Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ikzelf ga heen trouwens, op 18 sep, openingsdag van de beurs. Heb er wel zin aan, nog niet eerder geweest.
Ctrl+k
Het is giga-groot, vele malen groter dan welke nederlandse beurs dan ook. Wel echt een happening in die zin. Maar je moet het niet doen voor het vasthouden en echt proberen van alle nieuwe gadgets, vaak is het daaromheen erg druk of nog achter glas.Sibylle schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:10:
Ik ben aan het twijfelen, lijkt me wel leuk, maar ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten en wat ik er aan zou hebben.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Verwijderd
Het is inderdaad erg goed te bereiken vanaf Arnhem per trein. Of ze stoppen voor de deur in Köln Messe/Deutz of net iets verder in Köln Hbf. Treinkaartjes worden wel duurder als je ze later bestelt.Peter_Aragorn schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 07:43:
Hmm ik had er al wel eens van gehoord, maar dacht dat dat diep in Duitsland was. Keulen is 'maar' 200km vanaf hier en als student heb je al een dagkaartje voor maar 12 euro
Verwijderd
wel logisch, in het weekend zijn het dagjes mensen en doordeweeks werknemers van allerhande bedrijven die het toch wel kunnen declarerenmjtdevries schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:15:
Ik verbaas me dat de prijs in het weekend zoveel lager is als door de week. Ik had eerder andersom verwacht...
Maar het prijsverschil is zo groot dat ik een kwartier op de site heb zitten kijken of het wel klopt, en dat ik straks niet te horen krijg dat ik een verkeerd kaartje heb gekocht.
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Volgensmij wel: A99CyberAmp schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:59:
Is de Sony A99 daar te zien/voelen?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Je kan veel (nieuwe) dingen bekijken en meestal ook aanrakenwiteken schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:07:
Zondag gaan we mss naar Photokina. Wat kan je daar eigenlijk doen? Kan je er ook dingen testen ofzo?
Jup, die gelden ook.Peter_Aragorn schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:19:
Gelden NL-studentenkaarten ook voor een studenten toegang?
dat kan in een winkel ook allemaal, zonder dat er allerlei mensen in je nek zitten te hijgen.DarkSEDA schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:24:
[...]
Je kan veel (nieuwe) dingen bekijken en meestal ook aanraken. Tevens is het bij sommige aanbieders mogelijk om dingen zoals lenzen te testen, op je eigen camera.
Ik vind dat nieuws over nieuwe dingen ook allemaal leuk om lezen, alleen ik begrijp niet zo goed waarom je als consument naar zo'n B2B beurs zou gaan? Zeker de grotere merken zullen je weinig tot niet serieus nemen, lijkt me.
Kopen zal ik 'm nooit, maar wel leuk om eventjes wat fotos mee te maken met je eigen camera.
En ik hoop dat een paar tassen merken daar hun complete assortiment hebben. Bij winkels is het vaak maar een klein gedeelte en kun je alsnog niet de tas bekijken die je op het oog hebt.
En ach, de toegangsprijs is niet duur en het is niet heel erg ver weg.
Iemand interesse?
Ik zou bijna geneigd zijn om te gaan.ThomasW schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:39:
Je kan ook workshops volgen...
[afbeelding]
bron
Maar net zoals ik niet meer computerbeurzen bezoek, zie ik ook niet meer direct een reden om een beurs als de Photokina te bezoeken. Alles van nieuwe producten lees ik net zo snel of meestal sneller op het internet en een lens uitproberen hoef ik ook niet echt. Na het lezen van reviews weet ik wel of ik 'm wil of niet. Wat zie ik niet in een beurs als de Photokina wat anderen wel zien?
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Verwijderd
Week of weekend??nielsgaastra schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:20:
Ik heb hier nog 2 kaarten voor de Photokina liggen maar ben zelf niet in de gelegenheid om te gaan.
Iemand interesse?
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

DSCF1874.jpg by Leevmeister, on Flickr

DSCF1872.jpg by Leevmeister, on Flickr
En natuurlijk ook nog bij Canon geweest:
EOS-M was er zeer zeker te zien, en te testen, evenals de EF 200-400L 1.4X extender lens.jip_86 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:10:
@Nomad: was er nog iets van de EOS-M te zien?
De Canon stand was lekker groot en er was ook nog de mogelijkheid lenzen op je eigen camera uit te testen, wat ik overigens niet bij Canon gedaan heb, maar wel bij bijv. Zeiss (die overigens een prachtige stand hadden).
