Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:25
Op mijn werk hebben ze bij een paar bedrijven offertes uitgevraagd voor het maken van een nieuwe website (in de vervoer sector). Als 'computerman' hebben ze mij advies gevraagd over de offertes en ik moet zeggen dat ik nogal geschrokken ben !

Uitgangspunt: een website met een CMS, goed navigeerbaar, onderhoudbaar door een aantal mensen, gericht op het bedrijfsleven en iets van statistieken (b.v. Google Analistics).

Een paar kwamen met eigen CMSjes, ben ik geen voorstander van, vooral vanwege de maandelijks terugkomende 'servicekosten'. De rest kwam met Drupal, wat dus inhoud dat we overal kunnen hosten (was een eis).

Nu ga ik even kort door de bocht: we willen dus een custom template met wat custom graphics er in, de opzet van de site (menu structuur?) en aanmaken van gebruikers en rechten.

De offerte's komen boven de 20k€ uit, en dat lijkt me wel erg veel geld.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hier over.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:11:
Ik ga je nu vast de reacties voorspellen:
Wat duur! Ik doe 't voor €250,-!!
Peanuts, onze site kostte €350.000...
Bouw 't lekker zelf! Download een template en gaaaaan! Kost je alleen wat uurtjes!!!11
Ik neem aan dat die offertes zijn gebaseerd op iets meer informatie dan die je in de topicstart geeft? Zonder de offertes langs mekaar te kunnen leggen en de exacte eisen die je gesteld hebt te weten blijft 't koffiedik kijken en appels en peren vergelijken.

Wat ik uit je topicstart haal:
[list=1]
• een custom template
• wat custom graphics
• overal kunnen hosten
• goed navigeerbaar
• onderhoudbaar door een aantal mensen
• gericht op het bedrijfsleven
• iets van statistieken (b.v. Google Analistics).

Dus:
[list=1]
• Define "een custom template"
• Define "wat" en define "custom graphics"
• Define "overal"; bedoel je "ik wil 't kunnen hosten voor €2,50 p/maand" of "ik wil 't op elk platform kunnen hosten" of...?
• Define "goed navigeerbaar"?
• Dat kunnen de meeste CMS'en wel...
• Euh... juist :?
• Kwestie van een paar regels JS/HTML plakken; maar je zult waarschijnlijk wel iets meer informatie willen halen hieruit dan alleen hits... dus: define "iets van statistieken"
• Welke eisen heb je nog meer gesteld bij de bedrijven waar je offere opgevraagd hebt?

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 29-08-2012 15:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:11:
Dan gok ik dat er of toch meer gevraagd is dan je nu zegt of je klopt bij de verkeerde bedrijven aan.
Edit: Wat RobIII post dus... :)

20'000 Euro voor een Drupal website zonder extra "modules", dus alleen het standaard Pagina en Rechten systeem, zou echt niet zoveel hoeven kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door OkkE op 29-08-2012 15:27 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ok, ik zal proberen wat meer aan te geven wat men wil, een aantal zinnen uit het PVE:
Doel
Het doel is om een nieuwe website te maken met een moderne look and feel, die gebruikersvriendelijk is qua navigatie. Gebruikers moeten snel de door hun gezochte informatie kunnen vinden en Bedrijf moet alle gewenste informatie handig op de site kunnen plaatsen. Daarnaast moet de website aansluiten op alles waar Bedrijf voor staat: modern, direct, flexibel, no-nonsense, etc. Door een aantal van onze kernboodschappen terug te laten komen op de website, kan dit ons imago onder een brede doelgroep versterken (klanten/vervoerders, overheden, media, etc.).

FUNTIONEEL ONTWERP
Essentiele onderdelen van de homepage:
• Overzichtelijk/rustig/transparant
• Doelgroepindeling (zie hieronder)
• Logo van Bedrijf
• Foto
• Kruimelpad
• Hoofdnavigatiestructuur onderaan de site (zoals ing.nl heeft)
• Mogelijkheid tot het aanzetten van een tickertape bij calamiteiten
• Kort aandacht voor actueel nieuws dat aan en uit te zetten is
• Zoekfunctie
• Taalswitch naar Engels
• Link naar my Bedrijf.nl

GRAFISCH ONTWERP
Het grafisch ontwerp van de website moet voldoen aan de huisstijl van Bedrijf. De huisstijl laat zich omschrijven als modern, strak en no-nonense. Uitgangspunt is de vormgeving van de huidige website. Deze geeft een goede indicatie maar is niet leidend. Een huisstijl document is beschikbaar.
De daadwerkelijke vormgeving van de nieuwe website hangt af van de keuze die wij maken uit de bureaus en de mogelijkheden die er zijn om een website met of zonder vormgeving af te nemen.
Het fotomateriaal dat benodigd is voor de website van Bedrijf is in voldoende mate voorhanden.

