Andere GPU nu tekort aan Ram?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:
i5 650 3,2Ghz
4gb DDR3 (1333) Ram
1 HDD sata
1 Dvd-Rw sata
Geforce GTX460 1gb Gpu.
450 Enermax ELT500AWT voeding
Windows 7 64 bits.

Ik heb onlangs de voeding en de gpu vervangen. De oude voeding was een 300Watts voeding en de GPU was een Geforce GT430 2gb.

Alhoewel de GPUGTX460 een behoorlijke vooruitgang is ten opzichte van de GT430 heb ik veel meer last van lag in bijvoorbeeld Battlefield 3 dan voor de vervanging. Een korte tijd gaat het goed en daarna is het flink mis.

Aangezien het lampje van de HDD dan bijna voortdurend brand denk ik aan een tekort aan Ram maar kan mij dit, met mijn beperkte kennis, moeilijk voorstellen.

Zou iemand mij een oorzaak kunnen noemen.

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Ik weet niet of je de ventilatie in je kast ook aagepakt hebt, maar een 460 word wel iets warmer als een 430.. Als de 460 te warm word gaat ie ook vervelend doen :)

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zet een taakbeheer op de achtergrond, dan zie je 't gebruik van je spel in de Performance/Prestatie tab en kan je dat herleiden naar je RAM tekort of niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-09 19:05
Moet je even kijken naar al de temps van je pc on-load. En hoezo geeft een HDD lampje tekort aan RAM aan ? XD Ik snap zelf even niet hoe je meer RAM gaat gebruiken als je nieuwe videokaart hebt, misschien gebruik je meer GDDR geheugen van je videokaart, maar dat kan je (volgens mij) niet zien via taakbeheer. Werkt het als je anti-aliasing wat lager zet ? Dat gebruikt namelijk aardig wat GDDR.

[ Voor 15% gewijzigd door Josaus op 28-08-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik 't dan goed dat de koeling niet alleen afhankelijk is van de fans op de gpu maar ook van de algehele ventilatie in de kast. Buiten bf3 om blijft de gpu trouwens rond een 40 graden zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
het kan inderdaad gebeuren dat de warmte de kast niet uit raakt

ik heb zelf geen BF3 en heb dus geen idee hoeveel ram dat spel gebruikt, maar ik neem aan dat je nu het spel speelt met hogere grafische settings, dat geeft uiteraard een hoger ram gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Josaus schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:07:
En hoezo geeft een HDD lampje tekort aan RAM aan ? XD Ik snap zelf even niet hoe je meer RAM gaat gebruiken als je nieuwe videokaart hebt, misschien gebruik je meer GDDR geheugen van je videokaart, maar dat kan je (volgens mij) niet zien via taakbeheer. Werkt het als je anti-aliasing wat lager zet ? Dat gebruikt namelijk aardig wat GDDR.
Als je HDD lampje blijft branden of dat bijna doet, betekend het dat er erg veel I/O op 't apparaat is. Als dit eerder niet het geval was, dan kan het maar 1 ding zijn: swappen omdat je RAM vol zit. Dan is Taakbeheer DE tool om dat weer te geven.
Andere mogelijkheid is meer bestanden aanroepen of grotere ivm betere graphics die men wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht inderdaad ook al aan het swappen ivm een tekort aan Ram. Ik zal wat dingen proberen en controleren in taakbeheer. Ook zal ik eens kijken of het verschil maakt met de kast open of de kast dicht. Dank eerst voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Ik sluit me volledig aan bij Hero of Time. Dit klinkt heel erg naar swappen. Bij te hoge hitte verwacht ik meer BSOD of driver resets.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt niet aan het RAM geheugen te liggen. Deze blijft rond de 3,2 GB bij het spelen van BF3. Ook wordt de gpu zelf niet erg warm (zo rond de 70 graden) Bij een rendertest zit deze bij 100% load op zo'n 85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan het dan zo zijn dat een andere, betere GPU tot gevolg kan hebben dat je een tekort aan Ram hebt..? (excuus voor mijn onwetendheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wouter, als je toevoegingen hebt op je topic, en je bent de laatste die heeft gereageerd, gebruik dan de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif). Zo schop je niet onnodig je topic weer omhoog.

