• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Beste Tweakers,

Ik woon nu sinds een jaar samen met mijn vriendin in een huurhuis, en kreeg onlangs van de woningbeheerder het aanbod om mijn huurhuis te kopen. Nu heb ik contact gehad met de makelaar, deze gaf aan dat de prijs vast € 160.000 is en dat er geen korting wordt verleend. Ik heb al wat rondgekeken en ben op het volgende gekomen:

Kortingen bij koop huurhuis

30 procent: De zittende huurder gaat zijn eigen huis kopen en komt in aanmerking voor koopsubsidie
20 procent: De koper komt in aanmerking voor koopsubsidie en is niet de zittende huurder
10 procent: De koper komt niet in aanmerking voor koopsubsidie en is niet de zittende huurder

Ik ben zittend huurder en ik kom in aanmerking voor koopsubsidie.

Wat zijn nu mijn rechten (en verplichtingen), want voor de geboden € 160.000 (marktprijs) ben ik niet van plan het te kopen, maar tegen 30% korting zou ik het heel graag willen kopen.

TL;DR: Ik ben op zoek naar munitie om de koopprijs van mijn huurhuis omlaag te krijgen, terwijl aangegeven is dat er over de prijs niet te onderhandelen valt.

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Heb je een indicatie wat de werkelijke marktprijs/verkoopprijs van de woning is/zou moeten zijn? (de 160k marktprijs volgens makelaar is opgegeven door de verhuurder) Als er nu vergelijkbare woningen in de wijk staan die voor 2 ton te koop staan, ben je met de 160k nog redelijk een spekkoper.

En ik neem even voor het gemak aan, dat je huurcontract nog doorloopt. En koop breekt geen huur ;) Dit is ook een stukje ammo :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Throduss
Het huis heeft ~ 2-3 jaar te koop gestaan, tegen een laagste prijs (voor zover ik die terug kan vinden) van € 173.000. Hierna is het verhuurd wegens onverkoopbaarheid (aan mij). Als ik echter in mijn straat kijk zie ik vergelijkbare huizen met een prijs van € 155.000 tot € 175.000.

De badkamer/toilet/keuken zijn echter nogal verouderd, daarom neig ik meer richting de € 155.000 dan de 175.000. Hieruit maak ik op dat € 160.000 (ongeveer) de marktprijs is.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
Leuk dat ze voor 155.000 tot 175.000 te koop staan, maar dat wil je niet weten. Je wilt weten hoeveel dergelijke huizen bij verkoop hebben opgebracht. Via het kadaster kun je (voor een paar euro) van een postcode de verkochte huizen opvragen, dat lijkt me wel iets om te doen.

En wat is de WOZ van je huis? Alhoewel dat niet zo heel veel (meer) zegt over de marktwaarde, vind ik het wel een aardige indicatie.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:47

Kju

Dus: betreft het een woning van een woningbouwcorporatie (dan gelden die regels die je noemt) of is het een woning van een particulier die de woning aan de beheerder in beheer heeft gegeven? In het tweede geval is er geen sprake van sociale huur(voorwaarden) en zijn de regels die het ministerie heeft vastgesteld voor de corporaties niet van toepassing.

PSN: Kjujay

• Throduss
celshof schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:50:
Leuk dat ze voor 155.000 tot 175.000 te koop staan, maar dat wil je niet weten. Je wilt weten hoeveel dergelijke huizen bij verkoop hebben opgebracht. Via het kadaster kun je (voor een paar euro) van een postcode de verkochte huizen opvragen, dat lijkt me wel iets om te doen.

En wat is de WOZ van je huis? Alhoewel dat niet zo heel veel (meer) zegt over de marktwaarde, vind ik het wel een aardige indicatie.
Ik zal dat overzicht inderdaad eens gaan opvragen, goede tip!