CONTENT MANAGEMENT SYSTEEM
Eenvoudig
Rechtenstructuur
Editor - webbased zoals word
Statistieken - google
Vertaling - nl+uk
Eigen pagina-indeling mogelijk
Levensduur website - 3-5jaar
Mobiel leesbaar - geen app

Aanvullende eisen
embedden van youtube
foto’s die te downloaden zijn
toon volledige bericht
Hoop dat dit wat vragen beantwoord.

En uiteraard snap ik dat er best mensen zijn die het voor €250 doen, zelf wil ik het wel voor 10k doen, maar dat schijnt geen optie te zijn :+
OkkE schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:26:
[...]
Dan gok ik dat er of toch meer gevraagd is dan je nu zegt of je klopt bij de verkeerde bedrijven aan.
Ik vrees vooral dat het de laatste is, al sluit ik het eerste ook niet geheel uit. Vandaar mijn vraag hier ook bij de pro's.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 27-06 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

20.000 euro is inderdaad een beetje aan de hoge kant voor een simpele website, maar met de aanvullende eisen die je stelt niet zo heel gek.

Ik werk bij een full-servicebureau aan de hogere kant van het segment, en voor dat bedrag heb je wel een luxe website, dus behalve wat inhoudpagina's met custom ontwerp, een enterprise CMS (inclusief training hiervoor), Google Analytics is er dan ook nog ruimte voor wat extra functionaliteit dat voor je wordt geprogrameerd.

In je PVE zie je ook diverse stukken maatwerk zitten, de tickertape, een nieuwssectie, zoekfunctie en een taalswitch zijn allemaal extra's die de prijs van de website ongeveer verdubbelen. Dan zou je ook bij ons op ongeveer zo'n bedrag uitkomen.

Maar ik zou in ieder geval geen aanbieder kiezen die Drupal voorstelt. Het is bedoeld voor online community-websites, niet voor corporate websites. De code-kwaliteit van dit pakket is dusdanig bedroevend dat geen enkele zelfrespecterende softwareprofessional dit zou aanraden, en de modules zijn helemaal dramatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 29-08-2012 15:57 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

En uiteraard snap ik dat er best mensen zijn die het voor €250 doen...
Nou, 250 euro, dat is 3-4 uur werk. BIj de garage rekenen ze al 100 euro per uur, dus 2,5 uur werk. Als je daarvoor je computer moet aanzetten, een besprekinkje houden en/of heen en weer moet mailen, een factuur moet maken en de incasso moet doen ben je al meer uren kwijt en ben je nog niet eens begonnen. :)

Ongeveer 20k, dat is zeg 200 uur a 100 euro. Oftewel 5 weken werk. Op zich geen gek bedrag voor een bedrijf dat zich met een aantal personen in dienst staande moet houden.

*snip*
We zitten hier niet om offertes te doen en/of onze diensten aan te bieden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 29-08-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Johnny schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:56:

Maar ik zou in ieder geval geen aanbieder kiezen die Drupal voorstelt. Het is bedoeld voor online community-websites, niet voor corporate websites. De code-kwaliteit van dit pakket is dusdanig bedroevend dat geen enkele zelfrespecterende softwareprofessional dit zou aanraden, en de modules zijn helemaal dramatisch.
*bullshit*... Klinkklare onzin van de allerbovenste plank.. Het is helemaal niet bedoelt voor community websites, ja die kun je er mee bouwen.. Maar er zijn legio voorbeelden van standaard corperate websites die met Drupal gebouwd zijn.

Ik zou zeggen, zoek eerst even wat relevante feiten bij elkaar voor je probeert iets onderuit te schoffelen. Want nu maak jij jezelf als 'software professioneel' ernstig belachelijk.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:12:
[...]

