2 WIFI netwerken verbinden

Pagina: 1
Acties:

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-12 21:02
Hallo,

ik heb het geluk dat ik een goede buur heb, en geen verre vriend.
In mijn netwerk heb ik een NAS gekoppeld, met de nodige legale videocontent. Dit stream ik middels wifi naar mijn Smart TV.

Nu zou mijn buurman ook wel eens wat willen kijken, op zijn eigen smart TV.
Maar logischerwijs hebben wij allebei ons eigen WIFI netwerk en internetverbinding.

Nu vroeg ik me af 'of en hoe' het mogelijk is om onze WIFI-netwerken te verbinden met elkaar (en toch te blijven interneppen over ieders eigen aansluiting) maar het wel mogelijk te maken om gezamelijk gebruik te maken van de NAS in mijn netwerk.

Uiteraard moet ik hiervoor nog wat rechten goedzetten in mijn nas, dan snap ik, maar of je 2 wifi's kan verbinden en hoe dat zou moeten, dat weet ik niet.

hoop dat iemand mij kan helpen

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:28
Tenzij je NAS over 2 netwerkkaarten beschikt geef ik je weinig kans. Ja zou natuurlijk alleen zijn Smart TV op jouw netwerk kunnen toelaten, dat is in ieder geval de makkelijkste oplossing.

• mexxer
bedoeling is nou juist om niet iedere keer handmatig van netwerk te moeten veranderen

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:06
Verbinden via WiFi kan met speciale firmware. Recentelijk heb ik dit gedaan met DD-WRT, echter heb je dan 2x dezelfde SSID en 1 DHCP server. Hierbij komt het er dus op neer dat je niet kunt kiezen welke internet verbinding je gebruikt, of eigenlijk, je weet zeker dat je er maar 1 gebruikt.

Verder zou je de netwerken via kabel kunnen verbinden en dan met VLAN's gaan werken. Hier weet ik het fijne niet van, maar geeft je de meeste kan. Je NAS zal een vast IP-adres moeten krijgen. Ook zul je binnen het hele netwerk maar 1 DHCP server kunnen hebben.

Ik denk dat het handiger is als hij af en toe een keer met zijn laptop bij jou op je WLAN inlogd en een hdd vol kopieerd met videobestanden om vervolgens aan zijn smart-TV te hangen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• mexxer
het verbinden via een kabel had ik zelf inderdaad ook al bedacht... maar dan moeten we wat graafwerkzaamheden gaan verrichten en ik ben liever lui dan moe

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
dual wan router met voor één van de wanpoorten een ap in bridge mode bij de buur neerzetten en dan regelen dat enkel het ip van je nas beschikbaar is voor je buur via firewall rules.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Lees je maar eens in in DD-WRT. Vermoeden is dat dat de oplossing is voor jou.

• mexxer
ga ik doen

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Dit heb ik al eens gebouwd met mijn achterbuurman: Krypt in "Rechtstreekse draadloze verbinding over +- 50/70m"

Alleen knalde mijn WL500g eruit vanwege een bug in de drivers. Na deze te hebben vervangen door een WL500gx heeft het een hele tijd goed gewerkt totdat de voeding het begaf; toen hebben we de opstelling afgebroken.

Pvouput live

Verwijderd

Mijn NAS heeft 2 netwerkkaarten. En die kunnen onafhankelijk van elkaar ingesteld worden op DHCP of vast IP. En hij kan NIET op jouw LAN komen en jij niet op zijn. Wat WEL kan, is dat hij op de "films" of "music" share kan komen.

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 20:28
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:29:
Mijn NAS heeft 2 netwerkkaarten. En die kunnen onafhankelijk van elkaar ingesteld worden op DHCP of vast IP. En hij kan NIET op jouw LAN komen en jij niet op zijn. Wat WEL kan, is dat hij op de "films" of "music" share kan komen.
Oow!? Welke Nas heb jij?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het makkelijkste zou een NAS/server met 2 NIC's zijn. Begrijp ik het trouwens goed dat je je NAS draadloos hebt aangesloten? :X

Via welk protocol stream je dat spul naar je TV? DLNA? Misschien dat je dat op je router met behulp van SSH zou kunnen tunnelen (als het om 1 of een paar poorten gaat)
In dat geval laat je de 2 netwerken gewoon gescheiden, zoals het hoort. Op jouw router forward je de poorten waar het om gaat. Op de router/server/PC/whatever van je buurman tunnel je die poorten, zodat op die PC dus jouwip:poort wordt getunneld naar localhost:poort.
Dan kan je buurman op zijn TV verbinden met zijn PC waarop hij met SSH de boel heeft getunneld.

Dat gaat dan dus wel via het internet en ik heb geen idee hoeveel overhead die SSH tunnel veroorzaakt en of de performance daar dan niet teveel onder zou leiden. Maar het is wel dé manier om het te doen zonder jullie 2 netwerken op de 1 of andere manier te hoeven verbinden.

Maar dan moet ik dus even weten via welk protocol je dat streamt. Als dat gewoon SMB/CIFS is gaat dat namelijk niet werken, dat gebruikt namelijk een hele range aan poorten die door elke provider is geblokkeerd. Dat zul je dus niet kunnen forwarden.

storeman schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:21:
Verbinden via WiFi kan met speciale firmware. Recentelijk heb ik dit gedaan met DD-WRT, echter heb je dan 2x dezelfde SSID en 1 DHCP server. Hierbij komt het er dus op neer dat je niet kunt kiezen welke internet verbinding je gebruikt, of eigenlijk, je weet zeker dat je er maar 1 gebruikt.
barry457 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:28:
Lees je maar eens in in DD-WRT. Vermoeden is dat dat de oplossing is voor jou.
Hoe zien jullie dat functioneren? Dan moet je in feite 2 netwerken samenvoegen, iets wat niet echt wenselijk is lijkt me.
Alhoewel, load balancing met 2 internetverbindingen :P

Als je gewoon allebei elk je eigen internetverbinding wilt blijven gebruiken is dat gewoon geen oplossing.

Verder zou je de netwerken via kabel kunnen verbinden en dan met VLAN's gaan werken. Hier weet ik het fijne niet van, maar geeft je de meeste kan. Je NAS zal een vast IP-adres moeten krijgen. Ook zul je binnen het hele netwerk maar 1 DHCP server kunnen hebben.
Dat is ook nog een goede oplossing idd. Ik heb zelf geen ervaring met VLAN's maar als het mogelijk is om je NAS in 2 VLANs tegelijk te zetten zou dat kunnen werken.

Je ene VLAN is dan gelijk aan het LAN wat je nu al hebt, een 2e VLAN is speciaal voor je buurman. Dan gooi je een accesspoint op dat 2e VLAN en je zorgt dat je buurman zijn TV daarmee kan connecten.

Of nog mooier: Je zorgt dat je een VPN-verbinding hebt naar specifiek dat speciale VLAN. (Geen idee of dat mogelijk is). Dan kan je buurman daar gewoon mee connecten.

[ Voor 65% gewijzigd door Compizfox op 29-08-2012 23:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1