WOZ weet ik niet, die hoef ik (blijkbaar) niet te betalen, want heb geen melding gehad (en ook geen aanmaningen ;)). Wellicht even opvragen bij het gemeentehuis.
Kju schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:54:
Dus: betreft het een woning van een woningbouwcorporatie (dan gelden die regels die je noemt) of is het een woning van een particulier die de woning aan de beheerder in beheer heeft gegeven? In het tweede geval is er geen sprake van sociale huur(voorwaarden) en zijn de regels die het ministerie heeft vastgesteld voor de corporaties niet van toepassing.
Betreft geen woningcorporatie, woning is in handen van Aegon. Dan zijn die kortingsregels niet van toepassing?

Ik vraag me nu overigens wel af wat de filosofie achter het geven van een korting bij verkoop van een huurhuis is, weet iemand die? Als ik dat weet kan ik misschien ook wel weer wat bedingen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Throduss schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:04:
Ik vraag me nu overigens wel af wat de filosofie achter het geven van een korting bij verkoop van een huurhuis is, weet iemand die? Als ik dat weet kan ik misschien ook wel weer wat bedingen.
Huis zonder huurder: je kan doen wat je wilt.
Huis met huurder: je kan niet doen wat je wilt, want de huurder heeft recht om daar te wonen zo lang als jij wil.

M.a.w. ieder ander dan jijzelf heeft een nadeel om het huis te kopen, en ieder ander zal dan ook een lagere prijs bieden om die reden. Jijzelf hebt dat nadeel niet, maar dat is natuurlijk geen reden om niet dezelfde korting te bedingen.
De eigenaar wil er om wat voor reden dan ook vanaf (gokje: kapitaal ophalen, of een verdere waardedaling voorkomen), en kan prima zeggen dat de prijs vast is, maar als jij dat niet wil betalen komt-ie er niet vanaf. Zo simpel is het :)

Ikzelf bekijk het liever anders:
-wat is mijn huidige huur per jaar?
-wat is de huidige waardedaling per jaar?
Nog afgezien van onderhoudskosten is de waardedaling momenteel meer dan de huur, dus ik zou zeker geen reden zien om het nu te kopen tegen marktprijs. Zelfs niet tegen 30% korting, tenzij ik er snel uit ga en het zelf snel te koop zet, dan kan het snelle winst opleveren.

• Throduss
RemcoDelft schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:09:
[...]
tenzij ik er snel uit ga en het zelf snel te koop zet, dan kan het snelle winst opleveren.
Dit was wel het doel, althans ik wil er nu nog in blijven wonen maar zeker niet met een horizon verder dan 5 jaar.

Het gaat mij erom dat ik het zo laag mogelijk wil kopen, en als ik eruit wil onder marktwaarde (om er snel vanaf te kunnen komen) alsnog met winst kan verkopen. Dit biedt zekerheid dat ik als ik een ander huis op het oog heb ik relatief snel van mijn huis af zou kunnen (theoretisch, akkoord). Ik snap dat dit redelijk wishful thinking is, maar ik heb het idee dat als ik het strak weet uit te onderhandelen het zou kunnen!

[ Voor 9% gewijzigd door Throduss op 30-08-2012 13:14 ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Volgens mij zijn die 'regels' geen verplichting of een recht, maar zijn dat incentives die woningbouwcorporaties gebruiken om van hun bezit af te komen. Het lijkt er op dat in dit geval Aegon gewoon een prijs bepaald heeft, en daarbij gesteld dat ze geen zin hebben in onderhandelen.

Ik heb zelf vorig jaar een huis gekocht van een corporatie, niet als voormalig huurder, gewoon in de open markt, en daar viel best over de prijs te onderhandelen. Niet zoveel als bij normale particuliere verkoop, zo'n corporatie zal het worst wezen hoe lang dat huis te koop staat.

Vergeet ook niet dat bij het kopen van een huis met korting je vaak te maken hebt met een anti-speculatie beding. Reken jezelf dus niet te snel rijk. Sowieso is het riskant om in deze tijd een huis te kopen in de hoop er over 5 jaar met winst vanaf te komen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Kju

Kju

[...]