Was ook de combinatie EOS-M met 200-400 te testen?Leevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:29:
[...]
EOS-M was er zeer zeker te zien, en te testen, evenals de EF 200-400L 1.4X extender lens.
De Canon stand was lekker groot en er was ook nog de mogelijkheid lenzen op je eigen camera uit te testen, wat ik overigens niet bij Canon gedaan heb, maar wel bij bijv. Zeiss (die overigens een prachtige stand hadden).
Indien je het een medewerker aardig had gevraagd ongetwijfeld denk ikVentieldopje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:52:
[...]
Was ook de combinatie EOS-M met 200-400 te testen?![]()
Beide, het zijn vrijkaarten.
Geldig van 18-23 sept dus.
Nog de leica M kunnen proberen? Wat was je indrukLeevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:56:
[...]
Indien je het een medewerker aardig had gevraagd ongetwijfeld denk ikMaar nee, de lange tele's stonden gewoon netjes op een verhoging met allemaal 1D X's erop, ook geen onaangename camera
Leica MM + Sony A9
heb jij weleens een Leica M geprobeerd waarvan je niet onder de indruk was?RobertJRB schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:24:
[...]
Nog de leica M kunnen proberen? Wat was je indruk
Ook gedaan? En zo ja, wat was je indruk?Leevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:29:
[...]
EOS-M was er zeer zeker te zien, en te testen
Eeh, niet echtlateef schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:10:
[...]
heb jij weleens een Leica M geprobeerd waarvan je niet onder de indruk was?
Maar bedoelde ook meer dingen die voorheen nog niet op een M zaten. Als hoe snel LV werkt, hoe de EVF is, hoe is dat scherpstelsysteem waarbij dingen kleuren zoals bij de sony NEX ect.
Vooral ook, kon je foto's groot zien, en hoe zagen die er uit.
Leica MM + Sony A9
Ik wil zaterdag gaan. Verkoop je die kaarten??nielsgaastra schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:59:
[...]
Beide, het zijn vrijkaarten.
Geldig van 18-23 sept dus.
Om dit topic verder niet te verstoren heb ik je een pb gestuurd.ken schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:46:
[...]
Ik wil zaterdag gaan. Verkoop je die kaarten??
[ Voor 9% gewijzigd door niels132 op 20-09-2012 17:03 ]
Ik heb inderdaad de Leica M geprobeerd. Mooie camera en de liveview is erg handig (met peaking!) plus dat het scherm wat hij nu heeft echt een hele verbetering is ten opzichte van het scherm in de M9(P) en ook de M-E (die nog gewoon hetzelfde scherm heeft als de M9), die ik eerlijk gezegd zwaar verouderd vind, en al helemaal beschamend dat ze die niet gewoon in de M-E hebben vervangen, ook al is het een "budget" model. Over de M-E valt niet echt veel te zeggen voor de rest, het is gewoon een M9(P) in een ander kleurtje en zonder frame selector lever.RobertJRB schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:24:
[...]
Nog de leica M kunnen proberen? Wat was je indruk
De externe EVF van de M is best wel goed, maar niet zo goed als bijvoorbeeld de EVF die je in de A99 of zelfs de NEX 6 terug kan vinden. Fotokwaliteit heb ik helaas niet uitgebreid kunnen testen door gebrek aan tijd.
Menno had trouwens nog een grappige discussie met een Leica vertegenwoordiger over de 50mm f/0.95 Noctilux. Volgens de vertegenwoordiger was de Noctilux namelijk de allereerste 0.95 lens op de markt voor rangefinders. Wij weten natuurlijk dat dat niet klopt, en dat die eer aan Canon was met hun 50mm f/0.95 voor de Canon 7 en 7S. De vertegenwoordiger gelooft hem niet, en vervolgens kom ik dus met mijn 7S met 50mm f/0.95 aanlopen die ik had meegenomen naar de kina. Onze "vertegenwoordiger" was gelijk stil
Heb hem getest, en mijn voornaamste bevinding was de trage autofocus. Het is serieus bijna hetzelfde als de 650D in liveview gebruiken en proberen de autofocus te gebruiken daarin. Misschien is deze marginaal sneller dan de 650D is, maar mijn NEX 5 met 16mm pancake en Fuji X100 zijn sneller. Geteste lens is trouwens de 18-55 IS.jip_86 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:56:
[...]
Ook gedaan? En zo ja, wat was je indruk?
