Upgrade Videokaart 128bit 256 bit dillema

Pagina: 1
Acties:

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025
Tweaky's

IK ben in het bezit van een
custom build pc van een bepaalde winkel.
Die heb ik destijds gekocht met een Gigabyte mobo met een i7 2600 processor.
Die voorzien is van een HD 4850 kaart
huidige: pricewatch: HIS HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E
Nu merk ik tijdens het gamen en video bewerken/photoshoppen dat hij mij erg in de steek laat
Lag spike's freezes en dat soort fratsen

Nu heb ik wat wezen googlen en de bekende zaken bekeken naar kaarten en mijn oog viel op deze jongen

intresse: pricewatch: Sapphire HD 6670 1GB GDDR5, VGA
De VGA is wat inrelevant aangezien ik zit met een HDMI/dvi aansluiten en dus geen VGA nodig heb maar dit terzijde.

Mij viel op dat mijn huidige kaart draait op een geheugenbandbreedte van 256 -bit
en de "nieuwere"kaart op 128-bit.
Nu zou ik in mijn beleving zoiets hebben dat 625mhz op de 256 bit vele malen sneller/beter is dan de 800 mhz op de 128 bit of zit ik hier compleet naast.?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Zal als het nodig is wel een screen plaatsen van welke hardware er in mijn kast zit.

Groet

Consigliere

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Even de 128 vs 256 discussie daargelaten.

Voor gaming is die 4850 volgens mij nog sneller dan de 6670, kan je beter een paar tientjes bijleggen en een 6850 nemen bijvoorbeeld. De lagspikes (als het niet je verbinding is) kan op zich wel aan het geheugen op de kaart liggen, 512 mb zit tegenwoordig redelijk snel vol en dan knalt je fps idd ook wel naar beneden.
Beetje afhankelijk van je resolutie, AA settings en welke games je speelt.

Kan verder niet echt uit je post halen wat je precies speelt op welke setting en wat je budget is enzo :P

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-03 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

• Consigliere
Oeps verkeerde topic zo te zien.

Het budget is tussen de 80 en 160 euro.
De games verschillen heel erg..
Van een WoW op ultra tot een MW3 of een race game. best gevarieerd dus.
Aan het internet ligt het 99% zeker niet.
De instellingen wil ik altijd zo Hoog mogelijk hebben. Waarom lager gaat zitten als de Ultra ook aanwezig is zeg ik altijd maar.
Vraag me even af wat je bedoelt met de ( C) AA instellingen Anti-Aliasing? toevallig?

Grtz

• Oraijon
Ed_L bedoelt Componenten Aankoopadvies, oftewel dat je topic daar thuishoort en daar naartoe is verplaatst :P

Ik bedoel idd Anti Aliasing, hoe hoger die staat hoe meer ram op je videokaart gebruikt wordt.

Voor dat budget zou ik voor een 6850 of 6870 gaan dan, leuke bang for buck kaarten. Als je daarmee niet hoger gaat dan 1920x1080 en misschien van AA afblijft moet je daar prima mee voort kunnen. Enige risico is denk ik wel een beetje dat die 1 GB misschien over jaar weer te weinig wordt, maar hoe lang dat goed gaat is wel een beetje glazen bol kijken.

Zou dus voor zoiets gaan:
pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
pricewatch: Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5

Eventueel alternatief is bijvoorbeeld een 7850, die heeft wel 2 GB (zijn ook een paar 1 GB varianten though) dus daarmee moet je voorlopig wel mee vooruit kunnen. Moet je wel je budget iets op kunnen rekken natuurlijk :P
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 CoolStream Edition of pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC

• Consigliere
LoL :)
Ah ja die staat meestal zo hoog mogelijk ...
Wat ik opmaak uit jou verhaal is lekker lomp verteld. zeur niet over een paar rot centen en duw er een duurdere/betere kaart in zodat je weer een 2 a 3 jaar vooruit kan?

Tenminste zo ben ik dan.. of is dat weer te niet doen tov mijn huidige systeem ( wat ik even snel neer gezet heb dan )

[ Voor 21% gewijzigd door Consigliere op 29-08-2012 16:01 ]

• Oraijon
Mwa, meer dat je even moet nadenken over hoe lang je met die kaart voort wilt en hoeveel je uit wilt geven. Ik kan niet bepalen of die paar tientjes voor jou "een paar rotcenten" zijn of een serieuze deuk in je portemonnee :P

Op zich zijn die 6850/6870 prima kaarten (6670 zou ik niet doen als je games op enigsinds fatsoenlijk detail niveau wilt spelen) waarmee je de huidige games prima kunt spelen. Maar het KAN dus zijn dat je over een jaar tegen hetzelfde probleem loopt omdat die 1 GB te krap wordt en je dan weer een nieuwe videokaart wilt (aan de andere kant kan het ook 2 jaar heerlijk gamen zijn als 1 GB al die tijd genoeg blijkt).

Zeg niet dat dat laatste verkeerd is hoor, elk jaar 100 euro uitgeven is uiteindelijk hetzelfde als elke 2 jaar 200 euro zeg maar (kort door de bocht :P).

En vooral ook omdat je zegt dat je toch wel graag de details open wilt trekken naar Hoog dan is die extra horsepower en vram op die 7850 niet verkeerd ;)

Edit: Oh, je voeding is trouwens wel even belangrijk, met 300W ga je bijvoorbeeld geen 7850 kunnen trekken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Oraijon op 29-08-2012 16:12 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Even los van het advies, kan ik het niet laten de technische vraag even te beantwoorden:
Consigliere schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:33:
Nu zou ik in mijn beleving zoiets hebben dat 625mhz op de 256 bit vele malen sneller/beter is dan de 800 mhz op de 128 bit of zit ik hier compleet naast.?
Hoeveel bit is niet relevant, maar de totale geheugenbandbreedte wel (dit bepaalt hoe snel textures geladen kunnen worden, wat bij de HD4850 soms echt een zwak punt is, je ziet dan objecten die in beeld verschijnen kort met missende textures). Dit wordt mede bepaald door hoeveel bit de geheugenbus is en door de snelheid (wat je al noemt), maar ook door het soort geheugen. De HD4850 heeft GDDR3 en de HD6670 heeft GDDR5, net als de meeste recente kaarten, behalve een aantal low-end kaartjes. Dat scheelt een factor 2 in bandbreedte. Dus dat heft het verschil tussen 128-bit en 256-bit op. Dan blijft dus de kloksnelheid over, die de HD6670 wat meer bandbreedte geeft, een factor 800/625 oftewel 28% sneller. Wel iets beter dus, maar high-end kaarten van tegenwoordig gaan hier nog keihard overheen.

Dan toch een beetje over het advies:
Ik heb zelf trouwens ook een HD4850 die ooit nog wel geupgrade gaat worden. Het verschil met de HD68xx's kan wel genoeg zijn om te upgraden, alles daaronder is het m.i. niet waard. Bij de HD78xx's wordt het verschil echt groot dus daar zit ik zelf naar te kijken, al vind ik het zelf nog wat te duur dus ik wacht nog even. Maar ja, of je het het geld waard vindt is persoonlijk natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 29-08-2012 17:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

gewoon benchmarks kijken. en dan kijken welke kaart het beste presteerd voor je budget.

• Consigliere
Bedankt allemaal voor de reacties.. ik ga eens even serieus nadenken of ik geld steek in een nieuwere kaart.. of gewoon een goede highend kaart erin koop.

dit is trouwens wat meer informatie over mijn pc..
Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/4452/knipselq.jpg
en er zit een :
800 watt powerding in

• Oraijon
Ah, das anders dan een i7 2600 ;)
Maar nog steeds prima, elk van de genoemde kaarten zou iig gewoon moeten werken :P

• Consigliere
Oraijon
pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 CoolStream Edition
daar staat bij dat de kaart in een PCI-e 3.x 16x zou moeten en ik heb maar een PCI-e 2.x 16x
poort.. is dit erg?
of weer nadelig met de snelheid?

Groet en alvast weer bedankt !

• Oraijon
Neuh, is backwards compatible. :)
Qua performance zal je er ook niks van merken.

• Consigliere
Okey bedankt !

Pagina: 1