Betreft geen woningcorporatie, woning is in handen van Aegon. Dan zijn die kortingsregels niet van toepassing?
Aegon is volgens mij een verzekeringsmaatschappij met winstoogmerk. Zelfs al is het een pensioenfonds zonder winstoogmerk, het blijft een private partij. Het betreft dan waarschijnlijk een uitpondingsproject van een private investeerder, kortingsregels zullen dan niet van toepassing zijn, het is immers geen corporatie.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:55
Ik zou gewoon een tegenbod doen. 30% lager lijkt me iets teveel van het goede, maar een tegenbod van 140.000 lijkt me prima. Als je dat tenminste wilt

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
WOZ weet ik niet, die hoef ik (blijkbaar) niet te betalen, want heb geen melding gehad (en ook geen aanmaningen ;)). Wellicht even opvragen bij het gemeentehuis.
Klopt, de aanslag OZB voor gebruikers van woningen is afgeschaft. Alleen eigenaren krijgen een aanslag OZB, en aangezien jij huurder bent krijg je dus geen OZB aanslag ;)
Wat je als het goed is wel krijgt van de gemeentelijke belastingen is afvalstoffenheffing. Deze wordt namelijk aan gebruikers van woningen opgelegd.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik vind het niet slim. Vooral de motivatie die je noemt. Je wilt winst maken door je woning duurder te verkopen op korte termijn. Dat is een high risk, high reward spelletje dat je niet moet willen. Zelfs banken gaan failliet omdat ze teveel risico nemen, hebben we gezien in de krediet crisis. Als individu moet je dat zeker niet doen.

• Throduss
Waster schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:58:
Ik vind het niet slim. Vooral de motivatie die je noemt. Je wilt winst maken door je woning duurder te verkopen op korte termijn. Dat is een high risk, high reward spelletje dat je niet moet willen. Zelfs banken gaan failliet omdat ze teveel risico nemen, hebben we gezien in de krediet crisis. Als individu moet je dat zeker niet doen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar op het moment dat je een prijs kan krijgen die, bij wijze van spreken, 20-30% onder de marktprijs zit kan je zelfs in een krimpende markt nog een goede koop maken. Deze markt is een kopersmarkt, waarin ik als ondertekenaar van een koopcontract overwicht heb. Vandaar dat ik hoop dat ik met wat goede argumentatie de koopprijs sterk naar onderen kan drukken, alleen de argumentatie mist nog even ;).

Het stukje speculatie wat erin zit is dat ik verwacht dat met 5 jaar de huizenmarkt tenminste op het huidige niveau is, als niet hoger. Het is wel een overwogen keuze, en ik wil dit huis graag bewonen, alleen niet voor de rest van mijn leven en daar hou ik wel rekening mee :).

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Waster schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:58:
Ik vind het niet slim. Vooral de motivatie die je noemt.
Dit. Iedereen koopt natuurlijk een huis wanneer het gratis geld oplevert.

De verkoper heeft misschien wel een langere adem dan jij, zolang je er woont betaal je immers gewoon huur. Als je verhuist kan het object alsnog op de markt. Bieden staat vrij maar ik denk niet dat je direct de tegenpartij moet onderschatten.

• Throduss
Mr_Size schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:19:
[...]

Klopt, de aanslag OZB voor gebruikers van woningen is afgeschaft. Alleen eigenaren krijgen een aanslag OZB, en aangezien jij huurder bent krijg je dus geen OZB aanslag ;)
Wat je als het goed is wel krijgt van de gemeentelijke belastingen is afvalstoffenheffing. Deze wordt namelijk aan gebruikers van woningen opgelegd.
Dat vind ik een slimme opmerking! Echter, heb net even gekeken, maar ze vermelden helaas de WOZ-waarde niet op mijn afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting facturen.. Het is blijkbaar een basistarief (zo staat het ook vermeld).
JeMoederr schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:13:
[...]

Dit. Iedereen koopt natuurlijk een huis wanneer het gratis geld oplevert.

