• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
UPDATE3: Ik denk dat ik het al weet; mijn CPU vergt 125watt, en mijn mobo ondersteunt enkel CPU's tot 95watt... dat zal het wel zijn dan.. gvd, en er komt nóg eenzelfde soort mobo aan dat ik dus ook al niet kan gebruiken want daar moest eenzelfde CPU in! Byebye centjes!

UPDATE4: Yup, met een Athlon II x2 255 @65watt springt m'n FPS in Arkham City ineens omhoog naar 43FPS average met alle settings maxxed out en DX11 (met de HD7850 iig). Dusja.. effe mooi 80 euri aan moederborden verspilt >.<

M'n HD6870 haalt niet de FPS die ik had verwacht.

mobo: N68-GE3 UCC
GPU: XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)
CPU Phenom II x4 965 3.4GHz
RAM: 16GB DDR3-1333
HDD: Crucial M4 CT064M4SSD2 (SSD)
PSU: 750Watt (weet ff niet welk merk)

GPU Driver: 8.982.0.0 (28-07-2012)

--------------------

Batman Arkham City benchmark - Alle settings maxxed out, DX11 enabled, 1920x1080:
15fps

Batman Arkham City benchmark - Alle settings medium, DX11 disabled, 1920x1080:
22fps

Guild Wars 2 alles maxxed out:
~15 FPS, als het druk wordt op het scherm ~10FPS

Guild Wars 2 alles medium-ish, 1280x800 (oid):
~22 FPS

Furmark 1.10.0 - 1920x1080, 2xAA
21FPS

Furmark 1.10.0 - 1920x1080, 0xAA
28FPS

Furmark 1.10.0 - 800x600, 0xAA
56FPS

Heb al gecheckt of ik het PCI-E 16x probleem had, maar dat is volgens GPU-Z niet het geval.

Iemand nog ideeën? Of andere tests die ik uit kan/moet voeren om duidelijk vergelijkingsmateriaal te hebben?

--------------------

Batman AC vergelijkingen:

YouTube: Batman Arkham City Sapphire HD 6870
Alles op z'n hoogst, dx11 aan, 2xMSAA
Met overlock - Core Clock @ 1000 mhz Mem Clock @ 1200mhz
Claimt: A steady 30 fps while recording but around 40-45 fps without fraps recording

http://www.anandtech.com/bench/GPU12/390
1920x1200 - Extreme Quality + 4xAA
Claimt: 45FPS

YouTube: Batman Arkham City - Maximum - HD6870 - 1680x1050
1680x1050 - Maximum settings
Claimt: 45FPS zonder fraps

http://www.eurogamer.net/...rdware-radeon-6870-review
DX11, 1366x768, high detail, PhysX off, all other settings enabled.
FXAA High: 54FPS
4x MSAA: 57FPS
8x MSAA: 55FPS

(Zelfde CPU deze) YouTube: Batman Arkham City PC Gameplay Max Settings Radeon HD6870
1920x1080 Resolution, All settings: Max, Anti Aliasing: Off, DX11
FPS Indoors/Outdoors
with Fraps: 30/30
Without Fraps: 60/45

Dusja als ik dat dan vergelijk met mijn resultaten, kan ik me alleen maar afvragen wat er aan mijn kant dan weer verkeerd gaat.

UPDATE:

Ik had nog deze benchmark gevonden van iemand anders met dezelfde kaart:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SPsS5.jpg

Dus ik heb Heaven ook ff gedraaid. Met lagere settings, en ik kreeg toch lagere FPS.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GQWbh.png

Ik heb vervolgens de 6870 ff vervangen met de 7850 van m'n zus:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KuqIL.png

Dat klopt toch allemaal van geen kant... ik heb ook 't gevoel dat laadtijden *enorm* lang zijn. Batman Arkham City duurt ruim 2 minuten om te laden, dat duurde met mijn vorige mobo nog geen halve minuut, computer opstarten duurt 1 minuut, duurde met vorige mobo ~20seconden (zoals 't heurt met een SSD!) en ook het laden van maps in Guild Wars 2 duurt veel te lang.

Ik heb dit nieuwe mobo echt gisteren nog nieuw uit de doos gehaald dus ik kan me niet voorstellen dat er iets stuk is, maar kan het misschien een driver probleem zijn ofzo?

