisseld worden.