Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

na 2,5 jaar veel vuldig gebruik van mij systeempje wil hij niet meer door starten.

Na 3 sec in de opstart procedure Klikt ie en stopt ie ermee. Powered Down en na 2 sec start ie weer op en na 3 sec powered ie weer down.. etc etc. tot ik de stekker eruit haal.

Dacht dat het m'n voeding was. Na het opsturen van mij Corsair 750HX kreeg ik netjes een nieuwe thuis.

Maar tot mijn spijt is het probleem niet opgelost.

Vooraf gaande aan dit probleem kreeg ik 2x een BSOD en sinds dien blijft hij het opstarten van 3 sec op en 2 af herhalen tot falen.

Kan iemand mij vertellen wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn of eventueel zijn ervaringen met een zelfgelijk probleem met mij delen.

Bij voorbaat dank en hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet,

Rik Bakker

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Helderziendheid is zeldzaam hier, maar met testen kun je eruit komen. Daar is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor geschreven, lees die door en ga aan de hand daarvan testen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 11:24
Als de voeding nieuw is dan gaat mijn gedachten toch richting het moederbord. Haal alles er eens af en start op met alleen een CPU. En dan steeds wat meer componenten erbij doen tot hij het probleem weer vertoont. Het laatste toe gevoegde onderdeel veroorzaakt dan waarschijnlijk het probleem. Ook even iets anders er weer afhalen terwijl het laatste onderdeel er ook nog op zit.

Doet hij het ook met alleen een CPU dan is het 1 van die 2.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat Gambieter zegt; even de troubleshooter doorlopen om verschillende onderdelen uit te sluiten. Je kunt in het wilde weg vragen gaan stellen of onderdelen terugsturen naar de fabrikant maar dat is niet echt handig natuurlijk :)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:06
Aan de andere kant... "Na 3 sec in de opstart procedure" - *WELKE* opstartprocedure? Die van de BIOS, of al van Windows zelf? Indien het laatste, dan is dit wellicht geen hardwareprobleem.

Maar goed - wat gambieter al schrijft, de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dus.

Verwijderd

Topicstarter
@Gambieter:
Bedankt voor de link.

@Joenino:
Haha Duidelijk! Thanks
Het 1 voor 1 componenten erop klikken ga ik vanavond even doen. Heb zelf enige kennis van Pc's bouwen en trouble shooten maar doe het niet dagelijks :) .

@ Vanaalten:
De Bios opstart.

@ Pixeltje:
De "Wildeweg" vraag is een tijdtechnische overweging aangezien er op Tweakers heel veel mensen zitten met kennis betreffende dit soort problemen die mij met een dergelijke uitleggen kunnen vertellen "O dat "ziekte beeld" betreft je MB als het je voeding niet is of..."
Het terug sturen van onderdelen betreffende de PSU heb ik gedaan met mijn kennis betreffende dit soort probleem. (Helaas) Dit is niet het probleem geweest.

Allen bedankt voor jullie tijd en moeite en ga vanavond maar is aan de slag met triage ;)

Zodra ik meer weet of er helemaal niet meer uitkom na deze handige tips en informatie horen jullie van mij.

Gr. Rik

Verwijderd

En behalve de hangen en opstartproblemen troubleshooter is het ook wel prettig als je even de specificaties van het systeem vermeldt!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:02

BLACKfm

O_o

gambieter schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:03:
Helderziendheid is zeldzaam hier, maar met testen kun je eruit komen. Daar is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor geschreven, lees die door en ga aan de hand daarvan testen :)
Ik ga de hele bende zo gauw niet lezen, maar kan al een aantal standaard oplossingen/problemen verzinnen die niet vermeld staan, dit is meer een checklist van het kaliber 'Dafuq am i doing'.

Een eerder genoemde kale boot met alleen een CPU zal naar mijn idee niet werken. Minimaal heb je daar ook nog een reepje RAM bij nodig (die je tijdens het testen eventueel nog moet wisselen tussen de beschikbare reepjes en de sloten op het moederbord).

Naar mijn idee gebeurt in de eerste 3 seconden een check van de videokaart en het geheugen. Zolang je normaal beeld heb zou ik de problemen niet zozeer aan de videokaart weiden. Je systeem start op dus een defecte voeding zou ik niet eens aan denken.

De problemen die ik alleen kan bedenken is iets met het geheugen, of zoals eerder gemeld met het moederbord.

Wellicht recent in de kast lopen klussen, schroefje laten vallen en zit deze nu vast tussen het moederbord en de kast => kortsluiting.

Om het allemaal zeker uit te sluiten moet je de hele boel uitbouwen en buiten de kast opbouwen. Dan mag kortsluiting geen probleem meer zijn.

Als het dan nog niet werkt moet het haast gewoon einde verhaal moederbord zijn...
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:58:
En behalve de hangen en opstartproblemen troubleshooter is het ook wel prettig als je even de specificaties van het systeem vermeldt!
Start een P4 anders op dan een AMD A6 ?

[ Voor 8% gewijzigd door BLACKfm op 30-08-2012 11:00 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 11:24
BLACKfm schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

Ik ga de hele bende zo gauw niet lezen, maar kan al een aantal standaard oplossingen/problemen verzinnen die niet vermeld staan, dit is meer een checklist van het kaliber 'Dafuq am i doing'.

Een eerder genoemde kale boot met alleen een CPU zal naar mijn idee niet werken. Minimaal heb je daar ook nog een reepje RAM bij nodig (die je tijdens het testen eventueel nog moet wisselen tussen de beschikbare reepjes en de sloten op het moederbord).

[...]

Start een P4 anders op dan een AMD A6 ?
Een pc start wel degelijk op met alleen een CPU. Hij gaat dan gewoon de POST in en voor zover ik begrijp doet hij dat al niet want knalt al na 3 sec uit... Zonder geheugen krijg je gewoon een fout melding dat er geen geheugen geplaats is. Athans dit is mijn ervaring met verschillende type pc's.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Nou Heren en Dames,

ik vermoed dat het aan mijn MB ligt.

CPU+MB blijft ie het zelfde probleem geven.

Systeem:
PCU: i5 750 Lynfield
MB: MSI P55-GD65
PSU: Corsair HX750 Professional 80+Gold
PCU-cooler: Corsair H50
HD: Samsung 1TB
Kast: Silverstone FT-01W

Hij geeft niet een beeld tijdens het opstarten. Dus kan ook geen meldingen zien etc.:(

Verwijderd

Topicstarter
MB was defect!

word naar de fabrikant gestuurd ivm garantie.

Alleen bedankt voor jullie support in deze!! :)

Gr. Rik
Pagina: 1