UPDATE2:

Ok.. ik zie net op die plaatjes hierboven dat mijn CPU @803MHz werkt... dus ikke googelen; blijkt door cool 'n quiet to komen, die zou deze speed automatisch op moeten voeren zodra het systeem het nodig heeft. CnC heb ik uitgezet in de bios, voor de zekerheid. En ik heb voor "High Performance" gekozen in power options.. moest ook, zie iemand.

Maar nee hoor:

http://i.imgur.com/BF2oh.jpg
http://i.imgur.com/3CEwm.jpg

't feit dat m'n CPU niet boven de ~800MHz uitkomt, kan best wel eens trage laadtijden enzo veroorzaken, maar je zou toch zeggen dat ik 'n spel als arkham city dan niet eens op zou kunnen starten.. dus ik snap er weer niets van :P Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 31% gewijzigd door Crankyslap op 30-08-2012 07:31 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 17:28
toch cool dat je midden in de nacht even laat weten dat je je eigen probleem hebt opgelost :P

Computer says no

• Crankyslap
lolol ja anders zit iemand anders er straks zn tijd aan te verspillen :P Wel balen dit man 0.o

Btw:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yNQq7.png

Nice ;D

[ Voor 27% gewijzigd door Crankyslap op 30-08-2012 08:39 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Geen mogelijkheid om de moederborden retour te doen?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Crankyslap
Denk het wel, wet koop op afstand is 7 *werk*dagen. Heb voor beide mobo's 't verzoek ingediend.

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:39
Zonde, maar je krijgt iig je geld terug.

Ik kan je de 970 extreme 3 en 970 extreme 4 van asrock aanraden.

Dat zijn prima moederborden. :) (gebruik zelf de 970 extreme 4)

Kijk iig even op de site van de fabrikant of je CPU in de supported list staat bij het moederbord dat je wilt gaan kopen. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Pazienza op 30-08-2012 13:29 ]

• Crankyslap
Ik ben deze aan het checken, er staan 125W-140W CPU's tussen met oa:

code:
1
2
AM3 Phenom II X4    HDZ965FBK4DGI(BE)   140W    Deneb   3400MHz 2000MHz 512KB x4    6MB C2  All
AM3 Phenom II X4    HDZ965FBK4DGM(BE)   125W    Deneb   3400MHz 2000MHz 512KB x4    6MB C3  All

Maar hier staat dus (BE) (Black Edition?) achter, dus nu weet ik het nog niet zeker... ik lees net:
Both the 965 BE and the 955BE are available in 938Pins....

So they are compatible with your board...... it's only the 920Pins and 940 Pins processors which are going to be incompatible with that socket....
Hoe kom ik er achter hoeveel pins mijn proc. heeft? Ik ga ze niet tellen :P Of zijn alle AM3 modellen standaard 938pins? Dan moet het gewoon passen toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Crankyslap op 30-08-2012 14:30 ]

• Pazienza
Crankyslap schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:22:
Ik ben deze aan het checken, er staan 125W-140W CPU's tussen met oa:

code:
1
2
AM3 Phenom II X4    HDZ965FBK4DGI(BE)   140W    Deneb   3400MHz 2000MHz 512KB x4    6MB C2  All
AM3 Phenom II X4    HDZ965FBK4DGM(BE)   125W    Deneb   3400MHz 2000MHz 512KB x4    6MB C3  All

Maar hier staat dus (BE) (Black Edition?) achter, dus nu weet ik het nog niet zeker... ik lees net:

[...]

Hoe kom ik er achter hoeveel pins mijn proc. heeft? Ik ga ze niet tellen :P Of zijn alle AM3 modellen standaard 938pins? Dan moet het gewoon passen toch?
De phenom ii x4 965 is altijd Black Edition. Jij hebt dus ook een BE. Dat houdt in dat je een unlocked multiplier hebt en dus makkelijk kan overklokken.

Je processor past dus sowieso op dat moederbord. ;)

• Crankyslap
Nice, denk dat ik ze maar bij alternate ga bestellen.. die leveren normaal gesproken de volgende dag al toch? Mits op voorraad.

• Pazienza
Crankyslap schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:49:
Nice, denk dat ik ze maar bij alternate ga bestellen.. die leveren normaal gesproken de volgende dag al toch? Mits op voorraad.
Bijna alle webshops inderdaad. Hij is op voorraad dus als je hem vandaag bestelt heb je hem morgen.

(moet je natuurlijk niet om 23.00 gaan bestellen, zou het dan zo snel mogelijk doen. ;))

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Kun je je CPU niet undervolten? Wie weet kom je dan onder de 95 watt uit. Of werkt dit zo niet?

