• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 19:31
Wellicht is de economische levensduur van een computer maar drie jaar, ik doe er altijd veel langer mee. Tot nu toe was alles perfect en snel, maar GuildWars 2 doet maar 12 FPS en dat is te weinig. Upgraden zou automatisch een nieuw moederbord betekenen, met bijbehorende processor, geheugen en videokaart. Dan hou je vrij weinig over om mee te nemen. Een HDD welke geen SDD is etc. Dus tijd om een nieuwe computer te kopen dus...

Ik gebruik mijn computer voor office, Internet, films kijken (op full-hd) en programmeren. Dit alles kan met de goedkoopste computer op dit moment. Maar als we vijf jaar verder zijn dan hebben we Windows 9, FireFox 25 en overige software die zwaarder is en waar je dus meer voor nodig hebt. Tevens speel ik ook wat spelletjes. Meestal oudere maar ook GuildWars 2 en ik zit te denken om SimCity 2013 te gaan spelen die nog net iets hogere specs aangeeft. Ik ben geen hardcore gamer, 60 FPS is prima.

Van mijn huidige setup wil ik graag m'n AMBX (Philips verlichting) en externe HDDs via eSATA blijven gebruiken (middels een dock, dus ik heb maar een enkele aansluiting nodig). Op termijn verwacht ik wel over te stappen van eSATA naar USB3. Voor de nieuwe computer wil ik graag BD i.p.v. DVD en een snelle Radeon kaart (in vergelijking met een gelijkwaardige nVidia kaart stukken goedkoper).

Behuizing: 46..50
Maakt niet veel uit, zolang de voeding maar goed is. 600W is voldoende dacht ik. Ik heb de LC-Power Pro-925B gevonden die als een van de weinige een USB3 poort aan de voorzijde heeft.

Moederbord: 85..90
Socket 1155 vanwege de processor keuze. Zoals ik begrepen heb is de Z77 chipset de keus om over te kunnen klokken. Klopt dit? RAID 0 op SATA-600 voor extra lees-/schrijfsnelheid. PCI-e 3.x 16x voor een snelle videokaart en een eSATA aansluiting. De Asrock Z77 Pro4-M heeft dit allemaal met tevens ATi Crossfire zodat ik de grafische kaart van de processor zelf ook kan benutten.

Processor: 206..217
HyperThreading heb ik niet nodig (althans, dat vind/denk ik). Dus de snelste i5 dan maar? Intel Core i5 3570K Boxed dus. Hier zit neem ik aan nog steeds een koeling bij. Maar is deze genoeg wanneer je gaat overklokken?

Geheugen: 127..153
Het moederbord gaat tot DDR3-2800, maar de processor maar tot DDR3-1600. Een beetje sneller geheugen zodat de processor overgeklokt kan worden is niet fout. G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH lijkt me prima. Met DDR3-2133 en CL 9 prima geschikt voor overklokken (van de processor).

Videokaart: 297..321
Ik twijfel tussen 6970 en 7950. Maar de 7950 presteert zoals de GTX 680 volgens www.guildwars2.com/en/new...mization-and-performance/ en dat is toch wel bijzonder snel. Volgens mijn onderzoek is de koeling van de Sapphire het beste (koeling vs. geluid). Dus de Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition. Maar wanneer gaan die prijzen omlaag? Voor of na de jaarwisseling (19% -> 21% BTW) Zie nieuws: AMD gaat prijzen HD 7800- en HD 7950 verlagen.

Opslag: 143..178
SATA-600 SSD in RAID 0, dus twee snelle Kingston SSDNow V+200 120GB voor supersnel 240GB. Dit is ruim voldoende, aangezien ik alle documenten/muziek/films etc. op externe harde schijven heb staan.

Optisch: 54..58
Blue-ray natuurlijk. Ik ga toch nooit branden, dus een goedkope lezer zoals de Lite-On IHOS104-32 met SATA-300.

Besturingssysteem: 82..88
Dan natuurlijk nog Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit). Als ik en kant-en-klare computer koop dan zit dat er ook op.

Verder nog...
Toetsenbord, muis en beeldscherm. Maar dat zie ik, net als printer en AMBX als randapparatuur. Het gaat mij hier enkel om de kast. Mis ik nog iets? Ben ik niets vergeten?

Totaal: 1.040..1.155 = 1.100 + 250 = 1.350
Vanwege bezorgkosten ga ik bij een, twee of drie leverancieren bestellen. Dan heb je niet altijd de laagste prijs. Dus rond de 1.100 euro is een goede schatting. Plus zo'n 250 euro voor een nieuw scherm. Waarschijnlijk de Samsung Syncmaster T23A750 Zwart. Strak 120Hz beeld via HDMI (toch?), mogelijkheid tot 3D Blue-ray kijken en een TV-tuner als bonus. En de 3ms is ruim voldoende voor gamen. Dus een totaal van circa 1.350 euro, inclusief BTW (een goed toetsenbord en muis heb ik wel liggen).

De 1.100 euro is eigenlijk net boven wat ik eraan uit wilde geven (vooraf had ik 1.000 in gedachten). Maar goed, je krijgt waarvoor je betaald zal ik dan maar denken. Zijn er mogelijke wijzigingen die hardwarematig weinig uitmaken maar het geheel wel goedkoper maken? Of wellicht grote verbeteringen voor een geringe meerprijs, dat kan natuurlijk ook.

Volgens mij is het nog steeds goedkoper om zelf te bouwen. Dit is voor mij geen enkel probleem. Ik heb nagenoeg al mijn computer zelf in elkaar gestoken. T'is net Lego. ;-) Mocht het goedkoper zijn om een zelfde computer kant-en-klaar te kopen, dan hou ik me aanbevolen voor suggesties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition€ 296,60€ 296,60
1LC-Power Pro-925B€ 45,47€ 45,47
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,29€ 82,29
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 53,80€ 53,80
2Kingston SSDNow V+200 120GB€ 71,34€ 142,68
1G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH€ 126,60€ 126,60
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,39

[Voor 23% gewijzigd door -jacQues- op 29-08-2012 15:50]

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
ten eerste: geen ssd's in raid 0. Als je dat wilt, schiet je aan je doel van een ssd voorbij ;)
Ten tweede: het is misschien handig als je een inventaris maakt in de pricewatch en die lijst even in je openingspost zetten (stukken overzichtelijker)

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Met 2x 120GB SSD in Raid 0 heb je geen 240GB schijfruimte en het is ook niet sneller.
Geheugen boven de 1600MHz geeft nauwelijks betere prestaties (ook met overklok), hier zou je flink kunnen besparen.
De voedingen die meegeleverd worden bij behuizingen zijn niet echt bedoeld voor mid/high-end systemen; hier zou ik gaan voor een aparte en fatsoenlijke 500-600W voeding.
Ook zou ik nog een betere processorkoeler erbij nemen, das is veel stiller en dan kan je fatsoenlijk overklokken zonder dat je oren gaan bloeden :P .

[Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 29-08-2012 15:32]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• -jacQues-
kaygoffin schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:30:
ten eerste: geen ssd's in raid 0. Als je dat wilt, schiet je aan je doel van een ssd voorbij ;)
Ten tweede: het is misschien handig als je een inventaris maakt in de pricewatch en die lijst even in je openingspost zetten (stukken overzichtelijker)
1. Hoezo? De bandbreedte van twee SATA-kabels is groter dan van een enkele, toch?

2. Juist. Ik had de producten gekoppeld. Maar dat is blijkbaar iets anders ja. Nu staat de lijst er wel bij. Dankjewel. Zonder je hulp had ik nooit uitgevist hoe je die lijst erin moet krijgen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

6 jaar economische levensduur?

Even denken, 6 jaar geleden was het beste van het beste mainstream een Intel E-8400 of iets dergelijks en daarbij een GeForce 8800. Je kan op je vingers natellen dat je daar tegenwoordig niets meer mee kan.

Ondanks dat je een zeer goede en beargumenteerde topicstart hebt, zou ik je toch adviseren je budget vs. levensduur vs. performance te herzien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:49
De powerr van een SSD zijn de random IOPS. Sequentieel zijn twee SSD's veel sneller dan één, maar hoe vaak gebruik je dat? En hoeveel bandwidth heeft je controller? Random zijn er in RAID waarschijnlijk ook andere limieten, dus het is logisch om één goede SSD te nemen lijkt mij.

Verder is, zoals ook al gecorrigeerd, de voeding in jouw startpost gewoon ronduit bagger.

En het geheugen zo snel en duur, is zoals ookal gezegd, gewoon crap bij een Z77 systeem. De APU's van AMD (Llano) hebben hier wel profijt van, maar jij waarschijnlijk niet. Neem gewoon 1333 of 1600 MHz geheugen dus :)
MAX3400 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:02:

Even denken, 6 jaar geleden was het beste van het beste mainstream een Intel E-8400 of iets dergelijks en daarbij een GeForce 8800. Je kan op je vingers natellen dat je daar tegenwoordig niets meer mee kan.
[...]
En je wou zeggen dat je daar geen dagelijkse dingen mee kan doen?

CoD, Minecraft en andere lichte games zouden daar nog prima op runnen hoor. Programmeren gaat daar ook niet al te moeilijk op. En de andere basistaken al helemaal niet.

Volgens mij worden oudere systemen compleet onderschat voor dagelijks gebruik. Het enige echte nadeel van erg oude systemen voor basisgebruik is imho het hoge verbruik, het niet kunnen spelen van HD en meestal trage harddisks. Nu hebben ouders van een vriend van me een pc met een Sempron 1800+, 2GB geheugen, W7 en een SSD op de SATA-150 poort. Voor basistaken doet die niet onder voor een standaard Dell systeempje met een i3 en een 7200RPM hdd, op HD spelen na.

Gamen gaat wel ronduit !@#$ op dat soort systemen, maar op Tweakers en pubers na zijn er weinig mensen die dat echt die-hard doen op hun PC hoor.

[Voor 51% gewijzigd door marcop23 op 29-08-2012 16:09]

• -jacQues-
PCBaas schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:30:
Met 2x 120GB SSD in Raid 0 heb je geen 240GB schijfruimte en het is ook niet sneller.
Geheugen boven de 1600MHz geeft nauwelijks betere prestaties (ook met overklok), hier zou je flink kunnen besparen.
De voedingen die meegeleverd worden bij behuizingen zijn niet echt bedoeld voor mid/high-end systemen; hier zou ik gaan voor een aparte en fatsoenlijke 500-600W voeding.
Ook zou ik nog een betere processorkoeler erbij nemen, das is veel stiller en dan kan je fatsoenlijk overklokken zonder dat je oren gaan bloeden :P .
RAID 0 is dat de data verspreid wordt. Dus je krijgt wel degelijk 240GB (nou ja, meer 200GB waarschijnlijk vanwege omrekening 1.024>1.000 en formattering).

Deze kast heeft een 600W voeding. Hoe is dit anders dan een losse 600W voeding? Zijn die van een andere kwaliteit, zo ja hoe moet ik dat zien? Ik zal eens gaan rondneuzen voor een losse kast en voeding.

Ah. Goeie. Check losse processorkoeler.

Dankjewel voor je adviezen!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Marcop: uit de topicstart: "Tevens speel ik ook wat spelletjes. Meestal oudere maar ook GuildWars 2 en ik zit te denken om SimCity 2013 te gaan spelen die nog net iets hogere specs aangeeft. Ik ben geen hardcore gamer, 60 FPS is prima."

Dus, iemand wil wel games kunnen spelen, niet te fancy maar wel met 60fps... Misschien dat ik niet goed denk maar op een 8800 kan ik een Guildwars2 of SimCity 2013 echt niet op 60fps draaien. Kunnen we 2 dingen doen: huidige PC herzien en over 3 of 4 jaar een GPU upgrade kopen of nu voor 3x 800 Euro een SLI-setup bouwen zonder garantie voor de toekomstige eisen.

@jacQues: waarom RAID0 van volatile memory? NIet alleen is RAID0 nogal tricky omdat 1 defecte disk eigenlijk 240GB dataverlies oplevert maar ook omdat niet elke SSD even lang mee kan gaan. Er zijn weinig harde cijfers maar "uitval" van onderdelen van SSD's moet je maar eens gaan nazoeken of Googlen.

[Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2012 16:11]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kaygoffin
-jacQues- schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:06:
[...]

RAID 0 is dat de data verspreid wordt. Dus je krijgt wel degelijk 240GB (nou ja, meer 200GB waarschijnlijk vanwege omrekening 1.024>1.000 en formattering).

Deze kast heeft een 600W voeding. Hoe is dit anders dan een losse 600W voeding? Zijn die van een andere kwaliteit, zo ja hoe moet ik dat zien? Ik zal eens gaan rondneuzen voor een losse kast en voeding.

Ah. Goeie. Check losse processorkoeler.

Dankjewel voor je adviezen!
Maar je hebt nog steeds de 2 SSD's staan toch? Neem nu maar van ons aan, en al 3 man hebben het gezegd volgens mij, je schiet er niks mee op ;)

• -jacQues-

Ondanks dat je een zeer goede en beargumenteerde topicstart hebt, zou ik je toch adviseren je budget vs. levensduur vs. performance te herzien.
Ik heb het altijd al zo gedaan en het werkt prima (voor mij althans).

Na een aantal jaar is een upgrade inderdaad wel van toepassing. Van mijn huidige desktop is het geheugen uitgebreid en is de videokaart een keer vernieuwd. Als dat niet was gedaan dan heb je inderdaad gelijk en wordt het (behoorlijk) bagger.

