Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450333

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb weer een vraag aan jullie dat hopelijk beantwoord gaat worden. Wanneer ik op een funcite in het buitenland wil soliciteren en het eis is een bachelor(ingenieur) graad. Wordt er dan ook onderscheid gemaakt tussen hbo-bachelor en wo ? Of maakt dat voor de werkgever niet uit als bij de vacature ingenieur staat ?

Misschien dat iemand ermee ervaring heeft of me een link kan sturen naar forums of instanties die daar meer over weten.

Want bij de meeste advertenties staat ; Bachelor in ICT. Als het dan niet om hbo bachelor gaat, is dan hbo bachelor niets waard in het buitenland ?

Op het site van inholland zeggen ze het volgende :

Als je de opleiding Bedrijfskundige Informatica met goed gevolg hebt afgerond, ontvang je de graad van Bachelor of Information and Communication Technology (B ICT). Deze graad geeft zowel nationaal als internationaal aan op welk niveau je gestudeerd hebt.

Ik wil namelijk heel graag naar Polen emigreren , maar daar kennen ze niet zo iets als HBO.

een domme vraag, maar ik probeer het toch. Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De term bachelor is juist in Nederland geintroduceerd om het gelijk te trekken met het buitenland, het is dus (ongeveer) gelijkwaardig, zeker binnen de EU zou je weinig problemen daarmee moeten hebben. Het maakt niet uit of je hem haalt via HBO of WO, zeker voor het buitenland niet.

Samengevat: Bachelor = Bachelor

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is zeker geruststellend, als ik naar vacatures in Duitsland kijk, zie ik termen zoals : Studium langs komen. IK begrijp dus dat HBO ( wat in Duitsland fachhochschule is als ik me niet vergis ) ook onder dat begrip valt ?

Ik maak me er zorgen over omdat op een forum dat op "f" begint en drie letters in zijn naam heeft, ik hele andere uitspraken heb gehoord. Maar ja.. dat is dan ook een forum voor funmakers.

Ik wacht rustig af tot andere een reactie plaatsen zodat het echt geloofwaarid wordt, maar hardstikke bedankt voor je reactie Johnny ! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 29-08-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 381416

Wat is de achterliggende gedachte van het emigreren naar Polen? Als ik jouw vorige posts voor de geest haal ben je net in het bezit van je middelbare school papiertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 10:01

Seraphin

Meep?

Bachelor is idd bachelor. HBO / WO onderscheid is (zeker in het buitenland) irrelevant.

Eventueel zouden bedrijven nog waarde kunnen hechten aan, c.q. onderscheid kunnen maken in, de verschillende aanduidingen (Bachelor of Arts, Bachelor of Science, Bachelor of Engineering), maar dat zal in de praktijk wel meevallen (hell, best een aantal NL hogescholen weten dat onderscheid al niet te maken).

"Ingenieur" is een woordje waar in NL en een paar andere landen veel om te doen is, pas daar dus mee op.
In NL is het een beschermde titel die je niet zo 1-2-3 mag voeren (en voor studenten in het huidige systeem zou hij eigenlijk niet meer te krijgen moeten zijn).

In D, CZ en PL zijn het zeer (hoog) gewaardeerde accolades, maar ik heb er altijd moeite mee om nou precies te achterhalen wat het écht voorstelt. (b.v. in CZ noemt iedere $^%#$#& die ooit windows heeft opgestart zichzelf "Ingenieurski")

Concreet; als bij een vacature (in D, PL, CZ) staat dat je "ingenieur" moet zijn, kun je met je Bachelor ICT rustig solliciteren. In NL natuurlijk ook.... zolang je maar niet stelt dat je ingenieur bent :P

Aldus sprak een trotse bezitter van o.a. een ingenieurstitel :o

[ Voor 13% gewijzigd door Seraphin op 29-08-2012 18:23 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Ik zou nakijken hoe een diploma wordt gewaardeerd in Polen. Nu staan Nederlandse hogescholen en universiteiten hoog aangeschreven. Maar er zijn landen waar je master's degree (universiteit) als HBO diploma wordt gewaardeerd (Nieuw-Zeeland)

Binnen Europa werken we met het puntensysteem, dat voor ieder land gelijk is. Aan de hand van deze punten kun je dan zien, hoe een diploma gewaardeerd wordt. (Mijn vriendin heeft met haar Fins diploma van de Staatsuniversiteit St Petersburg een HBO opleiding volgens onze Nuffic, alleen omdat ze te weinig studieuren/punten zou hebben gehad. De rijksuniversiteit Groningen is het daar nog niet mee eens, maar dat terzijde)

En bachelor = bachelor? Neuh, niet echt. Ook al zullen buitenlandse bedrijven hier waarschijnlijk niet naar kijken, maar een universitair bachelor Informatica is een BSc (Bachelor of Science) terwijl een HBO bachelor een B ICT (of iets dergelijks is)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Seraphin schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:20:
Bachelor is idd bachelor. HBO / WO onderscheid is (zeker in het buitenland) irrelevant.

