Nieuwe PC of Upgrade uitvoeren?

Pagina: 1
Acties:

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 14:39
En voor mij is dan het moment ook aangekomen om een nieuwe PC te kopen.

Mijn huidige PC (schrik niet)

#ProductPrijsSubtotaal
1Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB PATA-100, 16MB, 7200rpm€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K250 160GB , 160GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 940BW€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
1Asus A8N-E€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX310 Optical Mouse€ 0,-€ 0,-
1E-Tech ADSL Modem/Router + 4 poorts Switch€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon 64 3500+ Boxed€ 0,-€ 0,-
21GB PC3200 DDR (Corsair CMSS1GB-400)€ 0,-€ 0,-
2Corsair VS512MB400€ 12,45€ 24,90
1Asus EN8800GT/HTDP/1G€ 0,-€ 0,-
1Huntkey LW-6500H V2.0 500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 24,90

Ik heb 2 weken geleden voor me broertje een nieuwe PC gekocht en ik merk dat ik gewoon (wat) achterloop. Ik speel geen grote spellen meer maar programmeer veel en wil dus ook dual screen gaan. 2 x 22 inch.

Het geheugen in het lijstje klopt overigens niet ik heb nieuw geheugen (3 gig) gekocht icm met een nieuwe videokaart in het verleden; de 8800GT.

Nu had ik het idee om een upgrade set te kopen; dus Processor, Moederbord, Geheugen. Ik heb alleen het probleem dat ik nogal oude hardware heb. Is het nuttig en/of zinvol om een upgrade(set) te kopen of kan ik beter gewoon een hele nieuwe PC kopen? Kan je zomaar elk moederbord in een kast stoppen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Ligt denk ik een beetje aan wat je wilt uitgeven en hoeveel snelheidswinst je nog uit die bak wilt trekken. Snelste cpu die je moederbord zo te zien kan hebben met een bios upgrade is een Athlon 64 X2 Dual-Core 4800 wat in feite neerkomt op je huidige cpu met een tweede core. Als je die nog tweedehands kan pakken heb je vrij goedkoop nog wel een grappige upgrade. Videokaart is ook nog wel iets te vinden wat daar nog wel bij past.

Maar nogmaals, ligt erg aan wat je nog precies wilt met die PC en hoeveel je daaraan wilt uitgeven. En wat natuurlijk je budget is als je een nieuwe pc zou kopen. Zou zelf eerder geneigd zijn om gewoon nieuwe case/mobo/cpu/mem/videokaart aan te schaffen, kan me voorstellen dat je bij programmeren nog wel gebaat bent met een forse cpu.

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05-2025
De beste upgrade IMO is een SSD-schijf erin zetten. Dan voelt je oude systeem echt 10x zo snel aan.

Vooral als je veel programmeert en geen spellen speelt heb je voor 100-170 euro een veel sneller systeem.

• xzaz
mm dilemma. Budget is een beetje afhankelijk van wat ik ga doen. Als ik nou een nieuw kast, mobo, processor, geheugen en een nieuwe SSD HD koop. En de rest van de hardware overzet? Is dit een mogelijkheid dan hou ik dus:
  • Huidige voeding? Genoeg Watt? Ik weet nog dat ik toen bezuinigd heb en ik geen topmerk heb gekozen. Ik heb er overigens nooit problemen mee gehad. Ik las iets over aansluitingen op de videokaart? Geeft dat problemen?
  • Hardeschijven maakt niet zoveel uit, ik sla ook bijna alles op op de server ze zijn allemaal wel 300 SATA maakt dit wat uit tegenover 600?
mmm mischien kan ik dan beter gelijk een hele nieuwe PC kopen O-)

Of dus een CPU upgrade, en een SSD.

• OrbitZ
Mijn ervaring is dat de grootste bottleneck IO-waits zijn (dus wachten op je HDD) vooral als je veel programmeert/compileert en builds draait.

Als ik jou was zou ik beginnen met een SSD upgrade, als je dan nog niet tevreden bent zou ik niet teveel investeren in losse upgrade van CPU o.i.d. dan zou ik eerder je hele systeem vervangen. De SSD kan je dan altijd nog meenemen in je nieuwe systeem.

Als je een nieuwe CPU koopt en het bevalt toch niet is het weggegooid geld.

• xzaz
OrbitZ schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:29:
Mijn ervaring is dat de grootste bottleneck IO-waits zijn (dus wachten op je HDD) vooral als je veel programmeert/compileert en builds draait.