*bullshit*... Klinkklare onzin van de allerbovenste plank.. Het is helemaal niet bedoelt voor community websites, ja die kun je er mee bouwen.. Maar er zijn legio voorbeelden van standaard corperate websites die met Drupal gebouwd zijn.

Ik zou zeggen, zoek eerst even wat relevante feiten bij elkaar voor je probeert iets onderuit te schoffelen. Want nu maak jij jezelf als 'software professioneel' ernstig belachelijk.
offtopic:
Sorry, maar hij heeft wel degelijk een punt. Drupal is dra-ma-tisch in onderhoud en code-quality. Zelfde verhaal met Joomla; het ziet er leuk uit, maar onder water maakt het pakket er echt een t*ringzooi van. Met dat soort pakketten zou ik juist geen grote website willen hebben. Naar mijn mening hoort een CMS niet te moeilijk in gebruik te zijn en vooral efficient om te gaan met data/structuren. En laat het nou precies zijn dat noch Joomla noch Drupal aan een van die eisen voldoet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voor een prof, maar er zijn genoeg neefjes ;)
Anoniem: 426269 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:56:
*snip*
We zitten hier niet om offertes te doen en/of onze diensten aan te bieden ;)
We zitten hier niet om offertes te doen: Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod!

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 29-08-2012 16:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:43:
Ik vrees vooral dat het de laatste is, al sluit ik het eerste ook niet geheel uit. Vandaar mijn vraag hier ook bij de pro's.
Ik vind 20'000 na het lezen van de wensen & eisen niet zo heel bizar hoog; hangt er heel erg vanaf wat de verschillende bedrijven precies aanbieden.

Vooral het stukje "mobiel te gebruiken zonder App" kan een groot verschil (en ook een hoge prijs) wel verklaren. Wil je dat echt goed doen ben je bij sommige projecten het dubbele aantal uur al kwijt van wat je voor een "normale/desktop site" kwijt bent. Of bijvoorbeeld ondersteuning voor IE6 en IE7, dat zorgt ook voor (iets) hogere kosten.

Al met al is het dus nog niet zo'n gek bedrag, maar kijk en vergelijk even goed wat de verschillende bedrijven voor die 20k bieden. :)
Johnny schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:56:
Drupal is net als bijv. Dreamweaver — In de juiste handen is er niks mis mee. Gebruik je de kant-en-klare meuk en klik je de website in elkaar, tsja, dan wordt het nooit echt kwaliteit. Maar dat ligt dan niet aan het pakket maar aan de persoon.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Anoniem: 111703 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:19:
[...]

offtopic:
Sorry, maar hij heeft wel degelijk een punt. Drupal is dra-ma-tisch in onderhoud en code-quality. Zelfde verhaal met Joomla; het ziet er leuk uit, maar onder water maakt het pakket er echt een t*ringzooi van. Met dat soort pakketten zou ik juist geen grote website willen hebben. Naar mijn mening hoort een CMS niet te moeilijk in gebruik te zijn en vooral efficient om te gaan met data/structuren. En laat het nou precies zijn dat noch Joomla noch Drupal aan een van die eisen voldoet. :P
Ik denk dat jij recentelijk niet meer naar drupal hebt gekeken, en je mening baseert op een oude conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat jij recentelijk niet meer naar drupal hebt gekeken, en je mening baseert op een oude conclusie.
Inderdaad ik heb er laatst nog meegewerkt en ik vond het zeer fijn en overzichtelijk, zeker als je alle aanpassingen in je eigen modules maakt door de hooks te gebruiken.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:31:
[...]

offtopic:
Dat kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

RobIII schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:22:
[...]
Voor een prof, maar er zijn genoeg neefjes ;)
[...]
Ja, maar dat willen bedrijven juist niet want dan blijkt dat het neefje het toch niet helemaal aan kan of dat hij vanwege zijn vriendin of nieuwe baan gestopt is omdat hij er geen tijd meer voor heeft. En dan zijn ze inmiddels 6 maanden verder en zitten ze met een halve niet werkende site. Ik maak dit wekelijks mee dat ik die klanten krijg, maar ook dat het bedrijf op zoek is naar een nieuw adres omdat het neefje opeens normale tarieven gaat vragen en zij alleen peanuts willen betalen.
We zitten hier niet om offertes te doen: Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod!
Was maar een reactie op de topicstarter die dat zelf ook zei. O-)