De verkoper heeft misschien wel een langere adem dan jij, zolang je er woont betaal je immers gewoon huur. Als je verhuist kan het object alsnog op de markt. Bieden staat vrij maar ik denk niet dat je direct de tegenpartij moet onderschatten.
Eens, maar proberen staat vrij, en ben erg benieuwd hoe ver ik dit spelletje kan spelen. Onderhandelen staat immers vrij, ik kan er altijd van afzien. En nogmaals, de keuze voor koop is wel overwogen, ik vind het een erg fijn huis en het is niet puur een beleggingsobject. Maar als je er uiteindelijk wat winst op kan maken of zelfs quitte kan spelen is dat natuurlijk beter dan dat je jaar in jaar uit huur wegbrengt.

[ Voor 39% gewijzigd door Throduss op 30-08-2012 19:21 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
De huursubsidie/eigen woning bijdrage pot is toch al sinds 2010 op? :?

Ik ben ook bezig mijn huurwoning te kopen. Huis is getaxeerd en voor dat bedrag bieden ze het aan. Geen onderhandeling mogelijk. Wel krijg je nog zo'n 1.6% aan kadobonnen.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 30-08-2012 19:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kju

Kju

Throduss schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:18:
[...]

Dat vind ik een slimme opmerking! Echter, heb net even gekeken, maar ze vermelden helaas de WOZ-waarde niet op mijn afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting facturen.. Het is blijkbaar een basistarief (zo staat het ook vermeld).

[...]

Eens, maar proberen staat vrij, en ben erg benieuwd hoe ver ik dit spelletje kan spelen. Onderhandelen staat immers vrij, ik kan er altijd van afzien. En nogmaals, de keuze voor koop is wel overwogen, ik vind het een erg fijn huis en het is niet puur een beleggingsobject. Maar als je er uiteindelijk wat winst op kan maken of zelfs quitte kan spelen is dat natuurlijk beter dan dat je jaar in jaar uit huur wegbrengt.
LED-Maniak schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:32:

Ik ben ook bezig mijn huurwoning te kopen. Huis is getaxeerd en voor dat bedrag bieden ze het aan. Geen onderhandeling mogelijk. Wel krijg je nog zo'n 1.6% aan kadobonnen.
Bij uitpondingsprojecten is het vrij gebruikelijk dat onderhandeling niet mogelijk is, zulke woningen worden vaak tegen een aantrekkelijke lage prijs aangeboden. Je moet alleen oppassen bij zulke objecten: als je de kosten meerekent die noodzakelijk zijn om de woning op hetzelfde niveau (afwerking, installaties en inrichtingen) te krijgen als bij andere duurdere reguliere objecten zal je vaak nog zelfs duurder uitkomen.
Jullie kunnen jezelf allebei een hoop giswerk besparen door gewoon een taxateur er op af te sturen. Liever nu een paar honderd euro kwijt aan een taxatie en dan afzien van de woning als de prijs te hoog blijkt te zijn dan dat achteraf blijkt dat je te veel hebt betaald en je al kosten hebt gemaakt aan overdrachtsbelasting, bank, provisies, advieskosten, notaris etc....
Voor de goede orde: Als je een woning voor de getaxeerde marktwaarde koopt heb je geen goede deal gedaan, vooral met het oogpunt op het terugverdienen van de kosten koper (al is de ovb nu 2 ipv 6%). Als je wat langer nadenkt zal je ook constateren dat het misschien niet zo handig is om een woning te kopen op basis van de marktwaarde als die door de taxateur van de verkoper is vastgesteld... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf ben ik ook op woningjacht, en kwam een aantal ex-rentals op mijn pad. Het leuke is dat deze hoewel een beetje uitgeleefd vaak erg veel huis leveren tegen relatief weinig geld. Waar je wel rekening mee moet houden is of een woning niet onder een koopgarant regeling valt. Met koopgarant ben je altijd verplicht om de woning aan de coöperatie terug te verkopen. Ze doen dit door wel het huis te verkopen, maar niet de grond. Over deze grond heb je vervolgens eeuwigdurende erfpacht. Dit doen ze om zeker te stellen dat je het huis terugverkoopt.