Voor de rest is het een camera die prima in de hand ligt en gewoon goede bouwkwaliteit heeft, evenals de lenzen die goed aanvoelen, maar ik ben wel van mening dat Canon beter de prijs omlaag kan gooien om dit ding nog enigszins aan de man te helpen, want op het moment vind ik hem voornamelijk behoorlijk duur voor wat hij bied.
[ Voor 4% gewijzigd door Leevmeister op 20-09-2012 18:02 ]
Leevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:58:
[...]
vervolgens kom ik dus met mijn 7S met 50mm f/0.95 aanlopen die ik had meegenomen naar de kina. Onze "vertegenwoordiger" was gelijk stil
Oei het lijkt er op dat het dus niet gaat verbeteren, als dat zo blijft in het final product kan het wel eens een flinke flop worden los van een paar blindkopers. Ik denk dat een hoop mensen hun woorden terug kunnen nemen over de Nikon 1, want wat je mening ook is over sensor formaat, focussen doet 'ie tenminste.[...]
Heb hem getest, en mijn voornaamste bevinding was de trage autofocus. Het is serieus bijna hetzelfde als de 650D in liveview gebruiken en proberen de autofocus te gebruiken daarin. Misschien is deze marginaal sneller dan de 650D is, maar mijn NEX 5 met 16mm pancake en Fuji X100 zijn sneller. Geteste lens is trouwens de 18-55 IS.
Verwijderd
Ja je kan ook aan de kassa daar kaartjes krijgen. Prijs is gelijk met de internetprijs.Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:00:
Ik wil naar de photokina maar ik kan geen kaarten bestellen zonder creditcard.Ik kan ook nergens vinden of je aan de kassa kan betalen.
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 20:07 ]
Op de pagina staat:
http://www.photokina.com/...skarten_katalog/index.php
pices in EURO Ticket Office or online
Okey thx. Peaking was het woordLeevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:58:
[...]
Ik heb inderdaad de Leica M geprobeerd. Mooie camera en de liveview is erg handig (met peaking!) plus dat het scherm wat hij nu heeft echt een hele verbetering is ten opzichte van het scherm in de M9(P) en ook de M-E (die nog gewoon hetzelfde scherm heeft als de M9), die ik eerlijk gezegd zwaar verouderd vind, en al helemaal beschamend dat ze die niet gewoon in de M-E hebben vervangen, ook al is het een "budget" model. Over de M-E valt niet echt veel te zeggen voor de rest, het is gewoon een M9(P) in een ander kleurtje en zonder frame selector lever.
De externe EVF van de M is best wel goed, maar niet zo goed als bijvoorbeeld de EVF die je in de A99 of zelfs de NEX 6 terug kan vinden. Fotokwaliteit heb ik helaas niet uitgebreid kunnen testen door gebrek aan tijd.
Menno had trouwens nog een grappige discussie met een Leica vertegenwoordiger over de 50mm f/0.95 Noctilux. Volgens de vertegenwoordiger was de Noctilux namelijk de allereerste 0.95 lens op de markt voor rangefinders. Wij weten natuurlijk dat dat niet klopt, en dat die eer aan Canon was met hun 50mm f/0.95 voor de Canon 7 en 7S. De vertegenwoordiger gelooft hem niet, en vervolgens kom ik dus met mijn 7S met 50mm f/0.95 aanlopen die ik had meegenomen naar de kina. Onze "vertegenwoordiger" was gelijk stil
Jammer dat je bij dat soort momenten nooit je eigen geheugenkaart kunt gebruiken. Maar de samples van bepaalde reviewsites afwachten dus..
Die EVF zal ik toch waarschijnlijk niet kopen dus daar kan ik wel mee leven.
Beter scherm had van mij niet echt gehoeven, vind die van de M9 eigenlijk prima. Zeker nu die van de M zo buiten de bestaande lijnen valt (te groot).
Maar zal inderdaad met live view wel fijn zijn.
Dom inderdaad van de vertegenwoordiger, wie kent de dreammachine nou niet
Leica MM + Sony A9
Olympus zoeker op een M gaat wel heel erg verLeevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:36:
Ik durf wel te wedden dat de EVF aansluiting dezelfde is als de Olympus versie, zoals bij de X2 ook het geval was, dus dan kan je voor 1/3 van de prijs gewoon een Olympus EVF kopen (moet je wel even olympus logo afplakken anders ziet het er een beetje gek uit)
Ik heb gelezen dat de EVF die ze voor de X2 aanbieden, hetzelfde is als die ze op de M gaan aanbieden. Dus de Oly zal ook wel passen dan.