Met deze eisen zou Wordpress trouwens ook al volstaan, daar heb je geen Drupal voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:15
Qua eisen is het niet heel bijzonder, een groot aantal zaken zal standaard in de (Custom) CMS mogelijk zijn wat die bedrijven aanleveren. Echter zit je wel met een aantal belangrijke punten:
- Het onderhoud van de meertaligheid is een belangrijk punt en hier zijn verschillende oplossingen voor mogelijk (denk aan: zelf dubbele pagina's met een andere taal maken, automatisch vertalen, verschillende versies voor een pagina's maken en afhankelijk van de beschikbare vertaling deze pagina tonen in de gekozen taal, e.d.)
- Onderhoud/ bouwen van een mobiele site die (ongeacht de content die jullie zelf beheren) goed werkt op standaard mobiele browsers. Vaak is dit naast de gewone lay-out een compleet nieuw ontwerp en een complete bak werk (m.u.v. het CMS), flinke verhoging van prijs.
- Een rechtenstructuur is voor een website NIET standaard, of je mag bepaalde pagina 's zien (zonder account) en de rest met, of je mag alles zien, dat is wel vrij standaard. Meer kunnen bepalen is niet standaard, dit verhoogt de prijs al flink.
- Afhankelijk van wat je bedoeld/ men verwacht dat je bedoelt met eigen pagina-indeling (zelf pagina's bijmaken/ weghalen en sorteren, of de indeling van pagina's zelf aanpassen?) gaat het bedrag ook flink om hoog. Als ik lees "eigen pagina-indeling" krijg ik het gevoel dat je ook wil dat je moet kunnen "schuiven" met bepaalde onderdelen. Dit verhoogt de prijs dan ook aanzienlijk.
- Actueel nieuws: Is ook erg afhankelijk van waar je dat nieuws vandaan wilt hebben.
- Embedden van youtube en foto's is niet spannend, maar verhoogt de prijs wel.

Als ik bovenstaande zo lees is er bij mij nog best e.e.a. onduidelijk, maar ik denk dat je bij de zichzelf respecterende partijen niet veel goedkoper uit gaat komen.

• Pixelmagic
Allen hartelijk dank voor de reactie's, mijn gezichtzveld is weer wat breder geworden !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:56

alienfruit

the alien you never expected

Je zou kunnen overwegen om Contao te gebruiken dit is een erg gebruiksvriendelijk CMS. Het heeft zijn taak prima volbracht voor enkele grote sites. Het is bijvoorbeeld ingezet voor de Zwitserse parlamentsverkiezingen van vorig jaar. Natuurlijk had dit wel wat maatwerk (modules schrijven). Maar dit is niet zo moeilijk ;)
http://contao.org/en/case-studies/show/146.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 08:46
alienfruit schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:24:
Je zou kunnen overwegen om Contao te gebruiken dit is een erg gebruiksvriendelijk CMS. Het heeft zijn taak prima volbracht voor enkele grote sites. Het is bijvoorbeeld ingezet voor de Zwitserse parlamentsverkiezingen van vorig jaar. Natuurlijk had dit wel wat maatwerk (modules schrijven). Maar dit is niet zo moeilijk ;)
http://contao.org/en/case-studies/show/146.html
Zo kan je wel elk CMS gaan aanschrijven... Drupal wordt ook door grote sites gebruikt, waaronder de bekendste zijn:
http://www.economist.com/
http://www.examiner.com/
http://www.whitehouse.gov/

Ongetwijfeld kan je ditzelfde verhaal ophangen voor Wordpress, MODx, ja zelfs joomla :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Kiphaas7 op 31-08-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Dit topic is ook niet een vraag over "welk CMS".

Er werd gevraagd of 20'000 Euro een normaal bedrag was voor "een Drupal template", omdat de TS dat als voorstel kreeg van de web-bureau's waar hij offerte had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
20k voor een template is best geld, maar 20k voor een site zoals die later door de ts is beschreven is imho niet geheel onrealistisch te noemen.

Pagina: 1