• Pazienza
t0mmiiiii schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:55:
Kun je je CPU niet undervolten? Wie weet kom je dan onder de 95 watt uit. Of werkt dit zo niet?
Waarom zou je gaan lopen kloten als je die twee moederborden gewoon kunt retourneren? Dan krijgt hij z'n geld terug en kan die een geschikt moederbord kopen...

• Crankyslap
Ja ik heb het nieuwe mobo al besteld (2x dus) dus 't zal wel goed komen nu...

Hoe zit het nou trouwens; ik heb 7 dagen 'afkoeltijd' en ik heb het verzoek tot retourneren ingediend; maar wat nou als zij zo traag reageren op dit verzoek, dat de 7 dagen tegen die tijd zijn verlopen?

• Pazienza
Crankyslap schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:03:
Ja ik heb het nieuwe mobo al besteld (2x dus) dus 't zal wel goed komen nu...

Hoe zit het nou trouwens; ik heb 7 dagen 'afkoeltijd' en ik heb het verzoek tot retourneren ingediend; maar wat nou als zij zo traag reageren op dit verzoek, dat de 7 dagen tegen die tijd zijn verlopen?
Dat is dan hun probleem. Je hebt 7 dagen de tijd om aan te geven dat je wilt retourneren.

• Crankyslap
In al hun retour mailtjes zetten ze standaard "Het product mag niet gebruikt zijn mocht dit wel het geval zijn dan behouden wij het recht om hetgeen te retourneren naar u."

Denk dus niet dat het zin heeft dit mobo nog terug te sturen :(

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Crankyslap schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:51:
In al hun retour mailtjes zetten ze standaard "Het product mag niet gebruikt zijn mocht dit wel het geval zijn dan behouden wij het recht om hetgeen te retourneren naar u."

Denk dus niet dat het zin heeft dit mobo nog terug te sturen :(
Dan kan je die tweede iig wel terugsturen als die er nog aankomt.
Die wet koop op afstand is wel vrij moeilijk na te leven aangezien je je product toch echt uit de verpakking moet halen, waarna je realiseert dat het een verkeerde aankoop is en je van de koop af wilt zien. (ik zou het nog even proberen met de klantenservice)

• Pazienza
Maakt niet uit of je hem gebruikt hebt, wet kopen op afstand is duidelijk: je mag retourneren. Dat zij er regeltjes bij bedenken is leuk, daar trappen misschien gemiddelde consumenten in, maar Tweakers niet. ;)

Je staat in je recht, retourneer dat spul en als ze moeilijk doen schakel je je rechtsbijstandverzekering in.

• Crankyslap
Ik denk dat ze daar nogal moeilijk over gaan doen, ik heb namelijk dat mobo-klepje dat je in de kast klikt uit z'n plastic hoesje gehaald, dus die zou ik los er bij moeten doen.

Vind het sowieso niet netjes van mezelf om dat te doen, maar then again.. als zij bij hun ondersteunde-CPU's zetten: "AMD Phenom II X6 / X4 / X3 / X2 (except 920 / 940) / Athlon II X4 / X3 / X2 / Sempron," dan ga ik er natuurlijk vanuit dat mijn x4 965 erop past.

Weet je 100% zeker dat ik dat gewoon zo terug mag sturen? Want voor CD's/DVD's die uit hun verpakking zijn maakt wet koop op afstand ook gewoon een uitzondering.

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 12:32
De wet koop op afstand geeft je een afkoelperiode (bedenktijd) van 14 dagen. Je moet binnen die 14 dagen aangeven dat je hem retour wilt sturen.

Uiteraard moet je een moederbord uit de verpakking halen om te kunnen kijken of hij je bevalt of niet, waaronder het 'mobo-klepje', je wilt immers weten of het gehele product aan je verwachting voldoet.
Indien je hem retour stuurt is het wel gewenst om de volledige originele doos + accessoires retour te sturen, indien niet compleet kan de webshop dan een gedeelte van het bedrag inhouden, allemaal in overleg met jou.

CD's / DVD's hebben een uitzondering inderdaad.