En wat betreft het tegenbod. Dit zou ik gewoon doen. Nee heb je, en ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Hoe lang ben je van plan in het huis te blijven wonen? Dit is mijn ogen een zeer belangrijk aspect bij je keuze.

Vergeet niet dat als je over een aantal jaar graag wilt verhuizen een koophuis een blok aan je been is. Tegen die tijd (vooral als dat al binnen 7 jaar is) wilde je waarschijnlijk dat je het huis niet gekocht had.

Als je over een aantal jaar wilt verhuizen, is het fijn dat je gewoon vrij bent en niet hoeft te wachten met het kopen van een nieuw huis omdat je je oude huis nog niet verkocht hebt, of dat je dan 2x moet verhuizen naar een tijdelijk huurhuis.

Kortom:
Wil je waarschijnlijk binnen 10 jaar verhuizen: niet doen

(Ik spreek uit ervaring :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Throduss schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:18:
Nee klopt, de WOZ waarde krijg je niet te weten als simpele gebruiker :p De meeste mensen betalen voor afvalstoffenheffing inderdaad het basistarief, tenzij ze bijvoorbeeld een grotere afvalbak (240L) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Aangezien topicstarter al in het huis woont is er nog een strategie mogelijk: wacht tot de huizenprijzen stabiliseren, neem dan contact op met de eigenaar (Aegon) en vraag of het nog te koop staat, doe dan (maximaal) een bod van het minimum tussen taxatie en huidige vraagprijs verlaagd met de algemene daling in de markt.

De factor tijd kan in deze situatie veel geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
Mr_Size schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:25:
[...]

Nee klopt, de WOZ waarde krijg je niet te weten als simpele gebruiker :p De meeste mensen betalen voor afvalstoffenheffing inderdaad het basistarief, tenzij ze bijvoorbeeld een grotere afvalbak (240L) hebben.
Hmmm, toen ik nog huurde stond de WOZ waarde toch echt op 1 van de gemeentelijke belastingformulieren (Leiderdorp). Maar da's al weer ruim 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
Kju schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:00:
[...]

[...]

Bij uitpondingsprojecten is het vrij gebruikelijk dat onderhandeling niet mogelijk is, zulke woningen worden vaak tegen een aantrekkelijke lage prijs aangeboden. Je moet alleen oppassen bij zulke objecten: als je de kosten meerekent die noodzakelijk zijn om de woning op hetzelfde niveau (afwerking, installaties en inrichtingen) te krijgen als bij andere duurdere reguliere objecten zal je vaak nog zelfs duurder uitkomen.
Jullie kunnen jezelf allebei een hoop giswerk besparen door gewoon een taxateur er op af te sturen. Liever nu een paar honderd euro kwijt aan een taxatie en dan afzien van de woning als de prijs te hoog blijkt te zijn dan dat achteraf blijkt dat je te veel hebt betaald en je al kosten hebt gemaakt aan overdrachtsbelasting, bank, provisies, advieskosten, notaris etc....
Voor de goede orde: Als je een woning voor de getaxeerde marktwaarde koopt heb je geen goede deal gedaan, vooral met het oogpunt op het terugverdienen van de kosten koper (al is de ovb nu 2 ipv 6%). Als je wat langer nadenkt zal je ook constateren dat het misschien niet zo handig is om een woning te kopen op basis van de marktwaarde als die door de taxateur van de verkoper is vastgesteld... :N
Mijn huis is dan ook getaxateerd door een onafhankelijk taxateur en vervolgens gevalideerd bij een andere instantie. Wat ze dan doen is verschillende huizen uit de buurt vergelijken en daar komt dan een prijs uit. Deze taxatie zal de bank ook gebruiken.