Eventueel zouden bedrijven nog waarde kunnen hechten aan, c.q. onderscheid kunnen maken in, de verschillende aanduidingen (Bachelor of Arts, Bachelor of Science, Bachelor of Engineering), maar dat zal in de praktijk wel meevallen (hell, best een aantal NL hogescholen weten dat onderscheid al niet te maken).

"Ingenieur" is een woordje waar in NL en een paar andere landen veel om te doen is, pas daar dus mee op.
In NL is het een beschermde titel die je niet zo 1-2-3 mag voeren (en voor studenten in het huidige systeem zou hij eigenlijk niet meer te krijgen moeten zijn).

In D, CZ en PL zijn het zeer (hoog) gewaardeerde accolades, maar ik heb er altijd moeite mee om nou precies te achterhalen wat het écht voorstelt. (b.v. in CZ noemt iedere $^%#$#& die ooit windows heeft opgestart zichzelf "Ingenieurski")

Concreet; als bij een vacature (in D, PL, CZ) staat dat je "ingenieur" moet zijn, kun je met je Bachelor ICT rustig solliciteren. In NL natuurlijk ook.... zolang je maar niet stelt dat je ingenieur bent :P

Aldus sprak een trotse bezitter van o.a. een ingenieurstitel :o
Ik "gebruik" ook liever de term ingenieur dan bachelor. Het is gewoon veel duidelijker. Daarom ben ik ook blij dat er uitdrukkelijk op mijn diploma staat dat ik beide termen mag gebruiken. "Volgens artikel 7.20 in de Wet op hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek", aldus mijn diploma.

Ik heb ook eens nagevraagd hoe dat zit in het buitenland. Ik moest voor mijn toenmalige Duitse werkgever opgeven wat er op mijn visitekaartjes kwam te staan, dus dan wil je zeker weten dat het goed is. Als Nederlander met een bachelordiploma in een technische richting (Elektrotechniek, werktuigbouw, ...) mag je je nog steeds ingenieur noemen. Ook in het buitenland. Alleen, in Duitsland moet je opletten dat je je NIET (staatlich geprüft) Dipl.-Ingenieur noemt. Dit is namelijk een beschermde Duitse titel die je ook alleen in Duitsland kunt verdienen.
En inderdaad, in Duitsland wordt een ingenieur zeer hoog gewaardeerd. Hoger eigenlijk dan nodig; dat je gestudeerd hebt neemt niet weg dat je je nog steeds moet bewijzen in de praktijk, imho.

Maar, terugkomende op de vraag van de TS: een ingenieur (ing.) is dus niet iedere willekeurige bachelor. Je moet er wel een technische opleiding voor gedaan hebben. Als er gewoon bachelor staat, dan mag je gerust reageren.

Gebruik staat overigens tussen aanhalingstekens omdat ik me niet voorstel als ingenieur of zo. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het niet duidelijk geschreven , maar met ing. bedoel ik natuurlijk hbo bachelor in de richting technische informatica. Op het site van hoge scholen staat dan ook dat je je zelf ing. kan noemen. Maar waar om het ging was het term BACHELOR bij een aantal vacatures.

beste arthas je zegt dat we binnen EU met een puntensysteem werken, wil het dan zeggen dat een bachelor op hbo genoeg punten heeft om te reageren op banen vooral in Duitsland, CZ en Polen waar bachelor bij de eisen staat ?

drivinucrazy, maar heb je ook op hbo gezeten ?

En beste mensen, tenslotte hoe zeker zijn jullie van de uitspraken ? :)

alvast bedankt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 29-08-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
beste arthas je zegt dat we binnen EU met een puntensysteem werken, wil het dan zeggen dat een bachelor op hbo genoeg punten heeft om te reageren op banen vooral in Duitsland, CZ en Polen waar bachelor bij de eisen staat ?
Dat studiepunten systeem heet met een mooie afkorting ECTS. Een studiejaar van 1680 uur is goed voor 60 ECTS credits of studiepunten. Ieder volbrachte credit is dus 28 uur. In het HBO zijn er 240 punten te verkrijgen in een 4 jarige opleiding, voor het WO zijn er 180 punten in 3 jaar voor de bachelor-fase en nog eens 60 of 120 voor de master-fase.

Kijk eens op de website van Nuffic naar specifieke informatie over Polen. Wat ik zo kan zien bij de diplomawaardering landenmodules, geldt onze HBO ingenieurstitel / bachelor in Polen als een Dyplom Licencjat/Inzynier.
:) Sinds dat ge-ouwehoer bij mijn vriendin (zie het off-topic commentaar uit de eerdere post) ben ik er voor mijzelf ook eens dieper ingedoken. Ook omdat ikzelf (als rasechte ing. uit Nederland, ZONDER titel op mijn visite-kaartjes) veel in Oost-Europese landen kom en iedere keer tegen een blokkade oploop. De nieuwe kaartjes zijn trouwens in de maak :)

[ Voor 21% gewijzigd door Arthas op 29-08-2012 22:53 . Reden: toevoeging visite-kaartjes ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Anoniem: 450333 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:08:
drivinucrazy, maar heb je ook op hbo gezeten ?

alvast bedankt ;)
Ik heb HBO Elektrotechniek gedaan ja. Vandaar dat ik ook de afkorting ing. gebruikte. Een ir. heeft aan een TU gestudeerd.

