vsftpd, centos, user rechten

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19
Ik kan mijn hoofd ergens niet omheen gevouwen krijgen.

Ik wil dat ik een FTP user heb die op de plek waar ik wil kan inloggen en daar ook kan schrijven, zonder dat hij eigenaar is van de directory.... OF, ik snap het gewoon niet. :)

Ik heb een Centos Server met VSFTPD
Ik heb een user gemaakt in Centos. Dus een gewone user.
Nu heb ik ergens op mijn server een Folder waar hij in mag lezen/schrijven..

Ik heb via /etc/passwd aangegeven wat de homefolder is van de user. Dit heb ik dus veranderd naar de betreffende folder waar hij in mag lezen en schrijven.

Echter als ik kijk wie de eigenaar is van de betreffende map, dan staat daar de user Apache... en group Apache en dus niet mijn nieuwe user.

En dit strookt ook nog.. Aangezien ik netjes kan inloggen met FTP.. en dan beland ik ook in die map. MAAR, ik mag uiteraard niet schrijven in deze map onder mijn nieuwe username.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat mijn eigen user WEL mag schrijven in die folder ZONDER dat de eigenaar van de folder veranderd.

De groep Apache die ook rechten heeft op de betreffende map.. heeft enkel lees rechten. Dat wil ik ook zo wel laten, ik zou dus liever een 2e groep hebben met FTP users, en die OOK schrijf rechten willen geven.

Het probleem is dus dat ik niet snap hoe ik 2 groepen of 2 users schrijf rechten kunt geven op 1 en dezelfde folder. Want als ik de eigenaar van de map veranderd.. dan loopt het op andere plekken spaak.

Geloof me, ik schaam me hier momenteel diep..
Thanks!

FreeReef.nl

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zo ongelooflijk moeilijk? Je hebt een map, hier moet apache uit kunnen lezen, en een zekere gebruiker moet er kunnen schrijven. Meer niet. Je hebt de rechten owner (user), group en other. Apache is in z'n eentje, de FTP gebruiker ook, maar je geeft aan dat het liever via een groep gaat. Dat is begrijpelijk, want dan kan je zonder veel rompslomp een gebruiker toevoegen en hoef je de rechten niet aan te passen.
Zie je waar dit heen gaat? Nee? Lees dan even verder.

De rechten heb je dus met user, group en other. Apache is alleen, dus doe die maar als user. Dan heb je FTP, waar mogelijk meerdere mensen bij moeten, dat is dan group. Omdat dat alles is, wil je 't wel wat beveiligen en other niets geven. Dan kom je op een directorymask van 570 uit. File mask is dan 460. Owner (user) is apache (www-data?), group is ftpusers.
Oftewel, je MOET rechten aanpassen. Het is op een andere manier niet mogelijk, tenzij je veel gaat kloten met groep e.d. waar je helemaal in verdwaalt met wie is lid van wat en waar.

Als je nou voor jezelf dit in een schema had gezet, had je het zo kunnen bedenken. Overzicht kwijt? Maak dan overzicht door 't uit te schrijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19
Thanks,

Ik denk ik antwoord toch even tussendoor.
Ik ben inderdaad het overzicht kwijt.... Je hebt me geholpen maar ik ben nog aan het lezen en leren.

Alvast bedankt.. Ik kom nog terug.

FreeReef.nl