Delerium schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:34:
[...]
Dus wordt na de telling de stembus verzegeld en steekproefsgewijs herteld na de verkiezingen. Papier verandert niet. En als je de telling niet vertrouwd kan je komen kijken of zelfs stembureaulid worden. Met computers moet je maar hopen dat je bitjes niet omvallen in het voordeel van de programmeur.
Een steekproef is geen garantie.
Daarnaast weet ik niet of de controle onfeilbaar is. Worden alleen de stembiljetten herteld, of wordt ook gekeken of het aantal stemmen overeenkomt met de ingeleverde oproepkaarten?
Wordt het aantal overgebleven stembiljetten ook geteld?
Wordt gecontroleerd of er geen ingevulde biljetten tussen de lege formulieren zitten?
http://www.duitslandweb.n...kiezingen-in-vuilnis.html
http://www.ad.nl/ad/nl/10...biljetten-op-straat.dhtml
Een tweaker die computerprogramma's niet vertrouwt. Het moet niet gekker worden... Nee, maar serieus: als de software open source is, dan kan iedereen controleren of er geen fouten in zitten (bewust of onbewust). Ik heb sterk het gevoel dat de hype van een paar jaar geleden heel erg ver gezocht was. Natuurlijk was er een risico en natuurlijk zaten er fouten in de oude machines, maar dat betekent niet dat je maar in de oertijd moet blijven hangen. Zeker in combinatie met een papieren print is het zeer betrouwbaar.
Wil je het trouwens nog betrouwbaarder, dan laat je nog een 2e print maken, waarop een speciale code staat. Met hulp van die speciale code kan je dan later op internet controleren of je stem inderdaad juist in de resultaten zijn meegenomen. Dit hoeft geen gevolgen voor privacy te hebben, omdat die code niet terug te herleiden is naar de stemmer (code moet dan wel willekeurig gecreeerd worden nadat je hebt gestemd).
Op de print kan je dan of alleen de code zetten (je weet zelf op wie je hebt gestemd), of ook de gekozen kandidaat kan vermeld worden (zodat je kan bewijzen dat er iets niet klopt).
Dus lees je later de exacte uitslag door en moet er tenminste 1 stem op die nr38 van de vage partij bestaan. Bij een nul heb je pas een aanwijzing dat er iets niet klopt.
Stel dat het resultaat 0 is, kan ik dan een hertelling eisen? En wat als uit die hertelling blijkt dat er echt 0 stemmen zijn, terwijl ik zeker weet dat ik erop heb gestemd. Het wordt dan mijn woord tegen het stembureau. Waarschijnlijk kunnen ze dan op basis van het tellen van de stembriefjes nog een controle doen of er briefjes missen.
(ik zit trouwens nu echt te denken om op een willekeurige kandidaat te stemmen, van de partij van mijn keuze)
Daarom dus dat stemgeheim. Als jij buiten met een pistool staat, er kan nooit iemand kijken naar wat jij in je stemhok invult en tot de bus loopt controleren dat je de wens van de schutter uitvoert. En inderdaad, een stembrief at gunpoint afpakken zou kunnen, maar dat soort gewapende overvallen zal vast in de media wel opvallen en wat heeft de schutter eraan? Je mag max 2 machtigingen inleveren met je eigen stem. Dan heb je, met het risico van een fors strafblad, 2 extra stemmen. Wellicht leuk maar we zijn nog niet op het niveau van Somalie.
Het risico op een echte bedreiging is niet zo groot. Maar een bekende een formulier aftroggelen is wel te doen, zonder risico op strafblad. Daar kan ook chantage bij gebruikt worden. Het is heel gebruikelijk dat een bekende voor iemand anders stemt. Bewijs jij maar dat iemand je chanteerde.
Een paar jaar geleden gingen sommige partijen langs bejaardentehuizen om zo stemmen te ronselen.
http://forum.fok.nl/topic/116530
En ook leefbaar Rotterdam heeft zoiets geprobeerd.
Het is geen bedreiging, maar het is ook niet helemaal eerlijk.
Stemcomputers zijn niet zo anoniem, ze waren op forse afstand uitleesbaar. Voor voormalige Iraanse staatsburgers (nu Nederlands) zou best een Iraanse geheime dienst kunnen meeluisteren en de mensen op straat dan alsnog onder druk kunnen zetten om een pro-Iran-partij te stemmen (of anders zal hun familie....). NIet geheel ondenkbeeldig, zeker niet nadat dankzij DigiNotar Iran meer dan voldoende informatie heeft gekregen.
Er waren inderdaad fouten in die machines. De vraag is of de kans groot was dat het ooit misbruikt zou worden (nadat het in het nieuws kwam misschien wel) Ik vond het allemaal zwaar overdreven.
Dan is papier veiliger en controleerbaarder. Het is alleen wat langzamer maar wat boeit dat nou als die formatie toch maanden nodig heeft. Computers zijn uiteindelijk alleen handiger om wat sneller klaar te zijn.
Ik heb toch wel wat meer voordelen genoemd.
Nog 2:
1. ik vond stemmen met de stemcomputer ook nog gewoon leuker. Misschien ligt dat aan mijn computerinteresse, maar ik vond het gewoon leuk dat ik een naam aan kon klikken, die dan in beeld kwam en waarna ik de stem door kon voeren. Het gaf mij een beter gevoel dat ik echt gestemd had, dan door het invullen van het biljet en daarna in de bak gooien. Natuurlijk puur persoonlijk.
2. Daarnaast heb ik sinds de computers zijn afgeschaft soms het gevoel dat ik op mijn vingers wordt gekeken. Bij sommige stembureau's staan de hokjes zo vreemd opgesteld, dat iedereen kan zien wat je doet. Dat gaf mij echt geen goed gevoel. Dat heb ik met de computers nooit gehad. (nu moet ik zeggen dat ik hier de laatste keer bij een andere stembureau geen last van had)
Hoe dan ook zal er waarschijnlijk niet snel gekozen worden voor alleen een elektronische oplossing. Een papieren print, zodat hertelling mogelijk blijft, zal waarschijnlijk altijd gekozen worden.
edit:
Ik doe in het begin net alsof ik de huidige tellers echt niet vertrouw, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik wil er alleen mee aangeven dat fraude met papier ook mogelijk is, of mogelijk zou zijn.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit