Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 22:10
Heeft een geluidskaart anno 2012 nog een meerwaarde? Bij mijn vorige pc in 2006 was het zeker een meerwaarde maar nu hoor ik veel dat het geluid op de moederborden prima is.

Toch worden er nog genoeg geluidskaarten verkocht.

Dit wordt mijn moederbord Asrock Z77 Extreme4 met deze headset Corsair Vengeance 1500.
Nu heb ik deze review gelezen http://www.hardwareheaven...rd-review-conclusion.html en hier zijn ze heel positief.

Wordt het geluid in BF3 of Total War beter met de geluidskaart of hoor je echt geen verschil met een koptelefoon.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Naar mijn weten zijn er 2 dingen wat geluidskaarten vaak wel kunnen wat onboard niet kan:

- DTS Live en Dolby Digital Live. Dit houdt in dat ze hardwarematig live een 8 kanaals digitaal DTS/DD signaaltje kunnen sturen naar je versterker over TOSLINK of SPDIF. Wat het nut hiervan is? Behalve dat je theoretisch gezien een zuiverder signaal hebt (geen analoge kabels), niets. Het verschil heb ik verder nooit kunnen horen.

- EAX. Dit staat betere geluids-effecten toe door de dedicated processor voor het verwerken van geluids-effecten. BF2 kon omgaan met EAX en het inschakelen hiervan was voor die tijd ook een hele ervaring voor me. De geluidseffecten in moderne games (BF3) zijn echter bijzonder sterk zonder dat ze daar nog speciale kaarten voor nodig hebben: Veel te snelle processoren worden tegenwoordig nog net niet gratis bij het 2e pakje boter geleverd. EAX is iets dat speciaal gebruikt moet worden door de game, en AFAIK zijn er weinig nieuwe games die daar gebruik van maken.

Geluidskaarten zijn verder vaak beter geisoleerd, waardoor je minder ruis hebt. Zeker met een koptelefoon in je onboard geluidskaart wil je nog wel eens achtergrond ruis horen.

Daartegen ken ik geluidskaarten als elende-apparaten. Ik heb veel problemen met drivers en games gehad met meerdere kaarten. Verder komt het vaak met allerlei software dat je moet draaien om bepaalde features ervan te kunnen gebruiken. Deze software vind ik persoonlijk vaak spuuglelijk en overbodig ingewikkeld/uitgebreid.

Mijn ervaringen zijn beperkt tot enkele Creative kaartjes in meerdere PC's en enkele kaartjes van Asus, allemaal uit de periode van 2007 tot 2011. Verder heb ik niets opgezocht en is dit puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 30-08-2012 13:57 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Wackmack
Duidelijk verhaal. Begin gewoon met het geluid van mijn moederbord. Mocht het echt tegen vallen dan komt er een geluidskaart.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gamebuster schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:53:Daartegen ken ik geluidskaarten als elende-apparaten. Ik heb veel problemen met drivers en games gehad met meerdere kaarten. Verder komt het vaak met allerlei software dat je moet draaien om bepaalde features ervan te kunnen gebruiken. Deze software vind ik persoonlijk vaak spuuglelijk en overbodig ingewikkeld/uitgebreid.
Dit ^^, samen met het feit dat ik DTS en EAX absoluut niet nodig heb om me te vermaken zijn de redenen waarom ik ook voor de "just works" oplossing met onboard geluid kies.

Ik heb ervaring met een Creative X-Fi Fatal1ty edition, dat was eens en nooit meer.
De Creative drivers waren dermate bagger dat er tussen de aardig wat performanceverlies optrad tijdens gamen. BF2:BC liep met de Creative enorm spikey, soms goed en dan flinke framedrops, waardoor het bijna onspeelbaar werd.
Creative kaart ooit een keer er uit getrokken om te verkopen en (wtf!) BF2:BC liep ineens perfect. |:(

Voor gaming zeg ik dus: begin er niet aan, het levert vaak gewoon ellende op.

Als je veel met muziek wilt werken, dan is het wat anders en kun je er wel degelijk voordeel van hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 30-08-2012 14:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Wackmack
Heel duidelijk want ik ga alleen gamen en heel af en toe een muziekje. Duidelijke en gemakkelijke keus.
Thnx beide

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51
Ultraman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:38:
[...]
Dit ^^, samen met het feit dat ik DTS en EAX absoluut niet nodig heb om me te vermaken zijn de redenen waarom ik ook voor de "just works" oplossing met onboard geluid kies.

Ik heb ervaring met een Creative X-Fi Fatal1ty edition gehad, dat was nooit en nooit meer.
De Creative drivers waren zo bagger dan er tussen de 20% en 40% performanceverlies optrad tijdens gamen. BF2:BC liep met de Creative enorm spikey, soms goed en dan totaal mis. Creative kaart ooit een keer er uit getrokken voor de verkoop en wtf BF2:BC liep ineens perfect. |:(

Voor gaming zeg ik dus: begin er niet aan, het levert vaak gewoon ellende op.

Als je veel met muziek wilt werken, dan is het wat anders en kun je er wel degelijk voordeel van hebben :)
Ja dat was inderdaad een feest xD ik heb zelf een Auzentech Prelude. Ook een X-Fi chip en dus de bagger creative drivers :P maar hij doet het nu wel goed! Auzentech heeft nog wat aan de drivers gesleutelt maar dat was niet altijd gemakkelijk.

Ik kan zelf niet meer zonder High end audio kaart. Verschil is te groot. Maar je moet dan wel goede hardware hebben. Ik gebruik zelf een Logitech Z-5500 en een AKG K550 koptelefoon. Vooral die laatste moet een hele goede bron hebben anders klinkt het nergens naar. Je hoort alle foutjes omdat dat ding zo helder is. Heel mooi als je bron goed is. Maar niet zo als je een slechte bron hebt. Dan heb je meer aan een goedkope headset omdat die dof klinken dan hoor je de kraakjes niet zo goed :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Is er ook iemand met exclusief positieve ervaringen met externe geluidskaarten i.c.m. gaming?