En ik had met de Duitsers dus ook zo'n ervaring. Zodra er ingenieur op mijn visitekaartjes stond, kreeg ik opeens (meer) recht van spreken bij klanten, en openden er plotseling meer deuren. Mijn collega die hetzelfde kon, maar "maar Techniker" was, kreeg geen voet aan de grond. Raar, maar waar. (Binnen het bedrijf waar ik werkte was overigens iedereen gelijk, ongeacht opleiding of functie.)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Topicstarter
Bedankt voor jullie uitspraken beste mensen !

Op nuffic heb ik het volgende gevonden :

Dit getuigschrift is in Nederlandse termen vergelijkbaar met de graad van bachelor in het hoger beroepsonderwijs of in het wetenschappelijk onderwijs, afhankelijk van de studierichting.

Ben wel benieuwd welke studierichtingen het dan zijn.
... maar alsnog zijn jullie reacties zeer geruststellend

Arthas en wat ben je te weten gekomen wat je nog me nog niet hebt verteld :)

Misschien dat er iemand ervaring mee heeft ? Met het werken in Polen met hbo papiertje natuurlijk :)

Denken jullie ok dat het nooit gaat veranderen ? Aangezien we in NL steeds klagen dat het niveau van HBO laag is ? ( technische informatica dus ook blijkbaar)

Alvast bedankt

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 07-09-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denken jullie ok dat het nooit gaat veranderen ? Aangezien we in NL steeds klagen dat het niveau van HBO laag is ? ( technische informatica dus ook blijkbaar)

EXCUSES VOOR DOUBLE-POST !!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 07-09-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Alles kan veranderen, maar vooralsnog is er geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het op korte termijn gaat veranderen.

Maar een diploma/titel zegt uiteindelijk ook niet zoveel. Als je straks gaat soliciteren is je diploma maar een klein onderdeel van het geheel, en hoe verder je in je loopbaan komt hoe kleiner het wordt. Als je echt indruk wilt maken dan doe je dat met interessante (open source) hobbyprojecten en een aansprekende persoonlijkheid.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
k begrijp je punt. Maar vind je niet dat functies in Polen waar een bachelor nodig is niet bestemd zijn voor WO- bachelors ? In Nederland klagen ze steeds over het niveau van hbo ... Dus vandaar mijn grote twijfel.

Overigens zie ik ook scholen zoals we het in Nederland hebben ( HBO) ook in het buitenland voorkomen. In Duitsland, Denemarken, Slovakije kennen ze ook hbo , maar is het niveau dan ook zo laag op opleidingen zoals informatica/ technische informatica ?

Ik moet wel aangeven dat ik net begonnen ben met mijn opleiding ... Ik maak me er zo druk over, omdat ik op 't VWO zat en voor universiteit had kunnen kiezen.

Op 't site carrieretijger zie ik dat ik dan functies kan vervullen zoals : Software engineer ( software developer ) .
Ik begrijp dus dat ik op functies in het buitenland waar het term Software engineer voorkomt nooit me druk moet maken .

Wat ik zo dood eng vind is dat het ooit gaat veranderen en dat hbo niet meer als een volwaardig bachelor wordt gezien in het buitenland. Stom he ? Maar ja zo zit ik in elkaar. Excuses voor het lastig vallen, maar ik vind het forum zo betrouwbaar dat ik hier eigenlijk alles jullie wil vragen :) ik val hier helaas iedereen lastig, maar dat komt omdat ik heel snel in paniek raak...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 07-09-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
Anoniem: 450333 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:26:

Ik moet wel aangeven dat ik net begonnen ben met mijn opleiding ... Ik maak me er zo druk over, omdat ik op 't VWO zat en voor universiteit had kunnen kiezen.
Anoniem: 450333 in "Werk in Polen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is dus niet waar ... Ik geef het eerlijk toe anders werd ik zeker niet serieus genomen . Maar ik denk niet dat het iets uitmaakt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 450333 op 07-09-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Anoniem: 450333 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:26:
ik val hier helaas iedereen lastig, maar dat komt omdat ik heel snel in paniek raak...
Je maakt je inderdaad wel heel erg druk. Dit lijkt me een veel acuter probleem dan wat voor diploma je straks hebt. Ik zou hier eens met je counselor/vertrouwenspersoon over gaan praten als ik jou was. Snel in paniek raken is nooit een goed idee, niet tijdens je studie, niet bij het emigreren, niet bij het soliciteren en ook niet op je werk en eigenlijk de rest van je leven niet. Het maakt niet uit wat voor diploma je dan hebt, als jij bij het kleinste beetje stress in paniek schiet kom je nooit ergens.

Richt je op concrete problemen waar wat aan kan doen. Maak je niet druk om dingen die misschien in de toekomst kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jhonny, bedankt voor je advies... Maar misschien krijg ik toch antwoord op mijn bovengenoemde vraag ;)
Pagina: 1