Als ik jou was zou ik beginnen met een SSD upgrade, als je dan nog niet tevreden bent zou ik niet teveel investeren in losse upgrade van CPU o.i.d. dan zou ik eerder je hele systeem vervangen. De SSD kan je dan altijd nog meenemen in je nieuwe systeem.

Als je een nieuwe CPU koopt en het bevalt toch niet is het weggegooid geld.
Daar heb je zeker een punt. Haal ik met mijn A8NE dan wel alles uit mijn SSD? Anders heeft het ook weinig zin.

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Tja, gaming achterwege latend...
Heel kort door de bocht: moederbord 50-100 euro, geheugen 20-40, cpu 100-200.

En dan is het dus echt afhankelijk van je eisen, wat OrbitZ zegt ben ik geneigd om ook SSD te zeggen als je verder niks zwaars doet. Als je echt dingen moet compilen of wat dan ook wat processor power eist kan je altijd nog de rest doen (bv 50 euro 1155 moederbordje, 20 euro 4 gb ram en een i3 of i5 voor 100-180 euro afhankelijk van wat nodig is om maar een voorbeeld te noemen).

• OrbitZ
xzaz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:32:
[...]

Daar heb je zeker een punt. Haal ik met mijn A8NE dan wel alles uit mijn SSD? Anders heeft het ook weinig zin.
Je haalt vast niet alles uit je SSD, maar toch is het echt een hele grote verbetering. Als je bijvoorbeeld alleen een nieuwe CPU koopt merkt je dit echt veel minder.

Ik heb een aantal jaar geleden ook een verouderd systeem geupgrade met een SSD, dat had echt wel een WOW factor. Windows XP dat in 20 seconden opstart i.p.v. 2-... minuten _/-\o_

• xzaz
mm ok en zoiets dan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 343€ 30,50€ 30,50
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Kingston SSDNow V200 128GB€ 73,45€ 73,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,94

Even om nieuwe SSD, upgrade, nieuwe PC te vergelijken. Dus voor 400 euro heb ik een upgrade die ik wanneer de SSD niet genoeg uithaal dan moet halen. Of gooi er nog 200 bij voor een volledige PC.

En dan nog dual screen.. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 29-08-2012 16:44 ]

• OrbitZ
Waarom toch een nieuwe kast/CPU/mobo dan?

• xzaz
OrbitZ schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:46:
Waarom toch een nieuwe kast/CPU/mobo dan?
Omdat ik weet dat ik tegen het limiet aanzit. Ik ga denk ik jouw advies opvolgen en een SSD kopen; wanneer dat niet goed werkt ga ik door naar een PC. Zette zo wat hersenspinsels neer. Het wordt dus nu een SSD of daarna een hele nieuwe PC.

Goed, ik maak het moeilijker dan het is: ik ga een SSD kopen

Bedankt in ieder geval!

edit: heb ook even een bod gedaan op Ebay voor een nieuwe processor, je weet maar nooit :)

[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 29-08-2012 18:14 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Neem voor de SSD trouwens wel een betrouwbare: Samsung 830 en Crucial m4 zijn de beste keuzes. Persoonlijk zou ik voor de Samsung gaan, die is wat sneller en kan wat beter omgaan met het gebrek aan TRIM. TRIM zorgt ervoor dat de geheugencellen die beschreven zijn geweest weer opgeschoond worden. Zo blijft je SSD snel. Je huidige oude systeem heeft waarschijnlijk nog geen TRIM, dus de SSD moet min of meer zichzelf schoonhouden. Hierin is de Samsung beter. Als je een nieuw S1155 systeem koopt heb je wel TRIM als je Windows 7 gebruikt. Bij je nieuwe systeem is het aan te raden dat je alvorens je Windows installeert, de Sata mode in de bios verandert in AHCI, dit levert je ook snelheidswinst op. Succes!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• xzaz
Bedankt, ga van het weekend eens kijken naar een SSD en me er weer in verdiepen. Al die termen ben ik niet meer bekend mee en ben nog wel zo'n tweaker dat ik het wel wil weten.

Daarnaast hoop ik op Ebay een dual core op te pikken voor een paar euro. Als het me nog niet snel genoeg is koop ik gewoon een nieuwe PC en kan mijn huidige PC naar een familielid.

Pagina: 1