Dat vind ik dan ook het grote pluspunt van een desktop t.o.v. een notebook. Daarmee kun je eenvoudig en goedkoop weer vooruit. Mijn laptops gaan dan ook maar drie jaar mee.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:26
Plus zo'n 250 euro voor een nieuw scherm. Waarschijnlijk de Samsung Syncmaster T23A750 Zwart. Strak 120Hz beeld via HDMI (toch?), mogelijkheid tot 3D Blue-ray kijken en een TV-tuner als bonus.
Ik kan me iets vaags herinneren dat HDMI niet genoeg bandbreedte heeft om 120Hz op een FullHD resolutie te 'versturen/ontvangen'. Daarvoor heb je volgensmij een mini-dp kabel nodig, of dual-link DVI. Het Samsung scherm waar jij het over heeft heeft geen Display Port dus het gemakkelijkste (en goedkoopste ;) ) is een dual-link DVI kabel. Als je toch via Display Port wil werken heb je een converter nodig en dat kost alleen maar onnodig geld..
En de 3ms is ruim voldoende voor gamen.
Alles beneden 10ms is ruim voldoende voor gamen.

Daarnaast; bespaar niet op de voeding! Je hebt nu een redelijke budget voeding gekozen, wat erg zonde is voor de rest van het systeem. Zoek een voeding van een A-merk met een goed certificaat (80+ of 90+ Gold/Silver/Bronze efficiency etc.). Je geeft zelf aan dat je deze kast ook hebt gekozen vanwege het USB3.0 slot voorop de kast, maar daar moet je nog niet teveel naar kijken. Ik verwacht dat je dat de komende jaren absoluut niet nodig gaat hebben. Mocht je het wel absoluut nodig gaan hebben over 2/3/4 jaar, kun je altijd nog een dock kopen voor een euro of twintig, met daarop een paar USB3.0 sloten.
@TS, het gaat er niet om of een bordje Crossfire heeft of niet wil je de IGP gebruiken. Daar is Lucid Virtu voor. Maar bedenk wel dat dit echt minimale prestatiewinst geeft (als dat het al geeft) en je misschien nog wel eens tegen een compatibilitybugje aan kan lopen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 21:57

Madrox

Oh, Pharaoh!

-jacQues- schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:55:
1. Hoezo? De bandbreedte van twee SATA-kabels is groter dan van een enkele, toch?
Heeeft niets met bandbreedte te maken, maar alles met de performance degradatie van SSD's.
Helaas kan je geen trim doen bij SSD's in raid mode, dus dat verlies moet je slikken.
Verder helpt rAID vooral bij sequentieele transfers, wat voor SSD eigenlijk niet zo belangrijk is; de random prestaties tellen en die is, ook met 1 SSD, gewoon beregoed.
Tot slot neem je een heel slechte SSD, zeker geen hoogvlieger.

1 SSD is gewoon beresnel, ook over 3jr. Neem een Samsung830 oof Crucial M4, zit je goed.
Hardidsk(s) erbij voor de broodnodige "goedkope" opslag van films, muziek en spellen kan je wel eventueel in raid doen. Sequentieele snelheid is vooral lekker bij grote bestanden en daar kan een harddisk nog aardig meepruttelen.

Je neemt btw een kast met psu, ik zal duimen als dat uberhaupt 3jr overleeft, laat staan 6. 45 euro voor een kast en 600watt voeding, wat denk je dat je daarvoor krijgt. (bagger).

[Voor 28% gewijzigd door Madrox op 29-08-2012 17:38]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• -jacQues-
Allen dank voor jullie advies. Ik ben blij dat ik dit bericht hier heb geplaatst. Dit heeft in mijn geval aankoopfouten voorkomen. Hopelijk is het ook zinvolle informatie voor anderen. Alle advies is verwerkt in het volgende plaatje:

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech CA-0300 Viper SE€ 51,92€ 51,92
1Spire Thermax Eclipse III€ 44,50€ 44,50
1LC-Power Green Power LC-6650GP3 V2.3€ 50,50€ 50,50
1Adata Premier Pro SP900 256GB€ 169,90€ 169,90
2Mushkin Redline 8GB (2x4GB) DDR3 PC3-12800 CL7€ 59,32€ 118,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,10

Betere behuizing, losse voeding met 80+brons, andere processorvoeding dan die er standaard bij zit, ander geheugen (CL7 i.p.v. CL9 en goedkoper), enkele SSD i.p.v. twee (gek genoeg is dit duurder...?) Totaal zo'n 125 euro duurder nu, dus ongeveer 1.225 voor de kast.

Wat de SSD betreft. Dat werkt blijkbaar nogal anders dan de oude HDD. Daar had ik allemaal geen idee van. Ook de keuze. Ik dacht dat ik een snelle had gekozen (535MB/s) en toch zie ik staan dat het een slechte is. Aan het merk kan het zeker niet liggen. De nieuwe in bovenstaande lijst is 550MB/s, sneller zelfs dan de voorgestelde Samsung. Maar is die aanname van mij wel correct?

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 15:52
Het zijn specs van de fabrikant gemeten op hun optimale manier, ik zou lekker voor die samsung gaan ;)
Qua voeding zou ik het wel adviseren om een A merk te kiezen (Corsair bijv).
Qua videokaart is misschien de 660ti wat? Goeie bang voor buck!

En pak gewoon het corsair geheugen van je vorige pricewatch, dat verschil ga je echt niet merken ;)

[Voor 17% gewijzigd door Rann op 29-08-2012 18:45]

• marcop23
  • Laatst online: 10:49
Neem een voeding van bijvoorbeeld Antec of Seasonic (rebranded) merken, zoals Corsair en XFX vaak doen. Goede bang for buck e.d. Andere merken kunnen ook prima zijn, zoals Be Quiet, maar zijn vaak onnodig duur. Als het merk van de voeding NIET op de eerste pagina van populaire voedingen staat, kan je er vanuit gaan dat het een minder goed merk is. En slechte voedingen kunnen je hele pc opblazen mits slecht genoeg.

Bij SSD's heb je de sequentiele snelheid (die 550 MB/s) en de random IOPS en de betrouwbaarheid van de controller. Sandforce controllers van niet-Intel (die er heel wat aan gedaan heeft) worden vaak afgeraden vanwege de slechte betrouwbaarheid. Sequentiele snelheden van SSD's zijn belangrijk als je grote bestanden er vanaf en naartoe kopiert, maar dan maakt 500 of 550 MB/s niet zo gek veel uit. En zo vaak zul je waarschijnlijk geen grote dingen kopieren.

Random IOPS zijn het belangrijkste voor je OS. IOPS staat voor Input/output per second en dus voor het aantal bestandjes van een bepaalde grootte (meestal 4K bytes) op een random plek die hij per seconde kan lezen of schrijven. Bij een HDD zijn dit vaak 60 / 70, bij een consumentenSSD iets in de trend van 40.000 tot 90.000. Hoe meer, hoe beter is het daar.

[Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 29-08-2012 19:40]

• kaygoffin
SSD keuze op dit moment is: M4 van Crucial of 830 van Samsung. Dit zijn op het moment gewoon de beste, waarbij de Samsung het goedkoopste is ;)
vreemde keuzes tbh :|

- ssd waar je nog nooit van gehoord hebt (vertrouw nooit de snelheden die op papier staan ;))
- kast die in 1 winkel te verkrijgen is
- dure ram waar je mss 1% prestatiewinst mee bereikt
- onbekend merk van voeding

nu ja, vergeet je scherm niet :+

[Voor 96% gewijzigd door SmokingCrop op 29-08-2012 20:26]

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• Roel1966
  • Niet online
Eerlijk gezegd snap ik de keuzes ook niet helemaal van JacQues en zeker wanneer ik dan de topictitel lees namelijk een systeem dat weer minimaal 6 jaar moet mee gaan. Ik persoonlijk zou dan hele andere keuzes maken en al niet beginnen aan van die vreemdsoortige B-merk onderdelen.

Misschien is het verstandig voor JacQues als je je eens eerst gaat inlezen hier op het forum en de bevindingen van anderen eens gaat bekijken alvorens zomaar lukraak pricewatch af te struinen. Zeker omdat je keuzes maakt terwijl je voor hooguit een paar tientjes verschil vaak veel meer betrouwbare onderdelen kan krijgen.

• -jacQues-
Wederom mijn dank voor alle adviezen. Enkele waren zeer leerzaam.

De voeding heb ik ge-upgrade van 80+brons naar 80+goud en het geheugen kon wederom een stuk goedkoper, terwijl het toch 8-8-8-24 is (sneller dan het standaard 9-9-9-24 en ja, dat merk je echt, voornamelijk met encoden, zippen en rarren). Beide vallen hierdoor tevens onder de categorie A-merk.

Die SSD doet 90K IOPS, terwijl de even dure Samsung maar 80K doet. Stuk sneller dus. Het kan natuurlijk nog sneller, maar dan wordt het weer een stuk duurder. Verder zie ik op andere boards enkel positieve ervaringen en geen negatieve. Wel ga ik eerst nog wat verder onderzoek doen voordat ik hierover beslis.

De behuizing bestaat in vele uitvoeringen met als enige verschil de kleuren van de ledjes. Pak een andere kleur en je ziet veel winkels.

Al met al ben ik zeer tevreden over alle feedback (vooral de snelheid ervan, ik beantwoord iemand en er zijn in de tussentijd al twee nieuwe berichten lol). Het systeem is nu iets duurder dan het originele plan maar veel beter dankzij jullie. De aankoop ga ik begin/midden september doen (dit gaat niet over een nacht ijs) en ik zal hierover berichten.

#ProductPrijsSubtotaal
2Crucial Ballistix Tactical€ 37,50€ 75,-
1be quiet! Efficient F1 600W€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.135,86

• kaygoffin
-jacQues- schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:09:

Die SSD doet 90K IOPS, terwijl de even dure Samsung maar 80K doet. Stuk sneller dus. Het kan natuurlijk nog sneller, maar dan wordt het weer een stuk duurder. Verder zie ik op andere boards enkel positieve ervaringen en geen negatieve. Wel ga ik eerst nog wat verder onderzoek doen voordat ik hierover beslis.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.098,36
8)7 sorry maar je komt een beetje hardleers over... Ik gaf de keuze tussen de M4 en de 830 SSD's niet zomaar. Dit zijn 2 SSD's die zich hebben bewezen op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. En met name de betrouwbaarheid is een factor waar jij 0 rekening mee houdt. Je kunt alle topics hier nalezen, overal zullen ze zeggen: neem de 830 of de M4. Ik ben geen samsung of crucial verkoper ofzo, nee ik probeer alleen te helpen ;)

Edit: het is jouw geld en jouw keuze, maar ik zou me wel iets van het advies aantrekken ;)

• -jacQues-
kaygoffin schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:13:
[...]
8)7 sorry maar je komt een beetje hardleers over... Ik gaf de keuze tussen de M4 en de 830 SSD's niet zomaar. Dit zijn 2 SSD's die zich hebben bewezen op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. En met name de betrouwbaarheid is een factor waar jij 0 rekening mee houdt. Je kunt alle topics hier nalezen, overal zullen ze zeggen: neem de 830 of de M4. Ik ben geen samsung of crucial verkoper ofzo, nee ik probeer alleen te helpen ;)

Edit: het is jouw geld en jouw keuze, maar ik zou me wel iets van het advies aantrekken ;)
Ik heb hierover nog geen definitief besluit genomen. Zoals gezegd ga ik het eerst nog wat verder uitpluizen. Alle adviezen worden wel degelijk meegenomen in mijn besluitvorming. SSD is relatief nieuw terrein. Als ik echt betrouwbaarheid wil dan stop ik er 2 7.2K HDDs in op RAID0. Dan heb ik 4TB voor hetzelfde geld en ook snel zat. Maar goed, ik ga volgende week alles nog eens rustig bekijken en dan pas beslissen.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je neemt btw een middelmatige koeler met een overmatige prijs:
http://www.tweaktown.com/...cooler_review/index9.html
Vier koelers die het minstens zo goed doen, zoniet beter en voor minder geld:
http://tweakers.net/price...7755;291332;294328;295287

Ook de kast zet ik vraagtekens bij, Mstech staat nou niet bepaald bekend om hun kwalitatief goede kasten.
Net een youtube gezien met die kast, en idd, hij is zeer basic en ziet er vrij oldscool uit. Vooral het buitenwerk heeft aandacht gekregen, dat ziet er wel leuk uit als je ervan houd.
pricewatch: Corsair Carbide 300R
Minder spectaculair aan de buitenkant, maar wel strak en degelijk. Stevig en intern met de tijd meegegaan.
Met deze kast kan je de zwaarste game setups maken. Duidelijk een Kwaliteitsstap omhoog tov die Mstech.

[Voor 57% gewijzigd door Madrox op 29-08-2012 23:00]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 21:46

donny007

Try the Nether!

Als geheugen zou ik de Corsair Vengeance Low Profile* 1600 4x4GB kit nemen, die is goedkoper (en beter verkrijgbaar) dan de 2x Mushkin Redline 8GB (2x4GB) die je nu hebt geselecteerd.

* Low profile is soms belangrijk bij grote cpu-koelers als een Mugen 2 en bepaalde moederbord lay-outs.

[Voor 38% gewijzigd door donny007 op 29-08-2012 23:01]

/dev/null

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat crucial geheugen is ook low-profile en maak ik me nog de minste zorgen om.
Oja, hij is nu bij die Balistitx... ;)

Die psu is aardig, maar wel overpriced zoals bijna allle psu's bij Be Quiet.
pricewatch: Thermaltake Smart 530W
Is zo'n beetje hetzelfde kwalitatief maar dan tegen een schappelijke prijs.
530watt is meer dan genoeg voor jouw setup.

En die SSD:
http://www.tweaktown.com/...drive_review/index14.html

Doe jezelf een plezier en blijf bij samsung 830, Crucial M4 of een Intel. Waarom zou je jezelf aanbieden als beta-tester ?

.

