defiant schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:23:
Mede om bovenstaande reden snap ik de redenatie niet uit libertarische hoek dat minder overheid gelijk staat aan meer (positieve/negatieve) vrijheid. Het komt op mij vooral over op een nog extremere variant van het verdedigen en uitbreiden van bestaande machtsstructuren binnen de private economie.
Dat is nu juist het punt. Je omschrijft eigenlijk precies de kern van het perspectief. Let wel, het is niet "extremer", het is gewoon een gekozen perspectief waar men mee werkt omdat het een flexibel instrument is voor geleiding van gedachtegoed. Dat het op steeds meer plaatsen in de wereld tot excessief gedrag leidt uiteindelijk is geen kwestie van "extreem", maar enkel een consequentie van het niet in balans houden van het internaliseren tot structuur met menselijke aard en gedrag (denk bijvoorbeeld aan de huidige strijd tussen overheden en bankwezen, maar zie ook het interne conflict binnen de zorg industrie). Dat verdedigen trouwens is niets meer of minder dan de gebruikelijke insteek ter behartiging van die selectieve belangen - dat is vrij normaal en best menselijk. Of het goed is, ja dat is een tweede. Extremen, of zelfs maar teveel gewicht aan de ene kant van de schaal is nooit goed voor een samenleving, en al helemaal niet voor een economie. Zeker niet als dat de libertarische hoek is, gezien de correlatie tussen elementen als "selectieve belangenbehartiging" en concepten als "human resources"
Terug on topic, persoonlijk kan ik de debatten zelfs niet als echt potentieel voor stemmen werving zien op het moment. Mijn keuze staat vast, bepaald voornamelijk door de geschiedenis van partijen in hun handelen en manieren van besluitvorming en op de tweede plaats door de programma's. Zo kan ik bijvoorbeeld ondanks mijn achtergrond en eigen denken niet langer bij een VVD vinden, ook al lijkt stemmen met de beurs zo interessant dat is bij de VVD echter uiteindelijk contraproductief (zo toont helaas de geschiedenis wel aan, met het gedachtegoed, zowel binnen Nederland als wereldwijd). Maar goed, dat wordt al snel ook weer off topic. Ik kijk de debatten wel, ik zie echter niet de waarde er van in om one liners uit te wisselen zonder dat er ruimte is om daadwerkelijk John & Jane Doe eens uit te leggen waar het verschil zit tussen wishes, wants en realiteiten. Of enkel maar eens de afhankelijkheden te schetsen waar al die one liners en plannen mee zitten, die niet onder controle staan of zelfs maar beïnvloedbaar zijn door wat binnen een Nederlandse politiek of economie rondzweeft.
Het blijft amusant natuurlijk, maar de waarde ervan? De tijd waar een discussie nog inzicht kon geven in karakter van een politicus of zelfs maar waar zijn informatie vandaan komt is voorbij, in de huidige tijd van coaching e.d. Maar goed, campagne tijd champagne tijd. Ik zou liever een rol van media zien minder ter propaganda en meer ter engagement.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.