Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Denk dat je meer commentaar gaat krijgen als je te pas en te onpas 'vandaag' gaat gebruiken wat na een halve dag vaak al niet meer klopt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
https://www.facebook.com/SamsungMobileNL
De wijzen komen uit het Oosten!
Nee, want dan zet je het woord woensdag neer, zonder dat het raar klinktMental schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:55:
Krijg je dan niet dezelfde discussie maar dan over het woord 'morgen' ?
Dat dus, dat heb ik dus ook. Ik snap dat "vandaag" ook niet handig is, maar zoals het nu gaat dacht ik ook dat de beurs volgende week pas begonDirk schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:37:
Tja, ik heb de neiging als ik 'vandaag' lees naar de datum van het artikel te kijken en bij 'woensdag' uit te gaan van de eerstvolgende woensdag, nooit de dag zelf.
Het stuk betoogt achteraf nog steeds dat woensdag de beurs gaat beginnen, terwijl hij dan mogelijk al is afgelopenRataplan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:11:
We hebben juist een verbod op 'vandaag' omdat we nooit weten wanneer iemand het artikel leest. Spreektaal is sowieso een onhandig uitgangspunt: ik vind het persoonlijk vrij dom overkomen als ik achteraf een stuk lees dat betoogt dat het nog steeds actueel is
[ Voor 49% gewijzigd door Grrrrrene op 30-08-2012 07:34 ]
Ik heb wel eens voorgesteld om dat automatisch te vervangen dan, dat je dus zoiets neerzet: [date=2012-08-30] en dat dat vandaag dan 'vandaag' geeft, de week ervoor 'aankomende donderdag' en de week erna 'afgelopen donderdag' en alle andere datums domweg de datum.Rataplan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:11:
We hebben juist een verbod op 'vandaag' omdat we nooit weten wanneer iemand het artikel leest. Spreektaal is sowieso een onhandig uitgangspunt: ik vind het persoonlijk vrij dom overkomen als ik achteraf een stuk lees dat betoogt dat het nog steeds actueel is
't Maakt je zin natuurlijk wel wat onvoorspelbaarder
ACM schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:44:
[...]
Ik heb wel eens voorgesteld om dat automatisch te vervangen dan, dat je dus zoiets neerzet: [date=2012-08-30] en dat dat vandaag dan 'vandaag' geeft, de week ervoor 'aankomende donderdag' en de week erna 'afgelopen donderdag' en alle andere datums domweg de datum.
't Maakt je zin natuurlijk wel wat onvoorspelbaarder
lijkt me ook niet helemaal lekkerAfgelopen woensdag barst in Berlijn het jaarlijkse IFA-spektakel los.
Dat is dus vanavond, neem ik aan? Er wordt ook nergens een datum genoemd, dus dat zal wel. Wat ACM hierboven aanhaalt is toch ideaal? "Amazon zou op zijn persevenement vanavond..." wordt dan morgen "Amazon zou op zijn persevenement donderdagavond"... In feite heb je maar 2 data nodig, want als je het wil ombouwen naar "gisteren" kun je het halve artikel herschrijven.Amazon zou op zijn persevenement donderdagavond zijn eerste eigen smartphone willen presenteren.
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat dit komt omdat het artikel gisteren geschreven is en donderdag dan een heel normale term is.
[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 06-09-2012 10:53 ]
Je zal je systeem maar heel beperkt kunnen inzetten. Het bijhouden van de uitzonderingen en het coachen van redacteuren gaat je meer tijd kosten dan het met de hand bijwerken van artikelen en het tegensputteren in dit forum.
Daarnaast wijzigen we helaas nog vaak genoeg artikelen, maar in de ideale situatie gebeurt dat natuurlijk nooit - we gaan dus ook geen kunstgrepen toepassen die veranderende artikelen institutionaliseren. Dat is principieel ongewenst.
Als je je niet aan die indruk kan onttrekken, dan heb je dus mijn eerste reply op je TS niet gelezen - het gebruik van 'vandaag' (en 'gisteren' en 'morgen' en wat al niet) is in principe domweg niet toegestaan.Grrrrrene schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:51:
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat dit komt omdat het artikel gisteren geschreven is en donderdag dan een heel normale term is.
Srsly, not going to happen. Als computers artikelen konden schrijven, zou dat allang en grootschalig gebeuren. Quod non.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
In je voorbeeld gaat het al mis. Als je op de dag erna schrijft 'Amazon zou op zijn persevenement donderdagavond' dan heb je het dus over volgende week donderdag omdat er eigenlijk had moeten staan 'Amazon heeft op zijn persevenement donderdagavond'. Dit voorbeeld sluit aan op het voorbeeld dat Wout hierboven al aanhaalt. In de praktijk omzeilen we deze discussie dus simpelweg door de woorden vandaag, morgen en gisteren niet te gebruiken. En daar zullen we het voorlopig dus ook bij houdenGrrrrrene schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:51:
Dan doe je geen afgelopen, maar vervang je het na "vandaag" in "woensdag". Hier weer een zelfde voorbeeld: nieuws: Gerucht: Amazon presenteert deze week eigen smartphone
[...]
Dat is dus vanavond, neem ik aan? Er wordt ook nergens een datum genoemd, dus dat zal wel. Wat ACM hierboven aanhaalt is toch ideaal? "Amazon zou op zijn persevenement vanavond..." wordt dan morgen "Amazon zou op zijn persevenement donderdagavond"... In feite heb je maar 2 data nodig, want als je het wil ombouwen naar "gisteren" kun je het halve artikel herschrijven.