Even de prijzen opgezocht. De oly kon ik niet vinden, die voor de X2 is maar 399 euro. Valt me erg mee, heb net voor 700 euro een optische zoeker gekocht (die maar 1 brandpunt heeft...
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Zowel die van Olympus als die van Leica worden volgens mij gewoon door Epson geproduceerd. In ieder geval het elektronische gedeelte (op de frontpage staat nu de nieuwste van Epson).RobertJRB schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:39:
[...]
Olympus zoeker op een M gaat wel heel erg ver
Ik heb gelezen dat de EVF die ze voor de X2 aanbieden, hetzelfde is als die ze op de M gaan aanbieden. Dus de Oly zal ook wel passen dan.
Even de prijzen opgezocht. De oly kon ik niet vinden, die voor de X2 is maar 399 euro. Valt me erg mee, heb net voor 700 euro een optische zoeker gekocht (die maar 1 brandpunt heeft...) en had ze meer die kant op verwacht.
Die van Olympus heeft me een jaartje of 2 geleden zo'n 200 euro gekost en was het elke cent waard.
Kost dus gewoon de helft van de Leica versie; en is gewoon helemaal hetzelfde intern
[ Voor 24% gewijzigd door Leevmeister op 20-09-2012 21:45 ]
Leuk. Keulen is wel dichter maar ben 2 of 3 jaar geleden een weekend naar Guppingen geweest voor Markling event en dan is dat heel leuk zo'n lange treinreis, daarna nog meer (miniatuur) treintjes zien en te slotte weer naar huis met de treinVerwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:38:
Zo, de ICE is geboekt. Ben benieuwd hoe het is om in die trein te rijden.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik twijfel of jou dat nou meent of niet. Een optische zoeker voor 700,- begrijp ik dan nog, die is na je dood nog net zo goed als die nu is. Maar die digitale is nu al twijfelachtig, met vervanging al om de hoek. Dan gaat zo'n Leica logo echt niet uitmaken.RobertJRB schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:39:
[...]
Olympus zoeker op een M gaat wel heel erg ver
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 20-09-2012 21:54 ]
Ik zie de prijs van de oly nu pas. Verschil is inderdaad wel fors voor iets andere behuizing en een andere naam.jesper86 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:51:
[...]
Ik twijfel of jou dat nou meent of niet. Een optische zoeker voor 700,- begrijp ik dan nog, die is na je dood nog net zo goed als die nu is. Maar die digitale is nu al twijfelachtig, met vervanging al om de hoek. Dan gaat zo'n Leica logo echt niet uitmaken.
Dat ik 399 niet heel veel vind is omdat die zoeker ook meteen voor alle lenzen te gebruiken is. Ik heb nu 2 optische zoekers van 18mm en 24mm dus ben alleen daar al 1400 euro aan kwijt. Dan is 399 voor alles in een erg netjes.
Dat het nog goedkoper kan is alleen maar mooi. Als die precies hetzelfde werkt (ook alle knopjes ect) is die zeker het overwegen waard.
Maar goed, eerst maar eens bekijken of ik echt wel wil upgraden. Eerst die foto's eens zien.
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Alleen ben ik alsnog wel 3,5 uur per enkele reis bezig hoor. Ik ga dan vanaf Almere via Amsterdam en terug via Utrecht. Als ik aan de grens woonde had het inderdaad wel meegevallen. Ik heb net voor de zekerheid mijn in onbruik geraakte Nitendo DS in de tas gedaan met GTA: Chinatown Wars.witeken schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:47:
[...]
Leuk. Keulen is wel dichter maar ben 2 of 3 jaar geleden een weekend naar Guppingen geweest voor Markling event en dan is dat heel leuk zo'n lange treinreis, daarna nog meer (miniatuur) treintjes zien en te slotte weer naar huis met de trein. Maar bijvoorbeeld anderhalf uur naar Parijs is saaier.
Doodzonde, had hem anders wel willen overwegen, maar dit gaat hem niet worden zo denk ikLeevmeister schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:58:
[...]
Heb hem getest, en mijn voornaamste bevinding was de trage autofocus. Het is serieus bijna hetzelfde als de 650D in liveview gebruiken en proberen de autofocus te gebruiken daarin. Misschien is deze marginaal sneller dan de 650D is, maar mijn NEX 5 met 16mm pancake en Fuji X100 zijn sneller. Geteste lens is trouwens de 18-55 IS.
