Toon posts:

Valt hier nog wat leuks van te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel erg veel onderdelen hier rondslingeren. Deze onderdelen komen van computers die niet goed meer functioneerden. Ik vroeg me af of hier nog wat leuks van te maken valt inclusief een klein budget van ongeveer €150 voor wat nieuwe onderdelen. Het hoeft natuurlijk geen bakbeest te worden, maar een beetje degelijke computer, die eventueel Windows 8 kan draaien is wel leuk. Wat is het beste wat jullie hier nog van kunnen maken?

Onderdelen:

Processoren:
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600

Harddrives:
2x pricewatch: Hitachi Deskstar 7K500 HDT725025VLA380, 250GB
2x pricewatch: Western Digital Caviar SE WD5000AAJS, 500GB

Voeding:
pricewatch: Cooler Master Elite Power 400W

Grafische kaarten:
pricewatch: MSI VN220GT-MD1G
pricewatch: Asus EN8800GT/G/HTDP/512M

Het geheugen in beide computer is waarschijnlijk kapot, maar beide moederborden die ik heb ondersteunen alleen DDR2. Daarom zit een beetje met het dilemma of ik niet beter een goedkoop setje (moederbord-processor) met DDR3 geheugen kan kopen. Beide processoren werken echt nog prima en kunnen ook nog overgeklokt worden volgens mij, dus daar zit nog voldoende potentie in om nog een nieuwe leven in te blazen.

Laat maar horen wat jullie zouden doen,

Gr. vippa ;)

Verwijderd

Ligt er maar net aan wat je wilt. Wil je overclocken? Wil je gamen? Wil je zuinig draaien? Wil je onboard gpu?

De processoren en de grafische kaarten verkopen is bijvoorbeeld ook een optie zodat je een nog hoger budget hebt voor nieuwe hardware. Als je dan een budget van rond de 300 (ken de tweedehands prijzen niet zo precies) creëert heb je natuurlijk wat meer geld om te spenderen aan nieuwe hardware :). Als je niet wilt gamen kun je best een mooie processor, moederbord en geheugen kopen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 01:36:
Ligt er maar net aan wat je wilt. Wil je overclocken? Wil je gamen? Wil je zuinig draaien? Wil je onboard gpu?

De processoren en de grafische kaarten verkopen is bijvoorbeeld ook een optie zodat je een nog hoger budget hebt voor nieuwe hardware. Als je dan een budget van rond de 300 (ken de tweedehands prijzen niet zo precies) creëert heb je natuurlijk wat meer geld om te spenderen aan nieuwe hardware :). Als je niet wilt gamen kun je best een mooie processor, moederbord en geheugen kopen denk ik.
Gamen en zuinig draaien is geen must. Overklokken kan leuk zijn om nog net dat laatste beetje potentie uit m'n oude cpu te trekken. Verkopen zie ik niet zo zitten, kost te veel tijd enzo. :P

Maar klopt het dat ik uit jouw bericht op maak, dat ik beter een hele nieuwe PC kan bouwen? Een zuinige thuisserver met mogelijkheden voor office e.d bijvoorbeeld?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:51:
[...]

Gamen en zuinig draaien is geen must. Overklokken kan leuk zijn om nog net dat laatste beetje potentie uit m'n oude cpu te trekken. Verkopen zie ik niet zo zitten, kost te veel tijd enzo. :P

Maar klopt het dat ik uit jouw bericht op maak, dat ik beter een hele nieuwe PC kan bouwen? Een zuinige thuisserver met mogelijkheden voor office e.d bijvoorbeeld?
Als je het puur als zuinige thuisserver wilt gebruiken en Office dan heb je helemaal niet zoveel nodig :). Voor zo'n 250 euro kun je bijvoorbeeld een systeem (moederbord, cpu en geheugen) bouwen op basis van de AMD FX 8120 (8 cores) of een Intel i3 3220 (TDP van 55W). Misschien met met wat gegoogel ook nog wel een Intel i5 Ivy Bridge. Maar wellicht is dat volledig overkill voor jouw behoeftes :). Er zijn nog weinig benchmarks van de nieuwste i3 dus ik kan daar nog weinig over zeggen.