De afgelopen jaren zijn de prijzen van deze huizen weinig gefluctueerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de prijs al redelijk laag is. Meeste fluctuatie verwacht ik pas ergens in de 2 tot 3 ton range.

Om te zien of het voor mij interessant was heb ik gekeken naar de te verwachten waardedaling van dit huis over 5 jaar en wat het verschil in aankoopkosten dan is. Vervolgens heb ik dit naast het rekensommetje huur+huurverhoging*5 jaar gedaan. Dit bedrag blijkt hoger te zijn. Zelfs als het huis flink in waarde daalt. Na aankoop heb ik dus kans dat ik of na waarde daling hetzelfde bedrag kwijt ben als dat ik zou blijven huren en dus quite zou spelen, of dat ik een kleine winst tov. huren zou overhouden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindsurfer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06-2024
Schakel een aankoopmakelaar in welke ook verstand heeft van taxeren, deze betaal je wel iets meer maar kan hoogstwaarschijnlijk een goede indicatie van de werkelijke waarde geven en hierop door gaan onderhandelen.

De verkoper van de woning zal deze woning niet zonder winst willen verkopen en er is dus altijd ruimte. Vaak haal je de kosten van de aankoopmakelaar er uit doordat deze marge creëert voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

LED-Maniak schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:18:
[...]

Mijn huis is dan ook getaxateerd door een onafhankelijk taxateur en vervolgens gevalideerd bij een andere instantie. Wat ze dan doen is verschillende huizen uit de buurt vergelijken en daar komt dan een prijs uit. Deze taxatie zal de bank ook gebruiken.

De afgelopen jaren zijn de prijzen van deze huizen weinig gefluctueerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de prijs al redelijk laag is. Meeste fluctuatie verwacht ik pas ergens in de 2 tot 3 ton range.

Om te zien of het voor mij interessant was heb ik gekeken naar de te verwachten waardedaling van dit huis over 5 jaar en wat het verschil in aankoopkosten dan is. Vervolgens heb ik dit naast het rekensommetje huur+huurverhoging*5 jaar gedaan. Dit bedrag blijkt hoger te zijn. Zelfs als het huis flink in waarde daalt. Na aankoop heb ik dus kans dat ik of na waarde daling hetzelfde bedrag kwijt ben als dat ik zou blijven huren en dus quite zou spelen, of dat ik een kleine winst tov. huren zou overhouden.
Nogmaals, het is echt van belang of de taxatie in jouw opdracht of in opdracht van de verkoper is geweest. Je weet ook niet welke overwegingen de verkoper de taxateur heeft meegegeven. De validatie geeft je geen enkele garantie over de juistheid van de waarde.

In het geval je je afvraagt waar ik die ongevraagde wijsheid vandaan haal:
* Kju is ook taxateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
Dat is eigenlijk ook apart, je zou toch verwachten dat een taxatie altijd onafhankelijk plaats zou vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rukapul schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:30:
Aangezien topicstarter al in het huis woont is er nog een strategie mogelijk: wacht tot de huizenprijzen stabiliseren, neem dan contact op met de eigenaar (Aegon) en vraag of het nog te koop staat, doe dan (maximaal) een bod van het minimum tussen taxatie en huidige vraagprijs verlaagd met de algemene daling in de markt.

De factor tijd kan in deze situatie veel geld opleveren.
Dat zou een prima strategie zijn als je het huis echt voor jezelf en voor de lange termijn wilt kopen. De topicstarter wil zo te lezen speculeren op geld verdienen met dat huis.

De reden dat Aegon ervanaf wil, is waarschijnljk omdat ze de waardedaling van hun vastgoedportefeuille willen beperken. Ze calculeren dus al op die waardedaling en zetten het huis daarom misschien zelfs wat goedkoper in de markt (om het op dit moment aantrekkelijker te laten lijken).

Als jij denkt dat jij in onderhandelingen Aegon zo ver kunt krijgen dat ze het huis voor nog minder dan de te verwachten prijs na de aankomende waardedaling kunt krijgen, is het verstandig om dit te doen. De vraag is of de vastgoedbeheerders van Aegon daar in zullen trappen.