Je hebt in je specificaties staan dat je 4 GB hebt en volgens taakbeheer zit je op 3,2 in gebruik. Dat klinkt heel er naar het limiet die je hebt als je een 32 bit OS gebruikt. Je zegt ook dat je een 64 bit Windows gebruikt, maar wat staat er in de systeemeigenschappen? Staat daar netjes bij dat de volle 4 GB beschikbaar is, ipv 3,2?

In taakbeheer zie je ook hoeveel virtueel (swap/pagefile) geheugen er in gebruik is. Als je kan alt-tabben, doe dat dan eens als je je HDD weer hoort/ziet. Is er ook niet toevallig een antivirus scan bezig of een on-demand scan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 18:23
Om te checken of je 64-bit Windows hebt, ga je naar Start -> Computer (rechtermuisknop) -> Eigenschappen. Onder systeem vindt je de Classificatie, de Processor en het Geïnstalleerd geheugen, en daaronder het Type systeem. Daar moet dan 64 bitsbesturingssysteem staan. Als hier geen 64, maar 32 staat, verklaard dat het swappen.

[ Voor 10% gewijzigd door naarden 4ever op 29-08-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tip mbt de editknop. Volgens systeemeigenschappen is gewoon 4gb beschikbaar. Er draait geen antivirusscan of een on/demand scan. Ik heb inmiddels 2x Windows opnieuw geïnstalleerd om alle overtollige `ballast` kwijt te raken. Het is wel de 64/bits versie. Belangrijk om op te merken is nog dat ik met de gt430 geen problemen had.

Zou het probleem ook kunnen zitten in de stroomtoevoer tussen de psu en de gpu. Ik heb immers de psu ook vervangen. Deze zit nu aangesloten met een 6 pins pci/e kabel en een 2x molex convertor. De molex aansluitingen komen trouwens van twee verschillende lijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:29
Wat zijn de instellingen van bf3? Probeer eens te spelen met lagere settings. 4gb moet genoeg zijn voor dit spel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-09 19:05
Hero of Time schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 00:19:
[...]

Als je HDD lampje blijft branden of dat bijna doet, betekend het dat er erg veel I/O op 't apparaat is. Als dit eerder niet het geval was, dan kan het maar 1 ding zijn: swappen omdat je RAM vol zit. Dan is Taakbeheer DE tool om dat weer te geven.
Andere mogelijkheid is meer bestanden aanroepen of grotere ivm betere graphics die men wilt zien.
Bedankt voor de opheldering :D

Je videokaart zou het wel vol moeten houden onder 70 graden lijkt me, ook al vind ik het zelf een beetje warm :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Josaus schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor de opheldering :D

Je videokaart zou het wel vol moeten houden onder 70 graden lijkt me, ook al vind ik het zelf een beetje warm :3
Jij vind 70 graden warm voor een GPU? Mijn 7800 GTX werd toen ik UT2004 speelde makkelijk 90! Nu is mijn GT430 passief gekoelde videokaart 84 graden. Een videokaart kan veel hogere temperaturen aan dan een CPU. Die knalt als beveiliging bij de 80 of 90 graden al uit. Een videokaart is met die temperatuur lekker aan het werk, ipv te druk in 't zweet te werken.
Dus die 70 graden is niets. Als dat de temp is die nu gehaald wordt, is er geen koelingsprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ook dat het aantal graden wel mee valt. Lagere instellingen levert wel een kleine verbetering op maar het kan niet zo zijn dat het verschil tussen een GTX460 en en GT430 zo minimaal is. Bovendien zijn de framerates eerste korte tijd wel goed.

Edit: Ik denk inmiddels dat het probleem ergens anders zit. Op een lege BF3 server (of met 1 speler extra) is er niks aan de hand en kunnen de settings gewoon op Ultra. Denk dat ik mijn vraag toch moet verplaatsen richting het BF3 forum. Mocht iemand hier nog iets weten dan zie ik het graag.

Dank allen voor uw reacties.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 19:29 ]

Pagina: 1