Voor de rest is het een camera die prima in de hand ligt en gewoon goede bouwkwaliteit heeft, evenals de lenzen die goed aanvoelen, maar ik ben wel van mening dat Canon beter de prijs omlaag kan gooien om dit ding nog enigszins aan de man te helpen, want op het moment vind ik hem voornamelijk behoorlijk duur voor wat hij bied.
Was het de definitieve camera met firmware die ze zo op de markt plaatsen? Misschien dat ze de AF nog kunnen versnellen met een definitieve firmware?jip_86 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:41:
[...]
Doodzonde, had hem anders wel willen overwegen, maar dit gaat hem niet worden zo denk ik
Leica MM + Sony A9
Net even gekeken: Reistijd is (snelste) 5u37 tot in Göppingen. Naar Brussel Noord -> Frankfurt -> Stuttgart -> Göppingen.Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:39:
[...]
Alleen ben ik alsnog wel 3,5 uur per enkele reis bezig hoor. Ik ga dan vanaf Almere via Amsterdam en terug via Utrecht. Als ik aan de grens woonde had het inderdaad wel meegevallen. Ik heb net voor de zekerheid mijn in onbruik geraakte Nitendo DS in de tas gedaan met GTA: Chinatown Wars.
Maar dit gaat redelijk offtopic
Tweakblog van de maand
RobertJRB schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:17:
[...]
Ik heb nu 2 optische zoekers van 18mm en 24mm dus ben alleen daar al 1400 euro aan kwijt.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Nikon vond ik wat kaal, Canon was compleet.
Nikon D4 vond ik niet helemaal lekker in de hand liggen.
Canon 1D X daarintegen wel, alleen wel erg hard kunststof lijkt het.
Vond ik de 1D mark IV prettiger.
Sony, Samsung, Fuji en Leica waren de andere grote stands!
Fuji had twee prototypes 4K2K displays staan, erg mooi voor foto's!!!
Maar ook van die grote Fujinon objectieven voor de film/tv-industrie.
Ook goed dat de hallen tamelijk categorisch waren ingedeeld.
Zoals een hal met alleen maar lampen, softboxen en reflectieschermen.
Bij Broncolor eentje van een paar meter doorsnee.
Hasselblad H4D en Leica S2 in handen gehad.
Hasselblad ligt erg goed in de hand.
Leica S2 vond ik minder, uitkijken dat ie niet uit je handen valt door die schuine vorm en minder steun bij de wijsvinger.
En nog een roterende foto laten maken waarbij je iets van 16 camera's rondom je had die tegelijk afgingen.
Verwijderd
Op de dag dat ik er was kon ik aardig aan bod komen op de canonstand om overal mee te spelen. Je hoefde per object meestal alleen maar op je voorganger te wachten. Gemiste kans was wel dat je op de canonstand weinig demo-objecten had om te fotograveren.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 18:52 ]
http://www.canonrumors.co...4x-coming-by-end-of-2012/
Tweakblog van de maand
Verwijderd
EDIT: Volgens mij zat ie er echt aan vast en hij was inderdaad ook zoals dit plaatje: http://www.p4pictures.com...s-usm-1-4x-extender-lens/
Ik had nog het idee om de 1D X los te schroeven, maar zo brutaal was ik niet.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 19:54 ]
Hier zeggen ze het inderdaad ook:Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 19:49:
Hij sloot wel (kwa vorm) naadloos aan op de lens. Het was een beetje een kegelvormig iets.
EDIT: Volgens mij zat ie er echt aan vast en hij was inderdaad ook zoals dit plaatje: http://www.p4pictures.com...s-usm-1-4x-extender-lens/
Ik had nog het idee om de 1D X los te schroeven, maar zo brutaal was ik niet.
The Canon EF 200-400mm f/4 L IS USM Ext 1.4x Lens has inherited the built-in 1.4x extender (in concept at least) from the rare Canon FD 1200mm f/5.6 L Lens (picture on PBase.com). The 200-400 L is the first EF lens to receive built-in, switch on/off extender.
Heb even een aantal nieuwe camera's snel getest.
