Toon posts:

[Postfix] Update relaydomains op tweede MX, hoe ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gebruik al een hele tijd Postfix met een MySQL backend wat echt subliem werkt. Als backup relay gebruik ik tevens Postfix en heb de relay domains met de juiste smtp er achter in de transport file staan en gebruik hier geen MySQL backend.

Nu wil ik mijn Backup Relay eigenlijk vanaf mijn hoofdmailserver updaten voor welke domeinen hij mag relayen, de vraag is echter hoe dit het beste te doen.

Opzich is een database erg dynamisch maar niet echt veilig over het internet te syncen. Ik heb er overigens over gedacht om gewoon via een NDB cluster beide servers op MySQL te syncen en de backupMX alleen de transport tabel te laten gebruiken in zijn config zodat hij een Backup Relay is, en ik op dezelfde manier makkelijk een derde Relay bij kan schakelen door zelfde setup te gebruiken.

MySQL over het internet is een NoGo tenzij ik met VPN's ga werken tussen de machines wat weer een extra IP vergt wil je het goed doen, etc.

Dan is er de mogelijkheid om een transport file te genereren op de Mailserver welke de domeinen en mailboxen bevat en deze via SCP over te kopeieren en via SSH een reload van Postfix te doen.

Dat zijn de opties welke ik momenteel het makkelijkst voor handen heb waarbij variant twee het beste en meest steady lijkt. Hoewel een DB een herstart van Postfix niet nodig maakt zou dat natuurljk de beste optie zijn.

Iemand een idee of eventueel een voorbeeld beschikbaar op internet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:29:

Opzich is een database erg dynamisch maar niet echt veilig over het internet te syncen.
Waarom niet?
Ik heb er overigens over gedacht om gewoon via een NDB cluster beide servers op MySQL te syncen en de backupMX alleen de transport tabel te laten gebruiken in zijn config zodat hij een Backup Relay is, en ik op dezelfde manier makkelijk een derde Relay bij kan schakelen door zelfde setup te gebruiken.

MySQL over het internet is een NoGo tenzij ik met VPN's ga werken tussen de machines wat weer een extra IP vergt wil je het goed doen, etc.
Waarom een extra ip? Wat is er mis met mysql over ssl, ssh of desnoods stunnel? Als de database niet al te groot is kun je zelfs een periodieke mysqldump over ssh uitvoeren, loop je wel een beetje achter, maar hoef je geen replicatie op te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 29-08-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Default niet veilig, unencrypted... in andere woorden... mijn portemonnee is in een kluis in mijn auto ook veilger maar het wordt dan snel complex, niet slecht maar wellicht onnodig complex, ook in beheer.
[...]
Waarom een extra ip? Wat is er mis met mysql over ssl, ssh of desnoods stunnel? Als de database niet al te groot is kun je zelfs een periodieke mysqldump over ssh uitvoeren, loop je wel een beetje achter, maar hoef je geen replicatie op te zetten.
Er wordt door MySQL guru's een VPN geopperd, dan zou een extra IP wel zo op zijn plaats zijn. Over SSH wordt dat niet wat traag denk je ? Stel ik heb 5000 domeinen in mijn DB staan. Niet dat ze iedere minuut, laat staan dag/week/maand gewijzigd worden op IP maar dan nog.

SQL-dump vind ik wat uit de tijd met de te technologie en snelheid van vandaag de dag, vandaar dat ik hier niet voor wil kiezen.

Ik ga nog eens wat SSH/SSL varianten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Een portforward via ssh is niet traag kan ik uit eigen ervaring melden. 5000 rows zou je een bijna lege database kunnen noemen, en zelfs bij tientallen tot honderden query's per seconde is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, gaan we dat doen :)

Kans gewoon crosswise of zou een VPN dan makkelijker zijn icm een NDB ?

• blaataaps
  • Niet online
Ik weet niet wat crosswise is, maar ik zou gewoon over een ssh portward maken, en daarover mysql master-slave replicatie. In jouw situatie is NDB niet nodig. Als je het niet "onnodig complex" wil, zou ik ver weg blijven van NDB voor zoiets simpels :)
http://www.networkcomputi...ed-mysql-replic/229501820 heeft een korte howto over ssh en mysql replicatie. Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar ze hebben het idee wel goed volgens mij :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Simpeler idee: laat je Backup mx gewoon de mx records in dns checken of ie daar in staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1