Toon posts:

4-jaar oude pc upgraden: welke componenten behoud ik?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Vier jaar geleden heb ik Azerty mijn pc laten bouwen aan de hand van door mij uitgekozen componenten. Die componenten had ik destijds uitgekozen aan de hand van reviews en advies van verschillende websites. Deze was voornamelijk bedoeld voor gamen en daarnaast alledaagse activiteiten.

Het wordt tijd om de meeste zo niet alle componenten te vervangen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Daarvoor heb ik jullie expertise nodig!

Componenten die ik nu heb:
  • CPU Cooler: Scythe Mugen “Infinity”;
  • Power Supply: Cooler Master Real Power M620, 620Watt;
  • CPU: Intel Core 2 Duo, E8500, Socket 775;
  • Motherboard: Asus Rampage Formula;
  • HDD: Western Digital Caviar Blue, 7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB;
  • Case: Antec Twelve Hundred;
  • Optical drives (DVD): LG GH20NS and Lite-On Atapi IHAS124;
  • Video Card: Sapphire Radeon HD4870, GDDR5, PCI Express x16, 1024MB;
  • RAM: 2x Exceleram EX2-41066P2-SX, 4096MB, 1066MHz, DDR2, PC8500.
Budget: rond de € 1000,- (als er echte upgrades tussen zitten, kan ik tot ongeveer €1250,- uitgeven).

Het doel van deze pc:
  1. High-end gaming (bijna alle genres (van Guild Wars 2 tot Battlefield 3, van Darksiders II tot Dwarf Fortress, van Minecraft en Terraria tot Civ V, etc)) met een resolutie van 1920x1200 (en het liefst de settings op high - ultra);
  2. Het recorden van de desbetreffende games op het minst 720p. Deze video's edditen met Sony Vegas en andere vergelijkbare software. Deze video's uploaden op YouTube. Dit alles met snelle, zo niet acceptabele snelheden.
  3. Veel gebruik van (hobby) Photoshop, Illustrator, Flash, Blender, etc.
Ik ben geen expert (daar zijn jullie voor), maar ik vermoed dat ik de Case en Power Supply wel kan behouden. Klopt dit?

Hoe zit het met de CPU Cooler? Deze is een 755. Gaat dat passen op een moederbord die compatibel is met een i5 of i7? En is deze goed genoeg als ik bijvoorbeeld voor de i7 ga en deze upgrade? (Ik weet dat een i5 voldoende is voor gamen, maar voor videobewerking etc is een i7 wel beter in).

De HDD die ik heb kan ik natuurlijk houden. Daarnaast wil ik echter één of meerdere grotere en snellere HDD en daarnaast zeker weten ook een SSD.

De Optical Drives zijn prima. Mocht ik nog geld overhouden, dan pik ik misschien nog een Bluray burner op.

Ik zou graag antwoord op mijn bovenstaande vragen/punten willen krijgen en daarnaast welke nieuwe componenten ik het best kan kopen gezien mijn doelstelling en budget.

Ik waardeer het enorm als jullie mij verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo zie is het niet de moeite waard het ding te upgraden, maar zou ik gewoon een nieuw systeem kopen, en deze als reserve houden (of in z'n geheel verkopen). Een goede CPUkoeler hoeft niet veel te kosten (voor 3 tientjes heb je al een prima ding), en een optical drive (als je die nog wilt) kost ook bijna niets.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie TERW_DAN.

In principe ga ik er ook vanuit dat ik zo'n beetje elk component opnieuw zal aanschaffen. Het enige wat ik per se wil behouden, is de behuizing. Naar mijn mening is ie nog prima.

De overige componenten worden hoe dan ook geupgrade. Ik weet alleen niet voor welke componenten ik moet gaan, gezien ik zowel high-end wil gamen als ook redelijk goed video's wil opnemen, bewerken, etc.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:24
ik zou goed naar de bbg systemen(reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2012) kijken en daar je eigen keuzes in maken(bijvoorbeeld een extra hdd voor de video's of een grotere ssd)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie sjaakwortel.

Dat is idd een handige link. Ik kom er alsnog niet helemaal uit.

De bbg systemen zijn vooral gericht op gamen. Vandaar de i5 en "maar" 8GB aan RAM en dergelijke. Gezien ik daarnaast ook veel wil videobewerken, denk ik dat ik wat meer zal hebben aan een i7 en 16GB aan RAM.

Dit weet ik echter dus niet zeker. Daarnaast weet ik ook niet zeker of ik dan wel uit zal komen met mijn budget van €1000-€1250.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer ram kun je er altijd inzetten natuurlijk, zeker met de huidige prijzen is dat amper een grote impact op de totale kosten van het systeem.
Pagina: 1