[Voor 100% gewijzigd door Madrox op 29-08-2012 23:11]

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
leuk leesvoer qua SSDs: http://www.tomshardware.c...ation-benchmark,3269.html
;)

[Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 29-08-2012 23:50]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:23
-jacQues- schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:28:
Als ik echt betrouwbaarheid wil dan stop ik er 2 7.2K HDDs in op RAID0. Dan heb ik 4TB voor hetzelfde geld en ook snel zat.
RAID 0 en betrouwbaarheid.... One does not compute.

Neem een Crucial M4 / Samsung 830 / Intel SSD. Je wilt een pc die 6 jaar meegaat, maar betrouwbaarheid speelt geen rol?

Het systeem dat SmokingCrop voorstelt zou mijn keuze zijn voor een systeem dat lang moet meegaan. Een degelijke voeding is een must.

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:13

pposthoorn

Constructeur

-jacQues- schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:28:
[...]
Ik heb hierover nog geen definitief besluit genomen. Zoals gezegd ga ik het eerst nog wat verder uitpluizen. Alle adviezen worden wel degelijk meegenomen in mijn besluitvorming. SSD is relatief nieuw terrein. Als ik echt betrouwbaarheid wil dan stop ik er 2 7.2K HDDs in op RAID0. Dan heb ik 4TB voor hetzelfde geld en ook snel zat. Maar goed, ik ga volgende week alles nog eens rustig bekijken en dan pas beslissen.
Als je betrouwbaarheid wilt neem je geen RAID0, want als er dan 1 schijf uit valt ben je Alles kwijt, Alles.

Ik sluit mij aan bij de vele steunbetuigingen voor de Crucial M4 en Samsung 830. Er zijn eigenlijk geen alternatieven als je kwaliteit wilt. (prestaties en betrouwbaarheid)
SSD's zijn daarin heel anders dan HDD's. Als je een niet zo goede ssd hebt gaat hij echt eerder kapot. Ik durf er bijna op te wedden dat dat gebeurd als je er 6 jaar mee wilt doen. Bij hdd's is dit niet het geval, hele andere techniek, gaat veel vaker goed ook bij slechte schijven.

De voeding is, zoals ook al eerder gezegd, een onderdeel dat het hele systeem om hoop kan helpen zeker als je er lang mee wilt doen.

Met de behuizing ben ik het niet met iedereen eens. Koop gewoon een kast die je mooi vindt met een goede prijs. Je hoeft maar 1x in te bouwen dus als dat een half uurtje meer werk is maakt het niks uit. Je moet er wel 6 jaar naar kijken dus neem er één die er goed uit ziet in jou ogen.

Lees al deze berichten a.u.b. als hulp (niet als kritiek), we willen zorgen dat je straks het voor jou beste systeem hebt.

• -jacQues-
Nieuwe situatie:

SSD wordt een Samsung. Behuizing gekozen met goede recensies. Drie extra 120mm fans erbij (1 voor extra invoer voor, 1 voor uitvoer boven en 1 voor uitvoer onder). Processorfan die veel beter koeld, stiller is en iets goedkoper. Die had ook een uitermate goede recensie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition€ 297,60€ 297,60
1Nexus Prominent R€ 72,20€ 72,20
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 39,99€ 39,99
3Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 10,95
2Crucial Ballistix Tactical€ 37,50€ 75,-
1Samsung 830 series 256GB€ 172,99€ 172,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.166,67

Verwachtingen:

Net als de huidige computer zes jaar gebruiksplezier. Die had ik een paar maanden na GuildWars 1 in elkaar gezet en heeft daarna nog een keer meer geheugen en een snellere videokaart gekregen. Deze werkt overigens nog steeds prima voor alles behalve moderne spellen.

Bij deze computer verwacht ik minder wijzigingen, aangezien 'ie kwalitatief beter is (relatief gezien natuurlijk). Met spellen anno 2015 zal ik met wat minder FPS genoegen moeten nemen, maar deze zullen nog steeds goed speelbaar zijn. Het verwachte totaalplaatje inclusief nieuw scherm komt dan op 1.500 euro.
dat is een duidelijke verbetering :)

een ding toch nog: als je de garantie vergelijkt vd voeding dan zie je maar 2 jaar garantie bij deze be quiet ;)
5 jaar bij de pricewatch: XFX Pro 550W en XFX 650W
5 jaar bij de pricewatch: Corsair Enthusiast TX650 V2

Persoonlijk stel ik mij daar vragen bij :+

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• -jacQues-
SmokingCrop schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:01:
dat is een duidelijke verbetering :)

een ding toch nog: als je de garantie vergelijkt vd voeding dan zie je maar 2 jaar garantie bij deze be quiet ;)
5 jaar bij de pricewatch: XFX Pro 550W en XFX 650W
5 jaar bij de pricewatch: Corsair Enthusiast TX650 V2

Persoonlijk stel ik mij daar vragen bij :+
Dan ga ik weer van 80+goud naar 80+brons. Is dat niet erg? Waarom dan precies die i.p.v. een goedkopere? Ik snap het verschil niet (anders dan naamplaatje). Hoe 'weet' je dat een voeding goed is?

Volgens http://support.amd.com/us...pplies/Pages/listing.aspx is die Corsair inderdaad beter geschikt dan de Be quit. De XFX staat er niet bij.

[Voor 7% gewijzigd door -jacQues- op 30-08-2012 17:35]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 11:46
Ik denk dat je flink kunt besparen aan de videokaart... een 7950 is een killing machine, en dat heb je niet nodig. SimCity 2013 gaat op een 6610D2 draaien, dus een 2nd gen APU, en dat zijn niet de sterkste kaarten. Ook Guild Wars 2 heeft aan een 5670 al genoeg. Tel er een paar jaar bij en je bent genoeg aan een 7850 of misschien een HD6950. De laatste kun je voor niet teveel geld krijgen inmiddels.

Koop i.p.v. de Kingston SSD's één 256GB Samsung 830 series SSD of een Crucial M4. Zijn goed betaalbaar en toch een stuk beter dan die Kingstons. SSD's in RAID zijn over het algemeen niet zo handig (TRIM mis je o.a.)

Koop daarnaast gewoon 8GB 1600 MHz, of misschien zelfs 1333MHz DDR3, echt veel baat heb je niet bij de extra geheugensnelheid. En de processor ondersteund tot 1600MHz, en dus niet daarboven, het geheugen gaat dus gewoon op 1600MHz lopen als je het erin steekt. Je kunt door de bussnelheid deze een beetje verhogen, maar pruts gewoon niet met het geheugen. Die halve milliseconde is die moeite echt niet waard. Je kunt voor dat geld zelfs 16GB 1600 plaatsen als je wilt.

