2 Ohm speakers op een 4 ohm autoradio

Pagina: 1
Acties:

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:09
Hallo Allen,

Ik heb zojuist een setje JBL's GTO938 speakers via V&A gekocht voor in de hoedenplank van mijn auto (golf 3). Deze hebben deze een impedantie van 2 ohm en worden aangesloten op een Pioneer DEH-6100BT. Voor heb ik nog steeds de standaard speakers (specificaties kan ik nergens vinden)

Na wat googlen en rondneuzen op forums blijft mijn vraag onbeantwoord: Kan het kwaad om deze speakers aan te sluiten op deze autoradio? Aangezien de meeste speakers een impedantie van 4ohm hebben.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik had gisteren de tegenovergestelde versie van deze vraag in Topic voor kleine vragen Speakers met een hogere impedantie dan de versterker: geen probleem, andersom kan een probleem zijn (ook aldus Google).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Terrz
Raven schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:11:
Ik had gisteren de tegenovergestelde versie van deze vraag in Topic voor kleine vragen Speakers met een hogere impedantie dan de versterker: geen probleem, andersom kan een probleem zijn (ook aldus Google).
Je link doet het niet helaas.

Google geeft tegenstrijdige berichten: de één zegt dat het allemaal prima is en er goed geluid uit komt terwijl anderen zeggen dat hun geluid kraak en/of de autoradio problemen krijgt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, heb jij wel toegang tot Tweakers Huiskamer ?

Als de impedantie van de speakers lager is moet er (van wat ik heb gelezen) meer stroom doorheen en er zijn versterkers die dat niet aankunnen en dan overhit raken.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 30-08-2012 10:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Terrz
Raven schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:39:
Hmm, heb jij wel toegang tot Tweakers Huiskamer ?

Als de impedantie van de speakers lager is moet er (van wat ik heb gelezen) meer stroom doorheen en er zijn versterkers die dat niet aankunnen en dan overhit raken.
Ik heb geen toegang tot de huiskamer zie ik, ook nog nooit mee bezig gehouden. Speakers met een hogere impedantie dan de versterker is inderdaad geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Anders zet je ze in serie? Wel mono en 50% minder vermogen maar misschien een optie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Speakers met een lagere impedantie dan de versterker aan kan, kan problemen opleveren (met nadruk op kan). Bij veel op hoog volume spelen kan de versterker oververhit raken en doorbranden (inderdaad doordat een lage impedantie meer stroom vraagt).
Andersom kan, maar ook daar met je voorzichtig mee zijn. Versterker en speaker werken in wisselwerking en beïnvloeden elkaar. Een verkeerde impedantie kan daardoor wat rare effecten hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1