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 30-08-2012 15:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zelf ben een hi-fi freak en gebruikte eerder ook altijd aparte geluidskaarten en nooit de onboard geluidskaarten maar nu bij mijn laatste X79 board zie ik eerlijk gezegd het nut niet meer ervan in. Sowieso wanneer je ( in jou geval dan niet ) gebruik maakt van de digitale poort is het al helemaal nutteloos.

Het verschil is in elk geval zo minimaal dat de ruis die onstaat door de bekabeling naar een receiver of koptelefoon toe vaak groter is dan de ruis die door de onboard kaart onstaat. Soms kan je wel eens pech hebben dat er interferentie is door andere componenten op het board, maar daar kom je snel genoeg achter.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Versteegrob schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:39:
Heeft een geluidskaart anno 2012 nog een meerwaarde? Bij mijn vorige pc in 2006 was het zeker een meerwaarde maar nu hoor ik veel dat het geluid op de moederborden prima is.

Toch worden er nog genoeg geluidskaarten verkocht.

Dit wordt mijn moederbord Asrock Z77 Extreme4 met deze headset Corsair Vengeance 1500.
Nu heb ik deze review gelezen http://www.hardwareheaven...rd-review-conclusion.html en hier zijn ze heel positief.

Wordt het geluid in BF3 of Total War beter met de geluidskaart of hoor je echt geen verschil met een koptelefoon.
2 dingen:
Goeie setup, heb ik ook :>

En de corsair 1500 is een usb headphone.
In de 'remote' zit een USB geluidskaartje (7.1), die wat magie doet en 't vervolgens naar je koptelefoon stuurt.
(remote wordt ook best een beejte warm, maar niet vervelend ofzo)

Niks mis mee vindt ik persoonlijk, ik vindt 't prima werken.

Als je een andere geluidskaart wilt kopen & gebruiken, moet je voor een andere headphone gaan, met analoge aansluitingen.
Alle USB aangesloten headphones hebben hun eigen geluidskaart ingebakken.

Maarnogmaals, die headphone op dat bordje, geen enkel probleem 8)

Ik hoor de skulks in natural selection 2 precies door de vents kruipen
geen idee waar ik 't over heb? check naturalselection2.com O+
en nee, behalve fanboy ben ik niets daar ;)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Wackmack
Heb trouwens ook nog een dure koptelefoon liggen van Vmoda alleen deze is voor muziek. Ga die is aansluiten op mijn moederbord. Verder goed punt dat mijn koptelefoon USB is dus een geluidskaart heeft niet eens nut.

Wil later misschien nog is een 2.0 setje kopen.

• Wackmack
Mijn speakerset heb ik gevonden http://www.wifimedia.eu/c...enginea2white-p-1032.html of de http://www.wifimedia.eu/c...enginea5white-p-2287.html

Moet ik nu toch kijken naar een geluidskaart? De boxen zijn super goed in alle reviews. De boxen zou ik dan eventueel op de geluidskaart kunnen aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Wackmack op 01-09-2012 09:29 ]

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-01 22:18
Ik had vroeger heel even gebruik gemaakt van mijn onboard geluidskaart maar vond de storing die ik door mijn speakers hoorde erg irritant. Ik had toen een X-fi Xtreme gamer gekocht en dat was al stukken beter.
Na een aantal jaren werd ik kritischer en vond ik de storing die de Xtreme gamer veroorzaakte vervelend, mede wanneer ik een koptelefoon droeg. (Sennheiser PC360)

Uiteindelijk ben ik overgestapt van een X-fi Xtreme Gamer naar een Asus Xonar Phoebus.
Dat was een heel groot verschil in kwaliteit. Ik hoor nu gewoon GEEN computer geluiden meer, wanneer je volume iets harder (of op max!) staat. Ik hoorde ook meteen geluids verbetering.
Verder heb ik nooit problemen gehad met driver issues. Waarschijnlijk omdat ik voornamelijk Blizard games speel. De Phoebus heeft een driver update gekregen omdat deze BF3 laat crashen. Ik heb BF3 nog wel gespeeld met mijn Xtreme gamer en dat was een geweldige ervaring, ik was erg onder de indruk van de sound effects. Helaas heb ik BF3 nog niet met mijn Phoebus gespeeld.

Ik heb helaas geen ervaring met USB kop telefoons, maar ik ken iemand die erg te vreden is met zijn Corsair 1500.

Trouwens heb ik ook nog eens de audioengine A2 speakers. (het is bijna te mooi om waar te zijn) En deze klinken fantastisch. Ik raad je aan om ook die speaker blokjes aan te schaffen, want het zijn Near field speakers en ze klinken echt het best als ze goed naar je oren gericht zijn. Deze speakers zijn aangesloten op mijn Phoebus en ik vind ze het best tot hun recht komen bij het afspelen van muziek.
Mijn advies: Als je (heel) kritisch bent en je wilt wat uitgeven aan geluid, kan ik het je zeker aanraden. Maar geluid is iets wat je ook langzaam kan upgraden.

[ Voor 19% gewijzigd door Omoe op 02-09-2012 01:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor hardware-onderwerpen die nergens anders op GoT besproken worden. Geluidskaarten zijn audiodevices, soms met HiFi-pretenties. Die horen dus in Audio & HiFI.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• Wackmack
Goede laatste zin. Begin dan denk ik met de A5 en de geluidskaart komt eventueel later.
Pagina: 1