Geef dan iets meer geld uit aan een 80-plus voeding, dan aan zo'n LC-Power prutding die je over een half jaar rokend in de vuilnisbak kunt mikken. Die 5-10 extra eurootjes kun je ook wel voor een BD-brander spenderen, je weet niet wat de toekomst je brengt.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Oeps, dat heb je als je zo'n onderwerp even open laat staan... :+

Met een E8400 kan je nog een prima spelletje spelen, ik heb tot op ongeveer 4 maanden terug ook nog gewoon gebruik gemaakt van een Phenom II X2. Inmiddels heb ik daar een X4 van gemaakt, en daar ga ik ook nog wel even mee doen. Daarnaast kan je ook nog een hele hoop doen met een 8800GT(S/X), ze vallen alleen erg snel uit de laatste tijd.

[Voor 24% gewijzigd door naarden 4ever op 30-08-2012 17:55]

• -jacQues-
naarden 4ever schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:52:
Ik denk dat je flink kunt besparen aan de videokaart... een 7950 is een killing machine, en dat heb je niet nodig. SimCity 2013 gaat op een 6610D2 draaien, dus een 2nd gen APU, en dat zijn niet de sterkste kaarten. Ook Guild Wars 2 heeft aan een 5670 al genoeg. Tel er een paar jaar bij en je bent genoeg aan een 7850 of misschien een HD6950. De laatste kun je voor niet teveel geld krijgen inmiddels.
Dankjewel voor je adviezen. Alle zijn inmiddels doorgevoerd. Wellicht moet ik het eerste bericht ook aanpassen zodat dit duidelijker is?

Wat de videokaart betreft hoor ik ('live') twee dingen:
1) Koop een goedkopere en dan over drie jaar eventueel upgraden indien nodig (wat jij ook zegt).
2) Koop de 7970 en ga BitCoin minen (ik zit toch all-in), dan verdien ik de hele computer terug.

Mijn gedachte was om een 7950 te kopen waar GW2 nu >70 FPS op loopt. Dat loopt met de jaren wel terug, maar zou het goed genoeg uit moeten houden. De geboden opties beloven beide een kostenbesparing, de laatste zelfs geld terug (maar ik heb geen ervaring met BitCoin en dat zou dan i.p.v. BOINC draaien). Overall vind ik het vandaag de dag moeilijker om zelf een systeem samen te stellen dan zes jaar geleden. Veel meer keuzes vooral. Maar ik moet zeggen met alle hulp hier is mijn originele samenstelling in korte tijd enorm verbeterd.

Dus nog te bekijken:
- andere PSU
- andere GPU

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 11:46
BitCoins minen om je PC terug te verdienen kun je vergeten. Je bent meer kwijt aan de energierekening dan dat je verdiend aan BitCoins, zeker met deze koers. Bovendien zul je het op moeten nemen tegen mensen met heel veel meer dan dat jij nu van plan bent aan te schaffen.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Rannasha

aka "Species5618"

naarden 4ever schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:04:
BitCoins minen om je PC terug te verdienen kun je vergeten. Je bent meer kwijt aan de energierekening dan dat je verdiend aan BitCoins, zeker met deze koers. Bovendien zul je het op moeten nemen tegen mensen met heel veel meer dan dat jij nu van plan bent aan te schaffen.
De TS gaf in zijn vorige post aan dat hij all-in woont, dus geen extra afrekening voor electriciteit. In zo'n geval is het zeker de moeite waard om wat te bitcoins te minen. Verwacht geen vetpot, maar het is leuk meegenomen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:42

Emiel1984

Made in NL

De volgende regel in de TS deed me wel even glimlachen..
"Ik ben geen hardcore gamer, 60 FPS is prima."

[LTS][MTS][HTS]

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:13

pposthoorn

Constructeur

-jacQues- schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:27:
*knip*

Drie extra 120mm fans erbij (1 voor extra invoer voor, 1 voor uitvoer boven en 1 voor uitvoer onder).

*knip*
Klein dingetje: Warme lucht stijgt op dus doe de onderste fan als invoer. Dan heb je dus voor en onder invoer en boven uitvoer. Dan krijg je een betere airflow. Als je voor invoer en onder uitvoer hebt gaat alle lucht van voren via de hardeschijven en dan gelijk onder weer de kast uit en komt er nooit verse lucht bij je CPU ;)

• -jacQues-
Emiel1984 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:44:
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Ik speel meestal op lagere FPS, tenzij het oude spelletjes zijn. Tevens kun je de kwaliteit aanpassen (wel/geen AA etc.)

Dus als ik mik op 60 FPS nu met hoogste kwaliteit, dan kan die computer lang genoeg mee voor toekomstige spellen.

• -jacQues-
pposthoorn schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:43:
[...]

Klein dingetje: Warme lucht stijgt op dus doe de onderste fan als invoer. Dan heb je dus voor en onder invoer en boven uitvoer. Dan krijg je een betere airflow. Als je voor invoer en onder uitvoer hebt gaat alle lucht van voren via de hardeschijven en dan gelijk onder weer de kast uit en komt er nooit verse lucht bij je CPU ;)
Top advies. Wat ik me wel afvraag is of dit de videokaart niet 'stoort'. Die zit vrijwel altijd onderin de kast met de ventilators ook naar onderen gericht. Met een uitvoer onder creëer je een push-pull systeem dacht ik (als leek).

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Emiel1984 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:44:
60FPS is voor het oog en gevoel vloeiend. Maar in sommige games heb je meer FPS nodig voor speciale jumps :D Misschien doelt de TS daar op.

In Call of Duty had je bijvoorbeeld de volgende categorieën jumps:
< 60fps jumps
125 fps jumps
250+fps jumps(als ik me niet vergis)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Een niet hardcore gamer neemt genoegen met 30-40fps, ik denk dat ie dat bedoelt.

• Roel1966
  • Niet online
-jacQues- schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:40:
Top advies. Wat ik me wel afvraag is of dit de videokaart niet 'stoort'. Die zit vrijwel altijd onderin de kast met de ventilators ook naar onderen gericht. Met een uitvoer onder creëer je een push-pull systeem dacht ik (als leek).
De fans van je videokaart zitten dan wel aan de onderkant maar zuigen lucht naar boven door de koelribben heen en blaast dit aan de achterkant weer eruit. Je videokaart heeft dus net voordeel ervan wanneer je de casefan onderin lucht in de kast laat blazen want dan krijgt ie direct koele lucht.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Sorry, maar met dat systeem ga je het zeker geen 6jr redden ;w

Met deze wel O-)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Big Bang XPower II X79€ 358,-€ 358,-
1Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD€ 135,10€ 135,10
1Cooler Master CM Storm Stryker€ 129,54€ 129,54
8Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 162,35€ 1.298,80
1NEC Multisync V422 Zwart€ 778,11€ 778,11
1NZXT CB-LED20-GR 24x Green LED Sleeve€ 16,50€ 16,50
1Sharkoon Laser LED (Groen)€ 3,90€ 3,90
1Corsair Hydro Series H100€ 94,95€ 94,95
2EVGA GeForce GTX 680 SuperClocked€ 498,98€ 997,96
1Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087€ 438,40€ 438,40
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 501,-€ 501,-
1Asus BW-12B1LT Zwart€ 118,-€ 118,-
1Cooler Master Silent Pro M2 1000W€ 141,55€ 141,55
1Plextor M5 Pro 256GB€ 256,02€ 256,02
1Patriot Viper 3 PV316G213C1QK€ 118,40€ 118,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.386,23

Toch maar ff doorsparen ;)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:26
@Madrox,

Bedankt voor je reactie in dit topic. Kun je nu terug gaan naar je grot, in de hoop dat je je humor daar hebt laten liggen? Aan sommige mensen hier heb je gewoon echt helemaal niks hé. :')

Daarnaast, een systeem van 5k met een SSD van maar 256GB? Zucht..