Canon EOS-M: mooi ding, maar erg traag
Nikon D600, groter dan verwacht, Grip ligt lekker in de hand. Erg mooie camera
Sony Nex 5R: Lekker snelle focus, touchscreen werkt ook erg lekker
Sony Nex 6: EVF iets beter dan op de Nex 7, maar bouwkwaliteit is wel 'n stuk minder
Sony A99: Groot, maar vrij licht. Mooi kantelbaar LCD, Lekker veel knoppen
Maar de RX1 heeft bij mij toch veel indruk gemaakt. Echt een mooi ding! Hopen dat de kwaliteit ook in orde is
Echt ontzettend interessant, kunnen spelen met camera's waar je alleen maar van kunt dromen met epische lenzen erop. Bij sigma kon je zelf lenzen op je eigen camera zetten en we hebben met een 50-500 en een 4,5mm fisheye
Gewoon leuk dat je eens al die camera's/lenzen in het echt kunt zien. En (video)camera's van (tien)duizenden euro's kunt vasthouden
Ik ben van plan een bridge superzoom te kopen en ik heb met zowat alle kunnen spelen. De Canon SX50, Panosonic FZ200, de olympus, de Sony. Alleen de Nikon P510 niet, veronderstel ik. Na het testen kom ik tot de conclusie dat het tussen Panosonic en Canon gaat. Nu maar de reviews afwachten.
Anyway, hier een korte hands-on (SX50, geschatte gebruikstijd ca. 30+ min.):
-De eerste indruk was dat de camera ontzettend licht was. Met de iets minder als 600gram weegt deze dan ook minder als de meeste dslr's zonder lens. Hij was ook kleiner dan verwacht. Aan de ergonomy/handling was weinig op aan te merken. Maar als je voor de eerste keer met een camera van een merk speelt is het natuurlijk wel wat zoeken waarvoor wat dient.
-De LCD heeft een verdubbeling van het aantal (sub)pixels gekregen (is nu in de 400k subs), van 240p naar 360p. Voor die prijs had ik wel graag een 420p LCD gekregen (920k subs ofzo). Maar het stoorde me eigenlijk niet superveel.
-De EVF is simpel gezegd zwak. Dat is spijtig want op long-end hou je graag die camera tegen je gezicht zoals bij dslr's voor minder beweging. Op het vlak van EVF's loopt Canon héél ver wachter op leider Sony. Die EVF was verbluffend! Je zag bijna niet dat het geen OVF was...
-Over de zoom: Canon heeft heel net werk gemaakt van de zoom. Ik heb 'm tussen het omgevingsgeluid nauwelijks tot niet gehoord. Ik heb getimed en je gaat in iets minder dan 2 seconden van wide naar tele. Dus geen 5 sec ofzo. De zoom framing assist werkt ook beter als verwacht. Ook de lock button geeft wat extra stabilisatie aan de lens! De IS zelf doet z'n werk ook goed. Het einge nadeel is de aperture. Maar ik denk dat canon hier ook wel een nette presatie heeft neergezet aangezien veel camera's met de helft van de zoom al in de 5.8 of zelfs een Leica 6.3 zitten.
-IQ (image quality): Voor die sensor lijkt me IQ op het eerste gezicht goed. Maar er was gwn niks om foto's van te nemen bij canon, afgezonderd van een namaakvogel bij de dslr's (de low-end tot 600D hadden trouwens gewone 18-55 lensjes erop...). High Iso (6400) was wat je kunt verwachten niet zo goed. Zolang je niet cropt lijkt het nog mee te vallen eigenlijk. Maar zoals gezegd weinig interessants om foto's van te nemen...
-Focusing: Ik kan het niet echt vergelijken maar het ziet er niet slecht uit. Op 1200mm is er wel wat hunting, maar kan aan low-light geweest zijn en door het focussen op objecten die relatief dichtbij zijn.
-Zoom: 1200mm is echt heel netjes
Voorlopige conclusie: Canon heeft denk ik een goede bridge op de markt gezet die voor niet pixel peepers en mensen met niet zo'n hoge eisen / beginners een mooie starterscamera kan zijn, die een goede veelzijdigheid biedt met de hoge zoom en manual control feautres.
De FZ200 ziet er ook zeer net uit. Heb daar wel minder tijd mee doorgebracht.
Samsung was er ook met hoofdzakelijk hun galaxy camera. Had ik niet veel interesse in, maar toen kwam ik de Galaxy Note 2 tegen. Ik heb zelf een dumbphone dus ik heb er voorzichtig mee geweest, maar het scherm was alleszins fantastisch.
Mooiste stand: Ik denk Sony, er hing er wel een fijne sfeer in een jungle-ish setting.
Beste stand om camera's te testen: Panasonic en Sony
Stijlvolste stand: Leica
Drukste: Ik schat 1. Nikon, dan Canon en Sony
Meeste camera's om te testen: Canon had ongeveer zijn hele assortiment van 2012 (comapcts), en alle dslr's.
Tweakblog van de maand