Wat je doet is gewoon speculeren. Heb je lol in de onderhandelingen, doe het gewoon lekker. Daar heb je geen munitie voor nodig volgens mij (je doet gewoon een laag tegenbod, geeft misschien wat argumenten en je hoort het wel). Maar denk je echt serieus hier geld mee te gaan verdienen en is dat voor jou de hoofdreden, laat dit dan gewoon achterwege.

Dromen over de vastgoedmarkt doe je beter in 1995. Niet in 2012.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Throduss schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 10:27:
Dat is eigenlijk ook apart, je zou toch verwachten dat een taxatie altijd onafhankelijk plaats zou vinden..
Hoe onafhankelijk kan je een taxateur nog noemen als hij elk jaar bijvoorbeeld 100 taxaties voor dezelfde woningcorporatie mag uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
Dus eigenlijk leg je een bom onder je eigen beroep ;)
JvS schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:07:
[...]
Dat zou een prima strategie zijn als je het huis echt voor jezelf en voor de lange termijn wilt kopen. De topicstarter wil zo te lezen speculeren op geld verdienen met dat huis.

De reden dat Aegon ervanaf wil, is waarschijnljk omdat ze de waardedaling van hun vastgoedportefeuille willen beperken. Ze calculeren dus al op die waardedaling en zetten het huis daarom misschien zelfs wat goedkoper in de markt (om het op dit moment aantrekkelijker te laten lijken).

Als jij denkt dat jij in onderhandelingen Aegon zo ver kunt krijgen dat ze het huis voor nog minder dan de te verwachten prijs na de aankomende waardedaling kunt krijgen, is het verstandig om dit te doen. De vraag is of de vastgoedbeheerders van Aegon daar in zullen trappen.

Wat je doet is gewoon speculeren. Heb je lol in de onderhandelingen, doe het gewoon lekker. Daar heb je geen munitie voor nodig volgens mij (je doet gewoon een laag tegenbod, geeft misschien wat argumenten en je hoort het wel). Maar denk je echt serieus hier geld mee te gaan verdienen en is dat voor jou de hoofdreden, laat dit dan gewoon achterwege.

Dromen over de vastgoedmarkt doe je beter in 1995. Niet in 2012.
Ik denk dat jij me begrijpt. Ik krijg echter op dusdanige wijze het gevoel dat Aegon van dit huis af wil dat het denk ik zelfs in deze tijd nog wel een prima deal kan maken. Het gaat mij er niet zo zeer om om geld te verdienen maar het vooral om het niet te verliezen, lees mijn maandelijkse huur te voldoen. Op het moment dat ik dit huis over 5 jaar quitte kan verkopen, heb ik bij wijze van spreken 5 jaar aan huur 'verdiend'. Maar hoe lager ik de prijs kan krijgen, des te lager het risico wordt. Dat is een beetje mijn insteek.

[ Voor 164% gewijzigd door Throduss op 01-09-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Throduss schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:18:
Dus eigenlijk leg je een bom onder je eigen beroep ;)
Ik wil je er alleen op wijzen dat je een taxateur alleen moet vertrouwen als je zelf de opdrachtgever bent. De kans dat een taxateur in dit specifiek voorbeeld echt onafhankelijk is, word steeds kleiner als die taxateur voor een groot deel van zijn inkomen afhankelijk is van dezelfde opdrachtgever, bewust of onbewust laat ik verder in het midden. Hetzelfde geldt ook voor de verkoopmakelaar die in opdracht van de verkoper handelt en verder, behoudens zijn gedragscode, niet het belang van een koper nastreeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
LED-Maniak schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:32:

Dit was bij ons ook zo, de waarde getaxeerd was de prijs.
Wel was het allemaal V.O.N.

En nog een paar nieuwe deuren en een plee voor de verkoop getekend was.
Pagina: 1