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

daarnaast, die creative soundcard gaat ook moeilijk doen in games

Android developer & dürüm-liefhebber

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04 17:47
Ik denk dat het heel moeilijk is om een systeem geschikt te maken voor de aankomende 6 jaar. Zorg dat je basis goed is, zoals hier al is aangegeven, een goede voeding, een behuizing die je ook mooi vindt en eventueel een mainboard waar je zo lang als mogelijk mee kunt doen. Zoals je al aangaf, heb je je videokaart in je eerder systeem ook al eens geupgraded. Ik denk dat het voor je nieuwe systeem hetzelfde geld. Op een gegeven moment kan je kaart niet meer mee, dan kun je deze vervangen. Voor processoren is het wat moeilijker, want hoe lang blijft de 1155 socket beschikbaar.

Mijn idee, koop een mainboard met "PCI Express Gen 3" (beetje voorbereid op de toekomst) en zoiezo SATA 600 en USB3 (maar dat hebben al veel mainboards) en natuurlijk UEFI. Het mainboard wat je nu in je lijst heb staan, heeft het allemaal.

Verder kun je niet echt in de toekomst kijken. Maar dat wil niet zeggen dat je met je componenten wel een gok kan doen. Dus, de componenten waarmee je al wel lang mee kunt doen, zorg dat die van een goede kwaliteit zijn.

[Voor 4% gewijzigd door marquis op 01-09-2012 11:04]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:04

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@ Madrox:
Dan koop ik liever ieder jaar voor 900,- euro nieuwe hardware, en verkoop ik de oude.
Dan wil ik wel eens zien wie er het beste systeem heeft na 6 jaar.

Maargoed ik ben het wel met marquis eens om te zeggen dat het pittig is om 6 jaar te doen met een systeem.
In die periode kan (zal) er de nodige vooruitgang zijn natuurlijk, wat kan betekenen dat de huidig aangeschafte hardware alleen nog maar ouderwetse bluray's af kan spelen en een beetje internetten. ;)

• mitsumark
Kijk nu eens naar wat je 6 jaar geleden kon kopen en kijk of die hardware nog een beetje mee kan komen.

spoiler:
NEE

Gewoon kopen wat je nu of in de nabije toekomst nodig hebt, de rest sparen.

[Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 02-09-2012 00:17]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hippocampus schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 22:25:
@ Madrox:
Dan koop ik liever ieder jaar voor 900,- euro nieuwe hardware, en verkoop ik de oude.
Dan wil ik wel eens zien wie er het beste systeem heeft na 6 jaar.
De eerste jaren lach ik je iig vierkant uit :+
Maargoed ik ben het wel met marquis eens om te zeggen dat het pittig is om 6 jaar te doen met een systeem.
In die periode kan (zal) er de nodige vooruitgang zijn natuurlijk, wat kan betekenen dat de huidig aangeschafte hardware alleen nog maar ouderwetse bluray's af kan spelen en een beetje internetten. ;)
Het kan best trouwens, mits je eisen niet te hoog zijn. wil je ook dan nog fullress 60FPS spelen met alle eyecandy, zal een gpu-upgrade wel nodig zijn vrees ik. zoniet, kan je nog steeds gamen.

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Interessant topic! Ik ben zelf ook iemand zoals de topicstarter: liever een beest van een PC kopen om er dan zo lang mogelijk mee voort te doen.
Zo heb ik in Augustus 2007 mijn game PC samengesteld. Tot vorige zomer heb ik met mijn nVidia 8800 GTX gezeten, dus toch 4 jaar mee gedaan. :) (heb nu ATI HD 6950)
Zit momenteel nog steeds met mijn Intel Q6600 (weliswaar naar 3 Ghz geOCed) uit 2007. Maar nu ben ik toch toe aan een upgrade... (= nieuw moederbord + CPU + DDR3 RAM geheugen)
Of anders gezegd: ik kan 95% van de huidige games perfect draaien met mijn Q6600, maar de meest veeleisend games zoals Battlefield 3 bij volle 64 players servers lukt al wat moeilijker...

Om ontopic te gaan: Velen raden de Intel i5 3570K CPU aan. Maar is de Intel i7 3770K niet beter voor de topicstarter? Als hij toch lang met zijn systeem wil doen?
Ik zit momenteel ook in hetzelfde schuitje dus en zou graag hierop een antwoord hebben. :)
In gamebenchmarks zie ik dat er momenteel niet extreem veel verschil qua FPS is, maar hoe zit dit naar de toekomst toe? De next-gen consoles komen er aan en dan zullen PC games ook wel veeleisender worden. Zeker als het regelrechte "console ports" zouden zijn...

Ik wil deze maand namelijk een CPU aankopen met het oog op terug een levensduur van 5 jaar zoals mijn trouwe Q6600. :)

[Voor 15% gewijzigd door Asgaro op 02-09-2012 01:13]

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Asgaro schreef op zondag 02 september 2012 @ 01:01:

Om ontopic te gaan: Velen raden de Intel i5 3570K CPU aan. Maar is de Intel i7 3770K niet beter voor de topicstarter? Als hij toch lang met zijn systeem wil doen?
Ik zit momenteel ook in hetzelfde schuitje dus en zou graag hierop een antwoord hebben. :)
In gamebenchmarks zie ik dat er momenteel niet extreem veel verschil qua FPS is, maar hoe zit dit naar de toekomst toe?
Kijk even hoe de ultradure en de iets minder dure processoren van zes jaar geleden het nu doen; ze zijn allebei vrij traag. De i7 is bij sommige taken net iets rapper, bij sommige zelfs niet. Voor dat kleine beetje 100 euro oftewel 50% extra betalen in de hoop dat je er over 5 jaar nog iets prettiger spelletjes mee speelt lijkt me een rare keuze :)

Neem alleen een i7 als je die nu echt nodig hebt (stevig en regelmatig videobewerken, 3D-renders, dat soort werk), anders kan je het geld beter in je zak houden of aan iets anders uitgeven.

Persuader of bytes.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:40
De i7 is iets sneller omdat deze 0,1 Ghz hoger is geklokt en hyperthreading heeft. Voor de rest is ie niet sneller/beter of wat dan ook.

Daarnaast is de i7 tegenover de i5 100 euro duurder. 300 euro tegenover 200 euro voor nauwelijks betere prestaties. Dan kan je die 100 euro beter in je zak houden.