Maar je kunt ook een nieuw of tweedehands moederbord voor je Q6600 kopen. Nadeel van nieuwe bordjes op basis van de G41 chipset is dat deze maar 2xDDR3 sloten hebben en weinig SATA aansluitingen. Verder schijnt die chipset niet bijzonder geschikt te zijn om te gebruiken bij overclocking. Nadeel is dat dit de enige chipset is die DDR3 ondersteunt en ook het enige bordje met USB3.0 die chipset gebruikt.

Trouwens als je moederbord voor de Q6600 nog werkt kun je best een setje tweedehands DDR2 geheugen kopen :). Scheelt weer geld van een nieuw moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:05:
[...]

Als je het puur als zuinige thuisserver wilt gebruiken en Office dan heb je helemaal niet zoveel nodig :). Voor zo'n 250 euro kun je bijvoorbeeld een systeem (moederbord, cpu en geheugen) bouwen op basis van de AMD FX 8120 (8 cores) of een Intel i3 3220 (TDP van 55W). Misschien met met wat gegoogel ook nog wel een Intel i5 Ivy Bridge. Maar wellicht is dat volledig overkill voor jouw behoeftes :). Er zijn nog weinig benchmarks van de nieuwste i3 dus ik kan daar nog weinig over zeggen.

Maar je kunt ook een nieuw of tweedehands moederbord voor je Q6600 kopen. Nadeel van nieuwe bordjes op basis van de G41 chipset is dat deze maar 2xDDR3 sloten hebben en weinig SATA aansluitingen. Verder schijnt die chipset niet bijzonder geschikt te zijn om te gebruiken bij overclocking. Nadeel is dat dit de enige chipset is die DDR3 ondersteunt en ook het enige bordje met USB3.0 die chipset gebruikt.

Trouwens als je moederbord voor de Q6600 nog werkt kun je best een setje tweedehands DDR2 geheugen kopen :). Scheelt weer geld van een nieuw moederbord.
Zoiets vermoedde ik al. Ik ga 'm Q6600 wel verkopen aangezien ik daar nog wel wat voor kan vangen. De rest gaat de prullenbak in. Ik kijk wel even in de best buy guide voor een leuke samenstelling. Bedankt voor je advies. ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een thuisserver met een octocore? Meneer maakt een grapje?

Neem een leuke AMD A6 of A8 daarvoor, betere GPU dan Intel, iets mindere CPU.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:15:
[...]

Zoiets vermoedde ik al. Ik ga 'm Q6600 wel verkopen aangezien ik daar nog wel wat voor kan vangen. De rest gaat de prullenbak in. Ik kijk wel even in de best buy guide voor een leuke samenstelling. Bedankt voor je advies. ;)
Uh de prullenbak in? Je kunt alles gewoon te koop zetten op Tweakers.net Vraag & Aanbod.
8800GT staat bijvoorbeeld te koop voor zo'n 30 euro. Ik weet niet of die dat nog waard is maar hij heeft nog wel een bepaalde waarde. Die GT220 zou ik achter de hand houden als je bijv FX 8120 aanschaft met moederbord zonder onboard graphics.
VasZaitsev schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:21:
Een thuisserver met een octocore? Meneer maakt een grapje?

Neem een leuke AMD A6 of A8 daarvoor, betere GPU dan Intel, iets mindere CPU.
Als thuisserver is die FX inderdaad minder geschikt maar evenmin zijn dat de 100W TDP A6 en A8 processoren. Die hebben wel een hoog TDP maar geen hoge prestaties.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 20:25 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 20:51

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Consumptie maatschappij he, geen moeite willen doen om een paar centen te vangen en iemand anders blij te maken met een 100% goed werkend product. Gewoon de kliko in joh. :+
Met zo'n instelling snap ik niet dat je nog de moeite genomen hebt om hier een toppic over te beginnen.
Pagina: 1