• Crankyslap
De 2 sata kabeltjes die er bij kwamen heb ik ook uit de verpakking gehaald, maar die zullen ook wel bij de nieuwe mobo's zitten, die zijn nu onderweg, dus dan pak ik er daar wel 2 van. Voor de rest is alles compleet dus ik zal maar gewoon proberen 'm terug te sturen. Here's hoping :D

• E2TK
Crankyslap schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:15:
De 2 sata kabeltjes die er bij kwamen heb ik ook uit de verpakking gehaald, maar die zullen ook wel bij de nieuwe mobo's zitten, die zijn nu onderweg, dus dan pak ik er daar wel 2 van. Voor de rest is alles compleet dus ik zal maar gewoon proberen 'm terug te sturen. Here's hoping :D
Wel eerst van te voren even contact opnemen met de webshop ;)

• Crankyslap
Om wat te zeggen? Ze hebben me de retour-bonnen al opgestuurd. En hun klantenservice is een 0900 nummer @ 25cent per minuut. Ik bel alleen mobiel dus dat is 35 cent per minuut. Dan moet ik wel 'n goeie reden hebben om te bellen :P

• E2TK
Crankyslap schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:27:
Om wat te zeggen? Ze hebben me de retour-bonnen al opgestuurd. En hun klantenservice is een 0900 nummer @ 25cent per minuut. Ik bel alleen mobiel dus dat is 35 cent per minuut. Dan moet ik wel 'n goeie reden hebben om te bellen :P
Excuses, had niet gelezen dat je al een retour had aangevraagd :+

• Crankyslap
Oh, op die fiets :P Nee dat is geregeld.. denk ik. Ik moet namelijk die retourbon op de doos plakken, maar PostNL komt dat pakketje ophalen en hebben ook hun eigen pakbon, voor track&trace etc.. dan zitten er dus 2 op. Als ze niet over de routerbon gaan stempelen is dat geen probleem toch?

Als de retourbon niet bovenop de doos zit sturen ze 't pakketje namelijk terug, dus ik kan hem er ook niet in doen ofzo.

• E2TK
Als je hun instructies gewoon opvolgt moet het helemaal goed komen!

• Crankyslap
Ehm.. ok, kleeeiiiin probleempje. Echt, een kleintje maar;

Nieuwe mobo binnen, alles op aangesloten. Op het mobo is in principe ruimte voor 2x4pins CPU kabel, maar een van de 2 was te kort, dus ik heb de 8pins waarschuwings sticker er op laten zitten, en er maar één 4pins in gedaan. Bij mijn vorige mobo was een 4pins namelijk ook genoeg om de CPU van stroom te voorzien, die had niet eens een 8pins opening.

Dus ik zet die PC aan, maar ik krijg geen beeld. Vervolgens hoor ik een krakend geluid, en komt er gvd gewoon rook onder de CPU heatsink vandaan. Klein probleempje maar dus.

Laat me raden, de CPU was undervolted en nu issie kaduuk? En het mobo? Zeker ook stuk? Echt wtf dit gaat me zo veel geld kosten, ik zou bijna een Dell gaan kopen zodat ik niks in elkaar hoef te zetten :P

Kan iemand uit leggen wat er net verkeerd is gegaan?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Crankyslap schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:11:
Ehm.. ok, kleeeiiiin probleempje. Echt, een kleintje maar;

Nieuwe mobo binnen, alles op aangesloten. Op het mobo is in principe ruimte voor 2x4pins CPU kabel, maar een van de 2 was te kort, dus ik heb de 8pins waarschuwings sticker er op laten zitten, en er maar één 4pins in gedaan. Bij mijn vorige mobo was een 4pins namelijk ook genoeg om de CPU van stroom te voorzien, die had niet eens een 8pins opening.

Dus ik zet die PC aan, maar ik krijg geen beeld. Vervolgens hoor ik een krakend geluid, en komt er gvd gewoon rook onder de CPU heatsink vandaan. Klein probleempje maar dus.

Laat me raden, de CPU was undervolted en nu issie kaduuk? En het mobo? Zeker ook stuk? Echt wtf dit gaat me zo veel geld kosten, ik zou bijna een Dell gaan kopen zodat ik niks in elkaar hoef te zetten :P

Kan iemand uit leggen wat er net verkeerd is gegaan?
Dat kan ik je wel vertellen ja... Je hebt waarschijnlijk de 4-pins stekker voor je videokaart in je moederbord 4 pins gestoken , deze passen namelijk op beide plaatsen, maar geven andere voltages.

Als de rook eruit is doet ie het niet meer. kijken waar de rook vandaan is gekomen, van de cpu of het mobo, maar ik denk dat ze beide helaas het haasje zijn.

Even een vraagje tussendoor, wellicht is het verstandig om een tweaker in de buurt op te zoeken als je nog meer hardware gaat kopen. Waarom bouw je die pc niet met behulp van een youtube guide? er zijn er talloze te vinden.. dit is echt zonde.