• mitsumark
Madrox schreef op zondag 02 september 2012 @ 00:33:
Het kan best trouwens, mits je eisen niet te hoog zijn. wil je ook dan nog fullress 60FPS spelen met alle eyecandy, zal een gpu-upgrade wel nodig zijn vrees ik. zoniet, kan je nog steeds gamen.
Als je eisen niet te hoog zijn, waarom zou je dan nu zoveel geld uitgeven?

Kijk eens naar wat je 6 jaar geleden als high-end spul kon kopen:
Intel E6700
Nvidia 7900 ..
Vergelijk de performance eens met low-end spul van nu...

Liever om de 3 jaar midrange spul kopen en de gehele tijd het systeem aan je eisen laten voldoen, dan om de 6 jaar high-end spul kopen waardoor het systeem de laatste tijd niet aan je eisen voldoet.

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 23:08

slb

Bwoah......

Precies, de pc die bij mij het langst is meegegaan was een op een Abit BP-6 gebaseerd systeem. Dat is voor zover ik me kan herinneren de enige die meer dan 6 jaar (1999-2006) heeft gefunctioneerd.

Maar ik heb wel wat onderdelen moeten verwisselen (CPU's, HDD, Geheugen, Videokaart) om up to date te blijven. Als ik bij de originele setup was gebleven had deze te traag geworden om lekker snappy mee te blijven werken (hoewel hij op Linux perfect draaide).

6 jaar is een heel erg lange periode (IMO te lange) en de kans op uitval van een onderdeel is dan groot.
Geheugenvraag groeit ook met het jaar, dus kies ook componenten waarmee je kunt groeien.

Ik zou sowieso voor de wat degelijker uitvoeringen kiezen en het meest essentiële onderdeel waarop je niet moet bezuinigen is het moederbord. Andere componenten zijn allemaal makkelijk uitwisselbaar voor betere exemplaren, aan het moederbord zit je min of meer vast.

Dus zoek uit of je mobo het toestaat je RAM flink uit te breiden.

Kijk goed rond naar producten die de biggest bang for the buck geven. Het is wel een lastige afweging, maar je moet gewoon wel reeel blijven en je niet laten verleiden tot aanschaf van hardware die op papier 10% beter presteert en 50-100 procent duurder is. De 10% snelheidswinst tov andere is namelijk erg relatief en zal waarschijnkijk maar 0,5% schelen op de totale prestatie van je systeem.

Videokaart hakt vaak aardig in op het budget, hier heb je een leidraad:
Best Graphics Cards For The Money: August 2012

SSD van 256GB is zeker genoeg voor de komende jaren , voor de meeste mensen is 60GB al voldoende. Voor grote opslag (films en andere HD content) kun je toch beter een NAS hebben. Wanneer je een goede strategie hebt voor je opslag zal 120GB zelfs volstaan. Gewoon een 1-2TB schijf als tweede schijf voor de grote meuk, die je maar af en toe gebruikt.

prompt $p $g

• -jacQues-
De computer zit in elkaar en werkt. Na lang beraad toch besloten om BitCoin een poging te geven en de specs aangepast zodat ik later CrossFire kan draaien (mits ik er genoeg mee verdien natuurlijk). Dus een beter moederbord en sterkere voeding en tevens een (enkele) 7970. Nadeel is dat ik daarmee ruim boven m'n originele streefbedrag zit, maar mij is me verzekerd dat ik het verschil binnen zes maanden terug ga verdienen. In het slechtste geval heb ik meer uitgegeven dan nodig (dat overleef ik wel).

Ik heb uitvoerig gekeken naar een scherm maar degene die ik wil bestaat nog niet (eigenlijk wel, maar niet in Europa). Dus een oude 22" CRT eraan, die kan resoluties boven full-HD aan op 85Hz zonder input lag. Ik koop wel drie platte schermen zodra ze beschikbaar zijn op 120Hz, met goede kleuren (IPS ofzo) en nagenoeg naadloos (voor eyefinity). Bijkomend voordeel is dat ik nu dus geld bespaar op het scherm waardoor het geheel toch ongeveer uitkomt op het streefbedrag (nu dan, dat wordt later wel uitgegeven).

Na installatie geeft Windows de processor een 7.7 (i3-3570K overgeclocked op 44x100HMz) en alle rest een 7.9 (maximum). En dat is zonder de GPU over te clocken! Het geheugen draait prima op 1800MHz (1600 origineel) en CL8. Het spreekt vanzelf dat ik enorm tevreden ben over het geheel. :-)

Mijn vorige game computer kocht ik een half jaar nadat GuildWars 1 uitkwam. Nu doet 'ie niet meer mee, al draaien GuildWars 1 en andere spellen rond die tijd nog steeds allemaal perfect. Mijn eigen gedrag kennende zal deze computer het prima uithouden tot GuildWars 3 (of vergelijkbaar) uitkomt, dus zes jaar. Wel voorzie ik nog wat bijkomende kosten: na ongeveer drie jaar de kastventilators vervangen, een 7990 erbij indien BitCoin echt goed werkt, drie platte schermen zodra deze beschikbaar zijn etc.

Ik zal deze week wat foto's maken en hier plaatsen.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

-jacQues- schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:16:
Nadeel is dat ik daarmee ruim boven m'n originele streefbedrag zit, maar mij is me verzekerd dat ik het verschil binnen zes maanden terug ga verdienen.
Zitten de stroomkosten daar ook in?

Ik wordt altijd erg achterdochting van dergelijke verhalen :p

Persuader of bytes.

• Oarta
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-12-2022
Camacha schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:29:
[...]

Zitten de stroomkosten daar ook in?

Ik wordt altijd erg achterdochting van dergelijke verhalen :p
-jacQues- schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:15:
[...]

...

2) Koop de 7970 en ga BitCoin minen (ik zit toch all-in), dan verdien ik de hele computer terug.

...

Anoniem: 450793

-jacQues- schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:16:
De computer zit in elkaar en werkt.
Proficiat! Ik lees het topic vandaag pas omdat ik toevallig ook in deze sectie computeradvies vraag. Ik heb mijn pc aangeschaft in augustus 2006. Ik heb 2x80GB in Raid0 al 6 jaar zonder een enkel probleem. De originele 2gb werkgeheugen is 2 jaar geleden pas uitgebreid naar 4gb(667MHZ), Toen is ook windows 7 erop gezet. Mijn videokaart is de XFX7900GT en de boel wordt verwerkt door een Intel E6400 'conroe'. Opgeschroefd van 2,13gHz naar 2,44gHz. Heb afgelopen weekend nog een NVidea driver update gehad en Full HD video en blu-ray kan 'ie nog prima. Ook een Itunes mediatheek met 270gb aan nummers geïndexeerd met albumimages etc. gaat nog snel. Battlefield heroes en GTA4 gaan ook nog prima maar daar houdt de boel wel op heden ten dage.

Afijn! Lang verhaal kort. Ik hoop dat die van jou weer 6 jaar mee kan. Leuk topic dit! Succes.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee