[Win7] Statische drive letter toekennen HDD *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
Sinds een dag heb ik een power switch panel in mijn pc ingebouwd.
Het is een panel dat in een 5,25" bay past, waarmee je 6 HDD's naar behoefte in en uit kunt schakelen.

Ik heb dit gedaan omdat ik 5 HDD's en 1 SSD in mijn pc heb zitten, waarbij ik niet altijd de behoefte heb alle interne HDD's mee te laten draaien.

Echter, in Windows 7 lukt het me niet om de drive letter voor elke drive statisch te krijgen.
Als je een drive loskoppelt / niet mee boot en een andere wel aan staat, worden drive letters automatisch toegekend. Erg vervelend voor al mn gelinkte zaken.

Heeft iemand een idee hoe ik het automatisch toekennen van drive letters kan uitschakelen in Windows 7?
Betreft trouwens Win 7 Pro 64 bit.

Ik ben dus níet op zoek naar deze oplossingen mbt het veranderen van de drive letter via schijfbeheer.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan je met de hand de aangewezen schijfletter aanpassen via register - HKLM\SYSTEM\MountedDevices

Ik weet niet zeker of het wel werkt in Win7 icm SATA-schijven (?), maar proberen kan geen kwaad. Op een testmachine en na het maken van een backup ;)

http://www.mydigitallife....-or-firewire-drive-letter / How to restore the system/boot drive letter in Windows

offtopic:
Ik zet je OS even in de topictitel.

Snelle & foute tussenweg is subst gebruiken om ook een andere driveletter toe te wijzen. Zet op iedere schijf een eigen scriptje die de juiste letter toewijst.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Dankjewel voor het meedenken, maar zo te zien is dit hetzelfde wat je doet via schijfbeheer.
Het 'locken' van een bepaalde letter bij een specifieke drive zie ik er niet in terugkomen.

Excuses ook voor het vergeten van het vermelden van t juiste OS in de topic titel.
Je bent btw wel Obelisk vergeten, aangezien je Asterisk wel toegevoegd hebt ;)

Kun je wellicht wat meer toelichting geven mbt de scriptjes die je bedoelt? Ik ben nl helemaal niet thuis in de wereld van scripts. Ik hang nog in de tijd van de .BAT files ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Als je de schijven via schijfbeheer toewijst aan het einde van het alfabet. Dan valt het toch wel mee?
Of gebruik je zoveel letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zou inderdaad moeten voldoen - maar het zou best kunnen dat Win7 er wat anders mee om gaat bij SATA- dan met USB-schijven. Weet ik niet zeker..

Script: dat werkt ook prima met een batch file. WSH kan het ook en Powershell vast ook, maar dat gebruiken is niet verplicht.

Subst is een tooltje om een schijfletter toe te wijzen aan een willkeurige directory. Dus als je met subst bijv k: verbindt aan . kan je k:\.... gebruiken alsof het 'fysiek' die letter heeft. . is daarbij de huidige directory, natuurlijk.
Wijs de volgende HDD toe aan l:, etc etc. Zolang het (batch of ander) script op de desbetreffende schijf staat kan je niet de verkeerde toewijzen.

* is een aanduiding voor mods dat de titel is aangepast, automatisme van me :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
jeroen3 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:01:
Als je de schijven via schijfbeheer toewijst aan het einde van het alfabet. Dan valt het toch wel mee?
Of gebruik je zoveel letters?
Ik gebruik 11 letters...

Maar ik had idd al begrepen dat Windows standaard vóóraan in t alfabet begint met uitdelen.
Is misschien een optie, maar het betekent wel dat ik al mijn koppelingen alsnog moet gaan aanpassen, ook van programma's enzo.
F_J_K schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:02:
Dat zou inderdaad moeten voldoen - maar het zou best kunnen dat Win7 er wat anders mee om gaat bij SATA- dan met USB-schijven. Weet ik niet zeker..

Script: dat werkt ook prima met een batch file. WSH kan het ook en Powershell vast ook, maar dat gebruiken is niet verplicht.

Subst is een tooltje om een schijfletter toe te wijzen aan een willkeurige directory. Dus als je met subst bijv k: verbindt aan . kan je k:\.... gebruiken alsof het 'fysiek' die letter heeft. . is daarbij de huidige directory, natuurlijk.
Wijs de volgende HDD toe aan l:, etc etc. Zolang het (batch of ander) script op de desbetreffende schijf staat kan je niet de verkeerde toewijzen.

* is een aanduiding voor mods dat de titel is aangepast, automatisme van me :P
Ok, ik zal eens kijken naar t Subst commando.
Zie al dat het wellicht niet vlekkeloos gaat werken in Win 7, maar zal er zeker nog naar kijken!

Mbt de *, ik was al aan t zoeken naar de verborgen algemene voorwaarden, vandaar ;)

Volgens mij schakel je met deze instructies het automatisch herkennen van nieuw / her- aangekoppelde drives geheel uit..?

[ Voor 97% gewijzigd door Danny the dog op 29-08-2012 17:03 ]

Pagina: 1