[ Voor 8% gewijzigd door Visgek82 op 31-08-2012 20:23 ]

• Crankyslap
Visgek82 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:22:
[...]

Dat kan ik je wel vertellen ja... Je hebt waarschijnlijk de 4-pins stekker voor je videokaart in je moederbord 4 pins gestoken , deze passen namelijk op beide plaatsen, maar geven andere voltages.
Nee dat is niet het geval. Ten eerste staat er op de kabel gewoon "CPU" en ten tweede heb ik geen 4pins aansluiting voor de GPU, enkel een 6pins en een 6+2pins.
Visgek82 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:22:
[...]
Even een vraagje tussendoor, wellicht is het verstandig om een tweaker in de buurt op te zoeken als je nog meer hardware gaat kopen. Waarom bouw je die pc niet met behulp van een youtube guide? er zijn er talloze te vinden.. dit is echt zonde.
Ik heb volgens de handleiding van het mobo niets verkeerd gedaan.

Hoe ik het heb aangesloten:

Eerst de CPU erin, hendeltje naar beneden, en heatsink+fan erop.

http://i.imgur.com/u84Oe.jpg

Rechtsboven is er dus ruimte voor max. 8pins CPU aansluiting, maar ik heb in het blauwe vakje dus een 4pins gedaan. Dit hoort volgens de handleiding van het mobo ook gewoon te kunnen. (Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply.). Over de ongebruikte 4pins opening heeft ASRock een sticker gedaan, deze heb ik laten zitten.

Vervolgens rechts-onderin de 20+4pins kabel geplaatst, en toen de videokaart (Radeon HD7850) erin + 6-pins PCI-E connector.

2 RAM-stickies erin (2x4GB DDR3-1333), en toen het aan-knop kabeltje aangesloten. Harde schijf had ik er nog niet in gedaan, wilde eerst kijken of ik beeld zou krijgen. CPU is (was?) een x4 965, of het de 140watt of de 125watt versie is weet ik niet, maar het mobo ondersteund beide. En de PSU is een corexstream 500w.

Overigens werkt de tweede PC (met de hd6870, 16gb ram en hiper type-r 880watt voeding) met het nieuwe mobo prima, al heb ik na dit voorval nog niet de ballen gehad om de x2 255 te vervangen met de x4 965 :/

[ Voor 75% gewijzigd door Crankyslap op 31-08-2012 20:38 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Crankyslap schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:23:
[...]

Nee dat is niet het geval. Ten eerste staat er op de kabel gewoon "CPU" en ten tweede heb ik geen 4pins aansluiting voor de GPU, enkel een 6pins en een 6+2pins.

[...]

Ik heb volgens de handleiding van het mobo niets verkeerd gedaan.

Hoe ik het heb aangesloten:

Eerst de CPU erin, hendeltje naar beneden, en heatsink+fan erop.

http://i.imgur.com/u84Oe.jpg

Rechtsboven is er dus ruimte voor max. 8pins CPU aansluiting, maar ik heb in het blauwe vakje dus een 4pins gedaan. Dit hoort volgens de handleiding van het mobo ook gewoon te kunnen. (Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply.). Over de ongebruikte 4pins opening heeft ASRock een sticker gedaan, deze heb ik laten zitten.

Vervolgens rechts-onderin de 20+4pins kabel geplaatst, en toen de videokaart (Radeon HD7850) erin + 6-pins PCI-E connector.

2 RAM-stickies erin (2x4GB DDR3-1333), en toen het aan-knop kabeltje aangesloten. Harde schijf had ik er nog niet in gedaan, wilde eerst kijken of ik beeld zou krijgen. CPU is (was?) een x4 965, of het de 140watt of de 125watt versie is weet ik niet, maar het mobo ondersteund beide. En de PSU is een corexstream 500w.

Overigens werkt de tweede PC (met de hd6870, 16gb ram en hiper type-r 880watt voeding) met het nieuwe mobo prima, al heb ik na dit voorval nog niet de ballen gehad om de x2 255 te vervangen met de x4 965 :/
Nou ja, je kunt die cpu wel omruilen. als deze defect is zal hij het gewoon niet doen, piepen of geen beeld geven. lijkt me niet dat dit heel veel kwaad kan.

Het kan zijn dat het een fabrikage fout was (die cpu) , maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

• Crankyslap
CPU heeft het prima gedaan in een ander systeem eerder.. nog geen 2 dagen geleden. Ik weet niet of het kán dat een mobo zo'n productiefout is ondergaan dat ie doodleuk CPU's verbrand, maar ik heb echt alles volgens 't boekje aangesloten dus ik weet 't anders ook niet meer hoor ;/

En nu heb ik geprobeert het systeem draaiend te krijgen met een ander mobo (de N68-GE3) en de x2 255, en dan krijg ik gewoon nog geen beeld.. volgens mij heeft het hele rook-incident de PSU vernield :X GPU en RAM doen het prima in ander systeem, en de CPU en mobo die er nu inzitten deden het vanmiddag ook nog prima.. dusja.. wtf

Hier voor de lulz 't here verhaal.. óf ik heb enrome pech, óf ik ben stiekem een retard:

Systeem1 (nieuw besteld):

Kast: Cooler Master Elite 330U
PSU: OCZ CoreXStream 500W
CPU: Phenom II x4 965
Mobo: ASRock 880GMH/USB3
HDD: Crucial M4 64GB SSD
RAM: 2x4GB DDR3-1333 Transcend JetRAM
GPU: Club3D Radeon HD7850 2GB

Systeem2:

Kast: ?
PSU: Hiper Type-R 880W
CPU: Phenom II x4 965
Mobo: ? (een of ander MSI mobo)
HDD: SATA-7200 500GB
RAM: 4x4GB DDR3-1333
GPU: Radeon HD4870x2 2GB

Systeem1 ontvangen; geen beeld. Individuele onderdelen inclusief PSU doen het goed in systeem2. Mobo (was een demo model) gaat dus terug naar azerty, die storten het geld terug.
Nieuw mobo besteld; N68-GS3 UCC

Systeem2 mobo gaat stuk na wat DIY fratsen met de Radeon HD4870x2; nieuw mobo besteld (N68-GE3 UCC), en een nieuwe GPU gekocht (HD6870). Systeem1 doet het weer prima, maar niet met mijn x4 965 CPU (125watt) want dit mobo kan maar tot 95watt cpu's aan, dus ik gebruik tijdelijk mijn Athlon II x2 255.
De N68-GE3 UCC moet dus terug, en de nog niet eens ontvangen N68-GS3 dus ook, want daar moet eenzelfde CPU in.

Weer 2x nieuw mobo besteld: ASRock M3N78D
Nieuwe mobo's ontvangen; Systeem2 werkt prima, ook weer met de Phenom II x4 965

systeem1 daarentegen gaat gruwlijk verkeerd, na alles volgens het boekje aangesloten te hebben en de PC aan te zetten, komt er rook van onder de CPU heatsink.
Ik zie nu onderop de CPU dat 1 pinnetje is weggebrand en nog 2 andere verbogen, dat is dus gevolg en niet oorzaak (lijkt mij), want enkele dagen daarvoor deed deze CPU het in systeem2 dus prima (toen ik de individuele onderdelen testte), en ik weet wel beter dan CPU's aandrukken/rondschuiven; die leg je er voorzichtig in. + hij is bewaard in zijn originele doosje met kussentje voor de pinnetjes.

Dus ik denk "count your losses" en schrijf het nieuwe M3N78D mobo en de x4 965 af als verlies. Da's ong. 130 euri de prullenbak in; maar het wordt nog mooier hoor.
De N68-GS3 en GE3 zijn nog niet teruggestuurd, dus ik denk "dan zal ik het daar maar mee moeten doen"
Ik sluit het hele zooitje weer aan, nu dus met een N68-GE3 mobo en Athlon II x2 255 CPU.
Bij opstarten, gewoon doodleuk weer geen beeld.
Vervolgens de GPU en RAM van systeem2 in systeem 1 gedaan en vice versa. De RAM en GPU van systeem1 doen het prima in systeem2, en systeem1 heeft nog steeds geen beeld.

Nu weet ik dus ff niet meer wat ik moet doen... ik kan wel kijken of de PSU van systeem2 bij het hele rook incident ook het loodje heeft gelegd door deze in systeem1 te proberen, maar dan richt ik misschien weer schade aan bij systeem1. En hetzelfde geld voor de PSU van systeem1 in systeem2 stoppen; misschien heeft de kapotte PSU (als ie dat al is) wel schade aangericht bij de N68-GE3, die dan vervolgens de PSU van systeem1 weer stuk maakt.. iemand nog ideeën? Wordt een beetje wanhopig hier.

[ Voor 108% gewijzigd door Crankyslap op 01-09-2012 01:09 ]

Pagina: 1